کد خبر 1424086
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
جنجالی ترین تصمیم سیاسی کمیته صلح نوبل

گزینش کنشگران حقوق بشری شامل الس بیالیاتسکی از بلاروس به همراه سازمان مموریال از روسیه و گروه مرکز آزادی های مدنی از اوکراین است.

به گزارش مشرق از خبرگزاری رویترز؛ بسیاری از صاحب نظران، انتخاب دریافت کنندگان جایزه امسال را برای نخستین بار از هنگام آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) داده شده، معادل محکوم کردن ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس و یادآور دوره جنگ سرد می دانند که مخالفان شناخته شده اتحاد شوروی مانند آندری ساخاروف و الکساندر سولژنیتسین برنده جایزه ادبیات نوبل شده بودند.

جنجالی ترین تصمیم سیاسی کمیته صلح نوبل

این جایزه با ارزش نقدی ۱۰ میلیون کراون سوئیس (نزدیک به ۹۰۰ هزار دلار آمریکا) در ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر ماه) هم زمان با سالگرد مرگ آلفرد نوبل دانشمند سوئدی بنیانگذار آن در سال ۱۸۹۵، در مراسمی در اسلو داده می شود.

بریت ریس آندرسون رئیس کمیته نروژی نوبل با تکذیب انتخاب این برندگان برای ابراز مخالفت با پوتین، آنان را قهرمانان حقوق بشر، مردمسالاری و همزیستی مسالمت آمیز در این سه کشور همسایه دانست و از دولت مینسک درخواست کرد بیالیاتکسی را آزاد کند.

پوتین امروز جمعه ۷۰ ساله می شود.  

نیروهای امنیتی بلاروس در ژوئیه سال گذشته با هجوم به محل کار و خانه های حقوقدانان و کنشگران حقوق بشری، بیالیاتسکی و دیگر مخالفان السکاندر لوکاشنکو رئیس جمهوری این کشور را دستگیر کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس