ابراز نگرانی سناتور آمریکایی از عواقب نظامی روابط ریاض و مسکو

یک سناتور ارشد آمریکایی درباره انتقال فناوری‌های نظامی حساس این کشور به روسیه از طریق سعودی‌ها ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، یک سناتور ارشد دموکرات آمریکا روز دوشنبه درباره دستیابی روسیه به اطلاعات حساس نظامی آمریکا از طریق عربستان سعودی ابراز نگرانی کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «ریچارد بلومنتال» عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا که اخیراً پیشنهاد توقف یک‌ساله فروش تسلیحات به سعودی‌ها را مطرح کرده گفت، در دیدار با مقامات پنتاگون، خطرات پیرامون موضع‌گیری‌های اخیر ریاض را بیشتر به بحث خواهد گذاشت.

ابراز نگرانی از گسترش ابعاد همکاری‌های عربستان سعودی و روسیه پس از آن مطرح می‌شود که گروه نفتی اوپک پلاس در بحبوحه بحران جهانی سوخت اعلام کرد تولیدات روزانه خود را دو میلیون بشکه کاهش می‌دهد.

بلومنتال در گفت‌وگو با روزنامه گاردین درباره لو رفتن فناوری‌های نظامی آمریکا گفت:‌ «می‌خواهم این تضمین را داشته باشیم که آن‌ها دست بالا را نداشته باشند. می‌خواهم مشخص شود که چه کارهایی می‌توان انجام داد تا چنین خطراتی کاهش یابد».

این سناتور دموکرات افزود: «با پنتاگون مشورت خواهیم کرد و به شکلی روراست با آن‌ها درباره ارزیابی ریسک انتقال فناوری سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته صحبت کنیم».

حاکمان ریاض طی سال‌های گذشته نشان داده‌اند رغبت بیشتری به همکاری با حزب جمهوری‌خواه آمریکا دارند و تابستان امسال هنگام سفر «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات آمریکا به این کشور با استقبال سرد مقامات مواجه شد.

به گفته رسانه‌ها و تحلیل‌گران، علت سفر بایدن به عربستان سعودی درخواست برای افزایش تولیدات نفت به منظور کاهش قیمت جهانی آن بود اما مقامات ریاض از پذیرش آن سر باز زدند. اکنون در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و در حالی که محبوبیت حزب دموکرات شدیداً کاهش پیدا کرده، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت می‌تواند به نفع جمهوری‌خواهان تمام شود.

«جان کربی» مسئول هماهنگی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه درباره اختلافات آمریکا و اوپک پلاس بر سر کاهش تولید نفت گفت: «موافق این حرف اوپک پلاس نیستیم که این تصمیم فقط با مقاصد اقتصادی اتخاذ شده است».

کربی در اتخاذ موضعی کم سابقه علیه عربستان سعودی گفت، «آن‌ها می‌توانند در راستای چرخاندن یا وارونه کردن مسائل تلاش کنند اما حقایق ساده هستند».

او با اشاره به نزدیک شدن مواضع مسکو و ریاض گفت: «طی هفته‌های اخیر عربستان سعودی به طور علنی و خصوصی این پیام را به آمریکا مخابره کرد که قصد دارد تولید نفت خود را کاهش دهد. کاری که می‌دانستیم نفع روسیه را افزایش داده و تأثیر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. این مسیری اشتباه است».

کربی با اشاره به اینکه پیشتر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به سعودی‌ها توضیح داده که کاهش دو میلیون بشکه تولید نفت در روز توجیهی در بازار ندارد گفت: «همان‌طور که دولت بایدن اعلام کرده در حال ارزیابی مجدد روابط با عربستان سعودی بابت این اقدام هستیم و موضعی که آن‌ها در قبال تهاجم روسیه می‌گیرند همچنان رصد می‌کنیم».

بلومنتال در مصاحبه روز دوشنبه با گاردین گفت، از پیشنهادات مطرح شده برای خارج کردن تسلیحات آمریکایی از عربستان سعودی حمایت می‌کند و با این طرح نیز موافق است که تسلیحاتی که قرار است به عربستان سعودی تحویل شوند، به سمت اوکراین تغییر مسیر دهند.

سال گذشته نیز دولت بایدن در تقابل با مقامات سعودی تصمیم گرفته بود شماری از سامانه‌های پدافندی پاتریوت آمریکا را از عربستان سعودی خارج کند.

چند روز پیش «کریس مورفی» از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در یک رشته توییت گفت که از متوقف شدن فروش سلاح‌های آمریکایی به عربستان سعودی حمایت می‌کند.

او همچنین نوشته که آمریکا بایستی از تحویل ۲۸۰ سامانه پدافند هوایی که قرار است اواخر سال جاری میلادی به عربستان سعودی ارسال شوند خودداری کرده و در عوض آنها را به اوکراین ارسال کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    3 0
    چرا نگرانی؟ عربستان هم به ٱغوش روسیه برگشت و عاقبت بخیر شد انشاالله با کمک مصر و عربستان و قطر و ترکیه و سوریه و عراق و سایر اسرائیل را ایالتی از فلسطین اشغالی خواهیم کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس