سفر بازرسان آژانس اتمی به اوکراین برای بررسی ادعای «بمب کثیف»

مدیرکل آژانس اتمی اعلام کرد که بازرسان این سازمان برای بررسی ادعای روسیه درباره احتمال توسل اوکراین به بمب رادیواکتیو، از دو تأسیسات این کشور سرکشی خواهند کرد.

به گزارش مشرق، هشدارهای روسیه درباره تصمیم مقامات اوکراینی به استفاده از نوعی بمب رادیواکتیو علیه این کشور، با واکنش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همراه شد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس اتمی شامگاه دوشنبه اعلام کرد که بازرسان این سازمان برای بررسی ادعای روسیه درباره احتمال توسل اوکراین به بمب رادیواکتیو، از دو تأسیسات این کشور سرکشی خواهند کرد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، در بیانیه آژانس آمده است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اظهارات فدراسیون روسیه در روز یکشنبه درباره فعالیت‌های ادعایی در دو تأسیسات اتمی در اوکراین آگاه است.  گروسی تأیید کرده که هر دو تأسیسات تحت نظارت‌های پادمانی آژانس عمل می‌کنند».

آژانس اتمی با ادعای اینکه دو تأسیسات مورد نظر روسیه در اوکراین تحت بازرسی کارشناسان این سازمان قرار داشتند، افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال آماده‌سازی بازدید از این تأسیسات در روزهای آینده است».

گروسی همچنین مدعی شد که بازرسان آژانس اتمی یک ماه پیش از یکی از این تأسیسات اوکراینی بازدید کردند و هیچ فعالیت اعلام نشده یا مواد اتمی پیدا نکردند.

سخنگوی آژانس اتمی نیز به ریانووستی گفته بود که آژانس با توجه به اتهامات مربوط به «بمب کثیف» در اوکراین، دعوت نامه‌ای از کی‌یف برای بازدید از تأسیسات این کشور دریافت کرده است.

پیش از این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تهدید مقامات اوکراینی به استفاده از بمب رادیواکتیو علیه نیروهای روس را واقعی و تهدید جدی توصیف کرد.

بمب کثیف، نوعی بمب یا موشک آلوده به مواد رادیواکتیو است که با استفاده از انفجار غیراتمی، محیط را به تشعشعات اتمی آلوده می‌کند.

شب یکشنبه بود که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در تماس همتایان خود از آمریکا، فرانسه و ترکیه در مورد استفاده احتمالی کی‌یف از این نوع بمب رادیواکتیو علیه نیروهای روس و خاک این کشور قویاً ابراز نگرانی کرده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • TR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    3 5
    پوتين دجال بخاطر شكست ذلت بارش داره با جنجال و هياهو ، زمينه استفاده از بمب اتمي رو فراهم ميكنه و غير خودش ، ايران رو هم بخاطر نوكري بعضي ها به زير ميكشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس