کد خبر 1424820
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴
نقدی بر یک نهاد دانایی!

واقعیت این است که برخی اساتید در نهاد علم در دانشگاه یک تئوری واحد و یک نظریه علمی دقیق برای مشکلات «اقتصادی» ،«سیاسی» ، «فرهنگی» و ... کشور ندارند.

به گزارش مشرق، محمدکاظم انبارلویی طی یادداشتی نوشت:

 شبکه دانشگاه تهران خلاصه فیلم بحث‌های اساتید این دانشگاه پیرامون وقایع اخیر یک‌شنبه گذشته را پخش کرد. داوری در مورد موضوعات مطرح شده و راه ‌حل‌ها قدری مشکل است چراکه همه مباحث مطرح شده و راه‌حل‌های آن نیامده، اما همین خلاصه بحث را می‌شود از باب نقد بخشی از نظام دانایی کشور در مورد مسائل سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی زیر ذره‌بین دغدغه‌مندی علما و فرهیختگان دانشگاه در قاب شبکه «حکمت و فرزانگی» دید.

ترکیب علمی این نشست به گونه‌ای بود که علمای علوم اجتماعی، اقتصادی، حقوق و علوم سیاسی، معارف و اندیشه اسلامی، معماری، فلسفه و حکمت، ادبیات و علوم انسانی، روان‌شناسی و علوم تربیتی ، الهیات و معارف اسلامی، برق و کامپیوتر و ... با چینشی هنرمندانه در کنار هم نشستند و در محیطی صمیمی با رعایت ادب و نزاکت گفت‌وگو کردند.

بخشی از مسائل مطرح شده پیرامون فتنه اخیر را در زیر بخوانید.

- جوان ما آینده روشن برای خود نمی‌بیند.

- علت بروز مشکلات، وجود نظام تدبیر ما در سیاست خارجی و داخلی است.

- دستگاه‌ها، مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی را در مورد حجاب و عفاف اجرا نکردند. بخش بزرگی از این وظیفه گردن نیروی انتظامی افتاد.

- حکومت باید بابت این حادثه عذرخواهی می‌کرد،‌گشت ارشاد چه صیغه‌ای است.

- ما در مورد حجاب نباید کوتاه بیاییم اما نه در خیابان بلکه در ادارات و ...

- کسانی که از سال 88 از کشور خارج شدند جذب رسانه‌های خارجی شدند . سیاست امنیتی و قضائی در فتنه 88 درست نبود.

- بی‌اعتمادی و ناامیدی افزایش یافته، نمی‌توانیم مردم را نادیده بگیریم.

- وقتی همه مردم در پارلمان نماینده ندارند این اتفاقات طبیعی است.

- نگاهی در کشور وجود دارد همه چیز را امنیتی می‌بیند. وقتی مداحان حاکم هستند چرا سلبریتی‌ها حاکم نباشند.

- نظام هیچ نهاد مستقلی را در کشور به رسمیت نمی شناسد .هیچ نهاد مستقلی در کشور وجود ندارد.

- حکومتی که سرمایه اجتماعی خود را از دست بدهد نمی‌تواند مسائل فرهنگی و اجتماعی خود را حل کند.

پایان نقل قول‌ها!!

دانشگاه تهران پیشانی اصلی نهاد علم در کشور ماست. آنچه گفته آمد از علمای این نشست نشان می‌دهد هرکدام دیدگاهی دارند نسبت به صورت اصلی مسئله وحل آن اجماعی ندارند.

این سردرگمی که سَراصلی آن در دیدگاه سیاسی حضرات است آنها را به بیراهه برده و آنها به لحاظ «اطلاعات» ، «ارتباطات»، «سازمان» و «محاسبات» فتنه ، نه طول آن را می‌دانند ، نه عرض آن را و نه عمق آن را!!

مولوی در مثنوی ، داستان مردم شهری را نقل می کند که فیل ندیده بودند. فیلی از هند آوردند در خانه تاریکی گذاشتند مردم را به تماشای آن دعوت کردند. مردم در تاریکی نمی توانستند فیل را با چشم ببینند ناچار بودند با دست آن را لمس کنند. هر کس دستی به فیل کشید یکی گفت فیل یک بادبزن است. یکی گفت یک لوله است، یکی گفت ستون است، یکی گفت تخت خواب است.

مولوی می گوید:

در کف هر کس اگر شمعی بدی

اختلاف از گفتشان بیرون شدی

واقعیت این است «شمع علم» اگر در اتاق فکر نهاد علم در دانشگاه روشن بود آنها به اینهمه پراکنده‌گویی در شناخت یک پدیده سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی در قالب یک فتنه نمی رسیدند.

آقای دکتر حداد عادل در این جمع یک نظر معطوف به اصل واقعیت فتنه مطرح کردند و در یک جمله کوتاه فرمودند:«ما جرم بزرگی مرتکب شده‌ایم و آن استقلال‌طلبی ملت است و داریم چهل وچند سال هزینه این هدف مقدس را می‌دهیم.»

یادآوری مفهوم این سخن آن است آیا نهاد علم حاضر است در پرداخت این هزینه ملت را یاری کند. فیلی که غرب و آمریکایی‌ها هر از چندی در کشور در قالب یک فتنه هوا می‌کنند و بی‌پرده می‌گویند اصل نظام نشانه است را چرا حضرات نهاد علم در دانشگاه نمی خواهند ببینند.

حضراتی که در این نشست شرکت کرده بودند یک متن با گزارش علمی و تحقیقی که حکایت از مطالعات میدانی و آنالیز شعارها و رفتارها باشد در دست نداشتند هرکس به گونه‌ای حرف می زد که گویی در مقام بداهه‌گویی است هم اصل مسئله و هم حل آن برای حضرات روشن است و همه چیز را می‌دانند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم دانش‌آموختگی نیروهای مسلح فرمودند: «دعوا سر استقلال، اقتدار ملت و پیشرفت کشور است . چگونه است که برخی دست خارجی را در این حوادث نمی‌بینند. دشمنی با اصل ایران، مستقل و قوی است حوادث طراحی آمریکا و رژیم صهیونیستی و دنباله‌روهای داخلی آنهاست خواص باید موضع خود را اصلاح کنند.»

همین تحلیل واقعی را مردم ایران دارند به همین دلیل در پایان نمازهای یومیه در مساجد یک ذکر الهی نه سیاسی را همیشه تکرار می‌کنند«الله‌اکبر  الله‌اکبر الله‌اکبر ، مرگ بر ضد ولایت فقیه ، مرگ بر انگلیس، مرگ بر منافقین و کفار ، مرگ بر اسرائیل و آل سعود»!

این ذکر یک تحلیل دقیق از موقف و موقع و فهم ملت ایران از تداوم دشمن و فتنه‌گری‌های آمریکا است مردم می گویند؛ دیگر نمی‌خواهیم بر ما «سفیه» حکومت کند ما دنبال «ولایت فقیه»هستیم. ما نمی خواهیم دوباره آمریکا برگردد. ما با منافقین و کفار درگیر هستیم و هزینه آن را هم می‌پردازیم . چرا برخی نخبگان این فهم و ادراک ملت را که توأم با مقاومت ملت است، درک نمی کنند.

این وسط برخی نخبگان و برخی عناصر در نهاد علم، بیراهه می‌روند نمی‌خواهند حقایق روشن‌تر از آفتاب را ببینند و به عنوان یک واقعیت عینی بپذیرند.

واقعیت این است که برخی اساتید در نهاد علم در دانشگاه یک تئوری واحد و یک نظریه علمی دقیق برای مشکلات «اقتصادی» ،«سیاسی» ، «فرهنگی» و ... کشور ندارند. دستشان خالی است علت آن هم این است برخی از آنها نه‌ تنها سر در آخور «علم سکولار» دارند بلکه در رسیدن به راه‌حل‌های علمی در حوزه‌های یاد شده در کشور اخلال می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 2
  • پاینده ایران زنده بادرهبرم IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    3 0
    درارمان شهردموکراسی بزرگترین اشکها وتظاهرات میشه ازتظاهرات علیه ازادی حمل سلاح وکشتاردرمدرسه تادادگاههای تجاوزات بخاطرتبلیغ رسانه وامارخودکشی ناشی ازباخت قماربرای پرداخت بدهی اگرکشته نشه وتیراندازی خیابانی وبالاترین میزان قتل این اماربخوبی نتیجه ی مدیریت وهدف قراردادن فسادوخشونت برای کسب درامدازطریق رسانه برای افرادمعلوم الحالی مثل صهیونیستا رابخوبی نشان میدهد
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 0
    انقد امثال زیبا کلام تو دانشگاه ها گذاشتین و از بیت المال بهشون حقوق میدین! نتیجه تربیتشون هم تو فحاشی و اوباشی گری چندتا دانشگاه دیدیم! تاسف آوره
  • dayani IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 1
    اگر قبولشان ندارید، چرا دعوتشان میکنید؟ بزرگترین موفقیت این نظام بی اعتبار کردن کسانی است که ممکن است یک روز بتوانند مشکلی از مملکت را سرو سامان دهند.
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 2
    سوال اینجاست که چرا دولت انقلابی به این ها مثل قبل بها میده
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 1
    همیشه مقاله و یادداشتان را میخانم.....به عنوان یک شهروند استدعا دارم مدتی تحلیل نکنید نقد نکنید بزارید همه افکار عمومی نظراات کمتر شنیده شده را بشنوند کمی عطش انتقادشان فروکش کند... جناب انبارلویی عزیز تکصدایی نتیجه اش از بین رفتن تمام زحمات دلسوزان نظام و هدر رفتن خون شهداست...همرزمان شما دوستانتان همراهی بودند که بخاطر حفظ اسلام و این خاک رفتند تا شما بمانید و پاسداری کنید...بیایید کمی بیشتر بشنویید
  • DE ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    1 2
    عالی بود خداییش
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    1 0
    بخشی از ما که از اینان نیز آنهم بعنوان استاد و راهنما خود را پنداشته سر گشته راه رفتن خود را فراموش کردیم
  • محمد IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    3 0
    اینکه نظرات مختلف ارائه میشه معنییش این نیست که کسی فیل ندیده یا همه تو تاریکی هستن ، معنیش اینکه واسه استقلال یه مملکت باید همه مردم اون مملکت باهم اتحاد داشته باشن حتی اگه هر کدوم یه اعتقاد داشته باشه
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    چرا دانش آموخته ما باید راهی خارج بشه احتمالا برخی در محافل خصوصی بر سر تعداد و آمار که باعث بودند فخر کنند امیدواریم هیچگاه درست نباشه و چنانچه تعدادی بوده بر بانی و باعثش لعنت حیف نام هموطن کوتوله ای که جلوتر از نوک بینی قادر به دیدن نیست
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 0
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآی آمریکا است پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد.
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 0
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآی آمریکا است پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد
  • رضا IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 1
    حقيقتاً خيلى جانكاهه وقتى ببينى نويسنده روزنامه اى بهترين و برجسته ترين اساتيد دانشگاه رو به جهل و بى خردى متهم كنه
  • حمید IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    4 1
    ملت مقاومت کنند تا فرزندان مسئولین در بلاد کفر و نفاق یعنی اروپا و آمریکا و کانادا به تهذیب نفس و تقوا بپردازند و عشق و حال عظمی بنمایند.
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    4 1
    اگر ملت از حکومت راضی باشند هیچ قدرتی نمی تواند آنها را به خیابان بکشد.اینکه بگیم علت همه اعتراضات ، استقلال طلبی و دشمنی آمریکا ست حرف بی منطقی است.مگر چین و هند و این همه کشور دیگر مطیع آمریکا هستند ؟
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 1
      چرا؟ به این دلیل که یک کانال تلگرامی ایرانی در انتخابات قبلی آمریکا در مورد انتخابات و وقایع آمریکا گزارش می داد و بحث می کرد، کنگره و سنا و سازمان سیا و اف بی آی و ارتش آمریکا اعلام کردند که ایران در انتخابات آمریکا دخالت می کند و آن کانال را فیلتر کردند و بستند. از این طرف صدها کانال اینترنتی و 24 ساعته به دروغ و فحشا بر علیه ایران و نظام اسلامی مشغول به کار هستند.
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 1
    ای اقا گل گفتی جان این استادان میشود اون دانشجو ودانش آموز چون این استاد سر سفره ابن انقلاب خورده وپروارشده وحالا که باید در خدمت دبن وانقلاب باشه واسه ما روشنفکر شدن به قول خودشون مثلی هست از قدیم در شهر ما که سالها سگی را خوندل دادم نمیدانستم که سگ خون میخوردو خونخار میشود وقتی پول بیت المال را این ادم نماها گرفتن ودرست درس نداد میشه حکایت امروز جوانان ده هشتادی ما این یه زنگ خطریبود برای جبهه انقلاب که بگوشو بهوش بیدار شوید واستاد ومعلم غربزده وغربگدارا بر سر ایت طفلان معصوم این آب وخاک نگمارید به ولله خیانت به خون شهداست
  • حسن IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 1
    تحلیلت بسیار عالی بود ول بعضی از ان آقایون مثل ظریف و زیبا کلام و طیبی مفتون و شیفتگی نسبت به آن طرف آب دارند که با عملشان آن را ثابت کردند.
  • IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 1
    الحق که با بصیرتی جناب انبارلویی‌ . یکی اسم بچه اش را گذاشته بود رستم میترسید بهش چیزی بگه. الان هم حکایت نخبه و دانشگاه ما هم همین شده. معرفت و بصیرت که نباشد علم نه تنها مفید نیست مضر هم هست.تا زمانیکه تحصیل کردگان غربی در این مملکت سر کار باشند اوضاع سامان نمیابد.
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 0
      همه آنها اینگونه نیستند اما اکثریتشان با توصیه صاحبان امضاهای طلائی و پارتی بازی وارد دانشگاهها شده اند به فلسفه وجودی هدفهای دانشگاهها ی کشور و کشور یا آشنا نیستند یا مخالف هستند فرق است بین دو ولی مخالفها هدفمند جایگیری کرده اند.
  • IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 2
    شما الان میخوای ثابت کنی تظرت کارشناسی تره ؟
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    5 0
    یادی از آقای عزت ضرغای در نقل ضرب المثل - در همین سایت مشرق نوشته شده بود سرچ کردم نتوانستم پیدا کنم: قال عزت ضرغی نا ؛ مشتری رفت به بازار طوطی فروشها ؛ قیمت طوی هادید و دیدکه قیمت های متوع و دلچسب نوشته شده است - سه طبقه قیمت نظر اورا جلب کرد 100 تومان500هزارتومان تومان 10 میلون تومان پرسید هنر هریک را پرسید طوطی صدهزارتومان چه هنر ی دارد گفتند گلستان سعدی را جفظ هست_ - 500 هزارتومانی چه هنری دارند پاسخ شنیدند مثوی مولوی و بوستان و گلسان و دیوان حافظ را حفظ هستند - 10 میلون تومانی چه هنری دارند پاسخ شنیدند که این هیچ هیچ هنری ندارند پس چرا قیمت نجومی دارند پاسخ دادند که آن دو طوطی به او می گویند استاد - این وضع استادان دانشگاههای کشور است - وضع دانشگاه تهران هم به همین منوال فقط یک عده طوطی وار می گویند دانشگاه تهران و وضع اسفبار استادان نیز همین است وزرای علوم و تحقیقات گذشته هدفمند بضاعت دانش و دانایی را سیاست زده و بی بضاعت از علوم کرده اند - شورای عالی انقلاب فرهنگی خود برضد خودش تبدیل شده است - بضاعت فرهنگی و فلسفه وجودی آموزش برای کشور را به ویرانه ای شبیه ساخته اند فلسفه آموزش برای در پاسخ به ... فلسفه وجودی معلم وو فلسفه وجودی دانشگاه و استاد تعریف نشده است - لذا مسؤلیت پذیری و هدف یابی آنها در جهت صیانت از کشور از زیر ساخت ویران است.
  • ایرانی IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 1
    دقیقا" درست است. وقتی به اصطلاح " اساتید " ما در دانشگاه ، دنباله روی علم سکولار هستند، دیگه از دانشجویان چه انتظاری هست. دانشجوی 20 ساله دانشگاه که هنوز عقلش کامل نشده و هیجانی با مسائل برخورد می کنه، وقتی این عقاید استاد دانشگاه رو می بینه ، خوب معلومه که میاد بیرون و بدون فکر و اندیشه شعار " زن ، زندگی ، آزادی " و " مرگ بر دیکتاتور " سر میده....منظورشون هم از " زن ، زندگی ، آزادی " عریان شدن زن هست.....
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    3 1
    دانشگاههای ما پره از اساتید بی سواد غرب زده مثل زیباکلام
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 0
    استاد! دانشگاه؟! با این تحلیل وتفکر میخوان جوانان را هدایت و تربیت کنند؟!
  • محمدایوب IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    مشکل اصلی این سرمایه های اسراییل این است به دروغ دم از مردم میزنند اما یک ساعت در میان مردم نیستند یعنی جرعت ندارند به میان مردم بیایند یک مرد درمیان آنها وجود ندارد حتی در این زمان بیاید میان مردم واز مردم بگوید فقط از چهارراه گلوبندک تا سر پامنار درمیان مردم راه برود اینها فقط در استخر وسوناها که با پول مردم چپاول و غارت کردند وگعده هایشان از مشکلات مردم می گویند حرام خواران نمی گویند که تمام اینها از دزدی‌های انهاست از امثال فریدون وجهانگیری وفرزندان وزرای روحانی است در تعجبم چرا یکی پیدا نمی شود این حرام لقمه هارا به جلوی دوربین رسانه ملی بیاورد وپاسخ اعمالشان را بدهند
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    3 0
    این ها نتیجه این واقعیت است که دولت بیش از سی سال در دست اصلاحاتچی ها و پدر معنوی و مادی آنها یعنی اکبر هاشمی رفسنجانی بوده است. این به اصطلاح اساتید در رشته های علوم انسانی و نه علوم تجربی که در آن معیار پذیرفته شده ای برای صلاحیت علمی آنان وجود ندارد و نمونه برجسته آن صادق زیبا کلام است نه برای صلاحیت علمی و صداقت اجتماعی بلکه برای تقویت جناح یک حزب خاص در دانشگاه کاشته شده و سالهاست که به تخریب اذهان دانشجویان خود پرداخته و میوه آن را در فتنه ها برداشت می کنند. به همین دلیل اصولأ بحث با این اشخاص خیانت به اصل علم و انصاف و عدل نباشد آب در هاون کوبیدن است. اینها با مأموریت مشخص در دانشگاه پذیرفته شده اند و در حال اجرای مأموریت خود هستند. بحث با این عناصر به مفید به هیچ فایده ای نخواهد بود و تنها به فتنه مشروعیت می دهد.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    این ها نتیجه این واقعیت است که دولت بیش از سی سال در دست اصلاحاتچی ها و پدر معنوی و مادی آنها یعنی اکبر هاشمی رفسنجانی بوده است. این به اصطلاح اساتید در رشته های علوم انسانی و نه علوم تجربی که در آن معیار پذیرفته شده ای برای صلاحیت علمی آنان وجود ندارد و نمونه برجسته آن صادق زیبا کلام است نه برای صلاحیت علمی و صداقت اجتماعی بلکه برای تقویت جناح یک حزب خاص در دانشگاه کاشته شده و سالهاست که به تخریب اذهان دانشجویان خود پرداخته و میوه آن را در فتنه ها برداشت می کنند. به همین دلیل اصولأ بحث با این اشخاص خیانت به اصل علم و انصاف و عدل نباشد آب در هاون کوبیدن است. اینها با مأموریت مشخص در دانشگاه پذیرفته شده اند و در حال اجرای مأموریت خود هستند. بحث با این عناصر به مفید به هیچ فایده ای نخواهد بود و تنها به فتنه مشروعیت می دهد.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    برای نابود سازی سوسک و مگس و موش باید چاه فاضلاب را بست. در اینستاگرام و واتساب را ببندید. اینترنت ملی جایگزین شود
  • مسعود دیپلمات NL ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    4 0
    کاملا صحیح است . اما چرا اینچنین است؟ ! بنده عرض می کنم که علت آنست که خود این باصطاح اساتید ، از استادی فقط مدرکش را دارند و نه سواد آنرا و مسئول آن هم شورای عالی فرهنگی است و لا غیر. پس نتیجه آن است که شورای باصطلاع عالی فرهنگی ناکارآمد است. اگر این تحلیل درست ، لایک بزن!
    • مسعود دیپلمات NL ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      2 3
      آیا حقیقتا این است آزادی بیان! بله حقیقت تلخ است ولی قبول آن موجب اصلاح است
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 0
      ازادی به معنای تخریب وفحشا ونیست امریکابخاطرهمین خذعبلات به این روزافتادکه بالاترین امارقتل وفساد وتیراندازی خیابانی ومرگ براثرمخدروالکل روداره کسیکه نخواذبفهمه نمیفهمه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس