.

دولت از وعده‌های خود عقب‌نشینی نکرده بلکه در حال عمل تدریجی به وعده‌هاست. در این زمینه، کاهش ۱۹ درصدی نرخ تورم در سال اول، پرداخت بدهی‌های هنگفت دولت قبلی و... از جمله اقدامات مهم دولت بوده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: دولت از وعده‌های خود عقب‌نشینی نکرده بلکه در حال عمل تدریجی به وعده‌هاست. در این زمینه، کاهش 19 درصدی نرخ تورم در سال اول، پرداخت بدهی‌های هنگفت دولت قبلی و گسترش دیپلماسی اقتصادی بدون برجام از جمله اقدامات مهم دولت در زمینه اقتصادی بوده است.

در این باره دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، در پاسخ به برخی تحلیل‌های روزنامه سازندگی (ارگان حزب کارگزاران) خاطرنشان کرد: در حالی که نویسنده سازندگی اعلام کرده که رئیس جمهور وعده نصف شدن تورم در سال اول را داده، جهت اطلاع خوانندگان، وعده آیت‌الله رئیسی درباره نرخ تورم، تحریف شده است. آیت‌الله رئیسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری وعده داد که نرخ تورم را در دو سال اول دولتش به نصف کاهش خواهد داد و پس از آن برای تک رقمی کردن تورم اقدام خواهد شد.

برخلاف ادعای مطرح شده، نگاهی به آمار بانک مرکزی از نرخ تورم نشان می‌دهد، حرکت دولت سیزدهم کاملاً متناسب با وعده آیت‌الله رئیسی برای نصف کردن تورم در دو سال اول است. براساس آمار بانک مرکزی، نرخ تورم در پایان دولت روحانی به بیش از ۵۹ درصد رسید که بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران بوده. نرخ تورم که در شهریور سال گذشته به ۵۹/۳ درصد رسیده بود و در شهریور امسال به ۳۹/۶ درصد کاهش یافت.

با شروع به کار دولت سیزدهم و توقف در سیاست‌های تورم‌زای دولت قبل همچون استقراض از بانک مرکزی، جلوی رشد خطرناک تورم گرفته شد.

درباره این ادعا که «با وجود افزایش ۳ برابری فروش و ۲ برابری قیمت نفت در دولت رئیسی اما اثر این افزایش چند برابری فروش نفت بر سر سفره‌های مردم هرگز دیده نشده» باید گفت، هر چند دولت رئیسی موفق شده برخلاف دولت روحانی، صادرات نفت را به طور چشمگیری افزایش دهد اما متأسفانه دولت روحانی آنقدر بدهی به‌جای گذاشته که تا سال‌ها باید دولت فعلی آنها را بازپرداخت کند.

فقط در یک نمونه دولت سیزدهم در سال جاری باید هر ماه حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی فروخته شده در دولت روحانی را تسویه کند. یعنی در سال جاری حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت رئیسی باید صرف تسویه بدهی دولت روحانی بابت فروش اوراق مالی شود. طبیعی است بخش زیادی از درآمد نفتی به جای صرف توسعه کشور به ناچار صرف بازپرداخت بدهی دولت روحانی می‌شود.

همچنین دولت روانی تمام موجودی صندوق توسعه ملی را خالی و خرج کرده است. بدهی عظیمی نیز از دولت روحانی به بانک مرکزی و بانک‌ها به جای مانده که دولت رئیسی مکلف به تسویه آنهاست.

در زمینه وعده ساخت مسکن، تاکنون تولید بیش از ۱/۵ میلیون مسکن وارد فاز اجرایی شده است. البته با توجه به مواضع اصلاح‌طلبان، جای تعجب نیست که آنها عامل اصلی نابسامانی مسکن را که سیاست‌های دولت گذشته بوده، نادیده بگیرند و از دولت یک ساله رئیسی انتظار حل تمام مشکلات این بازار را داشته باشند.

قیمت مسکن تابعی از میزان تولید مسکن است. آمارها بیانگر سقوط تولید مسکن در دولت روحانی است.

براساس آمار وزارت راه و شهرسازی، در سال ۱۳۹۹ تعداد کل واحدهای مسکونی تکمیل شده شهری نسبت به سال ۱۳۹۲ تقریباً نصف شد. در نتیجه سقوط تولید مسکن در دولت روحانی، قیمت مسکن سر به فلک گذاشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    دولت هنوز نمیدونه عروس کیه دوماد کیه. فعلا شده آموزشگاه کسب تجربه . وزیر میاره که با 1 م شغل ایجاد میکنه .احتمالا شغل جوراب فروشی مترو. تجربه نشون داده دولتی که خودشو پاکدست بنامه آخر دزدی و اختلاسه.
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 0
    دولت هنوز نمیدونه عروس کیه دوماد کیه. فعلا شده آموزشگاه کسب تجربه . وزیر میاره که با 1 م شغل ایجاد میکنه
  • تیمسار IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    3 0
    دلار سکه خودرو خونه روغن و.... چند درصد رشد داشتن در دولت ابراهیم
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    3 0
    دولتی ها مگه چهل سال در راس کار نبودن؟ حالا دولت نبودن ارگان دیگه . یه جور میگی به ارث رسیده انگار قبل از رئیسی محمد رضا پالانی رئیس جمهور بوده. این روسای جمهور همه بزرگ شده یه خونه اندو یه سفره .
  • بازنسته IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 0
    آقای کیهان:لطفابفرماییدکه دولتتون معیشت مردم وارتزاق مردم رو لبتدای سال 300 درصدافزایش داد.شایدیادتون رفته وشایدبرای شما این افزایش ها مهم نباشه وشاید.........
  • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    دولت جدید کور که نبود دید که این مشکلات هست میخواست وعده بی خودی ندهد که توش بمونه
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس