کد خبر 1423572
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱
.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مدعی شده کره شمالی قصد آزمایش سلاح هسته‌ای دارد.

به گزارش مشرق، «پاتریک رایدر»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا امروز سه‌شنبه مدعی شد کره شمالی احتمالاً در حال آماده شدن برای آزمایش سلاح هسته‌ای است.

رایدر در جمع خبرنگاران گفت: «کره شمالی احتمالاً برای آزمایش هسته‌ای جدید آماده می‌شود. اگر آنها چنین آزمایشی انجام دهند، از نظر ما مرتکب یک اقدام تنش‌زای جدی شده‌اند.»

این در حالی است که کره شمالی در روزهای گذشته پنج آزمایش موشکی انجام داده و امروز گزارش شد واشنگتن خواستار تشکیل جلسه علنی شورای امنیت برای بررسی این موضوع شده است. با وجود این دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته‌اند که بعید است در این نشست، تصمیم معناداری توسط 15 عضو این شورا گرفته شود.

 رسانه‌های محلی بامداد سه‌شنبه از شلیک پنجمین موشک بالستیک توسط کره شمالی به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) خبر دادند. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی طی بیانیه‌ای ضمن تایید این خبر، گفت این موشک بالستیک نامشخص از شرق کره شمالی شلیک شد.

اقدام کره شمالی پس از آن انجام شده که آمریکا و کره جنوبی در اقدامی تنش‌زا بزرگترین رزمایش مشترک نظامی طی پنج سال اخیر را برگزار کردند. این رزمایش در پی سفر «کاملا هریس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به کره جنوبی صورت گرفت.

پیش از این، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی روزهای پنجشنبه و جمعه هم اعلام کرد که پیونگ‌یانگ اقدام به شلیک دو فروند موشک بالستیک نامشخص به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) کرده است.

ارتش کره شمالی یکشنبه هفته جاری هم یک فروند موشک بالستیک کوتاه‌برد آزمایش کرده بود. این موشک ۴۰۰ کیلومتر مسافت را با حداکثر ارتفاع ۵۰ کیلومتر در آسمان پرواز کرد. همچنین در روز چهارشنبه دو فروند موشک بالستیک دیگر توسط کره شمالی شلیک شد.

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند. کره شمالی علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است.

کره شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بخش دیگری از نشست خبری روز سه‌شنبه درباره تحولات اوکراین هم اظهار نظر کرد. رایدر مدعی شد که اوکراین، از سوی آمریکا و ناتو حمایت‌های عمیقی دریافت کرده در حالی که روسیه از چنین حمایتی برخوردار نیست. او ادعا کرد که مسکو به همین دلیل مجبور شده از کره شمالی و ایران کمک بخواهد.

وی درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای گفت: «ما شاهد لفاظی‌های [ولادیمیر پوتین] در این خصوص بوده‌ایم اما هنوز هیچ نشانه‌ای برای اینکه بخواهیم در وضعیتمان تغییر ایجاد کنیم ندیده‌ایم.»

او ادعا کرد که اوکراین با سلاح‌هایی که کشورهای غربی در اختیار این کشور قرار داده‌اند می‌تواند مواضع زیادی را در نقاط مختلف از جمله کریمه هدف قرار دهد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    0 0
    درود بر کره ی شمالی و رهبران و مردم غیور و مقاومش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس