چین: هرگز به‌دنبال هژمونی نیستیم

چین با محکوم کردن راهبرد جدید دفاع ملی آمریکا، تاکید کرد که پکن هرگز به‌دنبال «هژمونی» و سلطه بر سایر ملت‌ها نیست.

به گزارش مشرق، ژائو لیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به راهبرد ماه اکتبر دفاع ملی آمریکا که در آن چین «پردامنه‌ترین و یکپارچه‌ترین چالش» امنیت ملی آمریکا قلمداد شده، گفت که این اسناد «رقابت بین کشورهای بزرگ را بزرگ‌نمایی کرده و عامدانه سیاست‌های خارجی و دفاعی چین را تحریف می‌کند.»

لیان تصریح کرد: ظاهراً این (اسناد) بر پایه تفکر «مجموع صفر» دوران جنگ سرد و منطق سلطه و هژمونی بنا شده و همه چیز را درباره سوءنیت آمریکا برای مهار و سرکوب چین به انواع بهانه‌های کذب، بیان می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: پکن با تمام تلاش‌ها برای اخاذی، محدودسازی، محاصره و اعمال فشار حداکثری را مقابله خواهد کرد.

در حالی که راهبرد جدید دفاع ملی آمریکا مدعی است که چین از قدرت نظامی و اقتصادی فزآینده‌اش برای تضعیف ائتلاف‌های واشنگتن در سراسر آسیا استفاده می‌کند، ژائو لیان تاکید دارد که هدف سیاست خارجی چین، «حفظ صلح جهانی و اشاعه توسعه مشترک بین کشورها است.»

وی واشنگتن را به دنبال کردن رویه صلح و توسعه، رها کردن تفکر مجموع صفر جنگ سرد، بستن دریچه‌ای که از آن جهان امروز و روابط چین-آمریکا را تقابلی می‌بیند و توقف تحریف نیات راهبردی چین، ترغیب کرد.

وی افزود: مهم نیست که در چه مرحله‌ای از پیشرفت هستیم، ما هرگز به‌دنبال هژمونی یا توسعه‌طلبی نیستیم.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به دفعات اعلام کرده که چین، اصلی‌ترین رقیب و نگرانی آمریکا بوده و در راهبرد جدید دفاعی این کشور، روی پکن تمرکز زیادی کرده است.

تنش‌ها بین واشنگتن و پکن پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه آگوست، به طور چشمگیری بالا گرفت؛ سفری که به‌رغم هشدارهای مکرر چین صورت گرفت و با سفرهای دیگر مقامات غربی همراه شد.

چین، جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و سفرهای همچون سفر پلوسی و اقدامات تحریک‌آمیزی از این دست را نقض سیاست «چین واحد» قلمداد می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    2 0
    دروغگوی کثيف ،مثل چی دروغ ميگی ، من نميگما عملکردت اينو ميگه تو هم مثل آمريکا و غرب و روسيه مستکبری
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    2 0
    شوخی می کنی ؟ تو با سایر ملت های داخل کشورهای خودت به عدالت و مروت و مساوات رفتار نمی کنی، ایغورها ویتنامی ها فلیپینی ها تایوانی ها و ... می خوای با بقیه هم این رفتار را بکنی؟
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    0 1
    جنگ سرد یک دروغ امریکایی یهودی بود تا روسیه را ببرن سمت هزینه سنگین نظامی چین نباید بازی بخور باید هرچی پولدار خرج علم کنه علم که قدرت میاره عمل که ثروت میاره عمل که اعتبار میاره ....
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    1 0
    هژمنی نداری کمونیست بادروغ بزرگ حمایت ازکارگران همه چیزراانحصارنظامی برای مبارزه باکاخ سفیدکردوکاخ صهیونیست زده سفیدهم که سیاست هرزه پرستی اش شکست کامل خوره فقط مقاومت است که هرسومیرودتخم نورانیت وتوبه ومجازات براساس دین مقابل سفاکان فاشیست جنایتکارمیپراکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس