شیخ زکزاکی

دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه در اولین مصاحبه خود با پرس تی‌وی پس از آزادی از زندان تصریح کرد: آمار کشته‌شدگان حادثه زاریا، قطعا بیش از ۱۰۰۰ نفر است.

به گزارش مشرق، نخستین مصاحبه شیخ ابراهیم زکزاکی دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه (IMN) با شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی پس از آزادی از زندان هم اکنون آغاز شد.

مرضیه هاشمی مجری این مصاحبه اختصاصی سئوال نخست خود را از شیخ زکزاکی اینگونه مطرح کرد: در چه زمانی جنبش اسلامی نیجریه را تأسیس کردید و چه فعالیت هایی را انجام می دادید؟

علامه زکزاکی در پاسخ به این سئوال گفت: ایدئولوژی کمونیستی در دوران شوروی سابق در زمان دانشجویی من شایع شده بود. آنها با دین و مذهب مشکل داشتند و آن را افیون مردم می دانستند. به لطف خداوند من به زبان عربی هم تسلط کامل داشتم و لذا افکار ضددینی آنها را به چالش کشیدم. اینگونه کارمان را در تأسیس جنبش اسلامی آغاز کردیم. سپس با آغاز انقلاب در ایران به رهبری امام (ره)، ما نیز بر فعالیت های دینی خود افزوده و از ان الهام گرفتیم.

شیخ زکزاکی در این مصاحبه ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران و پیروزی آن در سال ۱۹۷۹ باعث شد ما نیز به دنبال تحقق اهداف اسلامی آن در کشورمان باشیم. ما فعالیت هایمان در آن زمان را جنبش اسلامی نام ننهادیم. ما جامعه دانشجویان مسلمان را در دانشگاه راه اندازی کردیم که هنوز هم فعالیت دارد و من دبیرکل آن شدم. شروع این حرکت در دهه ۸۰ در دوران دانشجویی من بود. جنبش اسلامی یه مفهوم دینی بود نه یک نهاد و سازمان.

وی در پاسخ به سئوالی درباره «تبلیغات بسیار علیه این جنبش در داخل نیجریه و ممنوعیت های اِمالی دولت این کشور تصریح کرد: در ابتدا نه به صورت علنی که در خفا برخی با آن مخالفت هایی می کردند. انا با ادامه گستره فعالیت هایمان، مخالفت ها نیز افزایش یافت.

پرسش بعد از سوی مجری این مصاحبه اینگونه مطرح شد: حادثه زاریا چه بود و ۶ سال در زندان به شما چه گذشت؟

در دهه ۹۰، ۶۶ نفر در حمله نیروهای امنیتی به یک مراسم دینی کشته شدند. در مراسم گرامیداشت روز قدس هم تعداد زیادی از مردم شهید شدند. درحادثه زاریا در سال ۲۰۱۵، برای توجیه آنچه انجام دادند، مطالبی غیرواقعی گفتند. تعداد زیادی از مردم کشته شدند و صدها نفر در اطراف منزل من در حصر قرار گرفتند. ۳ تَن از فرزندان من کشته شدند و تعداد زیادی هم زخمی شدند. پس از اینکه من را هدف گلوله قرار داددند، به مقامات گفتم سلام من را به ریس جمهور بوهاری برسانید و به او بگویید در قیامت شما را می بینم. تعداد زیادی گلوله خوردم. همسرم هم از ناحه شکم هدف قرار گرفت … و ما به بیمارستان منتقل شدیم. در بدن او هنوز هم یک گلوله به صورت کامل وجود دارد و نمی توان آن را خارج کرد. پس از این حادثه به ما اجازه ندادند بگوییم چه اتفاقی افتاده است.

آنها به حرف های ما گوش نمی دادند. دولت فدرال باید به همه کشته شدگان غرامت بدهند. یکی از مقامات پس از این حادثه گفت که ۳۴۷ نفر را در گورهای دسته جمعی دفن کرده است. آمار به دست آمده از سوی جنبش اسلامی نیجریه توسط اقوام کشته شدگان، تعداد آن را ۷۰۰ نفر و البته قطعاً آمار بیش از یک هزار کشته بود. حسینه، مدرسه، و منزل من تخریب شدند. رییس جمهور بوهاری از ۷ سپتامبر سال ۲۰۱۵ دیگر در این باره حرفی نزد. دادگاه در سپتامبر سال ۲۰۱۶ حکم داد که من بیگاهم؛ اما رأی دادگاه اجرا نشد. در جولای سال ۲۰۱۸ دادگاه عالی کادونا حکم داد که بازداشت شدگان در این حادثه باید آزاد شوند. پس از این همه سال اذعان کردند که هیچ جُرمی رخ از سوی ما نداده و همه بازداشت شدگان باید آزاد شوند؛ تا امروز هم هیچ غرامتی پرداخت نشده است.

مجری برنامه سئوال کرد: وضعیت شما و همسرتان چگونه است؟

برخی پزشکان می گویند که می توان گلوله های باقیمانده را از بدنمان بیرون آورد؛ ما با این وضعیت داریم به زندگی ادامه می دهیم. پس از آزادی از زندان، خواستیم برای درمان از کشور خارج شویم، وکیل ما هم از قاضی خواست تا مجوز خروج را صادر کند تا برای درمان بتوانیم از نیجریه بیرون برویم؛ اما با وجود حکم دادگاه برای پس دادن اموال ما، تا کنون گذرنامه ما را نداده اند. یک بار هم دستگاه امنیتی گفت که گذرنامه ما را گم کرده اند و به این طریق نمی دانم برای چه حق خروج از کشور را از ما گرفته اند.

قتل و عام زاریا و ابعاد گوناگون آن، چشم و گوش بسیاری از افراد در جهان را باز کرد. در مراسم های گرامیداشت عاشورا و اربعین حسینی (ع)، تمام جهان و نه فقط مسلمانان را می بینیم که در این مراسمات برای امام حسین (ع) عزاداری می کنند. حادثه زاریا هم مردم را آگاه کرد؛ حادثه کربلا موجب آگاهی مردم شد.

دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه درباره حادثه روزهای گذشته در مراسم اربعین امسال در ابوجا و هدف قرار گرفتن عزاداران حسینی (ع) تأکید کرد: در این مراسم هم نیروهای امنیتی تعدادی از مردم را هدف قرار دادند؛ البته تا کنون آمار دقیقی از کشته شدگان و زخمی ها ندارم. انشاء الله در آینده تعداد کشته شدگان در مراسم اربعین امسال در نیجریه مشخص خواهد شد. کشته شدگان در راه هدفشان جان باختند؛ احتمالاً حدود ۲۰ نفر کشته شدند؛ اما امنیتی ها نمی گذارند این آمار افشا شود.

در این مراسمات مردم در کنار جاده از مسیری حرکت می کنند بدون اینکه مشکلی برای حمل و نقل ایجاد کنند. تعداد زیادی از در ابوجا دراین حادثه هدف قرار گرفتند؛ نمی دانم چرا آنها هدف قرار دادند.

شیخ ابراهیم زکزاکی درباره چرایی تیراندازی به مردم در روز قدس تصریح کرد: چرا آن هایی که می خواهند با اسراییل همدردی کنند؛ آزادند، اما با همدردی با فلسطینیان یا شرکت در مراسم شهادت امام حسین (ع) مخالفت می کنند. چرا به مردمی که هیچ سلاحی در دست ندارند، شلیک می کنند؟

حرکت امام حسین (ع)، خون در برابر شمشیر بود؛ جنبش ما هم خون در برابر گلوله است. آنها می خواهند ما را متوقف کنند؛ اما ما متوقف نمی شویم؛ عاشورا به ما یاد داد که متوقف نشویم. آنها می خواهند راهپیمایی های عاشورایی، اربعین و ... را متوقف کنند؛ اما راهپیمایی اربعین تا زمان ظهور امام مهدی (عج) ادامه می یابد. آنها با اینگونه اقداماتشان ما را قوی تر می کنند.

مرضیه هاشمی پرسید: مبنای مهم جنبش شیعی شما چه خواسته ای دارد؟

علامه پاسخ داد: ما خواستار عدالت و مبارزه با ظلم هستیم؛ برای همه بشریت؛ حتی برای کسانی که هیچ دینی ندارند؛ برای همه عدالت می خواهیم و همین باعث شده است تا تعداد زیادی از مردم به ما بپیوندند. بسیاری از مسیحیان در اربعین به راهپیمایی ها در کربلا پیوستند. آنها هم مخالف ظلم و خواستار عدالت هستند. از اهل بیت (ع) یاد گرفتیم (که باید با ظلم مبارزه کنیم).

شیخ زکزاکی درباره «وخامت اوضاع در نیجریه از آدم ربایی تا حملات مسلحانه گروهک تروریستی بوکوحرام در این کشور» و «هژمون های استعماری نه تنها در نیجریه بلکه در سراسر آفریقا» خاطر نشان کرد: کارتل هایی در این کشور هستند که از این اوضاع سوء استفاده می کنند و پشت این ناامنی ها هستند. تعداد زیادی از مردم در نیجریه خواستار تأسیس نظامی اسلامی در نیجریه هستند؛ اما ابوجا از نظامی اسلامی می ترسد. مقامات در نیجریه علنی و غیرعلنی گفته اند که از جنبش اسلامی و توان بالقوه ای که ممکن است به تأسیس نظام اسلامی همانند انقلاب ایران منتهی شود، هراس دارند. اما باید بگویم که جنبش اسلامی به دنبال دموکراسی است. دموکراسی چیست؟ دولت منشعب از مردم.

هاشمی سئوال کرد: به مردم مسلمانان و غیرمسلمانی که در جستجوی عدالت و حقیقت هستند، چه توصیه ای دارید؟

... بنی اسراییل ۲۰۰ سال اسیر فرعون بودند؛ فلسطینیان سال هاست مبارزه می کنند. ظلم باقی نمی ماند؛ روزی عدالت برقرار می شود. مسلمانان به وعده خداوند در این باره امیدوار باشند و هرگز مأیوس نشوند.

مجری برنامه پرسید: دیدگاه کلی شما درباره جنبش اسلامی در نیجریه چیست؟

خیلی تلاش کردند تا با خشونت و باج خواهی ما را مرعوب کنند. اکنون شرایط به گونه ایست که مردم همه چیز را می بینند و شاهدان عینی برای جنایت دیروز (حادثه اربعین سال جاری در شهر ابوجا) وجود دارند. این حوادث به صورت علنی منتشر می شوند و نه تنها در نیجریه بلکه در جهان همه شاهد آن خواهند بود. به همه آنهایی که رخ دادهایی که برای روی داد را دیدند می گویم، همه آنها آزمایشاتی هستند که ما با آن مواجهیم و از آن سربلند بیرون آمدیم. پیروزی ما در گروه ادامه فعالیت مان تا زمان مرگ است. مردم از ما الهام می گیرند. مردم در این راه با اهل بیت (ع) بیشتر آشنا می شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    5 0
    خداوند کسی را که بخواهد عزیز کند دنیا هم جمع بشوند نمی توانند ذلیل کنند خداوند عزت ایشان را زیاد و دشمنان را خوار ذلیل کند انشااله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس