کد خبر 1429017
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
تصمیم استثنایی کی‌روش قبل از جام جهانی | پیش‌بینی مهمی که غلط از آب درآمد

تصمیمی که کارلوس کی‌روش درخصوص یک بازیکن پس از بازگشت به تیم ملی فوتبال ایران گرفت برخلاف پیش‌بینی‌ها از آب درآمد.

به گزارش مشرق، روزهایی که بحث برکناری دراگان اسکوچیچ و جانشینی کارلوس کی‌روش با او داغ شده بود، یک اسم بیشتر از هر نام دیگری به گوش می‌رسید؛ شجاع خلیل‌زاده. چه شوخی‌های پرتکراری که با این بازیکن نشد. صغیر و کبیر می‌گفتند و اطمینان می‌دادند که به محض ورود مربی پرتغالی به ایران، شجاع نخستین بازیکنی خواهد بود که خط می‌خورد. این مسئله ریشه در مشکلات قدیمی خلیل‌زاده با کی‌روش داشت.

اوایل حضور کارلوس در ایران، یعنی به‌طور مشخص پیش از جام‌جهانی ۲۰۱۴ شجاع خلیل‌زاده مصاحبه‌ای انتقادی علیه کی‌روش انجام داد و پس از آن به فهرست سیاه این مربی تبعید شد. این شرایط حتی بعد از پیوستن شجاع به پرسپولیس و برخورداری او از حمایت هواداران این تیم هم تغییر نکرد. کی‌روش بنا به عادتش هرگز توضیح نداد که دلیل چشم‌پوشی مستمر از خلیل‌زاده چیست، اما گروهی که عادت به تئوریزه کردن سیاست‌های او داشتند، بهانه‌های مختلفی مطرح می‌کردند.

مثلا می‌گفتند شجاع عصبی است و شاید با یک رفتار نامناسب در زمانی حساس، کار دست تیم بدهد. با این همه، بعد از بازگشت مربی پرتغالی به فوتبال ایران اتفاقی دیگر رخ داد. خلیل‌زاده حالا به بازیکن مورد اعتماد او تبدیل شده و همین امروز هم در اردو است. پیش از این نیز زمانی که کی‌روش برای بررسی شرایط اردوی تیم ملی راهی قطر شده بود، میهمان باشگاه الاهلی شد و با شجاع و محمدحسین کنعانی‌زادگان عکس یادگاری انداخت. گویا او تصمیم گرفته بی‌کم‌وکاست به انتخاب‌های اسکوچیچ در قلب خط دفاعی تیم ملی احترام بگذارد.

بیشتر بخوانید:

ادامه تمرینات تیم ملی فوتبال زیرنظر کی‌روش +عکس

یک استثنای بزرگ

نکته کلیدی در داستان شجاع خلیل‌زاده این است که او به نوعی به تنها مغضوب بخشوده شده کارلوس کی‌روش طی یک دهه حضور در فوتبال ایران تبدیل شده است. تقریبا به یاد نداریم که مربی پرتغالی بر کسی خشم گرفته و سپس آن را فراموش کرده باشد. مشهورترین نمونه از این دست شاید مهدی رحمتی و هادی عقیلی باشند؛ ۲ بازیکنی که در مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۴ با هم از سوی کی‌روش کنار گذاشته شدند و دیگر هرگز به فهرست باز نگشتند.

چه فشار افکار عمومی و چه نیاز فنی باعث نشد کارلوس از تصمیمش در مورد تنبیه این ۲ بازیکن صرف‌نظر کند. بعدتر چنین شرایطی در مورد نفراتی دیگر همچون محمدرضا خلعتبری، رضا قوچان‌نژاد و حتی علی کریمی هم تکرار شد. به این ترتیب انتظار نمی‌رفت کی‌روش به همین راحتی با شجاع کنار بیاید؛ مخصوصا که مدافع پیشین پرسپولیس در دوران دراگان اسکوچیچ با خیال راحت چند مصاحبه هم علیه کی‌روش انجام داد. شجاع او را به زورگویی متهم کرد و مدعی شد دستاوردهای مشابه از سوی دراگان اسکوچیچ آنقدرها مورد توجه قرار نمی‌گیرد، چون این مربی اهل جنجال نیست. با شناختی که از کی‌روش داریم، محال است او این حرف‌ها را نشنیده باشد، اما به‌نظر می‌رسد تصمیمی برای حذف خلیل‌زاده ندارد. از این نظر شجاع به یک استثنای بزرگ در کارنامه او تبدیل خواهد شد.

کیفیت و البته کمبود زمان

به‌نظر می‌رسد گشایش غیرمنتظره در مورد شجاع ۲ دلیل مهم داشته باشد؛ نخست کیفیت فنی این بازیکن است که بدون تعارف باید گفت از بهترین و آماده‌ترین مدافعان فعلی فوتبال ایران به شمار می‌آید و در تیم ملی هم امتحانش را به خوبی پس داده، دلیل دوم هم به کمبود زمان مربوط می‌شود. به هر حال در این فرصت کوتاه مخصوصا در پست حیاتی دفاع وسط نمی‌شد ریسک زوج‌سازی دوباره را انجام داد. حالا ببینیم آخر و عاقبت این داستان چه خواهد شد.

منبع: همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    5 0
    کي روش خوب کاري ميکرد که به بازيکن ها رو نميداد و باهاشون قاطع برخورد ميکرد ،در غير اين صورت بازيکن سالاري تيم رو نابود ميکرد، به نظرتون اگه اين کار رو نميکرد ميتونست تيم ملي رو با اين بازيکنا جمع کنه؟؟؟؟
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    کیروش گفت مدلم عوض شده و دیدم به دنیا عوض شده. البته اذیت کردن های مسئولان اصلاحطلب هم نیست که عصبانیش میکرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس