درگیری یونان و ترکیه اتحاد اروپا علیه روسیه را مشکل می‌کند

یک روزنامه آمریکایی نوشت که درگیری محتمل ترکیه و یونان موجب شکاف در اروپا و عدم اتحاد علیه روسیه می‌شود.

به گزارش مشرق، یک روزنامه آمریکایی روز سه شنبه نوشت که درگیری احتمالی  ترکیه و یونان موجب عدم اتحاد اروپا علیه روسیه می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «استیون ارلانگر» خبرنگار روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلبی نوشت که باتوجه به تورم بالا و کاهش ارزش لیر(پول ملی ترکیه) ارتش ترکیه ممکن است ناگهان یک شبه به یونان حمله کند.

در بخشی از این مطلب آمده است، ازآنجایی که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در آستانه انتخابات در فصل بهار با چالش‌های سیاسی و اقتصادی فزاینده‌ای مواجه است، تهدیدات خود را علیه یونان افزایش داده است. کارشناسان و دیپلمات‌های اروپایی نیز معتقدند که خطر چنین درگیری وجود دارد.

نویسنده این مطلب بر این باور است که تنش بین ترکیه و یونان می‌تواند تلاش‌های اروپا برای متحد ماندن در برابر روسیه را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین، ترکیه متحد مشکل‌ساز عضو ناتو است، زیرا آنکارا از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه خودداری کرده و رجب طیب اردوغان به «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود نزدیک‌تر شده است.

وزیر خارجه یونان نیز  روز یکشنبه  از ترکیه خواست که ادعاهایش علیه تمامیت ارضی یونان را کنار بگذارد.

به گزارش روزنامه «گریک سیتی تایمز»، «نیکاس دندیاس» وزیر خارجه یونان گفت که یونان هیچ ادعایی درباره ذره‌ای از سرزمین ترکیه ندارد و همین انتظار نیز از ترکیه می‌رود.  

وزیر خارجه یونان از ترکیه خواست این موضوع را درک کند که دو کشور همسایه و عضو یک اتحادیه واحد (ناتو) باید روابط دوستانه و پایدار داشته باشند.

از نظر دندیاس، امکان حل اختلافات یونان و ترکیه طبق قواعد حقوق بین‌الملل و حقوق دریاها وجود دارد.

وزیر خارجه یونان با اشاره به تشدید جنگ لفظی و شدت گرفتن تنش‌ها بین این کشور و ترکیه گفت: «با نزدیک شدن به انتخابات ترکیه، تنش فروکش نخواهد کرد و خطر تصادف یا حتی اقدام تحریک آمیز عمدی افزایش می‌یابد.»

تعمیق روابط اقتصادی و نظامی ترکیه با لیبی نیز تازه‌ترین نقطه تنش بین آتن و آنکارا است.این درگیری  اکنون روابط بین ایالات متحده و ترکیه را تحت فشار قرار داده است.

چاووش اوغلو نیز در این زمینه هشدار داد: «کسانی که برای جلب رضایت یونانی‌ها در کنار یونانی‌ها ایستاده‌اند، نباید از ما انتظار دوستی داشته باشند.»

یونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند و یکدیگر را به نقض حریم دریایی و هوایی خود متهم می‌کنند. ارتش یونان به شدت در حال توسعه و تقویت خود است و حتی سفارش خرید جنگنده‌های «اف-۳۵» را هم به آمریکا داده و در صورت دریافت آن‌ها ناوگان نیروی هوایی ترکیه به شدت از رقیب همیشگی‌  خود عقب می‌افتد. یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است.

دو کشور همچنین در زمینه انرژی و موضوع پناهجویان با هم اختلاف دارند.  ترکیه در ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و«معاهده ۱۹۴۷ پاریس» باید غیر نظامی شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    2 4
    ترکیه و یونان این قدر مستقل و دارای قدرت نظامی نیستند که با هم وارد جنگ بشوند/ چین عرضه ندارد به تایوان حمله کند انها که جای خود را دارند
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    31 8
    ایران بایدازهمین حالاانواع سناریوهارودرنظربگیره برای استفاده حداکثری ازجنگ بین ترکیه ویونان به کشورنامردی مثل ترکیه که نارومیزنه،بایدناروزد!مثل قضیه الهام علفی وآذربایجان وهمراهی که بارژیم غاصب صهیونیستی داشتندبرعلیه ایران هردتاشون
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    1 4
    اردوغان تا زمانی که علوفه جلویش باشه جفتک نمیندازه!
  • حمید IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    6 1
    علت اصلی اختلاف نظامی سازی و استقرار ادوات جنگی در برخی جزایر توسط یونان و اعطای پایگاه نظامی به آمریکا در این جزایر هست یونان با این کار خود ترکیه رو تحریک میکنه و می‌خواهد از آمریکا امتیاز بگیرد و در این کار تا حدی موفق شده از جمله خرید اف ۳۵ و سیستم دفاعی پاتریوت آمریکا هم از ترکیه به خاطر عدم تحریم روسیه ناراحت هست اما یونان حتی با حمایت ناتو توان درگیری با ترکیه رو ندارد و اگر درگیر شود شکست یونان حتمی است برای مثال درگیری بر سر جزیره قبرس در سال ۱۹۷۴ که با آزادسازی قبرس ترک همراه شد با وجود تحریم ترکیه از سوی ناتو بازهم یونان در این جنگ شکست خورد.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    2 6
    چون کشت جو درترکیه کم شده ودر یونان زیاد است لذا ترکیه حمله میکنه
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      1 4
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس