کد خبر 1427496
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۰
خوردن موز باعث چاقی می‌شود؟

موز یکی از میوه‌های خوشمزه و با خواص زیاد است که گفته می‌شود خوردن آن باعث افزایش وزن می‌شود، در این مطلب به بررسی این ادعا می‌پردازیم.

به گزارش مشرق، موز یکی از خوش‌مزه‌ترین، پرخاصیت‌ترین و محبوب‌ترین میوه‌های تازه در جهان است که علاوه بر شیرینی طبیعی، ریزمغذی‌های فراوانی را در خود جای داده است. متاسفانه، بعضی افراد به اشتباه گمان می‌کنند که مصرف موز می‌تواند باعث ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی شود.

با این‌حال، هر یک عدد موز متوسط حاوی تنها ۱۰۵ کیلوکالری انرژی است. این میزان کالری حتی از کالری یک لیوان شیر هم کمتر است. بنابراین، شما می‌توانید بدون نگرانی از چاق شدن در اثر مصرف موز، روزی یک عدد از این میوه تازه را در رژیم غذایی خودتان بگنجانید و آن را در میان‌وعده صبح یا عصر مصرف کنید.

ارزش تغذیه‌ای موز
اگر شما هم جزو طرفداران رژیم‌های سالم‌خواری هستید و می‌خواهید موز را به‌عنوان یک میان‌وعده سالم و مغذی به برنامه غذایی روزانه برگردانید، بهتر است بدانید که هر یک عدد موز متوسط دارای ریزمغذی‌های زیر است؛ ۱ گرم پروتئین، ۲۷ گرم کربوهیدرات، ۳ گرم فیبر غذایی (معادل با ۱۲ درصد از نیاز روزانه بدن)، ۴۲۲ میلی‌گرم پتاسیم (معادل با ۱۶ درصد از نیاز روزانه بدن)، ۱۰ میلی‌گرم ویتامین C (معادل با ۱۳ درصد از نیاز روزانه بدن) و ۰.۴ میلی‌گرم ویتامین B۶ (معادل با ۳۱ درصد از نیاز روزانه بدن).

دلیل مصرف روزانه موز
موز تازه مقادیر فراوانی از ویتامین‌های B۶، C، منیزیم و فیبر غذایی را درون خود جای داده است و این میوه خوش‌مزه به‌عنوان یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت پتاسیم محسوب می‌شود. تحقیقات ثابت کرده‌اند که دریافت مقادیر مناسبی از پتاسیم در طول روز می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند و باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی شود. افرادی که پتاسیم کافی در طول روز دریافت می‌کنند، کمتر دچار بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی می‌شوند و احتمال ابتلا به حملات یا سکته‌های قلبی در آن‌ها پایین می‌آید.

از طرف دیگر، فیبر غذایی موجود در موز به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کند و باعث پیشگیری از ابتلا به برخی از بیماری‌های گوارشی مانند یبوست می‌شود. ضمن اینکه فیبرهای غذایی موجود در منابع غذایی گیاهی مانند موز می‌توانند باعث رشد باکتری‌های مفید پروبیوتیک در روده‌ها شوند و به این ترتیب از سلامت روده‌ها محافظت کنند.

درنهایت، اینکه ویتامین B۶ موجود در موز برای بهبود عملکرد بیش از ۱۰۰ آنزیم در بدن ضروری است و می‌تواند به تنظیم سوخت‌وساز بدن هم کمک کند. بسیاری از متخصصان بر این باورند که این ویتامین نقشی کلیدی در کنترل سوخت‌وساز بدن دارد.

خواب بهتر با مصرف موز
انواع موز حاوی ترکیبی به نام تریپتوفان هستند که می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. تریپتوفان نوعی اسید آمینه است که در مواد غذایی خاصی مانند موز یا گوشت بوقلمون یافت می‌شود. دریافت تریپتوفان کافی می‌تواند باعث افزایش ترشح سروتونین در بدن، ایجاد حس آرامش و افزایش کیفیت خواب شود.

میان‌وعده‌ای مناسب برای ورزشکاران
کربوهیدرات موجود در موز می‌تواند منبع خوبی برای تامین انرژی ورزشکاران باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که اگر ورزشکاران نیمه‌حرفه‌ای تا حرفه‌ای حدود ۳۰ دقیقه قبل از تمرینات ورزشی یک عدد موز مصرف کنند، انرژی و توانایی بیشتری برای فعالیت بدنی شان خواهند داشت.

منبع:جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس