آمریکا با ائتلافی غیر از «ناتو» در جنگ اوکراین مداخله خواهد کرد

مدیر اسبق اداره اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) می‌گوید که این کشور و متحدانش حتی اگر هیچ تهدیدی هم متوجه اعضای ناتو نباشد، باز هم ممکن است به طور مستقیم وارد جنگ اوکراین شوند.

به گزارش مشرق، دیوید پتروس، ژنرال اسبق ارتش و مدیر پیشین اداره اطلاعات مرکزی آمریکا، بر این باور است که واشنگتن ممکن است برای مداخله مستقیم در جنگ اوکراین، به جای ناتو از ائتلاف جدیدی متشکل از کشورهای راغب به حضور مستقیم در جنگ با روسیه، استفاده کند.

پتروس درباره مداخله احتمالی آمریکا در جنگ اوکراین مدعی شد: روسیه می‌تواند در اوکراین، اقداماتی بسیار غافلگیرکننده و هولناک انجام دهد؛ اقداماتی که می‌تواند آمریکا و سایر کشورها را به واکنش وادار کند. آنها به‌هر شکل واکنش نشان خواهند داد اما نه به عنوان ناتو، بلکه به عنوان ائتلافی چند ملیتی تحت رهبری آمریکا.

به باور پتروس، ائتلاف نظامی ناتو در معاهده منعقدشده، همچنان قید و بندهایی داشته و تنها زمانی می‌تواند وارد جنگ شود که ماده ۵ نقض شود و این یعنی اگر یکی از اعضای آن مورد حمله قرار گیرد.

این ژنرال بازنشسته ارتش همچنین گفته است که مسکو علاقه‌ای به تشدید تنش و تبدیل کردن آن به یک جنگ جهانی نداشته و به باور وی جنگی گسترده‌تر «آخرین» چیزی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حال حاضر به آن نیاز دارد.

پتروس در اوایل اکتبر مدعی شد که اگر مسکو در اوکراین از سلاح اتمی استفاده کند، آمریکا قادر است تمام نیروهای روسیه و همچنین تمام ناوگان این کشور در دریای سیاه را در اوکراین، محو کند.

با این حال، او با تأیید گفته‌های قبلی خود، مدعی شد که واکنش واشنگتن به چنین اقدامی از سوی مسکو، «چیزی فراتر از پاسخ دیپلماتیک، اقتصادی یا حقوقی خواهد بود.»

پتروس در عین حال گفت که وی در اظهارات قبلی‌اش، تنها یکی از چندین گزینه آمریکا در صورت استفاده روسیه از سلاح اتمی را توصیف کرده است؛ اقدامی که به گفته وی «تصمیم به شدت بدی» است.

به ادعای پتروس، روسیه برای تغییر شرایط در خطوط مقدم خود، همچنان کاری از دستش ساخته نیست و به گفته وی، این موضوع به هیچ عنوان به مذاق مسکو خوش نمی‌آید.

پتروس در جریان جنگ ۲۰ ساله واشنگتن در افغانستان، در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، فرماندهی ارتش آمریکا را برعهده داشت و در این بازه شاهد بالاترین میزان مرگ و افزایش قربانیان غیرنظامی بود.

وی در آن دوره موفق شد تا باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا را متقاعد کند تا ۳۰ هزار نیروی اضافی به افغانستان اعزام کند اما نقشه ضدشورش وی، نقش بر آب شد. او در سال ۲۰۱۱ مدیر سی‌آی‌اِی شد اما پس از تنها یک سال به‌دلیل رابطه نامشروع، استعفا کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    بگردید پیدا میکنید
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    حرف آخرو اول بزنید... همون اول باید آمریکا را با موشک زد
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    2 1
    اینا دیوانه هستن ؟! خب مردک بقول متوهمانت نیروهای روسیه تو دریای سیاه و اوکراین رو محو کنی پوتین نگاهتون میکنه ؟!😀 دویست تا موشک اتمی هایپرسونیک میزنه کل کشورهای ناتو رو از روی نقشه با جاش محو میکنه
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      والا...این غربیها هنوز سرما به تنشون نخورده، دیوانه شدند. چرت و پرت که کنتور نمیندازه لامصب...
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      0 0
      والا بخدا...حتما پوتین میشینه نگاهشون میکنه! که همچین اراجیفی میبافند. امریکایی آنگلوساسکونه دیگه...خوی استکباریش...
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    آمریکا باید همون اول وارد میشد . یک کشور ابرقدرت متجاوز رو باید با قاطعیت سرجاش نشوند ، مگرنه دنیا بی حساب و کتاب میشه
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    اوکراین به خاک روسیه تجاوز نکرده بود ،حمله روسیه غیر قابل قبول و غیر قانونی هست .
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    اتحادیه اروپا بعد از فروپاشی شوروی و الحاق بعضی کشورهای بلوک شرق ، تا حدودی غیر متوازن شده . لذا ناتو اون کارایی و قدرت و قاطعیت قبل از فروپاشی شوروی رو نداره ‌ . ضرورت داشت که یک پیمان محدودتر ولی قویتر تشکیل بشه که انگلیس و امریکا و اوکراین ،اتحاد نطامی غربی خوبی هستند که تشکیل شده . روسیه هم بهتره تجزیه بشه و اگر نتونه این جنگ رو پیروز بشه ، ادامه سرنوشت شوروی سابق در انتطارشه و نباید ادم دلش براش بسوزه .
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    آمریکا همیشه منحی اروپا بوده و البته برای خودش هم ضرورت داشته
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    روسیه می تواند بجای بمب اتمی از بلاروسو ارتش کره شمالی که به دعوت دولت بلاروس نه دعوت مستقیم روسیه وارد جنگ با اوکراین شده اند استفاده کند و شهر کیف را تصرف و روحیه جنگجویان اوکراینی ها را نابود کند به مقامات برسانید البته باید ارتش کره تحت فرمان بلاروس نباشد
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    اینجانب با نام مستعار یک ترک از دو ماه پیش مرتب می گویم خرسون سقوط خواهد کرد با اشراف به اینکه ناتو در ارتش روسیه نفوذ گسترده ای کرده است و خیانت در این ارتش بالاست به مقامات برسانید هم اکنون ارتش اوکراین به دروازه های خرسون رسیده و حالا بجرات می توانم بگویم خرسون دروازه فتح مسکو خواهد بود نبرد خرسون مادر جنگها است
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    روسیه می تواند بجای بمب اتمی از بلاروس و ارتش کره شمالی که به دعوت دولت بلاروس نه دعوت مستقیم روسیه وارد جنگ با اوکراین شده اند استفاده کند و شهر کیف را تصرف و روحیه جنگجویان اوکراینی ها را نابود کند به مقامات برسانید البته باید ارتش کره تحت فرمان بلاروس نباشد
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    روسیه کلا باید موشک های کالیبر و کینژال گران قیمت خود را برای درگیری با امریکا وانگلیس کنار بگذارد استفاده از اینها برای نابودی چند کاهدان در اوکراین یک خیانت از سوی فرماندهان روس است این جنگ عمدا برای نابودی ذخایر ارزشمند روسیه است بجای اینها پهبادهای ارزان قیمت گل شمعدانی خوب تر و منطقی تر است
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 1
    این حملات پهبادی باید بصورت مرتب عنصر چهارگانه حیاتی اوکراین را هدف قرار دهد 1-- برق 2- مخابرات 3- پلها 4- مخازن سوخت و انرژی اگر خیانت فرماندهان روس بگذارد
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    باید روسیه اعلام جنگ به اوکراین نکند اما در عوض بلاروس به اوکراین اعلام جنگ کند و از این رهگذر دو هدف بزرگ را محقق کند که روسیه نمی تواند نخست از طریق بلاروس تمامی زیر ساخت های اوکراین شامل عناصر چهار گانه 1- برق 2- مخابرات 3- پلها 4- مخازن سوخت و انرژی هدف قرار می گیرد و دوما ارتش بلاروس با محاصره کیف و دعوت از کره شمالی راحتر از روسیه می تواند کار اوکراین را تمام نماید
  • گودرز منصوری IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 0
    ببینید گاهی کسی یا احمق است یا به شئور مخاطب توهین میکند !!!؟؟؟ آیا این پتروس احمق ناتوان که می‌فرمایید چندین سال فرمانده ارتش ائتلاف ناتو و آمریکا در افغانستان در برابر تعدادی طالب بیچاره کوه‌نشین نتوانست کاری بکند واقعا باحرف زدن در باره روسیه که اکنون در برابر همه غرب می‌جنگد یا احمق است و یا به شئور خواننده توهین میکند یه مثلی هست میگن کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی آخه مردک تو اگر توانا بودی آخرش در برابر طالبان به گو خوردن نمیفتادی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس