اردوغان

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه موضع همتای روس او برای مذاکره با اوکراین انعطاف‌پذیرتر شده، گفت کی‌یف و مسکو با توجه به شرایط کنونی جنگ، خسارات سنگینی را متحمل می‌شوند.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز (جمعه) از تصمیم خود برای گفتگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی و «ولودیمر زلنسکی» همتای اوکراینی خود در آینده نزدیک خبر داد.

اردوغان در گفتگو با خبرنگاران حین پرواز بازگشت از جمهوری آذربایجان، گفت: «موضع دولت آمریکا در مورد فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه در حال حاضر مثبت است و واشنگتن تنها گزینه پیش روی ما نیست».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی درباره بحران اوکراین توضیح داد: «موضع پوتین نسبت به گذشته برای مذاکره با اوکراین انعطاف‌پذیرتر شده است و امیدواریم با گرد هم آوردن روسای جمهور روسیه و اوکراین به صلح برسیم».

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به قصد خود برای تماس تلفنی با پوتین و زلنسکی در آینده نزدیک، اظهار داشت: «روسیه و اوکراین با توجه به شرایط کنونی خسارات سنگینی را متحمل می‌شوند و ما از تلاش برای میانجی‌گری بین آنها ناامید نخواهیم شد».

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها مبنی بر استفاده نیروهای مسلح ترکیه از سلاح شیمیایی تصریح کرد: «ما قطعا این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. ما آن را با تشکیل پرونده‌های جنایی سنگین و درخواست غرامت پیگیری خواهیم کرد. نیروی هوایی ارتش ترکیه تاکنون هرگز از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرده است. تمام اقدامات خود را در چارچوب قوانین بین‌المللی انجام داده و به این کار ادامه می‌دهیم».

وی درباره توافق چهارجانبه استانبول درباره صادرات غلات از بنادر اوکراین نیز گفت: «برای تمدید این قرارداد، هیچ مانعی وجود ندارد. من این را در دیدارهایم با زلنسکی و پوتین مشاهده کردم. اگر هم انسدادی وجود داشته باشد، مانعی برای غلبه بر آن وجود ندارد».

طبق این گزارش، اردوغان درباره مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان هم افزود: «پس از سال‌ها و با پرداخت هزینه‌های گزاف، شانس صلح دائمی در منطقه به دست آمده است. ما انتظار داریم ارمنستان از این فرصت تاریخی استفاده کند».

رئیس جمهور ترکیه پیش از این نیز در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، به او توصیه کرد که بحران کنونی کشور و جنگ با روسیه را از طریق مذاکره حل کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    2 0
    عکس خبر رو ببینید اردوغان را وسط عکس دو پسر بچه پوتین و زلنسکی گذاشته. حتی ستاد تبلیاتی اردوغان هم اینطور دلسوزانه کار نمیکنه.
  • نادر IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    5 0
    اردوغان کارش درسته و تو مسایل بین المللی حرفش خریدار داره
  • رضا IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    6 0
    داشتم در مورد اردوغان فکر میکردم یه سیاستمدار قهاریه ک همیشه اون وسط قرار داره افراط و تفریط تو کارش نیست و سعی میکنه وسط دو درگیری با هر دو طرف رفیق باشه
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      0 1
      مردم ترکیه دارن فحش میدن بهش. اگر سیاستمدار قهاری بود با همه همسایه هاش در جنگ های مختلف نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس