مراکش

مراکش ظاهرا راه صعود به جام جهانی را دوباره یاد گرفته و پس از ۴ دوره غیبت در جامهای جهانی ۲۰۰۲، ۲۰۰۶ ، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ دوره قبل در روسیه حاضر شد و امسال هم یکی از ۵ تیم منتخب قاره آفریقا در قطر خواهد بود.

سرویس ورزش مشرق _ تیم ملی مراکش یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های آفریقاست که بعد از مصر دومین تیم آفریقایی راه یافته به جام جهانی به شمار می رود. مراکش سابقه یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا را هم در کارنامه خود دارد.

* تاریخچه حضور مراکش در جام جهانی

تیم ملی مراکش پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ سابقه حضور در ۵ دوره جام جهانی را دارد. نخستین حضور مراکش به جام جهانی ۱۹۷۰ باز می‌گردد. مراکشی‌های پس از مصر که در سال ۱۹۳۸ به جام جهانی صعود کرد، دومین تیم آفریقایی بود که توانست به جام جهانی صعود کند. البته چون مصر به خاطر شرایط آن دوره به صورت دعوتی به جام جهانی رفت، در واقع می توان گفت مراکش اولین تیم آفریقایی است که با عبور از ۳ مرحله انتخابی به جام جهانی راه یافته است.

مراکش در آن سال با عبور از سنگال، تونس، نیجریه و سودان به عناون تنها نماینده آفریقا به جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک راه یافت. در جام جهانی هم با دو شکست ۲ بر یک برابر آلمان غربی و ۳ بر صفر برابر پرو و تساوی ۱-۱ با بلغارستان به خانه برگشتند.

تیم کوچکی که به دنبال بزرگی است/ تکرار سناریو تلخ ۲۰۱۸ برای شیرها؟ +عکس

* نحوه صعود مراکش به جام جهانی ۲۰۲۲

شیرهای اطلس جزو معدود تیم‌هایی بودند که موفق شدند بدون قبول شکست به جام جهانی ۲۰۲۲ صعود کنند. تیم ملی مراکش در مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ با تیم‌های گینه، گینه بیسائو و سودان هم‌گروه شد. مراکشی‌ها توانستند بدون شکست و تساوی ۱۸ امتیاز کسب کنند و تحت عنوان تیم اول به مرحله بعدی صعود کنند.

تیم کوچکی که به دنبال بزرگی است/ تکرار سناریو تلخ ۲۰۱۸ برای شیرها؟ +عکس
گروه مراکش در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲

در مرحله دوم انتخابی جام جهانی مراکش باید به مصاف جمهوری دموکراتیک کنگو می‌رفت. آنها ابتدا در بازی رفت که میهمان تیم ملی کنگو بودند به نتیجه تساوی ۱-۱ رسیدند، ولی در بازی برگشت در مراکش موفق شدند این تیم را با نتیجه ۴ بر ۱ شکست دهند و به جام جهانی ۲۰۲۲ صعود کنند.

* تکرار سناریو تلخ جام جهانی ۲۰۱۸ ؟

تیم ملی مراکش در گروه F جام جهانی در کنار تیم‌های بلژیک، کانادا و کرواسی قرار گرفته است. این تیم در جام جهانی ۲۰۱۸ با وجود اینکه تیم شایسته‌ای را با هدایت هروه رنار فرانسوی روانه مسابقات کرده بود ولی نتوانست از گروهی که اسپانیا، پرتغال و ایران در آن قرار داشتند به مرحله بعد صعود کند. آنها این بار می‌خواهند شانس خود را در گروه F امتحان کنند و برای دومین بار در تاریخ فوتبال خود از گروه شان در جام جهانی صعود کنند. البته باید دید برکناری وحید هلیل‌هودزیچ در چند ماه مانده به جام جهانی چه اثری روی این تیم خواهد گذاشت و آیا این تیم آفریقایی با اتکا به ستارگانی چون اشرف حکیمی، نصیر مزروعی و حکیم زیاش می تواند به نتایج مطلوب برسد یا نه؟!

تیم کوچکی که به دنبال بزرگی است/ تکرار سناریو تلخ ۲۰۱۸ برای شیرها؟ +عکس
گروه مراکش در جام جهانی ۲۰۲۲

* تاریخچه تقابل‌های مراکش با همگروهانش در جام جهانی

تیم ملی مراکش تاکنون سه دیدار با تیم ملی کانادا داشته‌اند که سهم مراکشی ها دو برد و یک تساوی بوده است. این تو هیچگاه در جام جهانی دیداری با هم نداشتند.

همچنین شیرهای اطلس سه دیدار با بلژیک داشتند که دو بازی را باشکست و یک دیدار را با پیروزی پشت سر گذاشتند. این دو تیم یک بار در جام جهانی ۱۹۹۴ با هم روبرو شدند که این بازی با نتیجه ۱ بر ۰ به سود بلژیک به اتمام رسید.

تیم ملی مراکش در یک تورنمت دوستانه با تیم ملی کرواسی نیز دیدار کرده است که این بازی ابتدا در وقت‌های قانونی با نتیجه ۲ بر ۲ به پایان رسیده ، ولی در پنالتی‌ها تیم ملی کرواسی موفق به شکست مراکش شده است.

تیم کوچکی که به دنبال بزرگی است/ تکرار سناریو تلخ ۲۰۱۸ برای شیرها؟ +عکس

* ستارگان تیم ملی مراکش در جام جهانی ۲۰۲۲

تیم ملی مراکش بازیکنان باسطح کیفی بالا در ترکیب خود دارد ولی اگر بخواهیم از تک ستاره‌های این تیم نام ببریم، بی شک نام‌های حکیم زیاش (چلسی) ، اشرف حکیمی (پاریسن ژرمن) و نصیر مزروعی (بایرن مونیخ) در صف اول ستارگان تیم ملی مراکش حضور دارند. این سه بازیکن از بازیکنان باکیفیت اروپا هستند و می‌توانند در بازی‌های بزرگ تفاوت‌ها را رقم بزنند.

تیم کوچکی که به دنبال بزرگی است/ تکرار سناریو تلخ ۲۰۱۸ برای شیرها؟ +عکس

* صعود دور از تصور مراکش به مرحله یک هشتم نهایی؟

شیرهای در گروهی قرار گرفته که تیم دوم رده‌بندی فیفا و نایب قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ در این گروه قرار گرفته‌اند. حال با توجه به تغییر سرمربی مراکش بعید به نظر می‌رسد این تیم شانسی برای صعود از گروهش داشته باشد، ولی هواداران مراکشی همچنان امیدوارند که به عنوان تیم دوم صعود کنند. آنها در صورت صعود احتمالا باید با یکی از دو تیم آلمان یا اسپانیا بازی کنند.

تیم کوچکی که به دنبال بزرگی است/ تکرار سناریو تلخ ۲۰۱۸ برای شیرها؟ +عکس

برنامه دیدارهای مراکش در جام جهانی ۲۰۲۲ :

چهارشنبه ۲ آذر: مراکش – کرواسی ساعت ۱۳:۳۰

یکشنبه ۶ آذر: مراکش – بلژیک ساعت ۱۶:۳۰

پنجشنبه ۱۰ آذر: مراکش – کانادا ساعت ۱۸:۳۰


تیم ملی مراکش در یک نگاه

آخرین رنکینگ فیفا (October ۲۰۲۲) : ۲۲

رنکینگ در آفریقا: ۲

حضور در جام جهانی: ۶ دوره

بهترین نتیجه در جام جهانی: حضور در مرحله یک هشتم نهایی (۱۹۸۶)

لقب: شیرهای اطلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس