عادل الجبیر: آمریکا برای امنیت خودش هم شده باید به ما سلاح بفروشد

وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه به تهدید کنگره آمریکا مبنی بر توقف صادرات سلاح به عربستان سعودی، واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه به تهدید «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، مبنی بر توقف صادرات سلاح به عربستان سعودی واکنش نشان داد و گفت که صادرات سلاح به نفع امنیت آمریکاست.

«رابرت منندز» در واکنش به تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، گفته بود که آمریکا باید در صادرات سلاح به عربستان سعودی تجدیدنظر کند. این اقدام اوپک پلاس واکنش همراه با عصبانیت دیگر مقامات آمریکایی از جمله «جو بایدن» را نیز به همراه داشته است.

عادل الجبیر به شبکه سی ان ان گفت که عربستان سعودی همواره تلاش کرده است تا ثبات بازار نفت را تضمین کند و این به نفع تولید کنندگان و مصرف کنندگان است. او تأکید کرد که عربستان به تنهایی این تصمیم را نگرفته و کاهش تولید نفت با اجماع ۲۲ کشور عضو انجام شده است.

این مقام سعودی در ادامه با بیان اینکه بازار واکنش مثبتی به تصمیم اوپک پلاس نشان داده و قیمت نفت در هفته‌های گذشته روند کاهش داشته و افزایش نیافته بود، افزود: «عربستان سعودی نفت را سیاسی نمی‌کند و به آن به چشم سلاح نگاه نمی‌کند و هدف ما صرفا ثبات بازار است. تصمیم اوپک پلاس سیاسی نبوده و کشورهای عضو آن، در تلاش برای ایجاد ثبات در بازار و تحقق منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان است».

عادل الجبیر در خصوص تهدید توقف صادرات سلاح به عربستان سعودی نیز گفت: «فروش سلاح‌های تدافعی به عربستان سعودی به نفع منافع خود آمریکا و امنیت و ثبات منطقه است و نیروهای آمریکایی از دهه‌های گذشته برای ثبات و امنیت منطقه و آمریکا در منطقه حضور دارند».

«جو بایدن»  رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز گذشته در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت این اقدام اوپک پلاس عواقبی برای روابط واشنگتن و ریاض در پی خواهد داشت.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال تجدیدنظر در روابط با عربستان سعودی است، این مسئله را تایید کرد و در توجیه سفرش به عربستان سعودی مدعی شد این سفر برای نفت انجام نشد. بایدن گفت: «بگذارید روشن کنم که چرا رفتم. درباره نفت نرفتم. برای اطمینان از این رفتم که اطمینان دادیم قصد نداریم از خاورمیانه دور شویم».

وزارت خارجه عربستان نیز در واکنش به این اظهارات بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، هرگونه اظهارات درباره جانبداری ریاض در نزاع‌های بین‌المللی پس از تصمیم اوپک پلاس در خصوص کاهش تولید نفت را رد می‌کند.

وزارت خارجه عربستان افزود، این اظهارات مبتنی بر واقعیت نیست. تصمیم اوپک پلاس به اجماع همه کشورهای عضو این مجموعه گرفته شده نه توسط یک کشور.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نیز روز گذشته گزارش داد مقام‌های آمریکایی قبل از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت با عربستان سعودی و سایر متحدان عربی خود تماس گرفته و خواستار آن شدند که تصمیم‌گیری در این خصوص را فقط برای یک ماه دیگر عقب بیندازند، اما پاسخ این کشورها به درخواست آمریکا منفی بوده است.

مقام‌های آمریکایی به طرف‌های سعودی اعلام کردند که کاهش تولید نفت به عنوان تصمیم عربستان برای همسویی با روسیه در جنگ اوکراین دیده خواهد شد و اینکه انجام چنین اقدامی باعث کاهش حمایت واشنگتن از ریاض خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس