کد خبر 1426584
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۲
اذعان یائیر لاپید به وضعیت بغرنج کابینه رژیم صهیونیستی

شش هفته مانده تا انتخابات پارلمانی اسرائیل، نظرسنجی‌های در داخل این رژیم نشان می‌دهد به احتمال زیاد، بی‌ثباتی سیاسی طولانی بعد از انتخابات هم ادامه خواهد یافت .

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: وبسایت رادیو آمریکایی فردا ضمن انتشار این ارزیابی به نقل از رسانه‌های اسرائیل نوشت: ممکن است حامیان نتانیاهو در کنست با احتساب خود او، به ۶۰ نماینده از میان ۱۲۰ نماینده می‌رسد در حالی که لاپید و طرفدارانش ممکن است در بهترین حالت ۵۵ کرسی را کسب کنند. نظرسنجی شبکه کان البته نشان داده که شمار کرسی‌های حزب «یش آتید» به رهبری لاپید ممکن است به ۲۴ کرسی برسد و لیکود ۳۲ کرسی، که کمتر از نظرسنجی‌های پیشین در مورد لیکود است.

بر اساس این نظرسنجی، همکاری حزب «صهیونیسم دینی» به رهبری بتسال‌ال اسموت‌ریتس با بن‌گویر، فعال سیاسی حزبی به‌شدت راستگرا، به آن دو ۱۲ کرسی خواهد داد و اگر دو حزب میانه و چپ کارگر و مرتز با یک فهرست مشترک وارد انتخابات می‌شدند، در بهترین حال تنها به ۹ کرسی می‌رسند.

حزب لاپید این هفته فهرست انتخاباتی خود را در مراسمی اعلام کرد که نام‌های اول این فهرست همان وزیران دولت موقت کنونی لاپید هستند. لاپید بسیار امیدوار است که بعد از انتخابات در نخست‌وزیری بماند اما کم نیستند شواهدی که می‌گوید دوره کوتاه نخست‌وزیری او، ممکن است تنها به عنوان یک خاطره گذرا در کارنامه‌اش ثبت شود.

لیکود قبلاً تصویب کرده بود که نتانیاهو پنج نفر را در فهرست حزبی بگذارد. صندلی‌های شماره ۱۴، ۱۸ و ۲۸ واقع‌گرایانه است و دو صندلی ۳۷ و ۴۳ کمتر، چون بعید است که لیکود بیش از ۳۲ یا حداکثر ۳۵ کرسی کسب کند.

فروپاشی دولت لاپید- نفتالی بنت نتیجه جدایی دو عضو «کنست» به نام‌های عامی‌حی شیکلی و عیدیت سیلمن بود. نتانیاهو که به آنان مدیون است، این هفته ثبت‌نام این دو تن را در جایگاه ۱۴ و ۱۸ فهرست لیکود تضمین کرد.

بتسال‌ال اسموت‌ریتس که دو هفته پیش در پاسخ به درخواست نتانیاهو با ایتامار بن‌گویر متحد شد به این امید که آرای حامیان احزاب راست‌گرا پراکنده نشود، پس از رقابت شدید با بن‌گویر و بیان مطالب تند علیه او، این هفته با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در موضع خود، در یک نشست خبری گفت قطعی است که بن‌گویر نه تنها در دولت نتانیاهو پست وزارت می‌گیرد، بلکه یک «وزیر ارشد» خواهد بود و «دموکراسی یعنی این».

اسموت‌ریتس همچنین گفت که باید احزاب عرب از حق مشارکت در انتخابات محروم شوند، زیرا به گفته او، عرب‌ها ممکن است مرتکب «کشتار» شوند. او گفت که «هزاران مسلح عرب یهودیان را مورد حمله قرار داده‌اند»، و اصولاً جامعه عرب «بزرگ‌ترین مشکل امنیتی» برای اسرائیل شده‌اند.

در این میان، حزب نوپایی که با نام «باد صهیونیستی» با مشارکت آیلت شاکد و یوعاز هندل، وزیران کشور و ارتباطات در دولت کنونی ساقط شده، برپا گردید، تنها پس از سه هفته، اضمحلال خود را اعلام کرد. زیرا ظاهراً همین سه هفته کافی بود تا اختلاف میان آنها چنان افزایش یابد که ادامه موجودیت‌شان را به فنا داده و «باد صهیونیستی» به یک جوک انتخاباتی مبدل شود.

خانم شاکد هم سریعاً با تتمه حزب «بیت یهودی» که خانه سیاسی اول خود شاکد بود، قرارداد همکاری بست اما مشکل در این است که «بیت یهودی» 

بر اساس نظرسنجی‌ها اگر در انتخابات حذف نشود، ضعیف‌ترین جایگاه را خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اسی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 0
    اینا دروغ که میگن!
  • خسرو IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    هر وقت از مسلح کردن باریکه غزه که در محاصره کامل بود صحبت میشد عده ای مسخره میکردند تا اینکه شد و اما چه شد و حالا تازه کرانه باختری را که دست دوستان اسرائیل بود مسلح کرده ایم و تازه جنگ تن به تن دارد شروع میشود تا فرار تمام صهیونیستها ادامه دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس