شکست اتحادیه اروپا برای ایجاد سازوکار قیمت‌گذاری گاز

منابع آگاه می‌گویند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا هنوز موفق به ایجاد سازوکاری برای تأثیرگذاری بر قیمت گاز در سطح بورس نشده اند.

به گزارش مشرق، یک فعال بازار گاز یونان به خبرگزاری تاس گفته است، کشورهای عضو اتحادیه اروپا هنوز موفق به ایجاد سازوکاری برای تأثیرگذاری بر قیمت گاز در سطح بورس نشده اند.

این کارشناس صنعت افزود، تاکنون درک درستی از نحوه عملکرد چنین سازوکاری وجود ندارد.

وی توضیح داد: «قصد و نیت ایجاد سازوکاری برای تأثیرگذاری بر قیمت ها، وجود دارد اما در حقیقت، راه های بسیار کمی برای نقض نکردن الزامات قراردادی یا ایجاد درگیری طرفین در آینده وجود دارد. برخی کشورها می گویند که محدودیت قیمت گاز فقط برای روسیه ضروری است، در حالی که برخی دیگر می گویند باید برای همه محدودیت قیمت اعمال شود. طبیعتا، آمریکا به عنوان بزرگ ترین و اصلی ترین عرضه کننده گاز طبیعی مایع (LNG) به این موضوع تمایلی ندارد از اینرو آنها نمی توانند توافق کنند.»

به نظر این فعال بازار، کشورهای عضو اتحادیه اروپا «تلاش می کنند تا به منظور جلوگیری از بی ثباتی بازار، بر سر سازوکاری برای تاثیرگذاری بر قیمت ها در سطح بورس به اجماع برسند.»

این منبع آگاه افزود: « اما در حال حاضر، آنها نه سازوکار روشنی دارند و نه درک درستی از نحوه عملکرد این سازوکار، از اینرو، به طور کلی، آنها موافق نبودند.»

وی در پاسخ به پرسشی در مورد چشم انداز کار در مورد مقررات تجارت گاز در بازار گاز هلند (Dutch TTF) گفت: «در حال حاضر، سازوکاری که هم از نظر حقوقی و هم از نظر اقتصادی به طور کامل رضایت بخش باشد، ایجاد نشده است.»

* هشدار گازپروم

گازپروم به صراحت هشدار داده است، اگر کشورهای اتحادیه اروپا سقف قیمتی [برای گاز طبیعی] وضع کنند و اگر در مقطعی قیمت قرارداد تعیین شده توسط گازپروم بیشتر شود، این شرکت می تواند تحویل را متوقف کند، زیرا توافقی در مورد قیمت وجود نخواهد داشت.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: «به طور طبیعی، این می تواند منجر به افزایش بیشتر قیمت ها شود و رشد قیمتی را تحریک کند.»

پیش از این، کمیسیون اروپا بسته جدیدی برای مبارزه با بحران انرژی در اتحادیه اروپا ارائه کرده بود.

این اتحادیه به صورت ویژه، قیمت گذاری پویا برای گاز طبیعی در بورس TTF در هلند را پیشنهاد کرده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس