.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و "چین گنگ" همتای چینی اش که به تازگی منصوب شده است، در گفتگوی تلفنی روز دوشنبه، سیاست آمریکا را برای ایجاد رویارویی میان پکن و مسکو، غیرقابل پذیرش دانسته اند.

به گزارش مشرق از خبرگزاری تاس؛ وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای افزود: لاوروف و چین گنگ در این تماس، از اجرای پیروزمندانه طرح های ادغام اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ابتکار یک کمربند - یک راه، ستایش کردند.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه با تاکید بر دیدگاه مشترک مسکو و پکن در باره مسائل و مشکلات مهم جلوگیری کننده از پیشرفت جهان، افزود: این دیپلمات های ارشد ضمن بررسی شماری از مسائل مهم در چارچوب های دوجانبه، جهانی و منطقه ای، سیاست ایالات متحده و هم پیمانانش را برای سلطه جویی در امور جهانی و اختلاف افکنی میان روسیه و چین، هرگونه مداخله جویی در امور داخلی و تلاش های غرب برای محدود کردن پیشرفت ۲ کشور با اعمال تحریم ها یا دیگر ابزارهای نامشروع و غیرقانونی، غیرقابل قبول دانسته اند.

لاوروف در این مکالمه، از وزیر امور خارجه چین برای دیدار از روسیه در هنگام مناسب، دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، وزیر امورخارجه روسیه گفت: آن دسته از کشورهای غربی که رهبری آمریکا را پذیرفته‌اند، از مدت‌ها پیش به رهبری واشنگتن به روسیه اعلام جنگ کرده‌اند.

لاوروف در مصاحبه‌ با برنامه «بازی بزرگ» که گزیده‌ای از آن روز چهارشنبه از شبکه یک روسیه پخش شد، اعلام کرد: آن دسته از کشورهای غربی که رهبری آمریکا را پذیرفته‌اند، از مدت‌ها پیش و به ویژه پس از کودتای سال ۲۰۱۴ در اوکراین، به رهبری واشنگتن به روسیه اعلام جنگ کرده‌اند.

وی تصریح کرد: جمعی از کشورهای غربی که توسط یک قدرت هسته‌ای به نام ایالات متحده هدایت و رهبری می‌شوند، با ما در حال جنگ هستند. این جنگ از مدت‌ها قبل و پس از کودتای سال ۲۰۱۴ در اوکراین که توسط آمریکا سازماندهی و از سوی اتحادیه اروپا پشتیبانی شده بود و پس از توافق مینسک که هیچ‌کس قرار نبود آن را اجرا کند، به ما اعلام شد.

لاوروف در مورد توافق مینسک خاطرنشان کرد: همان‌طور که الان مشخص شده است و آنگلا مرکل صدراعظم پیشین آلمان بار دیگر این موضوع را تایید کرده، از ابتدا قرار نبود هیچ‌کس مفاد توافقنامه مینسک را اجرا کند.

مرکل در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه آلمانی «Die Zeit» که در هفتم دسامبر (۱۶ آذر) منتشر شد، توافقنامه مینسک در سال ۲۰۱۴ را تلاشی برای خریدن زمان به منظور قوی‌تر شدن اوکراین توصیف کرد. او استدلال کرد: برای همه روشن شده بود که در حالی درگیری‌ها متوقف شده بود که مشکل همچنان حل نشده باقی بود اما توافقنامه مینسک، فرصت و زمان بسیار ارزشمندی را در اختیار اوکراین گذاشت.

صدراعظم پیشین آلمان در این مصاحبه ابراز تردید کرد که آیا کشورهای ناتو در آن زمان نیز می‌توانستند به همان میزان که اکنون از اوکراین حمایت می‌کنند، از آن کشور حمایت کنند.

به گزارش مشرق، توافقنامه آتش بس مینسک که پس از رایزنی‌های دیپلماتیک سران فرانسه و آلمان با حضور رئیس جمهوری روسیه، در ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ بین کی‌یف و جدایی طلبان امضا و از ۱۵ فوریه همان سال اجرایی شد، بارها توسط نیروهای ارتش اوکراین و جدایی طلبان منطقه دونباس، نقض شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • خسرو IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    روسیه و این توسلات مذبوحانه اش به چین و ترکیه و ایران و ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس