شرط افزایش واردکنندگان خودرو/ در به روی کسی بسته نیست

سخنگوی صمت گفت: به محض اینکه شرکت‌های متقاضی واردات خودرو، الزامات آئین نامه‌ای را پشت سر بگذارند، می‌توانند مجوز واردات را بگیرند.

به گزارش مشرق، امید قالیباف در یک گفت و گوی رادیویی، در رابطه با اصلاح آئین نامه واردات خودرو گفت: بیش از ۳۵۰ درخواست برای واردات به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت رسیده بود ولی آئین نامه الزاماتی داشت که باید از سوی این شرکت‌ها محقق می‌شد.

سخنگوی وزارت صمت افزود: در بررسی‌های اولیه ۲۴ شرکت الزامات را پشت سر گذاشتند و برای خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو ۱۰ شرکت اعلام آمادگی کردند که از این میزان ۷ شرکت به صورت مکتوب به سازمان توسعه تجارت معرفی شدند تا ثبت سفارش را انجام دهند.

وی با بیان اینکه فرایند بررسی صلاحیت شرکت‌ها ادامه دارد و در به روی کسی بسته نشده است، ادامه داد: به محض اینکه شرکت‌ها الزامات آئین نامه‌ای را پشت سر بگذارند، می‌توانند مجوز واردات را دریافت کنند.

به گفته قالیباف، اگر شرکتی خود را دارای صلاحیت برای واردات می‌داند اما نامش در فهرست اولیه وجود ندارد، نباید نگران باشد چون فرایند بررسی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت صمت همچنین در رابطه با تفاوت تعرفه برای خودروهای وارداتی گفت: تعرفه گذاری بر اساس قیمت کشف شده در بورس کالا تعیین می‌شود و نمی‌توان رقمی را از پیش اعلام کرد. لذا وارد کننده مبلغی را به صورت علی الحساب پرداخت می‌کند تا قیمت مورد نظر در بورس معین شود. در حال حاضر هم چند خودرو در بورس به فروش می‌رسد؛ یعنی خودرو بر اساس قیمتِ پایه وارد تابلوی بورس شده و افرادی که دارای کد بورسی باشند، از طریق کارگزاری‌ها قیمت مورد نظر خود را پیشنهاد می‌دهند و از آن پس، خودروی مورد نظر با بالاترین قیمت معامله می‌شود.

قالیباف ادامه داد: وقتی یک شخص برنده شود و خودرو را خریداری کند، نام او به شرکت یا نمایندگی فروش اعلام شده و سپس می‌تواند با تکمیل وجه، خودرو را تحویل گیرد.

وی همچنین قیمت خودروهای اقتصادی را حدود ۲۰۰ میلیون تومان و ناظر بر نرخِ پایه عنوان کرد که ممکن است این رقم در بورس به بالاترین نرخ برسد.

قالیباف در خصوص چرایی این ساز و کار گفت: تعداد خودروهای وارداتی بازار را اشباع نخواهد کرد؛ بنابراین طبیعی است که تقاضای کاذب وجود خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    2 0
    بورس یعنی چه؟ خودتون قیمت رو کنترل کنید که فقط ده درصد روش بذارند و به مردم تحویل بدند هی بازی درمیارید
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
      4 0
      فقط استیضاح وزیر صمت میتونه وضعیت خودرو رو اصلاح کنه وگرنه فکر نکنم هیچ خودرویی وارد بشه
  • سید IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    4 0
    اگر قرار باشد واردات خودرو توسط خودرو سازان انجام بگیرد احتمال دارد خودوهای بی کیفیت وارد کنند تا باخودوهای ساخت خودشون قابل رقابت چندانی نباشد
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    2 0
    به جای این کارا قیمت ارز رو بیارید پایین، گیریم ۲۰۰۰۰ دستگاه خودروی ۱۰۰۰۰ یورویی هم وارد شد ، اگه پشت گوشتونو دیدید ماشین خارجی ۳۵۰ میلیونی هم میبینید. وقتی طرف میتونه ۱ میلیارد تو بازار آزاد بفروشه برای چی باید ۳۵۰ تومن بفروشه؟ به جای این کارا قیمت دلار رو بیارید پایین، تا هم روغن و لاستیک همین ماشین قدیمی رو بتونیم عوض کنیم و تب خرید خودرو و ملک هم فروکش کنه.
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    2 0
    چرا اقایون شفاف سازی نمی کنند.... چرا شرایط ورود رو رسما اعلام نمی کنند تا همه آگاه باشند. فعلا شرکت های وارد کننده که اعلام شدند یا دولتی هستن یا خصولتی.... دست مریزاد. خوب اون دولت یه گندی زد شما چرا بجای اینکه درستش کنید دارید بدترش می کنید. اینم که داره می شه انحصاری.
  • رزمنده IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    2 0
    باسلام آقای قالیباف همانطورکه همه مستحضرهستیدخودروسازی کارمانیابی وای دی ۵سالی.بصورت قطعی مبلغ ۶۰میلیون تومان دریافت کرده که خودروتحویل بده خودروکه تحویل نمیده جوابگوهم نیستندوخیالشان ازکجاراحتی که عنوان می کنندهرجادوست داریدبرویدشکایت کنیدآخرین بارآقای ×××بهم کفت ۸نفرازصداوسیماهستندخودروی اینهارودادم خودروی شماراتحویل میدم ازآن زمان به بعدطرف حتی جواب موبایل نمیده انشاءالله که مجوزبرای واردات خودروصادرمی کنیدمثل شرایط مانباشی که پول بگیری خودروتحویل نده بشودتعهدمعوق
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    2 0
    برنده شیم که ماشین بخریم!؟؟؟؟ خاک.‌‌..
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    2 1
    مثل کشور های منطقه خودروی دست دوم با کیفیت اما ۱۰۰میلیونی وارد کنید مردم توان خرید داشته باشند یک خودرو وارد کنید که کارگر هم بتونه بخره
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    2 1
    خواهشا بازی در نیارید کلا باز کنید چند میلیون خودرو وارد بشه تب دلالی و بازار بخوابه مردم کارگر هم صاحب خودرو بشن
  • PL ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    2 0
    اسقاط خودروهای فرسوده طی چهار سال گذشته به دلیل ممنوعیت واردات خودرو به کما رفت.
  • PL ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    2 0
    اسقاط خودروهای فرسوده طی چهار سال گذشته به دلیل ممنوعیت واردات خودرو به کما رفت. نمایندگان مجلس در طرح ساماندهی صنعت خودرو به دنبال این بودند تا شرکت های خودروساز را به نوعی به چرخه اسقاط وارد کنند این اتفاق به مذاق خودروسازان خوش نیامد و وزارت صمت طی لایحه ای از نمایندگان مجلس خواست تا به جای گواهی اسقاط خودروسازان مبلغی را پرداخت کنند.
  • PL ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    1 0
    اسقاط خودروهای فرسوده طی چهار سال گذشته به دلیل ممنوعیت واردات خودرو به کما رفت. نمایندگان مجلس در طرح ساماندهی صنعت خودرو به دنبال این بودند تا شرکت های خودروساز را به نوعی به چرخه اسقاط وارد کنند این اتفاق به مذاق خودروسازان خوش نیامد و وزارت صمت طی لایحه ای از نمایندگان مجلس خواست تا به جای گواهی اسقاط خودروسازان مبلغی را پرداخت کنند. اما کارشناسان معتقدند این مسیر پیشنهادی به احیای اسقاط خودروهای فرسوده نمی انجامد و با این دست فرمان شاهد تشدید آلودگی هوا در کلان شهرها و افزایش مصرف سوخت در کشور خواهیم بود
  • PL ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    2 0
    اسقاط خودروهای فرسوده طی چهار سال گذشته به دلیل ممنوعیت واردات خودرو به کما رفت. نمایندگان مجلس در طرح ساماندهی صنعت خودرو به دنبال این بودند تا شرکت های خودروساز را به نوعی به چرخه اسقاط وارد کنندk
  • ایرانی US ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    0 1
    شرط شرط وارد کردن این است ؟
  • امیر IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    2 0
    واقعا جای تاسف داره
  • محمد IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    1 0
    اقای قالیباف مثل سال ۸۳،۸۴ ک همت کردید بنز الگانس المانی فقط با قیمت ۱۶میلیون وارد کردید اینبار برای همه مردم ایران این کار رو انجام دهید مطمن باشید مردم شما رو فراموش نخواهند کرد
  • محمد IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    1 0
    اقای قالیباف مثل سال ۸۳،۸۴ ک همت کردید بنز الگانس المانی فقط با قیمت ۱۶میلیون وارد کردید اینبار برای همه مردم ایران این کار رو انجام دهید مطمن باشید مردم شما رو فراموش نخواهند کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس