کد خبر 1423678
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۹
چه چیزی باعث کمر درد می شود؟

کمر درد یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد آن را تجربه کرده اند و اغلب این مشکل به دلیل انجام فعالیت های سنگین یا افزایش سن ایجاد می شود و بهترین راه پیشگیری از آن ورزش می باشد.

به گزارش مشرق، کمردرد، مشکل شایعی است که بسیاری از افراد در طول زندگی با آن روبه رو می شوند. آمار نشان می دهد که ۸۰درصد از افراد در دوران زندگی خود حداقل یک مرتبه به علت کمردرد به پزشک مراجعه کرده اند. اگرچه علت کمر درد در بسیاری از بیماران ازطریق شکایت بیمار، آزمون های بالینی و آزمایشگاهی و همچنین تصویربرداری پزشکی قابل شناسایی است.

 

کمردرد، درد رایجی است که می تواند ناراحت کننده و تضعیف کننده باشد و این مشکل می تواند ناشی از آسیب، فعالیت و برخی مشکلات پزشکی باشد. کمردرد، به دلایل مختلف می تواند بر افراد در هر سنی تاثیر بگذارد که همانطور که افراد مسن تر می شوند، احتمال گسترش درد کمر به دلیل عواملی چون کارهای قبلی و بیماری های دیسک فاسد شده افزایش می یابد.

درد پایین کمر ممکن است به ستون فقرات (کمری استخوانی)، دیسک ها بین مهره های ستون فقرات، طناب نخاعی و اعصاب، ماهیچه های پشت کمر، اندام های داخلی شکمی و لگن و پوست اطراف ناحیه کمری مرتبط باشد. درد بالای کمر، ممکن است ناشی از اختلالات آئورت، تومور در سینه و التهاب ستون فقرات باشد.

درد مزمن یا شدید کمر؟

درد کمر به دو نوع طبقه بندی می شود:درد حاد که به طور ناگهانی شروع می شود و تا ۶ هفته طول می کشد. درد مزمن یا بلند مدت که بیش از سه ماه طول می کشد و باعث مشکلات در حال پیشرفت می شود. اگر فرد درد شدید و درد کمر نسبتاً آرام داشته باشد، می تواند به پزشک مراجعه کند، تا مشخص شود که آیا درد مزمن است یا حاد.

علل کمر درد :

کمر انسان از یک ساختار پیچیده از ماهیچه ها، رباط ها، تاندون ها و استخوان تشکیل شده است که با هم برای حمایت از بدن عمل می کنند و ما را قادر می سازند که به اطراف حرکت کنیم.

بخش های ستون فقرات با پدهایی شبیه غضروف که دیسک نامیده می شوند، محافظت می شوند. مشکلات هر یک از این مولفه ها می تواند منجر به کمردرد شود. در برخی موارد کمردرد، علت آن نامشخص است. آسیب می تواند ناشی از فشار، شرایط پزشکی و وضعیت ضعیف در میان افراد دیگر باشد.

کشش:

درد کمر معمولاً ناشی از فشار، تنش و یا جراحت است.

دلایل مکرر درد کمر عبارتند از:

ماهیچه ها و یا رباط ها
انقباض عضلانی
تنش ماهیچه
دیسک آسیب دیده
آسیب ها، شکستگی و یا افتادن
فعالیت هایی که می توانند منجر به کشش یا اسپاسم شوند، که عبارتند از:

بلند کردن چیزی نامناسب
بلند کردن چیزی که بیش از حد سنگین است
حرکتی تند و غیر عادی
مشکلات ساختاری
تعدادی از مشکلات ساختاری نیز ممکن است منجر به کمردرد شوند.
بلند کردن جسم سنگین

پارگی دیسک:

هر مهره در ستون فقرات توسط پالشتک نرم دیسک محافظت می شود. اگر دیسک پاره شود، فشار بیشتری بر روی عصب وارد خواهد شد و منجر به کمردرد می شود.

دیسک های برجسته :

به همان روش قبلی، یک دیسک بزرگ ممکن است که منجر به فشار بیشتر بر روی یک عصب شود.

سیاتیک:

درد تیز و شدید از روی باسن و پشت ساق پا حرکت می کند که توسط یک دیسک بزرگ تر یا فتق دیسک که بر روی یک عصب فشار می آورد، ایجاد می شود.

ورم مفاصل:

آرتروز می تواند موجب بروز مشکلاتی در مفصل ران، کمر و قسمت های دیگر بدن شود. در برخی موارد، فضای اطراف نخاع تنگ می شود.

انحنای غیر عادی ستون فقرات:

اگر ستون فقرات به روش غیر معمول حرکت کند، ممکن است که به درد کمر منجر شود. مثال اسکولیوز است که در آن ستون فقرات به دو طرف متمایل می شود.

پوکی استخوان:

استخوان ها، شامل مهره های ستون فقرات، شکننده و متخلخل و باعث ایجاد شکستگی می شوند.

مشکلات کلیوی:

سنگ کلیه یا عفونت کلیه می تواند موجب درد کمر شود.

حرکت و حالت:

درد کمر هم می تواند ناشی از برخی فعالیت های روزمره و یا وضعیت بد بدن باشد.

نمونه ها عبارتند از:

چرخش
سرفه یا عطسه کردن
تنش ماهیچه ای
کشش بیش از حد
خم شد و برای مدتی طولانی خم ماندن
هل دادن، کشیدن، بلند کردن، یا حمل چیزی
ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی
فشار به سمت جلو، مانند هنگام رانندگی یا استفاده از کامپیوتر
جلسات طولانی مدت بدون وقفه، حتی اگر قوز نکرده باشید
خوابیدن بر روی یک تشک که از بدن حمایت نمی کند و ستون فقرات را صاف نگه می دارد

علل دیگر کمر درد:

برخی شرایط پزشکی می تواند منجر به کمر درد شود.

سندرم کادو اکینا:

کادو اکینا یک دسته از ریشه های عصب نخاعی است که از انتهای طناب نخاعی ایجاد می شود. علائم آن شامل درد خفیف کمر و بالای باسن و نیز بی حسی در کفل، اندام های جنسی و ران هستند. بعضی اوقات مشکلات روده و مثانه هم وجود دارد.

سرطان ستون فقرات:

یک تومور در ستون فقرات ممکن است بر روی یک عصب فشار بیاورد و منجر به کمردرد شود.

عفونت ستون فقرات:

تب و یک منطقه حساس و گرم در کم ممکن است که ناشی از عفونت ستون فقرات باشد.

عفونت های دیگر:

بیماری های التهابی روده، مثانه و یا عفونت های کلیوی نیز ممکن است منجر به کمردرد شوند.

اختلالات خواب:

افراد با اختلالات خواب احتمالاً درد کمر را در مقایسه با دیگران بیشتر تجربه می کنند.

زونا:

این عفونت که می تواند بر اعصاب تاثیر بگذارد، ممکن است منجر به کمردرد شود. این، بستگی به این دارد که کدام اعصاب تحت تاثیر قرار می گیرند.

عوامل خطر کمر درد:

عوامل زیر به بالا بردن خطر توسعه درد پایین کمر مرتبط هستند:

فعالیت های شغلی
بارداری
سبک زندگی نشسته و بی حرکتی
آمادگی جسمانی نامناسب
سن زیاد
چاقی و وزن اضافی
سیگار کشیدن
ورزش یا کار فیزیکی شدید، به خصوص اگر اشتباه انجام شود
عوامل ژنتیکی
مشکلات پزشکی، مانند ورم مفاصل و سرطان
درد پایین کمر نیز معمولاً به خاطر عوامل هورمونی، در زنان رایج تر از مردان است.
استرس، اضطراب و اختلالات روحی نیز به کمردرد مرتبط هستند.

علائم کمر درد:

علائم اصلی درد کمر گرفتگی یا درد در هر جایی در کمر است و گاهی اوقات تا کفل و پاها هم پیش می رود. برخی مسائل درد کمری می تواند باعث درد در بخش های دیگر بدن بسته به اعصاب آسیب دیده شود. درد اغلب بدون درمان از بین می رود، اما اگر کمر درد با هر یک از این موارد زیر رخ دهد، به پزشک مراجعه کنید:

کاهش وزن
تب
التهاب و یا ورم بر پشت کمر
کمردرد مزمن، که در آن دراز کشیده یا استراحت می کند، کمکی نمی کند.
درد تا پایین پاها
دردی که به زیر زانو می رسد
جراحت شدید، ضربه و یا ضربه به پشت
بی اختیاری ادراری
به سختی ادرار کردن
بی اختیاری یا از دست دادن کنترل حرکات روده
رخوت و بی حسی در اطراف اندام های جنسی
رخوت و بی حسی در اطراف مقعد
شروع حس رخوت و بی حسی

چه زمانی باید برای کمر درد به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر گونه بی حسی و یا خارش یا درد کمر را با این موارد تجربه می کنید، باید به دنبال کمک پزشکی باشید:

خوب نمی شود
بعد از جراحت یا افتادن ایجاد شده است
بی حسی در پاها
ضعف و ناتوانی
تب
کاهش وزن غیرقابل توضیح

درمان های گیاهی و طبیعی برای کمر درد:

اگر درد کمر دارید و نمی خواهید قرص های ضد درد اعتیاد آور را مصرف کنید، استروئید به ستون فقرات تزریق کنید و یا ریسک جراحی را به جان بخرید، پس استفاده از درمان های گیاهی را در نظر بگیرید - بیشتر آن ها به عنوان عصاره خشک شده (پودر، کپسول یا قرص)، طعم دهنده / عصاره های مایع و پای در دسترس قرار می گیرند. 

۱.زردچوبه:

زردچوبه با مواد فعال خود، به عنوان داروی ضد التهاب طبیعی موثر عمل می کند و باعث تسکین درد عضلانی می شود. به شکل مکمل موجود است، یا می توانید کمی از قفسه ادویه جات خود بردارید و آن را در غذاهای خود بریزید.

۲.زنجبیل:

زنجبیل هم یک ضد التهاب طبیعی است و برای هزاران سال در چین برای تسکین درد مورد استفاده قرار گرفته است. البته این یک ادویه معمولی در بسیاری از دستور العمل های آسیایی رایج است و خودش را به عنوان یک جز برای تهیه چای معروف کرده است. زنجبیل می تواند به طور موضعی به وسیله رنده کردن ریشه اش استفاده شود. گرم شود و مستقیم به کمر زده شود.

۳.ریشه سنبل الطیب:

ناتوانی در استراحت به خاطر فشار، ماهیچه های کمر را محکم تر و سخت تر می کند. سنبل الطیب به عنوان یک آرام بخش عمل می کند و حساسیت اعصاب را کاهش می دهد. برخلاف دیگر انواع چای گیاهی، سنبل الطیب خیلی طعم خوبی ندارد، بنابراین بسیاری از مردم ترجیح می دهند آن را به شکل کپسول مصرف کنند.

۴.فلفل قرمز (کاین):

این یک ادویه دیگر است که احتمالاً در کمد خود دارید. جز فعالش، کپسایسین، یک ماده شیمیایی قوی ضد درد است. به راحتی به عنوان یک کرم ضد درد موضعی در دسترس است.

اما اگر واقعاً شجاع هستید، می توانید عصاره فلفل قرمز را مستقیماً به روی پوست خود بمالید. این کار به طور موقت به کاهش یک ماده شیمیایی کمک می کند که منجر به التهاب می شود. کاهش درد معمولاً بعد از چند روز پس از اعمال کرم کپسایسینبه پوست شروع می شود.

۵.پنجه شیطان:

برای قرن ها, قبایل صحرای " کالاهاری " به قدرت شفابخشی این گیاه سوگند یاد می کنند. با وجود اینکه هنوز علوم زیادی برای برگرداندن آن وجود ندارد, اما مطالعه حاضر نشان داد که بیش از ۵۰ % از افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو یا ران یا کمر درد , پس از هشت هفته کاهش درد کمتری را گزارش کردند.

۶.پوست درخت بید:

پوست این گیاه، موثرتر از آسپرین و دیگر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی برای درمان طولانی مدت کمردرد می باشد.

۷.آلفا لینولنیک اسید:

این ترکیب آنتی اکسیدان طبیعی برای تسکین انواع خاصی از دردهای مزمن کمر, بدون ایجاد عوارض جانبی مضر, می باشد. به عنوان مثال, مطالعه ای انجام شد و شواهدی ارایه شد که نشان می دهد اسید آلفا می تواند در درمان کمردرد ناشی از آسیب عصب مفید باشد.

۸.نعناع:

روغن های نعناع که به صورت موضعی به کمر زده می شود، می توانند باعث تسکین و آرامش بخشی شوند.

۹.اوکومیا:

این گیاه، به مدت هزاران سال در چین به خاطر کمر درد و درد مفاصل مورد استفاده قرار گرفته شده است. این گیاه اغلب در ترکیب با سایر گیاهان دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

پیش گیری از کمر درد:

گام هایی برای کاهش خطر توسعه درد کمر, عمدتاً شامل پرداختن به برخی عوامل خطر است.

ورزش:

ورزش منظم به ایجاد استحکام و کنترل وزن بدن کمک می کند. فعالیت های هوازی با تاثیر کم می توانند سلامت قلب را بدون فشار و یا تکان دادن کمر افزایش دهند. قبل از شروع هر برنامه تمرینی, با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

دو نوع فعالیت اصلی برای کاهش خطر کمردرد وجود دارد:

تنه- تمرین های تقویتی عضلات شکم و کمر به تقویت ماهیچه های کمر کمک می کنند. هدف از آموزش انعطاف پذیری بهبود انعطاف پذیری تنه از جمله ستون فقرات, باسن و بالای پاها است.

رژیم غذایی:

مطمئن شوید که رژیم غذایی شما حاوی کلسیم و ویتامین D کافی است. یک رژیم غذایی سالم نیز به کنترل وزن بدن کمک می کند.

سیگار کشیدن:

درصد بالایی از سیگاری ها در مقایسه با افراد غیر سیگاری از درد کمر رنج می برند.

وزن بدن:

وزن و چربی که افراد حمل می کنند، خطر گسترش درد کمر را تحت تاثیر قرار می دهند. تفاوت در فشار ناشی از درد بین افراد چاق و متوسط قابل توجه است. افرادی که وزن خود را در ناحیه شکمی حمل می کنند، در مقابل کفل و ناحیه کفل نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

شکل بدن هنگام ایستادن:

دقت کنید که یک موقعیت لگن خنثی داشته باشید. صاف بایستید، سرتان را به جلو خم کنید، کمرتان صاف باشد، و وزن خود را به طور مساوی روی هر دو پایتان متعادل کنید. پاهایتان را مستقیم و سر خود را در راستای ستون فقرات خود مرتب نگاه دارید.

شکل بدن هنگام نشستن:

یک صندلی خوب برای کار کردن باید پشتیبانی کمر خوبی داشته باشد، دست بر پایه صندلی قرار داشته باشد. سعی کنید پاهایتان را به سطح باسن خود نگاه دارید و روی زمین صاف نگاه دارید و یا از یک چهارپایه استفاده کنید.

شما باید به طور ایده آل قادر به نشستن و ایستادن در قسمت کمی از کمر خود باشید. اگر از کیبورد استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که آرنج ها در زاویه درستی قرار داشته باشند و بازوهایتان افقی بمانند.

بلند کردن:

هنگام برداشتن هر چیزی، از پاهای خود برای انجام بلند کردن، به جای کمرتان استفاده کنید. پشت خود را تا جایی که می توانید صاف نگاه دارید و پاهایتان را کمی به جلو نگاه دارید، تا بتوانید تعادل خود را حفظ کنید. وزن را نزدیک به بدن خود را نگه دارید و پاها را صاف کنید در حالی که موقعیت پشت خود را تا حد امکان تغییر نمی دهید.

خم شدن اولیه اجتناب ناپذیر است، اما وقتی کمر را خم می کنید، سعی کنید خودتان خم نشوید و مطمئن شوید که ماهیچه های شکم تان منقبض می شوند به طوری که لگن تان به داخل کشیده می شود. بسیار مهم است که پاهای خود را قبل از بلند کردن صاف نکنید و یا از پشت خود برای اغلب کار استفاده کنید.

در عین حال بلند نشوید و حرکت نکنید:

اگر چیزی به طور خاص سنگین است، ببینید می توانید آن را با کمک شخص دیگری بلند کنید. در حالی که بلند می شوید مستقیم به جلو نگاه کنید، نه بالا و پایین، به طوری که پشت گردن شما مثل یک خط صاف مستقیم از ستون فقرات باشد.

تکان دادن اشیا:

بهتر است که با استفاده از قدرت پا، چیزها را بر روی زمین فشار دهید، نه اینکه آن ها را بکشید.

کفش:

کفش های صاف، کشش کم تری به پشت وارد می کند.

رانندگی:

مهم است که در هنگام رانندگی، پشتیبانی مناسب از کمر خود داشته باشید. دقت کنید که آینه ها به درستی تنظیم شده باشند، بنابراین نیازی نیست تغییر دهید. پدال ها باید مستقیماً جلوی پای شما باشند. اگر در سفر طولانی هستید ،زیاد استراحت کنید. از اتومبیل پیاده شوید و به اطراف بروید.

منبع: ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    3 0
    خودارضایی هم موجب کمردرد می‌شود
  • مهدی IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    1 0
    مصرف بیش لز سه روز قرص کلونازپام باعث کمردرد بسیار مزمن میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس