دموکراسی به سبک سعودی؛ 16 سال حبس در عربستان تنها برای 14 توییت

دادگاه های رژیم سعودی یک تبعه آمریکایی سعودی الاصل (۷۲ ساله) را به سبب انتشار ۱۴ توییت به ۱۶ سال حبس محکوم کردند!

به گزارش مشرق، "سعد ابراهیم الماضی" تبعه آمریکایی سعودی الاصل هنگام سفر به ریاض برای دیدار با خانواده اش در ماه نوامبر گذشته به اتهام انتشار ۱۴ توییت بازداشت شد. یکی از توییت ها به جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی مربوط می شود که به دستور بن سلمان ولیعهد عربستان در کنسولگری این کشور در ترکیه در سال ۲۰۱۸ با اره قطعه قطعه شد. دیگر توییت های الماضی به فساد و هدر دادن اموال در رژیم عربستان مربوط می شود.

رونامه "واشنگتن پست" در گزارشی به نقل از ابراهیم پسر الماضی آورده است که پدرم دیدگاه هایی میانه رو درباره دولت دارد. او به محض ورود به فرودگاه بازداشت شد. وی تاکید کرد که دولت عربستان پدرش را در زندان شکنجه کرده است.

الماضی در ۳ اکتبر به ۱۶ سال حبس محکوم شد. او همچنین به مدت ۱۶ سال ممنوع الخروج شد و اگر فرض کنیم که الماضی مدت محکومیت خود را سپری کند، در سن ۸۷ سالگی زندان را ترک خواهد کرد و در سن ۱۰۴ سالگی می تواند به آمریکا بازگردد.

آمریکا که به بهانه حمایت از دموکراسی و آزادی ها، روز و شب در امور دیگر کشورها دخالت می کند، به ابزار نگرانی از حبس شهروندش در عربستان اکتفا کرد. پسر الماضی خاطرنشان کرد که سفارت آمریکا و وزارت خارجه آمریکا از دخالت کردن در مساله پدرش امتناع کرده اند و از او خواسته اند تا علنا در مورد این مساله سخنی نگوید.

در گزارش واشنگتن پست آمده است که ابراهیم برای تشویق و ترغیب دولت آمریکا برای آزادی پدرش تلاش می کند. اما اینک ناامید شده است و می خواهد که مردم آمریکا نیز در جریان داستان پدرش باشند.

وزارت خارجه آمریکا از پسر الماضی خواست تا علنا در مورد این مساله سخن نگوید اما او دیگر گمان نمی کند که سکوت کردن آزادی پدرش را تضمین کند. وی گفت: دولت آمریکا با مساله پدرش با بی کفایتی برخورد کرده است.

واشنگتن پست همچنین تاکید کرد که هیچ کسی از سفارت آمریکا تا ماه می گذشته به دیدار پدرش نرفته است.

الماضی از وزارت خارجه آمریکا درخواست کمک کرد اما ابراهیم پسر الماضی گفت که پدرش در معرض شکنجه قرار گرفت.

ابراهیم همچنین به منظور اعمال فشار برای اتخاذ تدابیری درخصوص مساله پدرش، به واشنگتن رفت؛ درخواست ابراهیم این بود که "الماضی به عنوان یک شهروند امریکایی که ظالمانه تحت بازداشت قرار گرفته است، در نظر گرفته شود". این امر سبب می شود تا مساله الماضی به دفتر فرستاده ویژه ریاست جمهوری آمریکا در امور گروگان ها منتقل شود که شیوه های متنوعی برای آزادی آمریکایی هایی که به صورت ظالمانه بازداشت شده اند، در اختیار دارد.

نویسنده گزارش یاده شده در واشنگتن پست به نقل از یک مسئول ارشد در وزارت خارجه آمریکا گفت که بن سلمان به گونه ای رفتا ر می کند که انگار می داند که دولت بایدن هیچ فشاری علیه او درخصوص زندانیان دارای تابعیت امریکایی اعمال نخواهد کرد.

این نخستین بار نیست که عربستان احکام قضایی هولناکی علیه شهروندانش به سبب انتشار برخی توییت های انتقادی صادر می کند. در ماه آگوست گذشته یک دادگاه سعودی، "سلمی الشهاب" دانشجوی دکتری در انگلیس را به سبب انتشار برخی توییت ها به ۳۴ سال حبس محکوم کرد و پس از پایان مدت محکومیتش نیز به مدت ۳۴ سال ممنوع الخروج می شود. بدین ترتیب عربستان با صدور طولانی ترین حکم حبس در جهان، باید نامش در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود!

این در حالی است که رسانه های غربی که مدعی دفاع از دموکراسی و آزادی بیان هستند، خبر حبس سلمی الشهاب را اعلام کردند بدون آنکه درمورد ظالمانه بودن آن اظهار نظر کنند و یا آنکه به پرونده سیاه حقوق بشر در عربستان اشاره ای بکنند. این امر نشان می دهد که غرب به صورت گزینشی برخورد می کند و منافع خود را بر ارزشهای دروغینش ترجیح می دهد. جوزف بورل که اخیرا اروپا را یک باغ و جهان را جنگل توصیف کرده است، بهترین دلیل بر دروغ پردازی غربیها و سوء استفاده آنها از ادعاهای حقوق بشر و دموکراسی به منظور تامین منافع شخصی خود است.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس