مرکل: صلح پایدار در اروپا تنها با مشارکت روسیه امکان‌پذیر است

صدراعظم سابق آلمان ضمن توصیه به جدی گرفتن سخنان پوتین، تاکید کرد که اروپا تنها با مشارکت روسیه می‌تواند به صلح پایدار دست یابد.

به گزارش مشرق، «آنگلا مرکل» صدراعظم سابق آلمان پنجشنبه (هفتم اکتبر) گفت اروپا تنها با مشارکت روسیه می‌تواند به صلح پایدار دست یابد.

مرکل که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ صدراعظم آلمان بود، این اظهارات را در مراسم هفتاد و هفتمین سالگرد «زوددویچه تسایتونگ» از پرتیراژترین روزنامه‌های آلمان در مونیخ بیان کرد.  

به گزارش خبرگزاری «تاس»، وی افزود جنگ سرد تا زمان به دست آمدن صلح پایدار با کمک روسیه ادامه خواهد یافت. به گفته مرکل، وقایع در اوکراین نقطه عطفی است و هشدار داد اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه باید بسیار جدی گرفته شود.  

مرکل گفت: به همه ما اکیداً توصیه می‌شود که کلمات را به جای آن که از ابتدا به عنوان بلوف دسته‌بندی کنیم، جدی بگیریم.  

پیش‌تر، «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس گفته بود بریتانیا به دقت «تهدیدات اتمی» ولادیمیر پوتین را پیگیری می‌کند اما در عین حال مدعی شد وی سابقه طولانی در استفاده از ادبیات تند دارد.  

فضاسازی اخیر درباره تهدید اتمی مسکو در حالی است که کرملین ادعای رسانه‌های انگلیسی و ایتالیایی در مورد آزمایش اتمی روسیه را رد کرده است.

روزنامه انگلیسی «تایمز» دوشنبه  مدعی شد که ائتلاف نظامی ناتو به اعضای خود هشدار داده روسیه قصد دارد در مرز اوکراین آزمایش اتمی انجام دهد. روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» نیز مدعی شد که ناتو با ارسال اطلاعاتی به کشورهای عضو نسبت به ماموریت زیردریایی اتمی روسی به نام «بلگورود» که حامل ابر اژدر اتمی است، هشدار داده است.  

«وادیم اسکیبیتسکی» معاون سازمان اطلاعات اوکراین نیز در اظهارنظری خطر استفاده روسیه از سلاح اتمی علیه اوکراین را «بسیار بالا» توصیف کرد و مدعی شد «برای متوقف کردن روس‌ها، ما نه تنها به سامانه‌های ضد هوایی، بلکه به سامانه‌های ضد موشکی نیاز داریم».

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین سه‌شنبه در نشست خبری در زمینه گزارش روزنامه تایمز گفت که روسیه نمی‌خواهد در لفاظی اتمی غرب شرکت کند. پسکوف گفت: رسانه‌ها، سیاستمداران و سران غرب اینک مشغول تمرین‌های بسیاری در لفاظی اتمی هستند. ما در این موضوع شرکت  نخواهیم کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به تازگی در فرمانی اولین بسیج نیروهای ذخیره نظامی روسیه پس از جنگ جهانی دوم دستور داد تا نیروهای بیشتری را در میدان نبرد  با اوکراین مستقر کنند. وی ضمن بیان این که کشورهای غربی به دنبال نابود کردن روسیه هستند، به غرب هشدار داد که مسکو آماده استفاده از سلاح‌های اتمی برای دفاع از خود است.

روسیه بزرگترین قدرت اتمی جهان است و طبق اعلام «فدراسیون دانشمندان آمریکایی» ۵۹۷۷ کلاهک اتمی دارد، در حالی که ایالات متحده ۵۴۲۸ کلاهک دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس