افزایش نظارت‌ها برای کاهش فرارهای مالیاتی

دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: برای کاهش فرار مالیاتی و ارتقای سلامت نظام اداری، لازم است نظارت بر کیفیت نحوه تشخیص و رسیدگی مالیاتی به شکل مؤثری تقویت شود.

به گزارش مشرق از سازمان مالیاتی ایران، سید محسن خوانساریان در نشست هم‌اندیشی واحدهای اجرایی بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی در ادارات کل امور مالیاتی که در محل ستاد این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: ارتقای سلامت نظام اداری و نظارت بر کیفیت نحوه تشخیص و رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی در جهت کاهش فرار مالیاتی و افزایش تمکین مودیان، در دوره جدید نظام مالیاتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه صورت‌گرفته است.

وی با بیان اینکه اگر فرایند تشخیص و رسیدگی به‌درستی انجام گیرد، تأثیر بسزایی در کاهش ارجاع پرونده‌های مالیاتی به مرحله دادرسی مالیاتی دارد، افزود: رؤسای امور مالیاتی نقش مهمی در تمکین مالیاتی مودیان دارند و استفاده از اختیارات و ظرفیت‌های قانونی برای توافق با مودی صرفاً یک اختیار نیست؛ بلکه یک وظیفه است و انتظار می‌رود رؤسای امور مالیاتی در جهت مختومه کردن پرونده، به نحو موثری از ظرفیت ماده (۲۳۸) قانون مالیات های مستقیم استفاده کنند.

دادستان انتظامی مالیاتی به برنامه‌های جدید نظام مالیاتی برای هوشمندسازی نظام مالیاتی اشاره کرد و گفت: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، یکی از اقدامات مهم نظام مالیاتی برای شفاف‌سازی اقتصاد و هوشمندسازی است که باتکیه‌بر آن، رسیدگی‌ها به سمت اطلاعات محوری و داده مبنایی سوق می‌یابد.

خوانساریان با اشاره به ابزارهایی که در دست مأموران مالیاتی در راستای افزایش اشراف اطلاعاتی سازمان و مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید قرار دارد، بیان کرد: رصد تراکنش‌های بانکی و دسترسی به وب‌سرویس اطلاعاتی بانک‌ها و همچنین امکان ردیابی تراکنش‌ها بین حساب‌های بانکی از جمله این ابزارها به شمار می‌رود.

وی به اهمیت بازرسی‌های میدانی و واحدیابی‌های فیزیکی و سیستمی اشاره کرد و ادامه داد: برای شناسایی مودیان جدید نباید صرفاً به اطلاعات موجود در سامانه‌ها اکتفا کرد و در بسیاری از موارد، مودیانی که سال‌ها در تور مالیاتی نبوده‌اند، با بازرسی میدانی و واحدیابی‌های مؤثر شناسایی شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    0 0
    نظارت به چی ؟ کدوم کار و کاسبی؟
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    0 0
    یک سازمان باید بیاد روی خود اداره دارایی و کارمندهاش نطارت کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس