رونمایی از کتاب خاطرات مهدی سلحشور در دفاع مقدس/ از 80 شهید در «باغ حاج علی» یاد کردم

مراسم رونمایی از کتاب «باغ حاج‌علی» خاطرات مهدی سلحشور مداح اهل بیت (ع) از دوران دفاع مقدس عصر امروز با حضور مسئولان کشوری و نظامی در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از کتاب «باغ حاج‌علی خاطرات مهدی سلحشور» مداح اهل بیت از دوران دفاع مقدس عصر امروز شنبه هفتم آبان‌ماه با حضور مسئولان مختلف در حوزه هنری برگزار شد.

رونمایی از کتاب خاطرات مهدی سلحشور در دفاع مقدس/ از ۸۰ شهید در «باغ حاج علی» یاد کردم

فرهنگ حاکم بر دفاع مقدس، یکی از مهمترین ابعاد آن است

سردار نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در این مراسم با اشاره به اینکه حاج مهدی سلحشور با ثبت خاطراتش از دوران دفاع مقدس بر سرمایه ملی ما از این دوران افزود که از او تشکر می‌کنم، اظهار داشت: دفاع مقدس ابعاد مختلفی داردکه یکی از مهم‌ترین ابعاد آن فرهنگ حاکم بر آن است. دفاع مقدس تنها در فرماندهی‌ها و عملیات‌ها خلاصه نمی‌شود. بلکه یکی از مهم‌ترین ابعاد و متن‌های اصلی آن فرهنگ دفاع مقدس است که امروز در مراحل دیگر انقلاب اسلامی هم تداوم پیدا کرده است. رأس این فرهنگ امام خمینی (ره) که نگاه و اندیشه ایشان در سرتاسر کشور ادامه پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه این فرهنگ موجب شد که تهدیدها در دوران دفاع مقدس به فرصت تبدیل شود، گفت:‌ جنگ در شرایطی به ما تحمیل شد که ثبات سیاسی و  اقتصادی نداشتیم. در این جبهه فرهنگی که دوران دفاع مقدس در آن شکل گرفت، تمامی ظرفیت‌های فرهنگی کشور به ویژه روحانیون و مداحان به میدان آمدند که فرهنگ دفاع مقدس بدون نقش مداحان مثل حاج صادق آهنگران، حاج مهدی سلحشور و حاج سعید حدادیان قابل تفکیک نیست.

رونمایی از کتاب خاطرات مهدی سلحشور در دفاع مقدس/ از ۸۰ شهید در «باغ حاج علی» یاد کردم

مداحان جبهه‌ای مردم را پای کار دفاع مقدس آوردند

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تصریح کرد: در این شرایط و فضا و حسی که ایجاد شده است، نقش اصلی را کسانی ایفا کردند که وظیفه روشنگری و تبیین داشتند. جنگ ما مردمی شد و آن کسی که مردم را پای کار آورد و فضای حماسی را حفظ کرد، مداحان جبهه‌ای بودند که مراسم برگزار می‌کردند. در همین کتاب در خاطرات حاج مهدی سلحشور آمده است که او در مسجد و در دوران نوجوانی برای شهدا مداحی می‌کرد و بعد هم در دوران دفاع مقدس رزمنده گردان شد و پس از جنگ به دفاع از حرم اهل بیت پرداخت و امروز هم در جهاد تبیین فعال است که نشان می‌دهد او ثبات قدم داشته است.

نائینی گفت: میدان مبارزه امروز تغییر کرده است اما حاج صادق آهنگران و حاج مهدی سلحشور همان رزمندگان دفاع مقدس هستند و فرهنگ دفاع مقدس از آنها دور نشده است. ما ۸۵۰ پروژه فعال در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس داریم و بنا داریم علاوه بر خاطرات فرماندهان به ابعاد و خاطرات اشخاص مختلف در جنگ هم بپردازیم.

وی در پایان گفت: جدای از خاطرات فرماندهان ۱۷ بخش تخصصی شامل مهندسی لجستیک، تبلیغات، بهداشت و درمان، نیروی انسانی و ... نیز وجود دارد که با افراد مختلفی در خصوص آن صحبت کردیم و الحمدالله آثار خوبی منتشر خواهد شد.

رونمایی از کتاب خاطرات مهدی سلحشور در دفاع مقدس/ از ۸۰ شهید در «باغ حاج علی» یاد کردم

در بخش دیگری از این مراسم حاج صادق آهنگران به مداحی و شعرخوانی درباره شهدای دفاع مقدس و همچنین شرایط کنونی کشور و اغتشاشات ایجاد شده پرداخت. 

رونمایی از کتاب خاطرات مهدی سلحشور در دفاع مقدس/ از ۸۰ شهید در «باغ حاج علی» یاد کردم

فرمان مقام معظم رهبری انگیزه نوشتن این کتاب شد

سپس مهدی سلحشور مداح اهل بیت (ع)، سردار ابراهیم جباری فرمانده سابق سپاه ولی امر، حسین یکتا از راویان دوران دفاع مقدس و حسین کاجی از فرماندهان دوران دفاع مقدس، گعده‌ای چهار نفره برگزار کردند که مهدی سلحشور در ابتدای آن اظهار داشت: در نیمه شعبان سال ۵۰ متولد شدم و سال ۶۵ تنها ۱۵ سال داشتم که به دلیل پایین بودن سنم، امکان حضور در جبهه را نداشتم اما نهایتاً شناسنامه خواهرم که را که متولد ۱۳۴۷ بود، برداشتم و به جبهه رفتم. سه سال در دوران دفاع مقدس حضور داشتم و هیچ وقت به خودم اجازه نمی‌دادم کتاب بنویسم تا اینکه مقام معظم رهبری فرمودند یک رزمنده رزمش زمانی تمام می‌شود که خاطراتش را ثبت کند. 

سلحشور افزود: در این کتاب تلاش کردم تا از شهدا یاد کنم که در مجموع از ۸۰ شهید نام برده شده است. در مراسم امروز هم تصاویر شهید علی جابری مسئول گروهان، شهید محسن درودی، شهید علی شکاری، شهید داود حیدری‌ فرمانده گردان زهیر، شهید زنده حاج علی فضلی و شهید علی‌اکبر حشمتی قرار گرفته است.

وی گفت: زمانی که بنا داشتم به جبهه بروم حاج ابراهیم جباری را ملاقات کردم که به واقع حکم پدری گردن من دارند. برای نوشتن این کتاب هشت سال وقت گذاشته‌ام و در نهایت نیز بیش از ۲۰ ساعت تمام متون آن را با بچه‌های گردان مرور کردیم تا کتاب مستند باشد.

رونمایی از کتاب خاطرات مهدی سلحشور در دفاع مقدس/ از ۸۰ شهید در «باغ حاج علی» یاد کردم

حاج مهدی سلحشور برای حضور در جبهه دو ماه آموزش سخت دید

ابراهیم جباری فرمانده سپاه ولی امر نیز در این نشست اظهار داشت: یاد سردار فضلی را گرامی می‌داریم که قرار بود در این مراسم حضور پیدا کند اما خبردار شدم به بیمارستان رفته است.

وی با اشاره به اینکه تقریباً در ۱۴سالگی حاج مهدی سلحشور او را ملاقات کردم و برای آموزش فرستادم، تصریح کرد:‌کاری که در خصوص تغییر شناسنامه حاج مهدی سلحشور انجام شد، من انجام دادم و بعد هم او را دو ماه برای آموزش به پادگان فرستادم و در نهایت عازم جبهه شد.

خانواده‌ها برای فرزندان وقت نمی‌گذارند

جباری ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی جامعه ما ضعف خانواده‌ها است که متأسفانه برای فرزندان کم وقت می‌گذارند. اواخر دهه ۴۰ که در فضای قرآنی کشور بودم پدر شهریار پرهیزگار که در یاخچی‌آباد ساکن بودند، هر صبح جمعه او را با موتور به جلسه قرآنی استاد مولایی و استاد مروت در خیابان بهار شمالی می‌آورد و در نهایت هم این تلاش‌ها موجب شد که یک شخصیت قرآنی تربیت شود. حاج مهدی سلحشور هم در خانواده‌ای متدین و انقلابی تربیت شد که اگر امروز نهال آن دوران طفولیت به یک شجره طیبه پرثمر تبدیل شده که ایران و فراتر از آن را فرا می‌گیرد ناشی از تربیت در خانواده است.

فرمانده سابق سپاه ولی امر تصریح کرد:‌در عرصه مدحی حاج مهدی سلحشور شاگردانی را در مدت ۱۵ سال تربیت کرده است که امروز در شهرهای مختلف شاخص هستند و اگر در جلسه‌ای به او هدیه هم می‌دادند آن را به حساب هیأت واریز می‌کرد و برای تربیت مداحان استفاده می‌کرد.

رونمایی از کتاب خاطرات مهدی سلحشور در دفاع مقدس/ از ۸۰ شهید در «باغ حاج علی» یاد کردم

با سلحشور بنای گردان حضرت معصومه (س) را گذاشتیم

حسین یکتا از راویان دوران دفاع مقدس هم در این مراسم اظهار داشت: زمانی در قم با حاج مهدی سلحشور در مدرسه معصومیه که نه آب و نه برق داشت  و در حجره‌ها فانوس روشن می‌کردیم، جلسه حدیث کساء و سینه‌زنی برپا می‌کردیم و با او بنای گردان حضرت معصومه (س) را گذاشتیم. در قصه و غصه‌های قم همواره حاج مهدی سلحشور پرچمدار بوده است.

وی گفت: زمانی که صدام بعد از دفاع مقدس وارد درگیری کویت شد و به سمت خلیج فارس آمد حاج مهدی سلحشور از قم گردان راه انداخت و به خلیج فارس رفتیم او باید خاطرات خود بعد از دوران جنگ را هم کتاب کند. آن زمانی که علم بصیرت و معرفت دست گرفت و در فتنه ۷۸ و ۸۸ راهی تهران شد. 

یکتا در پایان سخنان گفت: او بنای هیأت فاطمیون و سبک خواندن از شهدا را بنیان گذاشت که امروز در بسیاری از هیأت‌ها الگو شده است.

رونمایی از کتاب خاطرات مهدی سلحشور در دفاع مقدس/ از ۸۰ شهید در «باغ حاج علی» یاد کردم

هر خانواده‌ای می‌خواهد سرباز برای امام زمان تربیت کند باید این کتاب را بخواند

حسین کاجی از فرماندهان دوران دفاع مقدس هم در این مراسم گفت: روزی در مسجد جمکران اعلام کردم اگر خانواده‌ای بنا دارد فرزند برای سربازی امام زمان (عج) باید این کتاب را بخواند. پدر و مادر حاج مهدی سلحشور سال‌ها در نیمه شعبان نذر و نیاز کردند و در نهایت پاداش این نذرها به تولد حاج مهدی سلحشور ختم شد و امروز او اینچنین اثرگذار است.

وی افزود: این کتاب باید خوانده شود تا حضور شهدا و میدان‌داری آنها در عرصه‌های مختلف زندگی را درک کنیم. امروز هر کجا کار بچه‌های انقلاب و هیأتی لنگ می‌شود شهدا به میدان می‌آیند.

یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت: این کتاب مانیفست تربیتی برای خانواده‌ها  است که باید حتماً آن را بخوانند.

رونمایی از کتاب خاطرات مهدی سلحشور در دفاع مقدس/ از ۸۰ شهید در «باغ حاج علی» یاد کردم

در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سردار نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار ابراهیم جباری فرمانده سابق سپاه امر، حسین یکتا، حسین کاجی و حجت‌الاسلام احمد شرفخانی از کتاب باغ حاج علی رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس