کد خبر 1424929
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶

به گزارش مشرق، مهدی جهان تیغی فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

 از حضور مجازی مردم ایران تا حضور میدانی آنها چقدر فاصله است؟!

 شاید در این روزها گفتن این مطلب که جامعه ایران برخلاف نظر، پیش بینی و تحیقات بسیاری از کارشناسان رسانه و فضای مجازی به یک پیروزی تاریخی در جنگ رسانه‌‎ای رسیده، کمی سخت باشد ولی واقعیتی است که در صحنه میدان اتفاق افتاده است.

 در حوادث اخیر بالاترین سطح جنگ رسانه‌ای با تلفیق احساسات، پیشداوری‌های قبلی القا شده درباره گشت ارشاد، آدرس اولیه غلط برخی خواص، نقش کاتالیزروی برخی سلبریتی‌ها و نقش محوری تولید و وایرال میلیون‌ها ویدیوهای کوچک چند ثانیه‌ای به خوبی نمایان است. البته سلبریتی‌ها و خواص سیاسی در مراحل اولیه نقش محرک و کاتالیزور داشتند و از آن به بعد رسانه اصلی‌ترین نقش را داشته و در ادامه نیز نقش آن بیشتر از همه عوامل دیگر است. بگونه‌ای که می‌توان گفت اساس این حوادث بر مرکزیت رسانه قرار گرفته و دیگر عوامل نقش کمک‌کننده دارند.

حوادث اخیر بهانه ظاهری آن بر جدی‌ترین چالش فرهنگی سال‌های اخیر یعنی حجاب بنا شده است. موضوع چالش برانگیزی که نحوه مواجه، حراست، تبلیغ، تعریف و حتی چگونگی شکل عرفی آن بیش از بسیاری از قوانین اجتماعی اسلام در جامعه مورد بحث و اختلاف نظر شده است. به این مساله چالش شیوه اجرای گشت ارشاد که نظر اکثریت قالبی درباره آن نه در جامعه بلکه حتی در میان مذهبی‌ها نیز وجود ندارد، باید اضافه کرد.

 یکی از مهمترین ویژگی‌های اغتشاشات اخیر نقش دهه هشتادی ها در آن بود. این نقش البته به معنای پیشران، هسته شکل‌دهنده یا پشت صحنه نیست بلکه به این معناست که حضور جوانان کم سن و سال هیجانی و حتی دارای ذهینت بسیار منفی به بخشی اعتقادات دینی در آن برجسته و پررنگ هست. یعنی شما با قشری روبه رو هستید که تربیتش، اخلاقش و کنش اجتماعی و سیاسی و حتی مذهبی‌اش در فضای مجازی غیر عرف ایرانی شکل گرفته و انگار در مراکز حقیقی آموزشی و فرهنگی جامعه بسیار بسیار کم حضور داشته است.

 نقش مخرب برخی خواص و  تعدادی از فعالین رسانه‌ای در دامن زدن و تکمیل پازل شبهه آفرینی و زمینه‌سازی اعتراض غیر معقول و همچنین خود ابعاد شخصیتی مهسا امینی اعم از زن بودن، کرد بودن، شهرستانی بودن،اهل سنت بودن سبب خاص شدن سوژه وفات او و پیچیده‌تر شدن حوادث و سخت شدن مدیریت افکار عمومی شد.

حال تعریف حوادث اخیر چگونه می شود؟ حوادث اخیر مثل ۸۸ یک اقدام دسته جمعی که مشروعیت سیاسی را هدف قرار داد، نبود. مثل آشوب‌های ۹۸ نیز که دال مرکزی آن معیشت بود، نیست، بلکه اینبار پوسته‌ای به ظاهر فرهنگی و رسانه‌ای و عملکردی کاملا آشوب طلبانه و براندازانه داشت و البته از رسوب ظرفیت تمامی فتنه‌های گذشته نیز بهره برد.

با این وجود وقتی حجم انبوه استفاده و تاثیر افکار عمومی در ایران از اینستاگرام و خواص در توییتر را در سالهای اخیر ملاحظه می‌کنیم، این سوال پیش می‌آید که مردم ایران چگونه از یک جنگ رسانه‌ای با این عظمت و ابعاد غیر رسانه‌ای گفته شده، بیرون آمدند؟! و حتی در همان روزهای اول واکنش دقیق نشان دادند و زمان زیادی میان فاصله گذاری اکثریت مردم با اقلیت بسیار کوچک اغتشاشگر طی نشد.

بنابراین اگر همه مولفه‌های بالا یکجا در نظر بگیریم و عملکرد مردم را متناسب با آن مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، نمره واقعی بصیرت و حتی سواد رسانه‌ای مردم ایران معلوم می شود.

اما می‌توان دلایلی زیر را هم در این پیروزی بزرگ بصیرتی موثر دانست:

 مردم در این سال‌ها فتنه‌های متعددی را پشت سر گذاشته‌اند، عملکرد جمهوری اسلامی را هم دیده‌اند و مهمتر از همه اقدامات دشمن را هم در این بزنگاه‌ها تجربه کرده‌اند و البته نباید منکر بود که سطح سواد رسانه جامعه ایران قطعا نسبت به گذشته رشد داشته که توانست از این فتنه رسانه‌ای عبور کند ولو اینکه با نقاط مطلوب عملکرد رسانه‌ای بخش‌های زیادی از افکار عمومی فاصله نگران‌کننده داشته باشد.

 اما تاثیر جامعه ایران از فضای مجازی را در بدترین و بدبینانه‌ترین وضعیت ممکن در حوادث اخیر فرض کنیم، به این معنا که مثلا قتل را به جای مرگ طبیعی مهسا باور کرده، نیروی انتظامی را نیروی سرکوبگر درک کرده و حتی فهمش از باطن حوادث موضوع ظاهری مبارزه برای انتخاب نحوه پوشش و حجاب بوده باشد، با وجود همه این فرضیه‌ها، بازهم اکثریت قاطع جامعه در کف میدان عاقلانه با موضوع برخورد کرده است. آنهم با این همه تولید نفرت و تحریک احساسات کاذبی که دشمن علیه نیروی انتظامی و حاکمیت در فضای مجازی شکل دادند. با وجود موارد گفته شده، بازهم جامعه امنیت می‌خواهد و بی نظمی نمی خواهد، ضمن اینکه در همین فضا نیز از کلیت حاکمیت و جمهوری اسلامی نمی‌خواهد عبور کند.

این بدترین حالت ممکن بود که گفته شد، پس بازهم می‌توانیم بگوییم جامعه ایران بر یکی از بزرگترین جنگ‌های رسانه ای و شناختی سال‌های اخیر در جهان و ایضا در همین فضای ول مجازی کشور، پیروز شده است.

پی نوشت: بخش قابل توجهی از جامعه ایران ممکن است در فضای مجازی عملکرد مطلوبی نداشته باشند ولی بسیاری از همان‌ها در کف میدان متفاوت عمل کردند. این نکته مهمی است که بین عملکرد کاذب مجازی و میدانی مردم فاصله زیادی وجود دارد و قبل از آنکه دشمن با فریبکاری مجاز کاذب را به واقعیت تبدیل کند باید فکر چاره بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    13 2
    اصلاح طلبان همواره در آشوب ها و بلواهای چند دهه اخیر به اشکال مختلف نقش اساسی داشته اند! یا بانی بوده اند یا مشوق یا محرک و یا مجری! به علاوه هرگاه که کشور آرام بوده است این مزدوران ناخشنودی خود را صراحتاً در رسانه های زنجیره ای شان از آن وضع اعلام کرده اند! پس مرگ برضد ولایت فقیه!
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      9 2
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآی آمریکا است پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد.
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      10 1
      بسیج فضای مجازی برای هماهنگی بهتر در مقابل دشمنان تشکیل شود.
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      4 1
      حرف حساب واقعا تحلیل خوب ازجریان برانداز اصلاح طلب،بود این جریان که درحاکمیت حضور داشته واز آن ارتضاق می کنند ولی بااصل حاکمیت اسلامی درتضاد عقیدتی هستن وباآن مخالف هستند تازمانی با ذخایر دشمن تسویه حساب کامل نشود مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      6 1
      مقصر اصلی کسانی هستند که باید فضای مجازی را سروسامان میدادند ودر اختیار دشمن قرار نمیدادند=مثل مجلس و شورای عالی فضای مجازی.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      3 0
      باید از مردم تشکر بشه که انقدر همراهی نکرد اسرائیل رو در این پروژه که تیم های ترور اسرائیل تک و تنها در خیابان تابلو شدند :)
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      3 0
      وقتی ماکزیمم تجمع ها ۵۰۰ نفر بوده! یعنی خدا معجزه کرده و کاری کرده که مردم به خیابون ها نیان تا پوشش و سپر برای ماموران تروریست دشمن نشن
    • GB ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      1 0
      خیر برادر. دیپلماسی ضعیف در برابر انگلیس هست که این مشکلات رو دامن میزنه. اگه سفیر انگلیس بخاطر سعودی نشنال اخراج بشه در تلويزيونشون تخته میشه. فیس‌بوک هم یک اسباب‌بازی بیش نیست. همین امروز فردا بساطش جمع میشه از مد میوفته.
  • NL ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    13 2
    "این نکته مهمی است که بین عملکرد کاذب مجازی و میدانی مردم فاصله زیادی وجود دارد" این حرف بسیار درسته و به عینه ثابت شده. حداقل از لحاظ رفتاری ایرانی ها در مجازی با خود واقعی و میدانیشون متفاوت هستند. و این ویژگی منحصر به فرد ایرانی ها که نتیجه سالها زیست در خاورمیانه پر بلوا هست دشمن رو بیش از پیش گیج و دچار خطای محاسباتی میکنه
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      1 0
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . اینترنت ملی راه اندازی کنید.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    8 2
    آموزش و پرورش تنگه احد انقلاب ما می باشد که متاسفانه مانند جنگ احد آنرا رها نموده ایم.
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      4 1
      تعبیر جالبی کردید دقیقا همینه
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    4 4
    برای نابود سازی سوسک و مگس و موش باید چاه فاضلاب را بست. در اینستاگرام و واتساب را ببندید. اینترنت ملی جایگزین شود.
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    7 1
    من هنوز به طبیعی بودن مرگ مرحوم امینی شک دارم و فکر میکنم قربانی توطئه شده. قبل از اینکه من رو به توهم توطئه متهم کنید ددلایلم رو بشنوید 1- بایدن در دولت اوباما مسئول امور کردستان در کاخ سفید بود 2- همزمان زمزمه هایی از شروع پوروژه ققنونس از طرف دشمن رسانه ای میشه 3- مهسا امینی کیسی هست که تمام شاخص های گسل ساز فرهنگی ، قومیتی و مذهبی ایران رو باهم داره. دختر جوان کرد اهل سنت در گشت ارشاد! 4- خانواده امینی میگن با وجود داشتن مشکل قبل از این موضوع تحت درمان بوده و مشکلی نداشته 5- پزشکی قانونی میگه برخوردی نبوده و بیمار بر اثر ناهماهنگی اورگانیسمی دچار سکته شده و فوت شده. 6- اعضای نزدیک خانواده امینی عضو حزب کومله هستند و این حزب ابایی نداره که دختران جوان رو تحت عنوان پیش مرگه برای احهداف حزب قربانی کنه. 7 آمادگی رسانه ای و عملیاتی عجیب نیروهای دشمن بعد از این حادثه... به نظرم نباید تحقیقات همینجا متوقف بشه و باید حقایق بیشتری برای مردم آشکار بشه
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      7 2
      دقیقا. دختر بودن: گسل جنسیتی کرد بودن: گسل قومیتی اهل سنت بودن: گسل مذهبی شهرستانی بودن: گسل عدالت اجتماعی حجاب و گشت ارشاد: گسل فرهنگی... این مرحوم یک پک کامل بوده برای اپوزوسیون و دشمنان ما !!
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      5 0
      منم هرچی فکر میکنم میبینم نمیتونه این موضوع اتفاقی باشه... نمیخوام بد بین باشه ولی مگه میشه؟ انگار رفتن ماه گشتن این بنده خدا رو پیدا کردن برای این موضوع!
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      4 0
      منم هرچی فکر میکنم میبینم نمیتونه این موضوع اتفاقی باشه... نمیخوام بد بین باشم ولی مگه میشه؟ انگار رفتن ماه ها گشتن این بنده خدا رو پیدا کردن برای این موضوع
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    3 2
    اینکه تصور شود اغتشاشگران فقط محدود به آنهایی هستند که به خیابان می آیند اشتباه محاسباتی بسیار بزرگی است
  • GB ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 0
    والا تو بهار عربی این انقلاب فیس‌بوکی مد شد که قیمت سهام فیس‌بوک بره بالا و قراردادهای دولتی بگیره. کل و اصل موضوع هم قلابی بود. تمام عکسای بهار عربی ساختگی بود. او از خدا بی خبرها هم باورشون شد با فیس‌بوک میشه انقلاب کرد. خدایا شکرت که دشمنان ایران احمق هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس