کد خبر 1428222
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴
شکاف جنسیتی در مدارس ایتالیا

حاصل پژوهش‌های جدید محققان ایتالیایی حاکی از این است که معلمان نمرات بهتری به دختران دانش‌آموز می‌دهند؛ زیرا آن‌ها در مقایسه با پسران خوش‌رفتارتر و مرتب‌تر هستند و درس‌دادن به آن‌ها آسان‌تر است.

به گزارش مشرق از وبگاه دِیلی مِیل (daily mail)، بر اساس پژوهش جدید پژوهشگران ایتالیایی، دختران در مقایسه با پسران با صلاحیت یکسان معمولاً نمره‌های بهتری کسب می‌کنند؛ زیرا مرتب‌تر هستند و درس‌دادن به آن‌ها آسان‌تر است.

پژوهشگران دانشگاه ترِنتو در ایتالیا نمره‌های حدود ۴۰ هزار دانش‌آموز ۱۵ و ۱۶ ساله را در آزمون‌های استاندارد با هم مقایسه کردند.

آن‌ها دریافتند که دختران در مقایسه با پسران و با وجود صلاحیت یکسان، به طور منظم نمرات بیشتری کسب می‌کنند.

چرا معلمان به دختران دانش‌آموز نمرات بهتری می‌دهند؟

پژوهشگران اظهار می‌کنند که معلمان احتمالاً به صورت ناخودآگاه به دانش‌آموزانی که رفتارهای زنانه سنتی از قبیل سکوت و آراستگی نشان می‌دهند، پاداش می‌دهند؛ زیرا این رفتارها تدریس را ساده‌تر می‌کنند.

به گفته یکی از پژوهشگران، میان کسب نمرات بهتر و نتایج تحصیلی مطلوب، ارتباطی قوی وجود دارد که موفقیت برای ورود به دانشگاه‌های برتر یا نگران‌نبودن درخصوص اخراج از مدرسه از آن جمله‌اند. نمرات بهتر هم با نتایج دیگری از جمله درآمد بالاتر، شغل بهتر و حتی رضایت بیشتر از زندگی در ارتباط است.

شکاف‌های مرتبط با جنسیت در زمینه دستاوردهای آموزشی در سراسر دنیا رایج است. پژوهشی که در سال ۲۰۲۰ انجام شد آشکار کرد که دانش‌آموزان پسر انگلیسی در مقایسه با دختران دانش‌آموز در ۳۰ سال گذشته نمرات بدتری کسب کردند.

شکاف جنسیتی در مدارس ایتالیا

تفاوت نمرات دانش‌آموزان در آزمون‌های استاندارد و آزمون‌های کلاسی

به هر حال، پژوهش‌ها حاکی از این است که ماهیت شکاف براساس روش‌های متفاوت اندازه‌گیری دستاوردها تفاوت دارد. هنگامی که دختران و پسران دانش‌آموز با آزمون‌های استاندارد آزموده می‌شوند، یعنی پرسش‌ها منسجم هستند و سیستم نمره‌دهی استاندارد وجود دارد، پسران در ریاضی از دختران بهتر عمل می‌کنند، در صورتی که دختران در موضوع‌های مربوط به علوم انسانی، زبان‌ها و مهارت‌های خواندن عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند؛ اما هنگامی که معلمان در کلاس درس به دانش‌آموزان نمره می‌دهند، دانش‌آموزان دختر در همه موضوع‌ها از پسران پیشی می‌گیرند و همین موضوع نظر پژوهشگران ایتالیایی را جلب کرد.

آن‌ها امتیازهای ۳۸ هزار و ۹۵۷ دانش‌آموز کلاس دهم را هم در آزمون‌های استاندارد و هم در آزمون‌های کلاسی در درس زبان و ریاضی با هم مقایسه کردند. آزمون‌های استاندارد در سطح ملی برگزار شده بود و اسامی دانش‌آموزان مشخص نبود؛ در حالی که آزمون‌های کلاسی در کلاس برگزار شده بودند و معلمان دانش‌آموزان به آن‌ها نمره داده بودند.

نتیجه با پژوهش‌های گذشته هم‌سو بود: دختران دانش‌آموز در مقایسه با پسران، در آزمون‌های استاندارد زبان عملکرد بهتری داشتند در حالی که پسران در درس ریاضی ۵.۵ درصد جلوتر بودند؛ اما در آزمون‌های کلاسی، معلمان، دختران دانش‌آموز را  در هر دو درس  به برتری می‌رساندند: میانگین نمره دختران در درس زبان ۶.۶ از ۱۰ و در درس ریاضی ۶.۳ بود. پسران در درس زبان میانگین نمره ۶.۲ و در ریاضی ۵.۹ را کسب کردند. نمره لازم برای موفقیت در آزمون ریاضی ۶ بود.

تجزیه و تحلیل پژوهشگران همچنین نشان داد که هنگامی که دانش‌آموزان دختر و پسر، توانایی مشابهی در یک موضوع دارند، دختران معمولاً نمرات بیشتری کسب می‌کنند.

پژوهشگران نتیجه گرفتند که شکاف دسته‌بندی جنسیتی حاصل یک مشکل سیستمی در سیستم آموزشی ایتالیا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    3 0
    ان شاءالله که مسائل دیگر نقش ندارد. بخدا تعمیر موبایل هم میریم، خانومای ... رو سریعتر راه میندازن. دست ما بوده مگه مرد شدیم و سیبیل داریم.
    • علی IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
      1 0
      خدمت حتی دانشگاه رفتن که فقط دو سال میتونیم کنکور بدیم.شغل.کلا هرچیزی توشون خانم ها حقوق بیشتری دارن.که هیچ جای جهان مثل ایران اینطور نیست... حتی اکثر دانشگاه ها هم زن ها دارن تحصیل میکنن
    • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      0 1
      جذبه جنسی شون باعث این قضایامیشه.
  • ج د ا IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    جناب آقای (علی) پس چطوریه که هنوز یه عده ای فکر میکنند توی ایران به زنان داره ظلم میشه و زنان تحت ستم حکومت هستند و غیره ؟ جوری که معلومه زنان در همه امور از مردان پیشی گرفتند حتی در کسب شغل های دائم و دولتی و غیر دولتی و رانندگی و غیره...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس