پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین؛ سناریویی که این روزها در حال پخت و پز آن هستند

آمریکا به همراه اوکراین و تعدادی از کشورهای اروپایی این روزها در حال پخت و پز سناریویی دیگر علیه ایران هستند و به کرات مدعی استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شده‌اند.

به گزارش مشرق، چندی است که ایالات متحده آمریکا و به تبع آن اوکراین و تعدادی از کشورهای اروپایی مدعی شده‌اند که ایران برای جنگ در اوکراین، پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است. ادعایی که نخستین بار از سوی «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید مطرح شد. او دوشنبه ۲۰ تیر ماه در اظهاراتی مدعی شد که ایران بزودی چند صد پهپاد با قابلیت حمل سلاح به روسیه تحویل می‌دهد. وی در کنفرانسی خبری در واشنگتن در این باره گفت: اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران خود را آماده می‌کند، تا در فرصتی بسیار کوتاه چند صد پهپاد و از جمله پهپادهایی که قابلیت حمل سلاح داشته باشند را تحویل روسیه دهد. این ادعا واکنش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت و «ناصر کنعانی» سخنگوی این وزارتخانه در این باره تصریح کرد: سابقه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین برمی‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

این مدت مقامات اوکراینی نیز این ادعا را به کرات مطرح کردند، ادعایی که باز هم از سوی ایران و همچنین از سوی روسیه رد شد. 

پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین؛ سناریویی که این روزها در حال پخت و پز آن هستند

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز بامداد ۲۶ مهر ماه ادعا کرد که آمریکا از ماه جولای اطلاعاتی در دست داشت مبنی بر اینکه ایران برای فروش صدها پهپاد به روسیه آماده می‌شود. وی گفت: «شاهد حجم ویرانی که این پهپادها ایجاد می‌کنند هستیم. ایرانی‌ها تکذیب می‌کنند، اما همگان می‌توانند دروغشان را ببینند. ما هر کاری بتوانیم برای متوقف کردن آن از طریق تحریم روس‌ها، ایرانی‌ها یا هر کسی که در انتقال تسلیحات نقش داشته باشد، انجام می‌دهیم». وی در واکنش به تأکید مقامات ایرانی مبنی بر عدم ارسال سلاح به طرف‌های جنگ در اوکراین، عنوان کرد: «به آنها می‌گوییم که به شواهد و مدارک بنگرید. من مطمئنم که اتحادیه اروپا هم به همین نتیجه خواهد رسید و انتقال آن پهپادها را تحریم خواهد کرد».

معاون وزیر خارجه آمریکا هم ضمن تکرار ادعای بی‌اساس استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، گفت کسانی که به ارسال تسلیحات از ایران به روسیه کمک کنند، تحریم خواهند شد.

این اظهارات رابرت مالی در حالی مطرح شد که یک روز قبل و در ۲۵ مهر ماه یک مقام ارشد در وزارت دفاع آمریکا گفته بود که پنتاگون نمی‌تواند تایید کند پهپادهایی که روسیه برای هدف قرار دادن اوکراین استفاده می‌کند،‌ ساخت ایران است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۲۲ تیر ماه در مصاحبه با یک روزنامه ایتالیایی به ادعای «جیک سالیوان» واکنش نشان داد. وی به روزنامه «ریپابلیکا» گفت: «ما اشکال مختلفی از همکاری با روسیه از جمله در حوزه دفاعی داریم، اما به هیچ یک از طرف‌های درگیر در درگیری (اوکراین) کمک نمی‌کنیم چرا که مطمئن هستیم (این جنگ) باید به اتمام برسد».

این ادعا علیرغم مردود خواندن آن از سوی ایران و همچنین تکذیب آن توسط روسیه، بارها و بارها از سوی آمریکا و چند کشور اروپایی و از جمله اوکراین مطرح شد. ادعای مذکور در حالی مطرح شده که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین همه تلاش خود را برای حل سیاسی این بحران و خاتمه جنگ صورت داده است. علاوه بر رایزنی‌های تلفنی حسین امیرعبداللهیان با وزرای خارجه روسیه و اوکراین (دو طرف درگیر)، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دو بار نیز حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای مقامات روسیه بود. از سوی دیگر در سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به روسیه در نهم شهریور ماه سالجاری، امیرعبداللهیان حامل پیام یکی از رهبران اروپایی (فرانسه) در موضوع اوکراین برای روسیه بود. وی در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود گفت: در جریان گفت‌وگوهای امروز حامل پیام یکی از رهبران اروپایی و درخواست آنها از آقای دکتر رئیسی در موضوع اوکراین بودیم. ایده‌هایی برای کمک به برقراری صلح، آرامش و توقف جنگ در اوکراین مطرح است و این ایده‌ها را با آقای لاوروف مطرح کردیم. جمهوری اسلامی ایران مواضع خودش را در خصوص اوکراین در عالی‌ترین سطح به روشنی بیان کرده است.

پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین؛ سناریویی که این روزها در حال پخت و پز آن هستند

* مقید هستیم ارسال سلاح صورت نگیرد

حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سفری که به نیویورک برای شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل داشت، در گفت‌وگویی با روزنامه نیویورک تایمز اظهار داشت: ما مقید هستیم ارسال سلاح صورت نگیرد. ارسال سلاح به هریک از طرفین، شانس راهکار سیاسی را به تعویق می‌اندازد. ما با روسیه همکاری‌های دفاعی داریم و همکاری‌های دفاعی ما هیچ ربطی به موضوع اوکراین ندارد. ما هیچ امکاناتی را به هیچ طرفی برای کاربرد جنگ در اوکراین نخواهیم داد. متاسفانه تبلیغات نادرستی در این زمینه صورت گرفته است. من دو بار برای این موضوع به مسکو سفر کردم و تقریبا هر یک‌ ماه تا ۴۰ روز یک‌بار با همکارم وزیر امور خارجه اوکراین در تماس مستقیم و تلفنی بودم. اخیرا هم یکی از رهبران اروپا از رئیس جمهور ایران خواست که ما از ظرفیت ارتباطمان با روسیه برای توقف جنگ استفاده کنیم. البته هر دو طرف همدیگر را متهم می‌کردند که آماده مذاکره نیستند. من فکر می‌کنم راه‌حل جنگ نیست و باید هر چه سریع‌تر طرفین در میز مذاکره مسئله را حل و فصل کنند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ۱۱ مهر ماه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر و نیز موضع برخی مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین گفت: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۵ مهر ماه نیز در تماس تلفنی با «پکا هاویستو» همتای فنلاندی گفت: هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد. امیرعبداللهیان ۲۲ مهر ماه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خاجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است. 

* از ابطال استوارنامه سفیر ایران در کی‌یف تا پیشنهاد قطع رابطه 

اما علیرغم تکذیب مکرر مقامات ایرانی و همچنین روسیه، مقامات اوکراین و از جمله «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز در این مدت به این ادعاها متوسل شدند و از یک سو اقدام به ابطال استوارنامه سفیر ایران در کی‌یف و کاهش پرسنل دیپلماتیک ایران کرده و از سوی دیگر و اخیرا نیز (۲۵ مهر ماه) وزیر خارجه این کشور خواستار اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شد و یک روز بعد هم گفت که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به رئیس جمهور این کشور ارائه داده است. وزارت خارجه اوکراین در همین خصوص در بیانیه‌ای مدعی شد: «عرضه سلاح به روسیه برای جنگ‌افروزی علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است که ضربه‌ای جدی به روابط اوکراین و ایران وارد می‌کند.» در این میان، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دوم مهر ماه ضمن ابراز تأسف از تصمیم دولت اوکراین در مورد روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، این تصمیم را براساس گزارش‌های تایید نشده و ناشی از فضاسازی رسانه‌ای طرف‌های خارجی خواند و از اقدام متناسب ایران در این زمینه خبر داد.  

پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین؛ سناریویی که این روزها در حال پخت و پز آن هستند

* روس‌ها هم تکذیب کردند

در این مدت مقامات روسیه نیز این ادعاها را مردود خواندند. در این خصوص، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین ۲۶ مهر ماه با رد ادعای مقامات غربی درباره خرید پهپاد از ایران، گفت: در جریان عملیات نظامی در اوکراین از تسلیحات تماماً روسی با نام‌های روسی استفاده می‌کنند. وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اینکه آیا روسیه در کل پهپادی از ایران خریداری کرده یا خیر، عنوان کرد: «ما در مورد گزارش خرید پهپادهای ایرانی اطلاعاتی نداریم و اینها مربوط به وزارت دفاع است».

«دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم ۲۸ مهر ماه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که پهپادهایی که نیروهای نظامی روسیه در اوکراین استفاده می‌کنند، تماماً در روسیه تولید شده است و افزود: دبیرخانه سازمان ملل صلاحیت انجام تحقیق درباره استفاده ادعایی از پهپادهای ایرانی در اوکراین را ندارد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در واکنش به تهدیدهای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه تهران به بهانه جنگ اوکراین، گفت آنها برای منحرف کردن توجهات از خرابکاری در نورد استریم، سراغ ایران رفتند.

پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین؛ سناریویی که این روزها در حال پخت و پز آن هستند

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز دوم آبان ماه در حاشیه نوزدهمین نشست سالانه والادای درباره شایعات مطرح‌ شده در خصوص استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین گفت: «درباره مسئله خاص پهپادهای ساخت ایران، نماینده‌های ایران و فدراسیون روسیه توضیحات جامعی از جمله در شورای امنیت سازمان ملل داده‌اند.»

سوم آبان ماه نیز «کنستانتین ورونتسوف» معاون بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات در وزارت امور خارجه روسیه گفت داستان‌هایی که درباره فروش ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه مطرح می‌شود، برای نابودی نهایی برجام است و افزود: «ما بار دیگر به طور قاطعانه ادعاهای جعلی و کاملاً غیرمستند کشورهای غربی در خصوص ارسال ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه را که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، رد می‌کنیم».

* سه کشور اروپایی هم دست به کار شدند

علاوه بر اوکراین، اتحادیه اروپا و به خصوص سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) نیز دست به کار شده و مدعی ارسال پهپاد از ایران به روسیه شده و انگلیس و فرانسه نیز اعلام کردند که این اقدام ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است؛ ادعایی که از سوی ایران رد شد. سه کشور اروپایی همچنین نامه‌ای ضد ایرانی بین اعضای شورای امنیت توزیع کردند.

پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین؛ سناریویی که این روزها در حال پخت و پز آن هستند

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در این زمینه مدعی شد بروکسل شواهد کافی برای تحریم ایران به خاطر «ارسال پهپاد به روسیه» را در اختیار دارد.

وزارت خارجه فرانسه در همین راستا مدعی شد اقدام ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این باره گفت: «ما متوجه مقدار زیادی اطلاعات هستیم که به استفاده نیروهای مسلح روسیه از پهپادهای ایران در اوکراین اشاره می‌کنند.» روزنامه گاردین هم ۲۵ مهر ماه گزارش داد که انگلیس همانند فرانسه «اقدام ایران در ارسال پهپادهای جنگی به روسیه» را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند.

علاوه بر این، «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست با متهم کردن ایران به ارسال پهپاد برای روسیه در جنگ اوکراین گفته تل‌آویو برای بازبینی مواضعش در خصوص جنگ اوکراین، ارزیابی‌های روزانه انجام می‌دهد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ۲۷ مهر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه کرواسی گفت: سال‌هاست که با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما از جنگ علیه اوکراین حمایت نکردیم و هیچ یک از تسلیحات ایرانی را در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین قرار نداده‌ایم.

حسین امیرعبداللهیان ۲۸ مهر ماه در توئیتر درباره تماس تلفنی‌اش با بورل نوشت: به وی یادآور شدم که سیاست روشن ما مخالفت با جنگ و تشدید آن در اوکراین هست. ادعای ارسال موشک ایرانی به روسیه برای کاربرد علیه اوکراین یک ادعای بی اساس است. ما با روسیه همکاری دفاعی داریم اما بی تردید ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین سیاست ما نیست.

پس از آن بود که شورای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا و دولت انگلیس اقدام به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه واهی استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین کردند. وزارت امور خارجه انگلیس پنجشنبه شب ۲۸ مهر ماه چند مقام جمهوری اسلامی ایران شامل «محمد حسن باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، ژنرال (سردار) سید حجت‌الله قریشی مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع ایران و سرتیپ سعید آقاجانی فرمانده واحد پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و صنایع هوایی شاهد را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. «جیمز کلِوِرلی» وزیر امور خارجه انگلیس با بیان اینکه حمایت ایران از جنگ غیرقانونی و بی‌رحمانه روسیه علیه اوکراین مایه تأسف است، افزود: همکاری نظامی ایران و روسیه در این زمینه، مدرکی واضح از نقش ثبات‌زدای ایران در امنیت جهانی است.

شورای اروپا نیز ۲۸ مهر ماه اعلام کرد سه فرمانده ارشد ایرانی و شرکت «شاهد» را در ارتباط با ادعاهای مربوط به استفاده از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین در فهرست تحریم قرار داده است.«محمد حسن باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، ژنرال (سردار) سید حجت‌الله قریشی مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع ایران و سرتیپ سعید آقاجانی فرمانده واحد پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و صنایع هوایی شاهد در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفتند.

 ​۲۹ مهر ماه نیز نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست اوکراین و برای بررسی موضوع نقش پهپادهای ایرانی در جنگ در این کشور برگزار شد. در این خصوص «امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم کشورمان به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران درباره بحران در اوکراین و تلاش برخی از کشورها برای مرتبط ساختن بحران اوکراین و قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص توافق هسته‌ای پرداخت و گفت: ایران همواره گفته است که ادعاهای بی اساس در مورد انتقال پهپاد برای استفاده در درگیری اوکراین را رد می‌کند.

شنبه ۳۰ مهر ماه نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه این اقدام و ادعاهای مطرح شده در بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس در همین مورد را قویا مردود خواند و به شدت محکوم کرد. وی همچنین ادعاهای بی اساس درباره انتقال پهپاد برای استفاده در درگیری اوکراین را رد کرد و گفت: حق پاسخگویی نسبت به هرگونه اقدام غیرمسئولانه را برای خود محفوظ دانسته و در دفاع از منافع ملت ایران اندکی تردید به خود راه نخواهیم داد.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز به این تحریم‌ها واکنش نشان داد و گفت که پکن با تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه که بدون دستور شورای امنیت سازمان ملل و داشتن مبنایی در قوانین بین‌المللی اعمال شد، مخالف است.

پس از آن هم حسین امیرعبداللهیان روز شنبه ۳۰ مهر ماه در جمع ایرانیان مقیم ارمنستان در شهر ایروان گفت: ما مخالف جنگ در هر جای جهان هستیم. برای ما تفاوتی بین افغانستان و اوکراین، یمن، عراق، فلسطین و سوریه وجود ندارد، ما مخالف جنگ بین آذربایجان و ارمنستان هستیم... ما هیچ سلاحی به طرف روسی نه داده‌ایم و نخواهیم داد که بخواهد در جنگ اوکراین استفاده کند. برخلاف طرف غربی که سلاح فراوانی را وارد اوکراین کرده است، معتقدیم هیچ یک از طرفین نباید مسلح شوند. به تمامیت ارضی اوکراین احترام می‌گذاریم و مخالف جدی تسلیح هر یک از طرفین در این مسئله هستیم.

پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین؛ سناریویی که این روزها در حال پخت و پز آن هستند

* تاخیری نداشتیم

گفتنی است در این مدت عنوان شد که ایران در واکنش به این موضوع تاخیر داشته است. سؤالی که در نشست هفتگی روز دوشنبه دوم آبان ماه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از سوی یکی از خبرنگاران پرسیده شد و وی ضمن رد این موضوع گفت: ما تاخیری نداشتیم. جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها دیدگاه خود را در ارتباط با جنگ جاری در اوکراین اعلام کرده و مواضع ما صریح و روشن است. آمریکا و اروپا خودشان با اقدامات تحریک آمیز، مشخصا دولت آمریکا آغاز کننده شرایطی شدند که منجر به آغاز جنگ در اوکراین شد و الان با گسترش اطلاعات غلط ایران را متهم به حمایت از یک طرف درگیری و جنگ می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده ما یک طرف جنگ در ارتباط با موضوع اوکراین نیستیم. صادرکننده تسلیحات به هیچ کدام از طرف‌ها در جنگ نیستیم. رابطه با هر دو طرف جنگ دوستانه بوده و با اوکراین که متاسفانه و در نتیجه فضاسازی و جوسازی طرف‌های دیگر وارد رفتار غیرسازنده در ارتباط با ایران و تقلیل سطح رابطه شده، همچنان ارتباطات ما برقرار است. آماده‌ایم کمک کنیم به پایان یک جنگی که از نظر ما غیرضروری است.

دوم آبان ماه نیز «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در یک گزافه‌جویی جدید مدعی شد روسیه به ایران ۲ هزار پهپاد شاهد سفارش داده است. چهارم آبان ماه نیز زلنسکی مدعی شده روسیه از حدود ۴۰۰ پهپاد ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده کرده است.

پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین؛ سناریویی که این روزها در حال پخت و پز آن هستند

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل ادعاهای سه کشور اروپایی و آمریکا مبنی بر فروش پهپاد به روسیه را قویاً رد کرد و تحقیقات سازمان ملل در این باره در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ را غیرقانونی خواند.

شورای امنیت سازمان ملل چهارشنبه چهارم آبان ماه نشستی در این خصوص برگزار کرد. «لیزا کارتی» معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل با تکرار اتهام‌زنی‌های بی‌اساس علیه تهران، در این نشست مدعی شد: ایران برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه داده است. کارتی همچنین ادعا کرد روسیه سازمان ملل را تهدید می‌کند و به دنبال ایجاد مانع و اخلال در کار این سازمان است. «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در نشست شورای امنیت تصریح کرد: «دبیرکل سازمان ملل صلاحیتی برای تحقیق درباره استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین [در جنگ اوکراین] را ندارد». «امیرسعید ایروانی» نماینده ایران در سازمان ملل هم در واکنش به این اتهام‌زنی‌ها گفت که ایران هیچ سلاحی برای استفاده در درگیری اوکراین، چه قبل و چه بعد از درگیری در اختیار طرفین قرار نداده است.

ایروانی گفت: کشورهای غربی تلاش کرده‌اند تا از طریق انتشار اطلاعات نادرست، مطالب غیرمستند، گمانه زنی‌های نادرست و تفاسیر گمراه کننده، خودسرانه و ناقص از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بین این قطعنامه و استفاده از پهپادها در درگیری اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کرده تا از این طریق ادعاهای بی اساس خود را علیه جمهوری اسلامی ایران توجیه کنند.ادعای نقض پاراگراف ۴ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ یک اشتباه و تفسیر گمراه کننده و خودسرانه است که در تناقض با مفاد و روح و نص این بند محسوب می‌شود. این پاراگراف به طور روشن به محدودیت‌های اقلام، مواد تجهیزات، کالاها و فناوری اشاره می‌کند که می‌تواند به توسعه مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای کمک کند، که در این رابطه ایران هرگز این اقلام را تولید و عرضه نکرده و قصدی هم برای تولید یا عرضه آن ندارد.

پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین؛ سناریویی که این روزها در حال پخت و پز آن هستند

سفیر و نماینده دائم کشورمان در خصوص درخواست از دبیرخانه سازمان ملل برای انجام تحقیقات در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ برای ارزیابی نوع پهپادهای استفاده شده در درگیری اوکراین، تأکید کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ مبنای حقوقی برای انجام اینگونه تحقیقات فراهم نکرده است. علاوه بر این و مهمتر از آن، یادداشت مورخ  ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ رئیس شورای امنیت وظایف مرتبط در اجرای قطعنامه، به ویژه در ارتباط با اصول ذکر شده در پاراگراف ۲و ۷ ضمیمه B این قطعنامه ۲۲۳۱ را مشخص کرده است.

* آمادگی ایران برای برگزاری جلسات فنی با حضور کارشناسان نظامی ایران و اوکراین بدون نیاز به هرگونه واسطه 

در آخرین رویداد در این زمینه، «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین نیز جمعه شب ششم آبان ماه در توئیتی از تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان با وی خبر داد و نوشت که در این گفت‌وگو از از امیرعبداللهیان خواسته که ایران ارسال تسلیحات به روسیه را متوقف کند.

پس از آن بود که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران محتوای گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و کولبا را منتشر کرد. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو ضمن رد قوی ادعاهای مطرح شده در خصوص استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین بار دیگر مخالفت ایران با جنگ در اوکراین، یمن و ... را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما با روسیه روابطی خوب داریم و از گذشته همکاری دفاعی داشته‌ایم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، احترام به تمامیت ارضی کشورها، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است. وی افزود: ما برای برگزاری جلسات فنی با حضور کارشناسان نظامی بین دو کشور بدون نیاز به هرگونه واسطه آمادگی داریم.

وزیر خارجه ایران آمادگی ایران برای کمک به برقراری آتش بس را مورد اشاره قرار داد و افزود: اوکراین بهتر است مراقب باشد که تحت تاثیر برخی سیاستمداران تندروی اروپا قرار نگیرد. وزیر خارجه اوکراین نیز گفت‌وگوی هیأت فنی نظامی دو کشور را مهم خواند و گفت که این کشور تحت تاثیر دیگران عمل نمی‌کند. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    2 0
    مگه استفاده نکرده؟
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
      1 1
      توچکاره ای ؟ مامور سازمان مللی یا مامور cia کدومش به تو ربطی نداره! همه دنیا به اوکراین این سلاح می فرسته ایران باید جوابگوی یه آشغال باشه.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    1 1
    یک یهودی صهیونیست، اوکراین رو به خرابه تبدیل کرد.
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    2 1
    اخه کسی نیست بهش بگه کل دنیا دارن به تووی اوکراین عرق خور سلاح میدن ، چرا زوزه ی کسی در نمیاد اینجا
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    2 1
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • محمد IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    1 0
    یکی بگه ادامه رابطه سیاسی با آلمان و انگلیس و فرانسه و چند تا از کشورهای پیزوری اتحادیه اروپا چه نفعی برای ما داره که نباید قطع بشه. بهتره که گورشونو گم کنن و از ایران بیرون برن و در سفارتخونه های اونا بسته بشه. از آمریکای گنده لات و نوچه حقیرش کانادا که مهمتر نیستن
  • ابوطالبی IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 0
    سازمان ملل سازمانی بی اختیاروابزار دست امریکا واروپا همه با هم دروغگو وایران ستیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس