دو پیشنهاد پوتین برای انتقال گاز روسیه به اتحادیه اروپا‌

رئیس‌جمهور روسیه امروز به اتحادیه اروپا پیشنهاد داد که یا منابع خط لوله آسیب‌دیده «نورد استریم» را به دریای سیاه هدایت کند تا یک قطب گاز (هاب) اروپایی در ترکیه ایجاد کند یا از بخش سالم خط لوله «نورد استریم 2» برای تامین گاز اتحادیه اروپا استفاده کند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز در کنفرانس انرژی در مسکو، گفت: روسیه می تواند منابع خط لوله آسیب دیده «نورد استریم» را به دریای سیاه هدایت کند تا یک قطب گاز (هاب) اروپایی در ترکیه ایجاد کند یا از بخش سالم خط لوله «نورد استریم ۲» برای تامین گاز اتحادیه اروپا استفاده کند.

تحقیقات در مورد انفجارهای ماه گذشته که خطوط لوله «نورد استریم یک» و «نورد استریم ۲» در بستر دریای بالتیک را از کار انداخت، در جریان است.

پوتین گفت، تعمیر این خط لوله ها امکان پذیر است و روسیه و اروپا باید در مورد سرنوشت آنها تصمیم بگیرند.

وی افزود: «ما می توانیم حجم گاز از دست رفته نورد استریم را در امتداد بستر دریای بالتیک به منطقه دریای سیاه انتقال دهیم و بدین گونه مسیرهای اصلی عرضه سوخت و گاز طبیعی خود به اروپا از طریق ترکیه را فراهم و بزرگ ترین قطب گاز برای اروپا را در ترکیه ایجاد کنیم.»

«البته، در صورتی که شرکای ما به این کار تمایل داشته باشند و در صورت امکان سنجی اقتصادی.»

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه نیز در کنفرانس گفت، این ایده برای او جدید است اما باید در مورد آن بحث شود.

این مقام ترک گفت: «این نخستین باری است که این موضوع را می شنویم. بنابراین برای ارزیابی زود است.»

الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم نیز از خط لوله ترک استریم در امتداد دریای سیاه تمجید و خاطرنشان کرد این مسیر عمیق تر از مسیر نورد استریم است.

میلر افرود: « در مورد هاب، تردیدی وجود ندارد که می توانیم موضوع  یک پلتفرم تجاری در مرز اتحادیه اروپا و ترکیه را بررسی کنیم.»

میلر گفت، این خطوط لوله ها قابل تعمیر هستند، اما اتحادیه اروپا باید بگوید که آیا می خواهد آنها تعمیر شوند یا خیر و امنیت آنها را تضمین کند.

پوتین همچنین گفت که گاز روسیه همچنان می تواند از طریق بخشی از خط لوله نورد استریم دو که سالم است به اروپا ارسال شود اما این امر به اتحادیه اروپا بستگی دارد.

وی توضیح داد: «تعمیر خطوط لوله گاز در امتداد بستر دریای بالتیک امکان پذیر است، اما این تنها در صورتی منطقی خواهد بود که از نظر اقتصادی توجیه داشته باشد.»

پوتین تصریح کرد: «ظاهرا یک شاخه خط لوله نورد استریم دو سالم مانده است... روسیه آماده آغاز چنین ارسالی است؛ توپ همانطور که آنها می گویند، در زمین اتحادیه اروپاست.»

پوتین افزود: « ما آماده هستیم در دوره پاییز و زمستان حجم های اضافی عرضه کنیم. »

سه خط لوله نورد استریم آسیب دیده است و تنها یک شاخه نورد استریم دو که سالانه ۲۷.۵ میلیارد متر مکعب ظرفیت انتقال گاز دارد، باقی می ماند.

در عین حال، روسیه به جز اینکه بزرگ ترین صادرکننده گاز طبیعی در جهان است، دومین صادرکننده بزرگ نفت پس از عربستان سعودی و عضو گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس  نیز است؛ این گروه هفته گذشته تصمیم  گرفت تولید خود را کاهش دهد.

پوتین همچنین گفت، روسیه در نظر دارد تا میزان تولید و صادرات نفت خود را تا سال ۲۰۲۵ در سطح کنونی حفظ کند و مسکو موقعیت پیشروی خود در بازارهای جهانی انرژی را با وجود تحریم های غرب واگذار نخواهد کرد.

وی با اشاره به تصمیم اوپک پلاس گفت: «ما امید داریم که این تصمیمات هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف کنندگان مناسب باشد... هماهنگی اقدامات اوپک پلاس برای تضمین ثبات و قابل پیش بینی بودن بازار مسلما ادامه خواهد داشت.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    1 1
    خیانت بالاست- خوب اوکراین به پل کریمه هم رحم نمی کند اما روسیه تمامی پلهای روی رودخانه دنیپر را تعمیر می کند و حتی یکی را هدف قرار نمی دهد و ارتش اوکراین برای حمله به شرق اوکراین از ان پلها استفاده می کند حتی سوخت نیروگاههای برق اوکراین را تامین می کند این نشان دهنده خیانت فرماندهان ارشد ارتش روسیه نیست
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    2 1
    خیانت در سران ارتش روسیه به حد بسیار خطرناکی بالا رفته شکست های اخیر موئد آن است چرا ارتش روسیه با 50 درصد نیروی رزمی وارد خاک اوکراین نشده است و چرا با وجود بسیج عمومی همچنان ارتش روسیه اصرار دارد با 10 درصد توان رزمی اش در برابر 100 توان رزمی اوکراین بجنگند به مقامات برسانید
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    0 0
    این حرف بایدن که اوکراین می تواند خاک اصلی روسیه را هدف قرار دهد از میزان بالای خیانت فرماندهان ارتش روسیه نشات می گیرد او قطعا می داند تعداد زیادی از ژنرال های شویکو را خریداری کرده است به مقامات برسانید
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    0 0
    این حرف بایدن که اوکراین می تواند خاک اصلی روسیه را هدف قرار دهد از میزان بالای خیانت فرماندهان ارتش روسیه نشات می گیرد او قطعا می داند تعداد زیادی از ژنرال های شویکو را خریداری کرده است به مقامات برسانید
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    0 0
    ناتو هیچگاه بخاطر اوکراین حاضر نیست کاخهایش با بمب های اتمی روسیه از روی کره زمین محو گردد اینها فقط جهت روحیه بخشی به اوکراین است نه تهدید روسیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس