«تایفون» ترکیه؛ موشک بالستیکی که نگرانی یونان را برانگیخت

اقدام ترکیه در آزمایش نخستین موشک بالستیک بومی خود موسوم به «تایفون»، نگرانی یونان را برانگیخته است.

به گزارش مشرق، اقدام ترکیه در آزمایش یک موشک بالستیک کوتاه برد بومی، نگرانی محافل  یونانی را برانگیخته است، به ویژه که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بدون اشاره به یونان، اعلام کرد که این آزمایش حاوی پیامی برای یک طرف خاص بوده است.

وبگاه «عربی ۲۱» با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: چند روز پیش بود که خبرگزاری ترکی «دیمیر اوران» از آزمایش یک موشک کوتاه برد بومی بر فراز دریای سیاه خبر داد و اعلام کرد که موشک موسوم به «تایفون» سه شنبه پیش، از سکویی متحرک در ایالت ریزه در دریای سیاه پرتاب شد و توانست هدف را در ۵۶۱ کیلومتری سواحل شهر سینوپ ترکیه هدف قرار دهد.

پس از انتشار این خبر، رسانه‌های یونانی این آزمایش موشکی ترکیه را سوژه اخبار خود کردند و تحلیل‌های متعددی در خصوص آن منتشر کردند.

موضع‌گیری اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه (دیروز) گفت که ترکیه با سامانه‌های پدافند هوایی، موشک‌ها، خودروهای زرهی و سایر ابزارها و تجهیزات تکنولوژیک در صنایع دفاعی قدرتمندتر خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش بودجه نظامی کشور، گفت: ارزش صادرات صنایع دفاعی را که پیش از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه، ۲۵۰ میلیون دلار (در سال ۲۰۰۲) بود، سالانه به بیش از ۳ میلیارد دلار رساندیم. شمار پروژه‌های صنایع دفاعی را از ۶۲ پروژه به بیش از ۷۵۰ پروژه و بودجه این پروژه ها را از ۵.۵ میلیارد به ۷۵ میلیارد دلار رسانده‌ایم.

وی با اشاره به آزمایش موشک بالستیک تایفون در روز سه‌شنبه پیش در دریای سیاه گفت: ما تایفون داریم و پلیک آن پیامی برای یک طرف [خاص] است و ما برای ارتقای آن تلاش می‌کنیم.

نگرانی یونان

روزنامه ترکی «صباح» با انتشار گزارشی نوشت که رسانه‌های یونانی به طور ویژه شلیک آزمایشش موشک تایفون را پوشش دادند و به تحلیل درباره هدف ترکیه از استفاده از موشکی که می‌تواند در عرض ۴۵۸ ثانیه، ۵۶۱ کیلومتر مسافت را طی کند، پرداختند.

روزنامه یونانی «To Vima» به نقل از «الکسندرز دیاکوپولوس» ژنرال بازنشسته و مشاور امنیت سابق نخست‌وزیر یونان نوشت: «این موشک ترکیه خطر را افزایش می‌دهد و اگر چنین سلاح هایی وارد انبار تسلیحات ترکیه شود، موازنه قوا در برابر یونان، تغییر می‌کند».

وی افزود که یونان از سامانه‌های پاتریوت برخوردار است که می‌تواند چنین موشکهایی را رهگیری کند اما منازعه ترکیه - یونان با درگیری حل و فصل نمی‌شود بلکه از طریق قانون بین‌الملل این مسئله حل می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد که اگر آزمایش‌ها بر روی این موشک با موفقیت انجام شود، طی دو یا سه سال آینده، زرادخانه ترکیه به آن تجهیز خواهد شد.

دیاکوپولوس در پاسخ به این سوال که آیا این موشک یونان را نگران می‌کند، توضیح داد که ترکیه پیش از این نیز موشک‌های «یلدیریم» و «بورا» را تولید کرده است که برد آنها کمتر از ۳۰۰ کیلومتر است.

وی در خصوص تاثیر تولید این موشک بر یونان که با ترکیه در تنش است و نیز اهدافی که در تیررس این موشک است، گفت که نقاط استراتژیک یونان در تیررس این موشک خواهد بود و تجهیز ترکیه به این موشک، باید تغییری در دفاع یونان ایجاد کند.

تایفون؛ پروژه‌ای محرمانه در ترکیه

روزنامه ترکی «ملییت» نیز با رصد پوشش رسانه‌های یونانی، نظرات تحلیلگران نظامی یونان را به روزنامه یونانی «تا نئا» (Ta Nea) نقل کرد و نوشت که «تایفون» کل یونان را هدف قرار می‌دهد و آنکارا بر خلاف آتن، توانست به سرعت، صنایع دفاعی خود را توسعه دهد که این امر موجب شد تا دست برتر را در مقابل یونان داشته باشد و واجد شرایط بیشتری برای ایفای نقش واقعی در آینده باشد.

این روزنامه یونانی در خبری دیگر نوشت: موشک تایفون به صورت کاملا محرمانه تولید شد و از یک سکوی سیار شلیک شد.

سی‌.ان.ان نیز در نسخه یونانی خود نوشت: «این پروژه کاملا محرمانه بوده و تازه نخستین آزمایش آن انجام شده است و  اطلاعات زیادی در مورد آن از سوی مقامات ترکیه به اشتراک گذاشته نشده است».

روزنامه یونانی«اتنوس» (Ethnos)  نیز نوشت که ترکیه نه تنها از سواحل خود در دریای اژه، بلکه از «بوردور»(جنوب غربی) یا «یالووا» (شمال غربی) می تواند موشک را پرتاب کند تا به هر نقطه در یونان برسد.

ویدئوی آزمایش این موشک به اشتباه منتشر شده است!

وبگاه «میدل ایست آی» به نقل از برخی از مقامات ترکیه ادعا کرد که تصاویر آزمایش این موشک؛ به اشتباه به بیرون درز کرده است.

این وبگاه انگلیسی به نقل از یک مقام ترکیه نوشت: اگر نیمه پر لیوان دیده شود باید گفت که این اقدام، تبلیغ خوبی برای تایفون بود..موجب می‌شود که روزی بتوانیم آن را بفروشیم».

مقامات مسئول در آنکارا می‌گویند که «درز» این ویدئو، از طریق یک کارمند جوان روابط عمومی صورت گرفته و مقامات به طور غیررسمی از مسئولان در رسانه‌ها و کانال‌های تلویزیونی خواسته‌اند تا برخی از جزئیات مربوط به این موشک را سانسور کنند و سایت دمیر اوران نیز برخی از جزئیات مربوط به این موشک را حذف کرد.

به نوشته میدل ایست آی، اگرچه هیچ معاهده بین المللی مبنی بر ممنوعیت برنامه‌های توسعه موشک‌های بالستیک وجود ندارد، اما آنکارا درخصوص افشای اطلاعات مربوط به توانمندی‌های ساخت تسلیحات خود همواره محتاط بوده است.

بر اساس این گزارش، ترکیه پیش از این  نیز دو موشک دیگر به نام‌های «ییلدیریم» و «بورا» ساخته بود که برد آنها به ترتیب ۱۵۰ کیلومتر و ۲۸۰ کیلومتر بود و به گفته منابع میدل ایست آی، آنکارا از روی احتیاط آزمایش‌های موشکی با برد ۳۰۰ کیلیومتر و بیشتر را فاش نکرده است.

طبق افشای رسانه‌های ترکیه، صنایع دفاعی این کشور سال‌هاست که به دنبال ساخت موشک‌های بالستیک و حتی قاره‌پیما است، به طوریکه در سال ۲۰۱۱ روزنامه زمان ترکیه به نقل از منابع نظامی این کشور ادعا کرد که تشکیلات صنایع دفاعی ترکیه به دستور رجب طیب اردوغان پروژه ساخت موشک بالستیک قاره پیما با برد دوهزار و پانصد کیلومتر را آغاز کرده است.

ترکیه که در صنایع موشکی به طور کامل به ناتو و کشورهای غربی وابسته است، در ماه می‌ سال ۲۰۱۸ نیز از ساخت دو موشک یکی با برد متوسط به نام «گوکدوغان» و دیگری دور برد به نام «بوزدوغان» خبر داده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    8 17
    این آزمایشها به این علت سری و مخفی است و همین ویدئو هم از دور تهیه شده و عملأ هیچ فایده ای ندارد، که این موشک هم مانند بقیه تولیدات نظامی ترکیه مونتاژ است و در صورت اطلاعات بیشتر معلوم می شود که چه کشوری این موشکها را در اختیار ترکیه قرار داده است و از طرف دیگر معلوم می شود که به علت جنگ اوکراین و ته کشیدن انبارهای اسلحه ناتو و اروپا تا چند سال دیگر موشک یا قطعات دیگری به ترکیه تحویل نخواهد شد و یونان می تواند با خیال راحت تا چند سال آینده خود را آماده کند و یا اصلأ جلوی ورود این موشکها و یا قطعاتشان به ترکیه را بگیرد. تا اینجای کار که مشخص شده است که این موشکها سرنوشتی بهتر از پهپاد بیرقدار ندارند.
    • US ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      4 2
      باشه تو راس میگی. پهپاد ترکیه منتاژه ولی چنین منتاژی هست که چین هم نمیتونه با اون کیفیت بسازه.منتاژی هست که بعد امریکا و اسرائیل بهترین پهپادهای دنیا رو داره. با این چیزا خوش باش. یونان هم با شارژ امریکا و فرانسه داره بازی در میاره ولی تو روز دعوا تنها خواهد موند و تنها یه استانبول برای کل یونان کافیه که کلا فرفش کنن تو دریا عین جنگ قبل که نیروهای یونان رو ترکیه ریخت تو دریا.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    21 9
    الحمدا... با آرزوی توفیقات فراوان برای جمیع مسلمین جهان
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    16 4
    این موشک خیلی وقت پیش تولید شده فقط برای هشدار به یونان شلیک شد فاصله از استانبول تا آتن ۵۶۲ کیلومتر است موشک هم هدف رو تو ۵۶۱ کیلومتر زد این پیام به یونان بود یعنی امکان داره برد موشک بیشتر هم باشه
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    20 13
    خدا را شکر. برای ترکیه بهترین ها را آرزو می کنیم.
  • نوید IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    16 16
    بهتره این موشکها رو به آذربایجان بده تا یه موازنه بین ایران و آذربایجان شکل بگیره تا الکی به جون هم نیفتن.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      6 8
      اصلأ هدف از ساختن این موشکها فروختن آن به آذربایجان و دیگران است و گرنه خود ترکیه به عنوان عضوی از ناتو اجازه استفاده از آن و مایه تمسخر شدن پیمان ناتو را ندارد.
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    16 14
    پماد ضد التهاب بزنید به خودتون تا سوزشتون رد بشه /یاشاسین تورکیه
  • حسین IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    9 20
    ترک‌ها دشمن خونی ما هستند برا کی دعا می کنین
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      20 4
      شما با کل جهان مشکل دارید ایراد از خودتان هست
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      4 3
      ترک ها و مسلمانان دشمن ما نیستن.اما برخی رهبرانشون از جمله اونایی که با آمریکا و اسراییل ارتباط دارن و به گمان خودشون دنبال احیای امپراطوری عثمانی هستن شیطنت میکنن.مردم مسلمان ترکیه طرفدار اسلام و فلسطین و مردم مسلمان از جمله ایران هستن.اما خب اونا هم طیف غرب گرا و لیبرال دارن که با ما زاویه داره.طیف غرب گرا و طیفی که دنبال امپراطوری اونم در قرن فعلیه ابزار دست اسراییل‌و آمریکا هستن و به منافع اسلام بی توجهدهستن.البته خطر اصلاح طلبان خودمون از اونا خیلی بیشتره.
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    3 9
    اول اینکه فقط فیلم شلیک بود و فیلم برخورد به هدف را نشان ندادند دوم اینکه این موشک احتمالا زیاد به gps ناتو وابسته است سوم اینکه این هم به احتمال زیاد با کمک و مونتاژ کاری ساخته شده چرا که اساسا ترکیه هر چی رو کرده قسمت های مهم آن وارداتی و مونتاژ کاری بوده است و یک صنایع نظامی کاملا وابسته به بلوک ناتو و نوچه های آمریکا دارد و فقط می تواند با این سلاح‌ها برای ناتو دم تکان دهد و البته یونان هم خیالش راحت است که زنجیر ترکیه دست ناتو است .
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      13 2
      فیلم برخورد به هدف رو من دیدم سایت مشرق نذاشته
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    1 7
    شاید منظورش از طرف خاص ایران بوده
    • بهزاد US ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      8 0
      جنگ ترکیه و ایران به معنای نابودی کل منطقه است. هیچکدوم این کار رو نمی کنن
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    12 10
    ترکیه اینجور پیش بره امپراطوری عثمانی در خاورمیانه رو ایجاد خواهد کرد و غرب زیاد به مسلمانها حمله نمیکنه مثل زمان جنگها صلیبی که تورکها ناجی اسلام بودن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس