کد خبر 1427512
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۵
دلایل سفیدی موها پیش از ۴۰ سالگی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که بالارفتن سن را نشان می‌دهد. چین‌وچروک صورت، افتادن پوست و سفیدی مو از عواملی هستند که با بالارفتن سن، در بدن و چهره ما نمایان می‌شوند.

به گزارش مشرق، لزوماً سفیدی مو نشانه پیری نیست زیرا گاهی افراد با سن پایین نیز سفیدی زودرس مو را تجربه می‌کنند. سفیدی زودهنگام مو دلایل بسیاری دارد که بعضی موروثی و بعضی از غفلت ما به وجود می‌آیند.

علت سفیدی زودرس مو چیست؟

در بدن انسان فولیکول‌ها وظیفه رشد مو را دارند و با تولید ملانین که همان رنگ‌دانه مو است، رنگ مو را تعیین می‌کنند؛ البته با بالارفتن سن فولیکول‌ها مقدار کمتری ملانین تولید می‌کنند که این باعث سفیدی مو می‌شود. حالا چرا افراد با سن پایین دچار سفیدی زودرس مو می‌شوند. عوامل زیادی در امر سفید شدن زودهنگام مو تأثیرگذار هستند که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم.

ملانین و تأثیر آن بر سفیدی مو

همان‌طور که اشاره کردیم؛ فولیکول‌ها تعیین‌کننده رنگ مو هستند؛ اما چگونه؟ سلول‌های موجود در فولیکول، سیاه یاخته نامیده می‌شوند. سیاه یاخته‌ها دو رنگ‌دانه یوملانین و فیوملانین را تولید می‌کنند. یوملانین مسئول رنگ مشکی و قهوه‌ای است. فیوملانین مسئول رنگ قرمز و زرد است. این دو رنگ‌دانه به یکدیگر ملحق شده و رنگ مو را مشخص می‌کنند که مقدار متفاوت از هرکدام رنگ‌های مختلف را ایجاد می‌کنند؛ اگر سلول‌ها به‌اندازه کافی این ملانین‌ها را تولید نکنند باعث سفیدی زودرس مو می‌شوند.

مهم‌ترین عامل ژنتیک

اگر در سن پایین مو سفید در سرخود دیدید، خانواده و اقوام خود را بررسی کنید؛ آیا یکی از آنها همانند شما در سن پایین مو سفید داشتند؟ اگر جواب شما بله است، سفیدی زودهنگام مو شما ارثی است. یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علت سفیدی زودرس مو، ژن‌ها هستند؛ زیرا ژن‌ها عوامل تعیین‌کننده در بدن هستند که زمان سفیدی مو را نیز تعیین می‌کنند. در بعضی افراد سفیدی زودهنگام مو از سن بیست‌سالگی و گاهی در نوجوانی آغاز می‌شود.

رژیم غذایی نامناسب و کمبود ویتامین‌های موردنیاز مو

ویتامین‌ها و مواد معدنی برای رشد مو بسیار مهم و ضروری هستند؛ اما بدن نمی‌تواند بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را تولید کند؛ پس با رژیم غذایی مناسب می‌توانید ویتامین‌ها را به بدن برسانید. ویتامین‌ها و مواد معدنی به فولیکول کمک می‌کنند تا ملانین بسازند. هرکدام از آن‌ها با ساختار خاص خود به عملکرد درست قسمت‌های مختلف بدن کمک می‌کنند تا سالم بمانند. در ادامه به بررسی بعضی از آن‌ها پرداختیم و شما را با مواد غذایی مناسب آشنا کرده‌ایم.

ویتامین B۱۲ یا کوبالامین

مهم‌ترین ویتامین که کمبود آن باعث سفیدی مو می‌شود، ویتامین B۱۲ است. این ویتامین به متابولیسم بدن و عملکرد DNA کمک می‌کند و در بالارفتن سطح انرژی بدن مؤثر است. غذاهایی مثل: گوشت، لبنیات، ماهی و تخم‌مرغ حاوی آن هستند.

ویتامین B۷ یا بیوتین

بسیاری از مردم بر این باورند که این ویتامین باعث پرپشتی مو می‌شود؛ بله درست است زیرا این ویتامین برای رشد و سلامت مو لازم است و کمبود آن باعث شکنندگی و کم‌پشتی مو می‌شود. علاوه‌برآن این ویتامین در رشد سلول و تولید اسیدهای چرب بسیار مهم است که برای رفع کم‌خونی، بی‌حالی و افسردگی عالی است. آن را می‌توان در سیب‌زمینی، ماهی، لبنیات و آجیل یافت.

ویتامین B۹ یا فولیک‌اسید

فولیک‌اسید باعث متابولیسم آمونیوم اسید می‌شود، عملکرد DNA را بهبود می‌بخشد و برای متابولیک‌های بدن عالی است. کمبود آن باعث تغییر رنگ پوست، مو و ناخن‌ها می‌شود. برای رفع کمبود این ویتامین آب‌پرتقال، توت‌فرنگی، حبوبات، غلات غنی شده و لبنیات بخورید.

ویتامین B۶

ویتامین B۶ برای متابولیسم و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است و کمبود آن باعث خشکی مو، ترک خوردن لب و خستگی می‌شود.

قراردادن ماهی، لوبیا، جو دوسر، میوه‌ها خشک و آجیل در رژیم غذایی باعث افزایش سطح این ویتامین در بدن می‌شود.

ویتامین B۵ یا پانتوتنیک اسید

مهم‌ترین ویتامین برای تولید انرژی در بدن و سلول‌های خونی است. سلامت سیستم ایمنی بدن، پوست و مو را تضمین می‌کند؛ البته این ویتامین ضد استرس نیز هست. کمبود آن باعث اختلالات خواب، افسردگی، بی‌حالی و افزایش عفونت‌ها می‌شود. ماهی، ماست و جگر گوساله حاوی این ویتامین هستند.

مصرف پروتئین باعث بالارفتن سطح کراتین مو می‌شود

کراتین بخش اصلی مو است که نرمی و صافی مو را باعث می‌شود. این ماده نوعی پروتئین است که کمبود آن در فولیکول باعث ریزش مو و سفیدی زودرس مو می‌شود. بدن می‌تواند پروتئین را تبدیل به کراتین کند؛ پس مصرف مناسب پروتئین به موهای شما کمک می‌کند.

آیا کمبود آهن علت سفیدی زودرس مو است؟

سفید شدن زودهنگام مو یکی از نشانه‌های کمبود آهن است. آهن ماده مغذی بسیار ضروری برای تولید هموگلوبین در سلول‌های خونی است. وظیفه هموگلوبین انتقال اکسیژن به تمام نقاط بدن است و کمبود آن باعث عملکرد نامناسب بدن و همچنین فولیکول‌های مو می‌شود. با خوردن گوشت، حبوبات و نان سبوس‌دار آهن بدن خود را تنظیم کنید.

مس و تأثیر مستقیم آن بر تولید ملانین

مقدار مناسب مس در بدن باعث بهبود روند تولید ملانین در فولیکول‌ها می‌شود و کمبود آن علاوه بر سفیدی زودرس مو باعث کم‌شدن انرژی بدن وایجاد ناهماهنگی در تولید سلول‌های خونی و ارتباط دهنده بافت‌ها می‌شود. موادی مانند: بادام، بادام‌زمینی، حبوبات، جگر گاو، گوشت خرچنگ و قارچ سفید حاوی مس هستند.

کلسیم

کلسیم علاوه بر استخوان‌ها بر سیستم عصبی، قلب و ماهیچه‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد که باعث سلامت بدن و رشد موهای شما می‌شود.

کلسیم در لبنیات، ماهی، غلات غنی‌شده و نان موجود است.

نور خورشید و جذب ویتامین D

با تابش نور خورشید، بدن این ویتامین را تولید می‌کند البته می‌توان آن را از مواد غذایی مانند تخم‌مرغ و ماهی‌های چرب نیز به دست آورد. این ویتامین سلامت استخوان‌ها را تضمین می‌کند زیرا باعث جذب کلسیم در بدن می‌شود؛ البته ویتامین D تأثیر بسزایی در تولید ملانین دارد؛ پس جلوگیری از سفیدی زودرس مو با مصرف آن امکان‌پذیر است.

زینک محافظ مو در برابر مهاجمان

زینک ماده معدنی است که وظیفه محافظت از سلول‌ها را بر عهده دارد. زینک باعث جذب پروتئین می‌شود و باعث حفظ سلامت مو است. در لوبیا، گندم، گوشت قرمز وجود دارد.

استرس

استرس باعث تولید اکسیداتیو می‌شود که سفیدی زودرس مو را به دنبال دارد. استرس بیماری‌ها را افزایش می‌دهد و باعث مرگ ملانین و کاهش عملکرد سلول‌ها می‌شود. اگر استرس برای مدت طولانی باقی بماند باعث ازبین‌بردن ویتامین B۱۲ در بدن می‌شود و سفید شدن زودهنگام مو و ریزش مو را به دنبال دارد.  

استفاده از مواد شیمیایی و رنگ مو

بعضی از محصولات مو مانند شامپو، صابون و رنگ‌ها شامل مواد مضری هستند که باعث کاهش تولید ملانین در فولیکول‌ها و سفیدی زودرس مو می‌شوند. هیدروژن پروکسید ماده مضر موجود در رنگ‌هاست که دقت نکردن در خرید این محصول و استفاده مکرر از آن باعث سفید شدن زودهنگام مو می‌شود.

دقت نکردن در خرید محصولات مو باعث سفیدی زودرس مو می‌شود؛ اما استفاده از شامپو بدون سولفات دارای روغن‌های مغذی، موها را از ریزش و مو خوره حفظ می‌کند.

مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود آن‌ها

تحقیقات نشان داده‌اند؛ یکی از دلایل سفیدی زودرس مو مصرف دخانیات است؛ زیرا باعث انواع واکنش‌های اکسیژن می‌شود و سیاه یاخته مو را از بین می‌برد؛ البته مصرف دخانیات باعث غلیظ شدن خون می‌شود؛ پس اکسیژن به اندازه کافی به سلول‌های بدن نمی‌رسد و در عملکرد آن‌ها خلل ایجاد می‌کند. نه تنها مصرف دخانیات بلکه قرار گرفتن در معرض دود آن‌ها نیز باعث ازبین رفتن سیاه‌ یاخته می‌شود؛ زیرا دود دخانیات نیز با تنفس وارد بدن شده و بر روی بدن تاثیر می‌گذارد.

بیماری‌ها و استفاده از داروهای خاص

اگر در موهای خود مو سفیدی دیدید؛ به دنبال علت آن باشید زیرا ممکن است دلیل آن بیماری باشد. در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره کرده ایم.

بیماری‌های خود ایمنی مانند آلوپسی آره آتا

کم کاری یا پرکاری تیروئید

بیماری‌های عفونتی یا قارچی مانند تینه آکاپیتیس

کم خونی

البته گاهی داروها نیز باعث سفیدی مو می‌شوند. با بررسی داروهای مورد استفاده خود و قطع داروهایی که باعث سفیدی مو شما شده، سفید شدن مو را متوقف کنید. داروهایی مانند: کلروکین، اترتینات، هالوپریدول، والپروات، تریپارانول، بلئومایسین و فلوروبوتیروفنون باعث سفیدی مو می‌شوند.

راهکارهای درمانی و جلوگیری از سفیدی زودرس مو

با بررسی عوامل مختلف می‌توانید برای درمان سفیدی زودرس مو کاری انجام بدهید. می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو و بررسی هورمون‌ها، درمانی برای آن پیدا کنید. البته راهکارهای طبیعی دیگری نیز برای درمان و جلوگیری از سفیدی زودرس مو وجود دارد که آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

کاهش استرس

همان‌طور که گفته شد استرس علت سفیدی زودرس مو است. برای کاهش استرس می‌توانیم کارهایی انجام بدهیم به‌عنوان‌مثال:

به تاخیر انداختن سفیدی مو 

برای کارهای روزمره خود برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید با آرامش خیال به همه کارهای خود برسید.

مدیتیشن، ورزشی است که می‌تواند به کاهش استرس شما کمک کند.

در روابط دوستی و اجتماعی خود بیشتر دقت کنید. گاهی ارتباط با بعضی افراد باعث ایجاد استرس می‌شود که می‌توانید با حذف این افراد از زندگی خود استرس را کاهش دهید.

اختصاص زمانی برای خودتان می‌تواند فشار را از شما بردارد و ذهنتان را برای انجام کارها آماده کند.

اگر مشکلی دارید با خانواده و دوستانتان همفکری کنید تا با مشکلات راحت‌تر کنار بیایید.

وعده‌های غذایی خود را کم نکنید زیرا کاهش آن باعث کم‌شدن ویتامین‌ها و قند در بدن می‌شود؛ پس بدن برای مواجه با عوامل مختلف انرژی کافی نداشته که این باعث ایجاد استرس می‌شود.

آیا جلوگیری از سفیدی مو با تغذیه امکان‌پذیر است؟

همان‌طور که گفته شد مواد غذایی ویتامین‌ها را به بدن می‌دهند؛ پس تغذیه مناسب به فولیکول‌ها کمک می‌کند تا ملانین تولید کنند. مواد غذایی مانند: سالمون، شکلات تلخ، عدس، نخود، گوشت و جگر ویتامین‌های موردنظر برای جلوگیری از سفیدی زودرس مو هستند.

تاثیر محیط کار بر سفیدی مو

بعضی از افراد در محیط کارشان با مواد شیمیایی سر و کار دارند که این مواد بر فولیکول مو اثر می‌گذارد. گزاشتن کلاه و شست و شوی مو می‌تواند از سفیدی مو جلوگیری کنند.

مواد طبیعی و ماساژ آنها به مو

مواد طبیعی به موهای شما کمک می‌کند تا ملانین تولید کنند. مواد زیادی وجود دارند که خواص عالی برای درمان و یا جلوگیری از سفیدی زودهنگام مو دارند. در ادامه برخی از آنها را معرفی می‌کنیم.

انگور فرنگی و گل بامیه

برگ کاری و روغن نارگیل

کدو و روغن نارگیل

آب‌لیمو و روغن نارگیل

روغن کنجد و روغن نارگیل

روغن کرچک و روغن نارگیل

ماساژ این ترکیبات به مو و پوست سر کمک می‌کند تا موهای بسیار خوش‌حالت و پرپشتی داشته باشید؛ البته چگونگی ترکیب کردن مواد را در مقاله جلوگیری از سفیدی مو با تغذیه بیان کرده‌ایم و شما می‌توانید با مطالعه آن اطلاعات خوبی کسب کنید.

پوشاندن موهای سفید با رنگ‌های طبیعی

پوشاندن موهای سفید با رنگ مو بدون آمونیاک و حاوی مواد طبیعی باعث براقیت ودرخشندگی فوق‌العاده مو و حفظ روطوبت طبیعی مو می‌شود.

گاهی سفیدی زودرس مو شما ارثی است و نمی‌توانید آن را درمان کنید؛ پس می‌توانید با رنگ‌های طبیعی و بدون مواد مضر موهای سفید خود را بپوشانید. حنا و قهوه می‌توانند گزینه‌های بسیار خوبی برای پوشاندن سفیدی مو باشند.

در این مطلب شما را با دلایل، راهکارهای درمان و جلوگیری از سفیدی زودرس مو آشنا کردیم؛ پس می‌توانید با استفاده از این روش‌ها و بررسی دقیق دلایل سفیدی زودرس مو به‌راحتی برای پیشگیری از آن اقدام کرده و یا آن را درمان کنید.

سوالات متداول

علت سفیدی زودرس مو چیست؟

سفیدی زودرس مو دلایل مختلفی دارد مانند: ژنتیک، مواد غذایی، استرس، استفاده از مواد شیمیایی و سیگار کشیدن.

برای درمان سفید شدن زودهنگام موها چه باید کرد؟

با بررسی عوامل مختلف سفیدی زودرس مو می‌توانید برای درمان آن اقدام کنید. شما باید به متخصص پوست و مو مراجعه کرده تا با بررسی هورمون‌ها به درمان شما بپردازد؛ البته می‌توانید از راهکارهای طبیعی نیز استفاده کرده و سفیدی زودهنگام مو را درمان کنید.

آیا روشی برای جلوگیری از سفیدی زودرس مو وجود دارد؟

بله، جلوگیری از سفیدی زودرس مو می‌تواند بسیار ساده باشد. کم کردن استرس؛ سیگار نکشیدن، تغذیه مناسب و استفاده و ماساژ موها با مواد طبیعی راه‌هایی هستند که می‌توان با انجام آنها از سفیدی زودرس مو جلوگیری کرد.

ملانین چیست وچه تاثیری بر سفیدی مو دارد؟

ملانین رنگدانه مو است که فولیکول آن را تولید می‌کند. ملانین دو نوع یوملانین و فیوملانین دارد که هر کدام مسئول رنگ‌های مختلف مو هستند که کم شدن و تولید نشدن آن‌ها باعث سفیدی مو می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 0
    مس جن هم اضافه میکردی
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 0
    چیزی ماند؟
  • مصطفی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    2 1
    گوشت خرچنگ حرام است،
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    1 1
    بفرما میخواستید برید متخصص 105 تومن بدید و کلی هم هزینه دارو مشرق مجانی ویزیتتون کرد با این مقاله عالی
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    1 0
    تنهاکاری ک دستمون میادهمون ماساژموهست بقیش هزینه داره خخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس