ادعاهای تازه درباره فعالیت هسته‌ای ایران در گزارش جدید آژانس

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده است که ایران برای توسعه غنی‌سازی در تأسیسات زیرزمینی خود تلاش می‌کند.

به گزارش مشرق، گزارش محرمانه دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل که روز دوشنبه توسط رویترز مشاهده شد، ادعا کرده است که ایران با توسعه برنامه‌ریزی شده غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات زیرزمینی‌اش در نطنز در حال پیشرفت است و هم چنان در نظر دارد تا این میزان هم فراتر برود.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا شده است که سومین آبشار یا خوشه‌ای از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ که اخیراً در نیروگاه زیرزمینی غنی‌سازی سوخت در نطنز نصب شده‌اند، اکنون وارد جریان شده‌اند.

این گزارش همچنین در ادامه ادعاهای خود اضافه می‌کند که ایران به آژانس اطلاع داده که قصد دارد یک سانتریفیوژ اضافه کند.

در این گزارش علاوه بر این آمده است: «یک آبشار از سانتریفیوژهای IR-۴ و شش دستگاه IR-۲m که قبلاً در آخرین بازدید در ۳۱ آگوست تکمیل نشده بود، اکنون به طور کامل نصب شده اما هنوز استفاده نشده است.»

گزارش جدید آژانس در حالی منتشر شده که ایران تا کنون بیشترین همکاری‌ها در راستای پای بندی به تعهدات خود در توافق هسته‌ای را نشان داده است، هرچند به گفته مقامات ایرانی، تهران با بدعهدی و عهدشکنی طرف‌های غربی در توافق هسته‌ای روبروست.

روابط ایران و آژانس در طول سالیان گذشته دارای فراز و فرودهای عجیبی بوده است. در مواقعی آژانس، ایران را از هرگونه اتهام مبرا دانسته است و در برخی از برهه‌های زمانی، تحت تأثیر فشارهای کشورهای غربی و همچنین رژیم صهیونیستی ایران را مورد اتهامات گوناگون قرار داده است.

اگرچه اتهام زنی‌های آژانس علیه کشورمان امری مستمر و بر اساس فشارهای خارجی از جمله لابی‌های رژیم صهیونیستی است، این موضوع به طرز بی‌سابقه‌ای در جریان سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرزمین‌های اشغالی آشکار شد. از آن جایی که رژیم صهیونیستی عضو پیمان NPT نیست لذا سفر گروسی بیانگر پیوند تنگاتنگ صهیونیست‌ها و ارکان مختلف آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

اما ریشه اتهامات امروز به زمان خروج ترامپ از برجام برمی‌گردد. پروژه مشترک رژیم صهیونیستی و دولتِ ترامپ در جهت تخریب برجام و مشروعیت‌زدایی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، ذیل کارزار فشار حداکثری مطرح و پس از آن با فشار آمریکا و سه کشور اروپایی به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کشیده شد. قطعنامه آژانس نیز در ژوئن ۲۰۲۰ نیز توسط همین سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) و آمریکا پیگیری شد.

نفوذ آمریکا در آژانس باعث شد که بر اثر لابی‌های ترامپ، رافائل گروسی کرسی ریاست آژانس را به دست آورد و طبیعی است که اکنون این دیپلمات فرصت طلب و شارلاتان سیاسی، آماده پذیرش هرگونه بیانیه و قطعنامه سفارشی از طرف غربی‌ها باشد. البته برخی از تحلیل گران مسائل بین‌الملل معتقدند گروسی فکرهای بزرگ‌تری در سر دارد و به دنبال تصاحب صندلی دبیرکلی سازمان ملل است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    2 0
    جایگزین برجام برای اسرائیل و امریکا همین اغتشاش ها و براندازی است .....وگرنه برجام کاملا یکطرفه به سودشون بود ....بیشتر میخوان ....تجزیه ایران ....چرا فردو به اندازه کافی فعال نیست ....
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 0
    راکتور آب سنگین اراک را که جمع کرده بودید ببرید تو سوریه و در یک پایگاه زیرزمینی عمیق راه اندازیش کنید ....مگه نمی گید قلب راکتور سالمه ...
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 3
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • سعید IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 0
    دیگه گذشت اون زمون و از این صحبتا ... برو فکر نان باش که خربزه آبه یه دروغ چند بار مگه میشه گفت جاهل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس