کد خبر 1426064
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۱
مواد غذایی که حافظه را تقویت می‌کند

ثابت شده است که افرادی که تغذیه‌ای فاقد امگا ۳ دارند، میزان DHA در مغزشان کمتر است به خصوص در سطح هیپوکامپ که مقر اصلی حافظه در مغز است.

به گزارش مشرق، یک مطالعه علمی نشان می‌دهد، مصرف برخی مواد خوراکی از زوال شناختی مرتبط با افزایش سن و همچنین ایجاد آسیب شناسی‌های عصبی جلوگیری می‌کند.

حفظ و نگهداری از حافظه یک کار همیشگی و روزانه است. مطالعه، انجام بازی‌های فکری، اندیشیدن و البته انجام تمرینات ورزشی، سنگ بناهای اصلی برای حفظ بنای حافظه ما هستند. اما یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در حفظ حافظه، رعایت نکات تغذیه‌ای و اهمیت به خورد و خوراک است. واژه‌های علمی در این زمینه، دقیق و طبقه‌بندی شده هستند. بنابر گزارش‌های علمی، یک تغذیه نامتعادل، سرشار از شکر و چربی‌های مضر، باعث از بین رفتن حافظه می‌شود. در عوض، تغذیه‌ای سالم و متنوع، از حافظه مراقبت می‌کند.

ماهی چرب حافظه را تقویت می‌کند

امگا ۳ در خط مقدم حفظ حافظه قرار دارد. این اسیدهای چرب غیراشباع در ماهی‌های چرب (ساردین، سالمون، تن، ماهی خال‌خالی، شاه ماهی و غیره) و همچنین در روغن های گیاهی (کلزا، گردو، کتان و غیره) یافت می‌شوند. پس از مصرف این خوراکی‌ها، آنها DHA (دوکوساهگزائنوئیک اسید) و EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) را در اختیار مغز قرار می‌دهند؛ همان مولکول‌های ضروری که برای تولید نورون‌ها و رشد مناسب مغز در دوران کودکی موثر و مهم هستند. به این ترتیب که آنها نقش محافظتی ایفا و عملکرد مغز را حفظ می‌کنند.

سوفی لای، مدیر آزمایشگاه NutriNeurO (اینرا، دانشگاه بوردو) در این رابطه می‌گوید: «چندین مطالعه اپیدمیولوژیک ثابت کرده‌اند که مصرف هفتگی ماهی‌های چرب با کاهش زوال شناختی مرتبط است و افراد را از ابتلا به آسیب‌های زوال عقل مانند بیماری آلزایمر محافظت می‌کند.»

علاوه بر این، ثابت شده است که افرادی که تغذیه‌ای فاقد امگا ۳ دارند، میزان DHA در مغزشان کمتر است به خصوص در سطح هیپوکامپ که مقر اصلی حافظه در مغز است. در نتیجه، ارتباط بین نورون‌ها مختل شده و منجر به نقص حافظه خواهد شد.

این متخصص فرانسوی افزود: همچنین مشخص شده است که این اسیدهای چرب پدیده‌های التهابی مضر برای مغز را نیز کاهش می‌دهند».

همچنین برای مراقبت از مغز، مصرف حدود ۲۵۰ میلی گرم DHA و ۲۵۰ میلی گرم EPA در روز توصیه می‌شود. این نیاز با خوردن مقداری از انواع ماهی‌های چرب، حداقل دو بار در هفته تامین می‌شود. البته مصرف سالادهایی که با مقداری روغن گیاهی تکمیل شده و همچنین خوردن انواع آجیل، در تامین روزانه این مواد سهیم خواهد بود.

کاکائو حافظه فعال را تحریک می‌کند

برای تقویت بیشتر حافظه خود، بدون احساس گناه و عذاب وجدان، یک تکه شکلات را همراه با دسر یا قهوه‌تان نوش جان کنید. نتایج حاصل از چندین مطالعه نشان می‌دهد که در واقع، کاکائو حافظه فعال را تحریک می‌کند، حافظه‌ای که به ما امکان می‌دهد محاسبه ذهنی انجام دهیم یا شماره تلفن را به خاطر بسپاریم. شکلات حتی می‌تواند با بهبود عملکرد نواحی خاصی از مغز، کاهش طبیعی حافظه را در افراد ۵۰ تا ۷۰ ساله معکوس کند.

همه این فواید به پلی فنول‌هایی به نام فلاونوئیدها در دانه کاکائو مربوط می‌شوند. موادی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که از مغز و به ویژه رگ‌های خونی که از آن عبور می‌کنند، محافظت می‌کند.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد: مصرف یک تکه کوچک شکلات تلخ، یا حدود ۶ گرم از آن در روز، بین ۲۰ تا ۴۰ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، مانند سکته مغزی و همچنین آسیب‌های مرتبط با تسریع زوال شناختی را کاهش می‌دهد. و شمایی که شکلات را زیاد دوست ندارید، نگران نباشید! میوه‌ها و سبزیجات نیز از نظر پلی فنول بسیار غنی هستند.

در همین راستا، مطالعه مفصلی روی تعدادی داوطلب انجام شد. در این مطالعه ۳۷ داوطلب ۵۰ تا ۶۹ ساله در دو گروه تقسیم شدند. ۱۹ نفر از آنها، روزانه یک نوشیدنی کاکائویی حاوی ۹۰۰ میلی‌گرم فلاونول مصرف می‌کردند، گروه دیگر نیز تغذیه مشابهی داشتند با این تفاوت که نوشیدنی آنها، حاوی مقدار بسیار کمتری فلاونول (۱۰ میلی‌گرم) بوده است. آزمایش حدودا ۳ ماه طول کشید.

در پایان مطالعه، داوطلبان تحت آزمایش‌های حافظه قرار گرفتند که شامل شناسایی اشکال انتزاعی بود که چند لحظه قبل به آنها ارائه شده بود. گروهی که بیشترین کاکائو را مصرف کرده بودند به طور متوسط ۰.۶ ثانیه سریع‌تر از گروه دیگر واکنش نشان دادند.

اگر شرکت‌کننده‌ای در شروع مطالعه حدودا ۶۰ سال سن داشت، پس از سه ماه، حافظه‌ای معادل یک فرد سی یا چهل ساله پیدا می‌کرد. و محققان این تقویت حافظه را به افزایش جریان خون در بخشی از مغز نسبت می‌دهند که کاهش حافظه در آنجا اتفاق می‌افتد به نام «شکنج دندانه‌دار».

با این حال، طبیعی است که نباید تمام بار تقویت حافظه خود را بر دوش مصرف شکلات بگذارید، حتی اگر عاشق آن هستید. زیرا مصرف زیاد شکلات افزایش قند و چربی خون را در پی دارد. بنابراین سعی کنید در تغذیه متعادل خود، مقادیر کمی شکلات آن هم از نوع تلخش بگنجانید.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس