001.JPG

رهبر شیعیان نیجریه با بیان اینکه کشورها به ویژه مسلمانان از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفتند، تأکید کرد که عربستان به نیابت از آمریکا و انگلیس علیه شیعیان نیجریه وارد عمل شد.

به گزارش مشرق، شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه در گفتگو تفضیلی با شبکه العالم درخصوص نقش عربستان سعودی در کشتار مسلمانان نیجریه گفت: ولیعهد عربستان در گفتگویی با نیویورک تایمز با لحن تهدیدآمیزی گفته بود که در آفریقا جنبشی شبیه حزب الله را سرکوب کرده و مانع از آن شده اند که زکزاکی، رهبر این جنبش حکومت اسلامی مشابه آنچه که در ایران هست را تشکیل دهد.

وی تاکید کرده بود: عربستان، عامل اصلی حرکت نبوده است بلکه به نیابت از آمریکا و انگلیس عمل کرده و اوامر واشنگتن و لندن را اجرا کرده است.

هدف دولت از جنایت‌هایی که انجام داد کشتن من و نابودی جنبش بود

حرکت اسلامی در طول تاریخش با مشکلات زیادی مواجه شده است، وجه تمایز رویدادهای سال ۲۰۱۵ با بقیه حوادث چیست؟

شیخ زکزاکی: همانطور که به خوبی می‌دانید جریان دعوت به خداوند و رسولش در هر مکانی که انجام شود، حرکتی اسلامی است؛ ناگزیر شما در معرض آزار و محدودیت‌های دولت‌های کنونی در هر کشوری قرار می‌گیرید همانطور که وضعیت بر پیامبران و مبلغان همواره اینگونه بود.

از ابتدای این دعوت در اواخر دهه هفتاد، دولت‌ها هجمه‌هایی صورت می‌دادند از دهه هفتاد که در دانشگاه تحصیل می‌کردم مسئولان دانشگاه گاهی با انتقاد علنی از برخی دانشجویان، تصمیماتی اتخاذ می‌کردند و دانشجویان را تحت فشار قرار داده و حتی اتهاماتی را علیه برخی‌ها تکرار می‌کردند

در دهه هشتاد از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۴ در معرض هجمه‌ها و بازداشت‌ها قرار گرفتیم، و در بازه زمانی ۹ سال، هفت سال را در زندان سپری کردم.

در دهه ۹۰ نیز حملاتی انجام شد و در سال ۱۹۹۷ به ما تیراندازی شد و به مدت دو سال زندانی شدیم. همانطور که شما نیز می‌دانید دولت سابق در روز جهانی قدس به ما حمله کرد و بیش از ۳۰ تن را کشت.

آنها تصمیم گرفته بودند که ما را برای همیشه از بین ببرند و نابودمان کنند و این جنبش را سرنگون کنند؛ آنها هر آنچه را که می‌توانستند سرکوب و نابود می‌کردند. نمی‌دانم دیگر چه کاری ماند که آنها انجام نداده باشند؛ آنها کشتند و محله‌ها را به آتش کشیدند و زنده به گور کردند و قبرها را کندند و به شهدای‌مان هتک حرمت کردند.

خانه‌های مسکونی را ویران کردند، ساختمان‌های تجاری را ویران کردند، مراکز مذهبی، گورستان‌ها، مدارس و همه چیز را ویران کردند، کتاب‌ها را سوزاندند، دزدی کردند و غارت کردند، تا مرا برای همیشه نابود کنند.

این همان کاری بود که انجام دادند، حتی برخی از روسای جمهور نیجریه این موضوع یکی از اولویت‌های‌شان بود.

یکی از آنها به صورت ضمنی گفت که هدف همه دولت‌های گذشته نابود کردن این جنبش و کشتن زکزاکی بود، اما آنها این کار را با نیرنگ انجام می‌دادند، اما این دولت آمد و با خشونت این کار را کرد، و می‌دانید که در پایان چه اتفاقی افتاد، بعد از همه جار و جنجال‌ها، جنبش قوی‌تر از آنچه بود باقی ماند.

آیا فشارهای خارجی باعث شد دولت نیجریه چنین کشتاری انجام دهد، یا اینکه سیاست داخلی مبتنی بر سرکوب و اعمال محدودیت برای شیعیان به ویژه در سایه رهبری شما بر حرکت اسلامی است؟

از آنجایی که من فکر می‌کنم حاکمان نیجریه درخصوص کاری که انجام داده‌اند، هیچ مصلحت و نفعی نداشتند و حتی هیچ توجیهی برای اقدامات‌شان وجود نداشت.

زمان انتخابات که می‌شود این روسای جمهور بر مردم وعده‌ها و شعارهایی مطرح می‌کنند که اینچنین خواهند کرد و حتی درباره شیعیان سخن می‌گویند ولی زمانی‌که در راس حکومت قرار می‌گیرند اقدامات‌شان خلاف شعارهایی می‌شود که می‌دادند.

تاکید بن سلمان بر سرکوب جنبش اسلامی در نیجریه

العالم: آیا حکومت سعودی در کشتار زاریا نقش داشت و آیا شما مدارکی دارید که نشان دهد در این کشتار نقش داشته است؟

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفتگویی با نیویورک تایمز با لحن تهدیدآمیزی گفته بود که در آفریقا جنبشی شبیه حزب الله را سرکوب کرده و مانع از آن شده اند که زکزاکی، رهبر این جنبش حکومت اسلامی مشابه آنچه که در ایران هست را تشکیل دهد.

وی گفت به اعتقاد ما عربستان، عامل اصلی حرکت نبوده است بلکه به نیابت از آمریکا و انگلیس عمل کرده و اوامر واشنگتن و لندن را اجرا کرده است اما این دو کشور حاضر نشده اند بهای این حرکت را بپردازند بلکه عربستان را مجبور به این کار کرده اند.

ما بارها از این دولت - که گفته می شود پشت پرده این حملات بوده است - پرسیده ایم که آیا این درست است؟ چون در گفتگو با نیویورک تایمز به طور علنی بود ما حتی یک نفر از ارتش عربستان را در آنجا ندیدیم بلکه این ارتش نیجریه بود که کشتار و قتل عام را انجام داد و این یعنی اینکه دولت عربستان بها را پرداخته است تا الان سکوت کرده اند و هیچ چیزی نگفته اند.

جمهوری اسلامی، الگوی مسلمانان است/سعودی مجری اوامر آمریکا و انگلیس است/ هدف دولت از جنایت‌هایی که انجام داد کشتن من و نابودی جنبش بود

بیش از هزار نفر و حتی بیشتر در فاجعه زاریا کشته شده اند

درباره آمار شهدای جنایت زاریا، حرکت می گوید بیش از هزار نفر شهید شده اند اما دولت نیجریه این تعداد را فقط صدها نفر اعلام کرده است، تعداد واقعی چقدر است؟

دولت دروغ های مختلفی گفته است، بار اول گفتند که حتی یک نفر کشته نشده است اما بعد گفتند ارتش ۱۷ نفر را به قتل رسانده است چون در حمایت از رهبرشان شعار داده بودند.

این یک عدد است در حالی که حقیقت این است که آنها ۳۸۴ نفر را دفن کرده اند؛ آنها در دادگاهی که تشکیل شده بود دفن شدند و ما اسامی آنها را ثبت کرده ایم. ما اسم بیش از ۸۰۰ نفر را ثبت کرده ایم.

معتقدیم یا کشته شده اند یا گم شده اند زیرا آنها جنازه ها را تحویل نداده اند و برخی از آنها را سوزانده اند.

تعداد از اینهم که ما ثبت کرده ایم بیشتر است چون بسیاری از غیر نظامیانی که کشته شده اند شیعه نبوده اند بلکه کسانی بودند که سر راه بودند مثلا در کنار یک حسینیه یک بانک به نام یونیتی بانک وجود داشت که کارکنانش لباس سیاه می پوشیدند.

هر کسی که سیاه می پوشد شیعه نیست، آنها همه کارکنان آن بانک را هم کشتند، حتی بسیاری از طلاب در کنگو – مسجد جامعی به نام کنگو – را به قتل رساندند که آنها را جزو شهدا محسوب نکردند. بیش از ۲۰۰ یا ۲۵۰ نفر تعداد این شهدا بود. در مجموع بیش از هزار نفر و حتی بیشتر در این فاجعه کشته شده اند.

یعنی ۸۰۰ نفر کشته شدند؟

 بیش از ۸۰۰ نفر.

 یعنی بیش از ۸۰۰ نفر کشته شده اند که اسامی شان ثبت شده است، ۲۰۰ نفر نیز از غیرنظامیانی هستند که در همسایگی شما زندگی می کنند؟

 آری.

حضرتعالی علیه عاملان جنایت زاریا در دادگاه‌های بین المللی اقامه دعوا نموده اید، سرنوشت پیگیری حقوقی این دعوی چه است؟ و آیا هنوز به پیگیری این موضوع اصرار دارید؟

جمعیت حقوق مسلمانان در لندن به نیابت از ما این موضوع را پیگیری می کند ما هم پیوسته تذکر می دهیم. آنها تا الان کاری نکرده اند. شاید بعدها. ان شاء الله مجرمان در دادگاه بین المللی جنایات محاکمه می شوند.

جمهوری اسلامی، الگوی مسلمانان است/سعودی مجری اوامر آمریکا و انگلیس است/ هدف دولت از جنایت‌هایی که انجام داد کشتن من و نابودی جنبش بود

ملت های مسلمان با ما هستند

واکنش بین المللی علیه جنایت زاریا کمتر از حد مطلوب بود، مانند سازمان‌ هایی که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند، چه راهکاری برای وحدت مواضع اسلامی و تقویت آن در تمام کشورها را مناسب می دانید تا در صورت وقوع حوادث مشابه برای مسلمانان موضعی قوی در قبال آن اتخاذ شود؟

باید مواضع دولت ها و مردم از هم تمیز داده شوند، ملت های مسلمان با ما هستند. در بیشتر کشورهای اسلامی به خصوص در کشورهایی که چنین مظلومیتی را خودشان هم تجربه کرده اند مثلا در کشمیر هند، بحرین، یمن و فلسطین و غیره، علیه این جنایات تظاهرات برپا کردند.

واما دولت ها؛ برخی از انها این حمله ای را در روز قدس به ما شد و بیش از ۳۰ نفر توسط دولت کشته شدند محکوم کرده اند، برخی دولت های کمونیست مثل نیکاراگوئه و افریقای جنوبی و بسیاری کشورهای دیگر این حمله را محکوم کرده اند. برخی دیگر نیز به صورت محرمانه و نه علنی این حمله را محکوم کردند که این بدان معناست که انها از سوی برخی دولت‌های دیگر تحت فشار بودند. بنابراین برای ما ملت های مسلمان مهم هستند نه دولت ها.

مردم مسلمان حامی آرمان فلسطین هستند

موضع شما به عنوان یکی از شخصیت های بارز نه فقط در نیجریه بلکه در همه جهان، نسبت به قضیه فلسطین و عادی سازی روابط بین برخی کشورهای عربی و رژیم اشغالگر اسرائیل چیست؟

میان دولت ها و ملت باید تمییز قائل شد همه ملت‌های مسلمان با فلسطین هستند، اما دولت ها با فشارهایی از سوی امریکا و کشورهای اروپایی مواجه شدند، از این ها می ترسند زیرا آن ها رهبرانشان هستند.

حکومت‌های دشمن برقراری روابط با رژیم صهیونیستی، رژیم غاصب را آغاز کرده اند، آن ها این مساله را به خوبی می دانند و به مظلومیت ملت فلسطین توجهی نمی کنند و فقط به روابط با امریکا و کشورهای اروپایی اهمیت می دهند.

اما مردم حامی آرمان فلسطین هستند. شما می دانید که در اینجا، تظاهرات روز جهانی قدس برگزار می شود و این که از لحاظ جمعیت چقدر دراین تظاهرات شرکت می کنند، شاید این جا دومین کشور بعد از ایران باشد.

از نظر تعداد ،این جا تعداد بیشتری در این تظاهرات شرکت می کنند و ما با حملاتی در روزهای جهانی قدس مواجه شدیم و امسال، حملاتی در شهرهای زاهیا وکدوره و قبل از آن در داریا و کدوره روی داد.

مردم از قضیه و آرمان فلسطین حمایت می کنند و به خواست خداوند پیروزی با مظلومان است، دولت (کشور) فلسطین به زودی به خواست خداوند تشکیل خواهد شد.

از نظر شما، سناریوی کشورهای غربی چیست و کدام کشورها پشت سختگیری ها نسبت به شما و نسبت به جنبش اسلامی قرار دارند؟

کشورهای جهان به دو بخش تقسیم شده اند، غرب معتقد است که دشمن اول اسلام و مسلمانان است، شما می دانید که درهر موردی، حملات آن ها علیه اسلام و مسلمانان است، اگر زمام امور به دست این حاکمان در نیجریه باشد، به ما حمله نمی کردند اما آن ها از خارج دستور می گیرند، آن ها منافع خود را درنظر می گیرند و به منافع کشور توجهی ندارند. زیرا آن ها ثروت های ما را بدون اینکه در ازای آن چیزی پرداخت کنند، غارت می کنند و معتقدند که این جنبش در آینده خطری علیه آنان و برای غارت این ثروت به شمار می رود.

از این رو، دولت را تحت فشار قرار می دهند تا ما را مورد هجمه قرار دهند، شاید این ها اعتقادی به آنچه انجام می دهند، ندارند، به نظرشان این کار به نفع آنان است اما باید آن را انجام دهند زیرا از اربابان خود در خارج می ترسند.

دولت و مردم ایران همواره در کنار ما بودند

 شما مواضع مختلف جمهوری اسلامی در ایران را در برابر قضیه شما و فرزندان شهید شما و دیگر اعضای جنبش پیگیری کرده اید. شما مواضع جمهوری اسلامی را از زمان کشتار زاریا تا امروز چگونه ارزیابی می کنید؟

الحمدلله در جمهوری اسلامی ایران، می بینیم که دولت و مردم همه با ما هستند، هر کاری که در توانشان هست، در حمایت از مظلومیت ما انجام می دهند، تظاهرات برگزار کردند و اجلاس ها و همایش هایی برگزار کردند و رسانه ها، شبکه ارزشمند شما، هر آنچه را که در توانشان بود، انجام دادند، و ما از آن ها به این خاطر تشکر می کنیم و از دولت که تنها در کنار ما بوده و هنوز هست، تشکر می کنیم.

مسلمانان، جمهوری اسلامی را الگو می بینند

از نظر شما، آیا کشورهای مستضعفی هستند که بتوانند از جمهوری اسلامی ایران الگو برداری کنند تا از خود حمایت و خود را در برابر سختگیری های کشورهای غربی قوی کنند؟

مردم الگو را در جمهوری اسلامی ایران دیدند؛ همواره می گویم که برخی از کشورها که اسلامی نیستند، مانند نیکاراگوئه که از ایران الگو گرفتند؛ به طوری که قدرت با مردم است و مزدوران را به خارج سوق دادند و در هائیتی ودالیا را بیرون کردند، در فیلیپین هم مارکوس را بیرون کردند، همه این ها نتایج انقلاب اسلامی در ایران بود، زیرا به این مساله پی بردند که قدرت در نزد دولت نیست، قدرت در نزد مردم است.

این کشورها، اسلامی نبودند، با این حال، از انقلاب اسلامی الگو گرفتند. همچنین گسترش مدرسه اهل بیت که قبل از انقلاب ناشناخته بود. این از نتایج انقلاب اسلامی است.

مسلمانان، ایران را الگو می بینند، وقتی که در زندان بودم، پی بردم که کارگران در زندان شیعیان را به خوبی مشناسند، پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی با آن ها صحبت می کردیم، متوجه شدیم که [تا چه میزان نسبت به ایشان] شناخت دارند.

اکنون جهان به دو بخش تقسیم شده است .. بخش اول امریکا را مانند مادر می دانند و بخش دوم ، ایران را مانند مادر می بینند. انقلاب برای بقیه مسلمانان وهمه مستضعفان دارای پیام است.

پیام شما از طریق شبکه العالم برای کشورهای عربی و اسلامی درباره وحدت بین مسلمانان و حمایت از آنان در همه مناطق جهان چیست؟

همان طور که قبلا گفتم غرب معتقد است که دشمن سرسخت و درجه یک آن، اسلام و مسلمانان است و این مساله را پنهان نکرده و به شکلی علنی می گویند.

آنها دشمنان اسلام و مسلمانان هستند، مسلمانان باید متحد و یکپارچه هستند، همان طور که دشمنانشان یکپارچه هستند.

باید یکپارچه باشیم چرا که و اگر نباشیم، با فتنه و فساد دشمنان روبرو خواهیم شد. به کسانی که فتنه انگیزی می کنند و تفرقه می اندازند، توجهی نکنیم، تفرقه مذهبی و طایفه ای و قومی وغیره را کنار بگذاریم، اسلام دین واحدی است که باعث وحدت ما می شود.

به این گفته که مسلمانان به چند دسته تقسیم میشوند، توجه نمی کنیم، اسلام به دو بخش تقسیم نمی شود، اسلام یک بخش واحد است و اگر مسلمانان با هم اختلاف نظر دارند، به این علت است که برخی از آن ها برای دشمنان کار می کنند و با مسلمانان مقابله می کنند.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • محمد IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    16 6
    از همینجا دست شما را می‌بوسم
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      8 3
      خدا حفظش کنه. مرد خداست
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      5 3
      بیا پای منم ببوس خخ
    • حسن IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      3 6
      شما به دست بوسی عادت داری وگرنه بجز پدر و مادر هیچ احدی لیاقت دست بوسی نداره
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      0 2
      خخخخخخخ
  • عاشق ایران DE ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    11 12
    سلام بی طمع نیست هیچکس بی خودی نمیاد از کس دیگه و یا دسته دیگه ائی طرفداری کنه
    • سلما IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      5 1
      این شیخ بزرگ چه شکنجه ها تحمل کرد بخاطر اعتلای نام اسلام محمدی سلام خداوند بر زکزاکی که فرزند غیور آفریقای مظلوم است. سلام خداوند بزرگ بر او و بر یاران غیور و بزرگوار و بر خانواده مقاوم ایشان. زکزاکی خار چشم اسراییل است، او منادی اسلام رهایی بخش در آفریقای ستمدیده است، سلام و درود خداوند بر زکزاکی که صدای قرنها رنج آفریقاست
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    4 1
    ایشون همونی نیست که حالش بد بود مدتی؟؟/
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      4 1
      درد و بلای شیخ زکزاکی بخوره تو سر تمام اصلاح طلب های مزدور و خائن
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    3 1
    شیخ خبری ازتون نبود انگار دنیا ازت غافل بود مدتی
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    5 2
    ای والله
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    4 3
    با دیدن تصویرشون فهمیدم نفوذ ایران در نیجریه هم کارسازه. قابل توجه انگلیس و اسرائیل و ....همه ی کسانی که فکر میکنن نظام ما به مشکل بر میخوره ب چهار تا شعار اغتشاشگرا
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    9 3
    خیلی نگران سلامتیشون بودیم. خدا رو شکر حالشون خوبه
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    11 5
    خدا حفظت کنه شیخ
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    9 5
    فرزند خلف روح الله ایشان هستند نه سید حسن مصطفوی
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    10 4
    هزاران درود و سلام و صلوت بر شیخ زکزاکی عزیز
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    2 5
    بازم از ایران تعریف کن
  • BE ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    0 2
    خخخخخه
  • نیوش IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 0
    به دست های فداکار تو بوسه میزنم ای شیخ بزرگوار و به احترام رنجی که کشیده ای با تمام وجودم برای تو و برای مظلومان و شهیدان آفریقا احترام و عظمت قائلم.
  • علی IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 0
    آمریکا و جهان غرب از همین اتفاق می ترسد یعنی الگوی شدن جمهوری اسلامی برای مستضعفان جهان .رحمت خدا بر امام خمینی
  • سید علی شادمان فخر IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 0
    ما با شما هستیم تا نابودی اهریمن صحیونیسم دست خداوند با جماعت است
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 1
    سلام صداوسیما راه خود را در افریقا پیدا کرده است صداو سیما شبکه روسی زبان و فرانسوی زبان خود را راهندازی کند اگر کمبود بودجه دارد با بخش خصوصی علاقمند به صادرات در عرصه صنعت دعوت مشارکت بدهد و سرود سلام قرمانده را جهانی کند انشاالله و توکل الله.
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 1
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم...خدا رو شکر که چهره حضرتعالی را پس از سال ها دیدیم.ان شاالله که در پناه امام زمان علیه السلام باشید وسرافراز وسربلند..حقیقتا مردانی که نه برای مادیات بلکه برای اعتلای انسانیت ورواج دین خدا از جان وعمر ومال وفرزندانشان می گذرند لایق پابوسی هستند درود بر شرف انسان های آزاده
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 2
    رفقای ما رو ببین!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس