کد خبر 1402479
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
هشدار آمریکا برای شرکت‌های دخیل در نورد استریم۲

امروز قرار است گازپروم ۸۰ درصد جریان خط لوله «نورد استریم ۱» به آلمان را متوقف کند.

به گزارش مشرق، روسیه اعلام کرده است از امروز عرضه گاز از طریق بزرگ‌ترین خط لوله خود به آلمان را به تنها یک‌پنجم از ظرفیت خود کاهش می‌دهد؛ اقدامی که قاره سبز را در زمستان آتی با کمبود این منبع حیاتی انرژی مواجه خواهد کرد.
شرکت نفت ‌و گاز روسی گازپروم اعلام کرد از روز چهارشنبه (امروز) جریان گاز موجود در خط لوله «نورد استریم یک» را کاهش می‌دهد و تنها به ۲۰ درصد از ظرفیت خود می‌رساند؛ این در حالی است که مسکو ماه گذشته ظرفیت این خط لوله را به ۴۰ درصد کاهش داده بود.
همزمان سیاستمداران اروپایی از روسیه بابت تبدیل تامین گاز اروپا به سلاحی علیه این قاره انتقاد کرده‌اند. این اقدام از سوی گازپروم در حالی روی داد که شاخص اعتماد کسب‌وکار در آلمان به پایین‌ترین سطح خود در بیش از ۲ سال گذشته رسید که نشان می‌دهد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در آستانه رکود قرار دارد. پس از اینکه گازپروم اعلام کرد حجم گازی که به این قاره صادر می‌شود کاهش می‌یابد، قیمت گاز در اروپا افزایش یافت. قیمت گاز در اروپا روز دوشنبه ۱۰ درصد افزایش یافت و به ۱۷۷ یورو در هر مگاوات ساعت - ۵ برابر بیشتر از قیمت سال قبل- رسید.
پایتخت‌های اروپایی اقدام گازپروم را به عنوان اقدام تلافی‌جویانه روسیه در پاسخ به تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور پس از حمله به اوکراین تفسیر می‌کنند. در همین حین  اروپا در تلاش است ذخایر گازی خود را پر کند تا برای ماه‌های سرد سال آماده باشد؛ همین امر منجر به هشدارهایی درباره سهمیه‌بندی گاز برای صنایع و افزایش نگرانی درباره کمبود گاز برای شهروندان شده است. گازپروم کاهش حجم گاز در خط لوله «نورد استریم یک»  را به مشکلات توربین‌هایی مرتبط دانسته است که توسط شرکت زیمنس آلمان در کارخانه‌ای در کانادا نگهداری و تعمیر می‌شوند. با این حال، برلین می‌گوید روسیه از موضوع تعمیر توربین‌ها به عنوان بهانه‌ای برای کاهش جریان گاز استفاده می‌کند.
گازپروم با اشاره به تاخیر در بازگرداندن توربین گازی پس از تعمیر و نگهداری در کانادا توسط تامین‌کننده تجهیزات زیمنس انرژی، تحریم‌ها را عامل این کاهش عرضه دانسته است. همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است مسکو هنوز توضیح مناسبی درباره وضعیت توربین خط لوله گاز «نورد استریم یک» که توسط زیمنس انرژی در کانادا تعمیر شده، دریافت نکرده است.
در اروپا نگرانی اصلی از قطع کامل صادرات گاز روسیه به این قاره است. همین نگرانی سبب شده است اتحادیه اروپایی به کشورهای عضو بگوید که مصرف خود را در زمستان ۱۵درصد کاهش دهند. یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپایی درباره اهمیت توافق کاهش مصرف گاز گفت: هیچ نقشه دومی [جز کاهش مصرف] وجود ندارد. 
* اروپا طرح کاهش واردات گاز روسیه را تصویب کرد
وزیران انرژی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپایی روز گذشته به توافقی دست یافتند تا وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهند. حساب توئیتری ریاست‌جمهوری چک که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپایی را نیز بر عهده دارد، اعلام کرد: کشورهای عضو این اتحادیه پس از کاهش شدید صادرات روسیه، برنامه کاهش هماهنگ مصرف گاز خود را برای کاهش وابستگی به مسکو تصویب کردند.
در این پیام آمده است: این یک ماموریت غیرممکن نبود و وزرای انرژی (اجلاس ۲۷ در بروکسل) درباره کاهش تقاضای گاز برای زمستان آینده به توافق سیاسی دست یافتند.روزنامه لوموند نیز در این ارتباط نوشت: کشورهای عضو اتحادیه اروپایی امروز به توافقی دست یافتند که مصرف گاز خود را تا زمستان آینده ۱۵ درصد کاهش دهند؛ چرا که چشم‌انداز کاهش کل عرضه روسیه تقویت شده است.
در این خبر با اشاره به اینکه استثنائات خاص برای کشورهای آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است، می‌افزاید: این طرح هدف ۱۵ درصدی را در مواقع اضطراری همچون اختلال شدید جریان‌ها از روسیه اجباری می‌کند.
لوموند با استناد به توئیت کلود تورمز، وزیر خارجه لوکزامبورگ، اعلام کرد: مجارستان تنها کشوری بود که علیه این توافق رای داد. لوموند پیش‌بینی کرده است که این قوانین در روزهای آتی وارد قوانین اتحادیه اروپایی شود.
کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپایی نیز دیروز سه‌شنبه گفت اعلام غول گازی روسیه موسوم به گازپروم مبنی بر کاهش عرضه گاز به اروپا، دارای انگیزه‌های سیاسی است. سیمسون هنگام ورود به نشست وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در بروکسل گفت: ما می‌دانیم که هیچ دلیل فنی برای انجام این کار وجود ندارد. این یک اقدام با انگیزه سیاسی است و ما باید برای آن آماده باشیم و درست به همین دلیل، کاهش پیشگیرانه تقاضای گازی ما، یک راهبرد معقولانه است.
* رکورد بی‌سابقه عرضه گاز روسیه به چین
شرکت گازپروم روسیه گزارش داد که عرضه گاز طبیعی به چین به رکوردی بی‌سابقه رسیده است. گازپروم روسیه روز گذشته گزارش داد که عرضه گاز طبیعی به چین از طریق خط لوله «قدرت سیبری»  (Power of Siberia) روز یکشنبه به رکوردی بی‌سابقه رسید، به نحوی که محموله‌ها به بازار چین از حجم قراردادی فراتر رفت.
گازپروم روسیه در بیانیه‌ای گفت: ۲۴ جولای ۲۰۲۲(۲مرداد) رکورد تاریخی حجم روزانه صادرات گاز روسیه به چین از طریق خط لوله گاز قدرت سیبری به‌روز شد. لازم به ذکر است در ماه جولای، محموله‌ها از حجم قراردادی روزانه فراتر رفته است. این شرکت تاکید کرد: عملیات تامین گاز در چارچوب قرارداد بلندمدت گاز بین گازپروم و شرکت چینی CNPC انجام می‌شود.
«قدرت سیبری» خط لوله گازی است که  گاز طبیعی را از میادین خاور دور روسیه به چین پمپاژ می‌کند و عرضه  گاز از طریق آن به چین در دوم دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شد.
* قیمت گاز در اروپا رکورد ۵ ماهه را شکست
به دنبال کاهش ارسال گاز روسیه به اروپا، قیمت گاز در اروپا در معاملات دیروز افزایش یافت. در بحبوحه نگرانی‌ها درباره کاهش عرضه گاز روسیه، قیمت گاز طبیعی در اروپا به بالاترین میزان از ماه مارس رسیده است. 
قیمت گاز برای فروش در ماه آگوست، دیروز(دوشنبه) در مرکز معاملات TTF هلند به ۲۰۲۰ دلار در هر هزار متر مکعب یا ۱۷۷.۶۸ یورو (۱۹۲.۵ دلار) در هر مگاوات ساعت بر حسب خانوار رسید. قیمت گاز در اروپا، امسال نزدیک به ۳ برابر افزایش یافته است و در اوایل ماه مارس به رکورد بی‌سابقه ۳۹۰۰ دلار در هر هزار مترمکعب رسید.
منبع : روزنامه وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • CN ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    51 7
    ببینیم اروپاییان و غربیها، در برابر کمی تحریم چقدر صبر و تحمل دارند، ملت ایران ۴۳ سال تحت تحریم بوده.
    • حسن US ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      7 22
      تحملشون کم نیست. طاقت میارن
    • علـی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      20 2
      اگر جنگ اوکراین و تحریم‌های روسیه تا همین زمستان آتی‌ طول بکشه خواهید دید که به چه دریوزگی خواهند افتاد!
    • علی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      30 1
      این بی پدر ها يه جوري ميگن روسیه از انرژی نباید برای فشار به اروپا استفاده کنه انگار که فراموش کردن خودشون از هر عملی و اهرمی حتی دارو برای بیماران صعب العلاج علیه ایران استفاده کردن
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      16 2
      البته ملت ایران تنها هم نبوده! خدا رو داشته (و خواهد داشت انشاءلله). همچنین راهنمایی های عظیمی همچون قرآن و ائمه ی اطهار رو داشته. نقش بسیار مهم ولایت فقیه و روحانیون نیز در جای خودش (رهبرانی مثل امام خمینی و امام خامنه ای) که برکت آن نه فقط به ملت ایران بلکه به میلیارد ها مسلمان و آزاده خواهان جهان رسیده.
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      روسیه گاز گرفته ، ولی الان وقتش رسیده ایران تخت گاز بره..
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    23 9
    اروپای احمق شده پادوی امریکا خداوندازاروپاانتقام ایران رامی گیرد تهیه گاز به غیر ازروسیه خیلی گران تمام میشود اروپا زمستان بدووحشتناکی را خواهد گذراند
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      15 8
      ایشالله به درک واصل خواهندشد.
  • اسماعیل IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    25 7
    غرب وحشی تاوان جنایتهایش را خواهد داد ان شاالله
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 17
      همه وحشی هستن فقط شما اهلی؟
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      2 0
      همه رو نمیدونیم ولی مطمئن هستیم سگای پاچه گیر غرب هارن و وحشی
  • علی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    20 4
    اروپا بداند ! کلوخ انداز را جواب سنگ است.
  • رضا IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    10 3
    روسیه می بایست با تصویب و اجرای اولین تحریم های اتحادیه اروپا ۵۰ درصد گاز را کاهش و در دور دوم تحریم ها کلا گاز اروپا را قطع می کرد تا بدانند که قلدری نباید بکنند
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    8 2
    ببینم غربگداها همینطور که برای ایران نسخهٔ تسلیم و پابوسی آمریکا رو میپیچن آیا به اروپایی‌ها هم همین پیشنهاد رو خواهند کرد؟؟ مثلا: آقا آمریکا با روسیه مشکل داره به ما چه، ما میگیم غلط کردیم، تحریم‌ها رو هم برمی‌داریم، جناب پرزیدنت پوتین هم گاز رو به روی اروپا باز میکنه و مشکلات ما یک روزه حل میشه، حالا آمریکا اصلأ بره با روسیه بجنگه، مارو سَنَنه؟؟!!
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    10 1
    عجب بی حیاهایی هستند. خودشون تحریم می کنند مسأله ای نیست حالا که روسیه مقابله مثل می‌کنه میگن چرا این کارو کرده؟!! رو که نیست. خیلی دماغشون باد داره این اروپایی ها. روسیه باید جریان گاز رو کامل قطع کنه. فورا.
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    9 2
    چه تماشایی شود زمستان فروزنی اروپا :))))))))))))))))))
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    10 1
    از این اروپایی ها وقیحتر و احمق تر وجود ندارد. روسیه را تحریم می کنند و قانون می گذارند که واردات گاز از روسیه متوقف شود ولی انتظار دارند که تا روزی که به گاز احتیاج دارند روسیه به آنها هر چقدر که می خواهند گاز بدهد و اگر هم مشکلی پیش بیاید روسیه را متهم می کنند که از گاز به عنوان سلاح بر علیه اروپا استفاده کرده است. از این وقیحتر و احمقتر و بیشرفتر پیدا نمی شود. از آنطرف ایران چمدان پر از اسکناس به کارخانه تولید کننده پانسمان بیماران پروانه ای می برد ولی آن بیشرفهای حرامزاده می گویند اگر این پانسمان ها را به شما بفروشیم بچه های شما نمی میرند و آمریکا متوجه می شود که ما به شما پانسمان مخصوص بیماران پروانه ای فروخته ایم و ما را جریمه می کند. اینها همینقدر بیشرف و جنایتکار و خبیث هستند. استثنایی هم در میانشان وجود ندارد.
  • عطار IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    5 1
    خدا رو شکر . انشاالله که صفر شدن صادرات گاز به اروپا رو هم به زودی میشنویم.
  • دلیر IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    3 8
    تعجب می کنم ما ملت ایران هستیم یا کشور های دیگر ؟ من که هستم شما چی ؟ یکی برا آمریکا کار می کند یکی برا روسیه
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 4
    اونروی قضیه، صادرات گسترده گاز روسیه به چین هست که عملا پیشاپیش بازار ایران رو هم تصاحب کرده
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 3
      روسیه خیلی مزورانه فروش گاز ایران و کشتیرانی در خزر را برای ایران محدود کرده و هرگونه امکان درامدزایی وبهره برداری ایران را به نفع خودش سوق داده.
    • فرشید IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      3 0
      اصلا ایران خط انتقال گاز به چین ندارن در ضمن تحریم های ایران ۲۰ برابر روسیه هست روسیه بازار ایران رو تصاحب نکرده این خود ایران هست که به دلیل تحریم گسترده در فروش مشکل داره
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      5 0
      ما به چین صادرات گاز نداریم داداش ، البته قرار بود از طریق خط لوله صلح اول به پاکستان بعد به هند و بعدش به چین گاز صادر کنیم تمام مراحل لوله گذاری هم در ایران انجام شد که آمریکا خیلی دوستانه و خیلی دلسوزانه و کمی هم تهدید به تحریم پاکستان، جلوی اجرای لوله گذاری در پاکستان را گرفت و بعد با سرمایه گذاری در خط لوله TAPI ترکمنستان را جایگزین ایران کرد. حالا شما دوست داری فکر کن روسیه جلوی صادرات گاز ایرانو گرفته ، اصلا روسیه پاکستان و هند رو تهدید به تحریم کرده که از ایران نفت و گاز نخرن ، پولای نفت ما تو کره جنوبی هم به خاطر روسیه مسدوده.
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    12 1
    وقتی اروپا و امریکا دارو را به روی مردم ایران تحریم میکند باید انتظار این را داشته باشد که روسیه هم شیرهای گاز را به روی اروپا ببندد.خدا را شاکریم که دشمنان اسلام را با خودشان درگیر کرد. امیدواریم همین اتفاق برای امریکا هم رقم بخورد تا پاسخ ظلم هایی که به ملل دنیا بخصوص ایران کردند را ببینند
  • مادربچه هاومعلم مدرسه IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    24 1
    روسیه بدون شلیک گلوله می‌توان اروپا را شکست دهد.تسلیم کنداروپاییها سالهاست جهان راغارت کرده اند
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 5
      معلم چی هستی پرفسور پس الان داره تو اکراین به جای گلوله گل رز به اروپا می ده لابد.
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 27
      از خواب غفلت بیدار شو مادر فولاد زره و ساده لوح بچه ها !!! فریب جنگ زرگری پوتین و بایدن را نخور . ابر قدرتها یکی از یکی جانی تر اند
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      آرزوبدل از دنیا نری خخخخ
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    خبر آمده گروهی بدنبال جمع آوری شیلنگ گاز از کف بازار هستند! رَد زنی ها نشان داده گروهی بدنبال انتقال گاز قاچاقی با شیلنگ؛ از منازل خود به سمت اروپا هستند! لیدِر این حرکت شخصی با نام مخفف ح ر از جریان ورشکسته غربگرا میباشد!!!
  • نادر IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    7 0
    افرین بر پوتین شمشیر رو‌ از رو بسته اهل شعار نیست عمل میکنه بعضی مسولین سابق که دوتابعیتی هیچی صلوات بفرست
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 0
    چندروزه همش غصه بچه های ای بی رو میخورم . بیماری پروانه ای که اروپا حاضر نیست بهمون چسب مخصوص پانسمانشون رو بفروشه. چون تحریمیم............. من راضی به ناراحتی کسی نیستم ولی امیدوارم اروپایی ها سختی بکشن این زمستون رو شاید درس عبرتی شد براشون . شاید انسانیت رو فهمیدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس