کد خبر 1425445
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
«سی‌ان‌ان» هم از هشتگ‌سازی رباتیک شاکی شد

در هفته‌های گذشته حجم بالای ارسال مطالب و هشتگ‌سازی مجازی به خصوص در شبکه‌ اجتماعی توئیتر باعث بهت و حیرت مخاطبان شد به گونه‌ای که برای برخی فقط حس تسلیم و همراهی ایجاد می‌کرد.

به گزارش مشرق، محمد لسانی طی یادداشتی نوشت:در هفته های گذشته حجم بالای ارسال مطالب و هشتگ سازی مجازی به خصوص در شبکه اجتماعی توییتر باعث بهت و حیرت مخاطبان شد به گونه ای که برای برخی فقط حس تسلیم و همراهی ایجاد می کرد.

* رکورد تاریخ توییتر شکست!

حجم تولید محتوا، هشتگ سازی و به خصوص فعال شدن ریترها (ریتوییت کننده ها) کار را به جایی رساند که بنا بر ادعای رسانه ها، رکود تاریخ توییتر از چند جنبه شکسته شد. همه این رکوردشکنی ها بر اهمیت مسئله افزود که واقعا چه اتفاقی در جریان است؟

* کمپین های دستکاری هماهنگ چیست؟

سی ان ان مخفف (The Cable News Network)  به عنوان نخستین شبکه خبری ۲۴ ساعته امریکا به این ترندینگ گسترده و هشتگ سازی، حساس شد و در مطلبی با تیتر "جنگ روایتها در مورد ایران در شبکه های اجتماعی"، نقدهای جدی به موجودیت این ترند مطرح کرد و آن را زیر سوال برد.

مهمترین نقدی که این شبکه امریکایی مطرح کرد بر روی "کمپین دستکاری هماهنگ" (coordinated manipulation campaigns) استوار است. این کمپین ها بر روی عملیات از پیش تعیین شده و سازماندهی شده استوار است که یک مادرخرج و سفارش دهنده دارد. در این کمپنین ها کاربران یا به طور مشخص ربات های سایبری، خود را جای مردم جا میزنند و عموما فقط ارسال محتوا و بازنشر با هشتگ انجام می دهند و کامنت گذاری بسیار پایین و مخاطبان محدودی دارند. برای همین به این نوع کنش در فضای شبکه اجتماعی، "عملیات تأثیر" (INFLUENCE OPERATION) می گویند.

کارشناسان تحلیل داده به سی ان ان گفتند: «تعداد قابل توجهی از حساب‌های کاربری در موج جدید، تازه ایجاد شده» و «بسیار نادر است که این حجم از لشکرکشی آنلاین از حساب‌های تازه ساخته شده را ببینیم که متعاقباً و به طور مداوم در فعالیت‌های توییتری شرکت می‌کنند.»

* سوال محوری سی ان ان که همه را به فکر فروبرد؟

نویسندگان گزارش سی ان ان به قطعیت رسیدند که موج هشتگی مهسا امینی در فضای توییتر، مصنوعی و بات محور است و در اینجا به یک سوال اصلی رسیدند: چه کسی پشت این همه فعالیت توییتری برای هشتگ #مهسا_امینی است؟

گزارش سی ان ان به دسته بندی کاربران پشت این هشتگ می پردازد. این دسته ها شامل مهاجران، حامیان تغییر رژیم از جناح راست و محافظه کار امریکا تا اسرائیل و در نهایت مجاهدین خلق (منافقین) ساکن در آلبانی هستند.

* کنشگران این انقلاب رباتیکی چه سابقه ای دارند؟

سی ان ان با تمرکز بر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) می نویسد: این گروه، قطعا قبل از درگذشت مهسا امینی، در دستکاری (Manipulation) رسانه های اجتماعی فعال بوده است. فیس بوک، سال گذشته صدها حساب جعلی مرتبط با مزرعه ترول ها در آلبانی را حذف کرد و گفت به این سازمان مرتبط هستند.

* عملیات سایبری فرامرزی با هدف تروریستی در ایران

همه آنچه از روز اول در مورد انقلاب رباتیک، رهبران فاکتوری – به صورت مشخص معصومه پولی نژاد  - نوشتیم و گفتیم نه در داخل ایران که در خارج از آن نیز فریاد می شود. امروز کارشناسان کلان داده، شرکت های داده کاو و پژوهشگران رسانه باید توییتر را خطاب قرار داده و بپرسند:

۱- حجم واقعی فعالیت رباتیک بنابر تحلیل های مبتنی بر باتومتر (پروژه مشترک رصدخانه رسانه های اجتماعی و موسسه علوم شبکه در دانشگاه ایندیانای امریکا) چه مقدار است؟

۲- در پروژه های "دستکاری هماهنگ" قبلی که توسط دولت ها یا گروههای قدرت به اجرا می رسید توییتر ورود می کرد و اقدام به غیرفعال کردن همزمان حساب های کاربری می کرد. در مورد هشتگ مهسا امینی هیچ گزارشی از اقدام جدی توییتر نیست. آیا قبل یا حین "عملیات تأثیر "، هماهنگی با توییتر انجام شده که نظاره گر باشد و آب به آسیاب آنها بریزد؟

۳- آنچه در طی این چند هفته در پلتفرم توییتر اتفاق افتاد و فعالیت مشهود ترول ها (هتاکان) ، استروتورفرها (مردم نمایان) و بات ها (کدهای برنامه نویسی شده) که برای خشونت، افراطی گری، تخریب، تعیین هدف انسانی و سازمانی برای جرح/قتل و قرارهای آشوب در ایران متمرکز بود آیا برای شرکت توییتر مصداق "حمایت از عملیات تروریستی" نیست؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    8 1
    انقلاب فیک ها و رباتها
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      0 0
      مرگ برزامبی های تخریب گروقاتل پلیس وکادردرمان ورهگذروکسبه واموال عمومی خصوصی
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      1 0
      برای نابود سازی سوسک و مگس و موش باید چاه فاضلاب را بست. در اینستاگرام و واتساب را ببندید. اینترنت ملی جایگزین شود.
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    0 0
    انوقت یک عده دوشانفکر بگن چرا رهبری میگه دستهای خارجی در کار است. بفرما خودشون دارن میگن که امریکا و ....دخالت می کنه ولی باز یک عده دوست دارن توسط فضای مجاز جادو می شوند
  • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    0 0
    بنده چون وارد نیستم می پرسم: آیا هشتک چی است؟
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      0 0
      هشتگ
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 0
    اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . اینترنت ملی راه اندازی کنید.
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    0 0
    خیلی بده که حکومت یک کشورمثل ایران بخواد با هشتگ سازی از بین بره یا چالش اساسی واسش ایجاد کنن-امید واریم که کشور عزیز ما بر این هشتگ سازی هم پیروز و از مشکل عبور کنه-انشاء الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس