کد خبر 1423443
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۴
علت و درمان خارش بدن چیست؟

تیروئید ، عفونت و مشکلات کبدی همگی می توانند منجر به خارش بدن شوند خارش گاهی اوقات توسط عوامل محیطی مثل آلرژی به دارو یا گیاه ایجاد می شود.

به گزارش مشرق، آیا همیشه احساس می کنید که پوستتان می خارد؟ خارش پوست یک مشکل شایع است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و بسته به شدت آن, می تواند باعث آزار شدید در فعالیت های روزانه و خواب شما شود. خارش نشانه یک بیماری زمینه ای است که می تواند میزانش از خفیف تا شدید متفاوت باشد.

 

خارش ممکن است خود را با مشهودی از قبیل گزش حشرات, اگزما و درماتیت آلرژیک بروز دهد. در مورد گزش حشرات یا پشه, نیش یک واکنش پوستی ایجاد می کند که باعث قرمزی و ورم همراه با خارش شدید در ناحیه متاثر می شود. 

به طور مشابه, افرادی که اگزما و یا درماتیت تماسی آلرژیک دارند, مستعد ابتلا به عود هستند که با پیشرفت خارش در منطقه مبتلا مشخص می شوند. از آنجا که علائم خارش معمولاً بلند مدت است, افراد مبتلا به چنین بیماری های پوستی یاد می گیرند که با استفاده از کرم و پماد, با خارش زندگی کنند با این وجود، علت خارش ممکن است کاملا مبهم باقی بماند .

اگر احساس خارش همراه با جوش یا هر نشانه قابل مشاهده نشانه ای از تحریک پوست نباشد ، در غیاب علائم جسمانی, رسیدن به یک تشخیص قطعی مشکل می شود. به طور مشابه, در غیاب تشخیص درست, ممکن است پزشک تشخیص دهد که کدام گزینه برای درمان مناسب است.

اصلا این خارش چیست؟

خارش پوست, یک شکایت نسبتاً شایع است که می تواند شدت, مدت و بسامد متفاوتی داشته باشد.خارش معمولاً به صورت یک واکنش دفاعی طبیعی به هر نوع سوزش پوست تنظیم می شود.

این حس سوزش می تواند یا محدود یا متعلق به یک ناحیه خاص از پوست باشد یا کل بدن را به صورت کلی در خود بگیرد.اپیدرم یا لایه سطحی پوست به عنوان یک مانع حفاظتی علیه محرک های محیطی هستند.

حتی کوچک ترین اختلال یا نقض در این پوشش محافظ، سیستم ایمنی ما را در عمل تحریک می کند.برای مقابله با منشا سوزش, سلول های پوست با آزاد کردن یک ماده شیمیایی التهابی بنام هیستامین پوشش می گیرند که منجر به شروع خارش می شود.

در نتیجه, گیرنده های پوست ما پیامی را به مغز می رسانند که ما را به ایجاد خارش ترغیب می کند.

 خارش بدن نشانه چیست؟

علل خارش بدن:

پوست به عنوان مانعی برای محافظت از داخل بدن عمل می کند با سلول های ویژه سیستم ایمنی که می تواند بدن و پوست را از ویروس ها, باکتری ها و دیگر تهدیدات پنهان محافظت کند, پر می شود و وقتی سلول های پوست هر نوع ماده مشکوک را تشخیص می دهند, یک واکنش ایجاد می کنند که باعث التهاب ناحیه می شود.

متخصصان پزشکی به این التهاب به عنوان درماتیت اشاره می کنند، که می تواند منجر به خارش شود. سلول های ایمنی می توانند به چیزی واکنش دهند که پوست را لمس کند, یک عفونت کامل بدن یا بیماری.

برخی جوش ها قرمز, دردناک و تحریک کننده هستند، در حالی که برخی دیگر می توانند منجر به تاول و یا تکه شدن پوست شوند. 

خارش یک علامت شایع برای بسیاری از شکایات پوستی است. پوست می تواند روی بدن یا فقط در نواحی خاص خارش پیدا کند. 

در اینجا برخی علل خاص خارش بدن، عبارتند از: 

پوست خشک:

پوست خشک یکی از شایع ترین علل خارش پوستی است. اگر کسی جوش های قرمز روشن را نبیند یا متوجه تغییر ناگهانی پوست آن ها نشود, پوست خشک عامل احتمالی است. 

عوامل محیطی که می توانند منجر به خشک شدن پوست شوند، شامل هوای گرم و سرد با رطوبت پایین هستند. شستن بیش از حد می تواند باعث خشک شدن پوست شود.

این مشکل می تواند بر هر گروه سنی تاثیر بگذارد, اما با افزایش سن افراد, پوست آن ها نازک تر و خشک تر می شود.زدن مرطوب کننده خوب معمولاً می تواند به ترمیم پوست خشک کمک کند.

پوست شدیداً خشک می تواند یک علامت هشدار دهنده برای درماتیت باشد, بنابراین لازم است که یک متخصص پوست برای کمک به نجات و حفظ شرایط بدتر شدن آن تجویز کند.

علائم و نشانه های معمول پوست خشک شامل این موارد است:

پوست خشن, فلس دار و پوسته پوسته شده
خارش شدید
ظاهر پوست خاکستری یا بنفش در افرادی با پوست تیره تر
ترک های پوستی که مستعد خونریزی هستند
پوسته یا لبهای ترک خورده 

مهم است که به دنبال کمک برای درمان پوست خشک باشید، زیرا ترک پوست می تواند اجازه ورود میکروب ها را بدهد. وجود این میکروب ها در درون پوست می توانند باعث عفونت شوند.

لکه های قرمز و زخم روی پوست اغلب نشانه اولیه عفونت احتمالی هستند. 

یک متخصص پوست ممکن است یک مرطوب کننده ویژه برای اعمال در طول روز یا یک داروی موضعی برای اعمال مستقیم به پوست تجویز کند. 

اگزما:

اگزما و یا درماتیت آتوپیک، شایع ترین علت جوش پوستی در کودکان است. اگزما از هر ۵ نوزاد، بر یک نوزاد تاثیر می گذارد، اما تنها از هر ۵۰ کودک بالغ، بر یکی تاثیر می گذارد. 

علت آن به نشتی پوستی مربوط می شود، باعث می شود که منطقه خشک شود و در معرض خطر سوزش و التهاب قرار گیرد.در چنین مواقعی، حفظ رطوبت پوست ضروری است. 

اگزما اغلب اوقات در طول زمان بهبود می یابد.افراد دارای اگزما باید مراقب باشند، چون آن ها در برابر عفونت های پوستی آسیب پذیرتر هستند. 

آلرژی:

سوزش و واکنش های آلرژیکی می توانند موجب خارش پوست شوند.درماتیت تماسی وقتی رخ می دهد که پوست با یک آلرژن تماس مستقیم داشته باشد.

نتیجه آلرژی پوستی یک جوش های قرمز است که می تواند شامل حباب های کوچک یا برامدگی هایی باشد.جوش زمانی رخ می دهد که پوست در تماس با آلرژن باشد, ماده ای که سیستم ایمنی به آن حمله می کند.

اغلب, یک تاخیر زمانی بین تماس با آلرژن و در زمان بروز جوش وجود دارد.لمس لباس ها, حیوانات خانگی, مواد شیمیایی, صابون و مواد مانند مسمومیت غذایی و یا مواد آرایشی می تواند باعث واکنش های آلرژیکی شود. 

آلرژی نیکل بسیار رایج است. زمانی که یک فرد با جواهری تماس دارد که حاوی مقدار کمی از نیکل است, آن ها مممکن است پوست قرمز, پر برامدگی, خارش و تورم پوستی را در نقطه تماس ایجاد کنند. 

برای یک فرد با یک واکنش آلرژیک به یک ماده خاص, یکی از ساده ترین کارها این است که از آن محصول یا ماده اجتناب کند. کرم های غیر تجویزی و یا کرم های پزشکی به از بین بردن یک جوش کمک می کنند. 

کهیر:

کهیر ، نوعی التهاب پوست است که به وسیله رهاسازی یک ماده شیمیایی در بدن به نام هیستامین ایجاد می شود. این انتشار منجر به نشت رگ های کوچک خون می شود که باعث تورم پوست نیز خواهد شد. 

دو نوع کهیر وجود دارد:

کهیرهای حاد:

این مشکل معمولاً بعد از تماس با یک محرک آلرژیک, مانند غذا یا دارو, رخ می دهد. عوامل غیر آلرژیکی, مانند هوای گرم یا سرد, تابش آفتاب یا ورزش نیز می توانند به عنوان محرک عمل کنند. 

کهیرهای مزمن:

محرکه ای خاص باعث این نمی شوند, که می توانند به تست های آلرژی کمک کنند. آن ها می توانند ماه ها و یا حتی سال ها دوام بیاورند.کهیر می تواند خارش ناراحت کننده ای ایجاد کند و دردناک باشد, اما مسری نیستند. کهیرها در حدود ۲۰ درصد از مردم در برخی از نقاط زندگیشان رخ می دهد.

گزش حشرات:

گزش حشرات اغلب باعث شعله ور شدن پوست فرد می شود و منجر به ایجاد التهاب نیز خواهد شد. گزش پشه و عنکبوت یک علامت گاز کوچک ایجاد می کند، که توسط لکه قرمز بر روی پوست احاطه شده است. این نیش باید ظرف ۷-۱۴ روز از بین برود. 

گاز گرفتن از حشرات و کنه ها ممکن است جوش بزرگ تری ایجاد کند و می تواند باعث ایجاد خارش در سراسر بدن شود. اگر یک فرد دچار هجوم حشرات شود, باید تمام مبلمانش را از بین ببرد و اتاق را کاملاً با حساس تمیز کند.

روان شناسی:

ممکن است افراد احساس خارشی کنند که علت فیزیکی ندارد. برخی از مشکلات بهداشت روانی می تواند باعث شود فرد احساس کند که پوستشان در حال خزیدن است که نیاز به خارش دارد.خاراندن بیش از حد می تواند منجر به آسیب پوستی شود. 

خارش اجباری ممکن است در نتیجه شرایط زیر باشد: 

افسردگی
تنش
اختلال وسواس اجباری
افسردگی و خارش

دلیل خارش بدن و نحوه درمان آن

علل دیگر خارش بدن:

خارش نیز می تواند به انگل هایی نظیر کرم های مضر، حشرات مانند بستر، پشه، یا شپش مرتبط باشد. عفونت های قارچی مثل پای ورزشکاران نیز می تواند باعث خارش بین و اطراف انگشتان پا شود. 

پوست خارش دار نیز می تواند ناشی از مشکلات پزشکی جدی تر باشد.اختلالات عصبی ناشی از دیابت، اعصاب فشرده و زونا می توانند موجب خارش شدید شوند. 

پزشکان ممکن است به خارش اورمیک به عنوان خارش کلیوی یا بیماری مزمن کلیه - خارش مرتبط اشاره کنند.  اورمیا یک سندرم است که وقتی کلیه ها به شدت آسیب می بیند و نمی تواند سموم را از بدن فیلتر و دفع کند، رخ می دهد.

با اورمیا، خارش در شب بدتر می شود. این بیماری عموماً بر کمر، بازوها و شکم تاثیر می گذارد.

پسوریازیس:

یک بیماری پوستی که منجر به لکه های قرمز، پوسته پوسته و سفید پوست می شود که با ظاهری نقره ای پوشانده شده است. 

شوره سر:

یک بیماری پوستی معمولی که باعث خشک شدن تکه های پوست سفید یا خاکستری پوست می شود تا در پوست سر و یا مو ظاهر شود. 

فولیکولیت :

یک بیماری پوستی که توسط کیسه های ترشحی مو ایجاد می شود. 

خارش گاهی اوقات توسط یک عامل بازدارنده، آزاردهنده یا دیگر عوامل محیطی ایجاد می شود که شامل موارد زیر می شود: 

مواد آرایشی مانند مواد نگهدارنده، رایحه، رنگ مو و لاک ناخن،
برخی از فلزات، از قبیل نیکل یا کبالت در جواهرات
لاستیک از جمله لاتکس،به خصوص رنگ و رزینی که در آن ها وجود دارد
برخی از گیاهان - مانند گل داودی، آفتابگردان، نرگس زرد، لاله و پامچال
آلرژی به غذاهای خاص یا انواع دارو (برای مثال، آسپرین و گروهی از داروها که اوپیود نامیده می شوند) 

عرق سوز :

جوش خارشی که در شرایط آب و هوای گرم و مرطوب بوجود می آید.

آفتاب سوختگی:

آسیب آفتاب سوختگی پوست ناشی از قرار گرفتن اشعه ماورا بنفش (UV) 

کرم های رشته ای:

انگل های کرم کوچک که امعا و روده انسان ها را آلوده می کنند و می توانند باعث خارش در کف آن شوند. 

عفونت:

خارش ممکن است نشانه ای از عفونت باشند، مانند:

آبله مرغان یا عفونت ویروسی دیگر
پاهای ورزشکاران - یک عفونت قارچی که باعث خارش بین انگشتان پا می شود.
عفونت قارچی: عفونت قارچی که باعث ایجاد یک جوش های حلقه مانند در پوست می شود و می تواند باعث خارش پوست سر شود .
عفونت واژینال یا برفک که می تواند منجر به خارش در و اطراف اندام های جنسی شود.
بیماری خارش پوست بدن:
خارش می تواند نشانه یک شرایط اساسی باشد که ممکن است در داخل بدن تاثیر بگذارد،بدون این که علائم آشکاری از آن ایجاد شود.

خارش می تواند نشانه ای از موارد زیر باشد:

هموروئید:

عروق خونی و بزرگ شدن و تورم در داخل یا اطراف رکتوم پایین .

غده تیرویید پرکار یا کم کار :

غده تیروئید در گردن وجود دارد و هورمون تیروئید بیش از حد زیاد یا خیلی کم تولید می کند. 

کم خونی ناشی از کمبود آهن:

که در آن کمبود آهن در بدن منجر به کاهش تعداد سلول های خونی قرمز می شود. 

پلی سیتمی:

که در آن غلظت بالایی از گلبول های قرمز خون در خون خود دارید.

مشکل کبد: 

بیماری های کبدی مانند سیروز صفراوی اولیه و هپاتیت. 

علل خارش بدن در بارداری و یائسگی:

در زنان، خارش گاهی می تواند ناشی از تغییرات هورمونی در دوران بارداری و بعد از یائسگی باشد. 

خارش بدن در دوران بارداری:

خارش اغلب بر زنان باردار تاثیر می گذارد و معمولاً بعد از زایمان ناپدید می شود و تعدادی از شرایط پوستی می تواند در طول دوران بارداری و علت خارش پوست ایجاد شود، آن ها

شامل: 

پاپول ها و پلاک ها در حاملگی (PUPPP) یک بیماری شایع پوستی است که موجب خارش، برامدگی های قرمزو برجسته ای شوند که بر روی ران و شکم ظاهر می شوند.

چرا بدن در بارداری دچار خارش می شود؟ 

خارش بدن در زنان

خارش بارداری:

خارش پوست که به صورت لکه های قرمز, خارش زا ظاهر می شود و عمدتاً بر دست ها و پاها تاثیر می گذارد. 

کلستاز بارداری:

یک اختلال نادر که کبد را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می دهد و باعث خارش می شود. اگر در دوران بارداری خارش و یا جوش های پوستی غیر معمول دارید, از ماما و پزشک خود مشورت بگیرید. 

یائسگی:

خارش یک علامت شایع پس از یائسگی است, که در آن دوران زنان در نتیجه تغییرات هورمونی طبیعی, تغییر می کنند. تغییرات در میزان هورمون ها, مانند استروژن که در دوران یائسگی رخ می دهد, مسئول خارش است. 

افسردگی
اضطراب
اختلال وسواس فکری
روانپریشی
تریکوتیلومانیا 
غیر محتمل، اما ممکن است. خارش معمولاً یک علت ساده و رایج دارد. اما در برخی موارد, اینطور نیست و می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد, مانند:

بیماری کلیوی
بیماری کبدی
مشکلات تیروئیدی
برخی سرطان ها، بخصوص بیماری هوچکین
دیابت
کمبود آهن
اچ آی وی 
همچنین ممکن است پس از درمان برخی از این بیماری ها خارش را داشته باشید. دیالیز کلیه

شیمی درمانی
پرتودرمانی 

برای خارش بدن چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بسیاری از موارد خارش در مدت زمان کوتاهی خوب خواهد شد. با این حال, اگر خارش شما به صورت زیر باشد باید به پزشک عمومی تان مراجعه کنید:

شدید
مدتی طول بماند
دائم برگردند
همراه با علائم دیگر باشند - مانند قرمزی و تورم یا زردی (زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها)
احساس سوزش غیر عادی، بی حسی ممکن است به یک اختلال سیستم عصبی اشاره کند.
تشنگی بیش از حد، کاهش وزن و نیاز مکرر به ادرار می تواند نشانه هایی از دیابت باشد.
کاهش وزن، احساس خستگی، و عرق شب می تواند حاکی از عفونت جدی و یا تومور باشد. 
پزشک عمومی از شما در مورد علائمتان سوال خواهد کرد - برای مثال, آیا می دانید که چه چیزی باعث خارش شما می شود, و یا خارش با چه چیزی می رود. آن ها همچنین پوست شما را معاینه خواهند کرد. 

در برخی موارد, ممکن است آن ها نمونه ای از پوست یا سواب پوستی بگیرند تا بتوانند علت خارش را تشخیص دهند. یک آزمایش خون ممکن است برای بررسی مشکلات زمینه ای مانند بیماری های تیروئید یا کلیوی انجام شود. 

بسته به چیزی که باعث خارش شما می شود, ممکن است به متخصص بیمارستان برای ارزیابی بیشتر و درمان خاص ارجاع داده شود.

تشخیص خارش پوست:

در تلاش برای کاهش دلیل اصلی مشکلات شما, عرضه کننده خدمات درمانی شما یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد و چند سوال درباره علائم شما خواهد پرسید.با انجام یک تحلیل عمیق و ارزیابی وضعیتتان, پزشک قادر خواهد بود یک تشخیص آگاهانه و در نتیجه استراتژی مناسب درمان را پیشنهاد کند.

ممکن است در مورد موارد زیر از شما سوال شود: 

سوزش پوست تا کی ادامه دارد؟ 

آیا خارش مداوم است یا خارش دوره ای را تجربه می کنید؟ 

آیا از آلرژی های شدید رنج می برید؟ 

کدام قسمت از پوست خارش دارد؟ 

آیا در حال حاضر در حال مصرف دارو هستید یا به تازگی به مصرف دارو مبتلا شده اید؟ چطور؟ 

آیا در معرض مواد آزاردهنده قرار گرفته اید؟ 

درمان های خانگی برای تسکین خارش بدن:

چند راه تست شده و طبیعی برای از بین بردن خارش پوست وجود دارد. تا زمانی که نیاز به آرامش کافی دارید, از این درمان ها استفاده کنید. 

۱. جوش شیرین:

یک فنجان جوش شیرین را به یک وان حمام پر از آب خنک اضافه کنید. خوب هم بزنید تا جوش شیرین پخش شود. نیم ساعت در این آب بمانید. به جای مالیدن پوستتان با حوله زبر به آرامی خشک کنید. این کار را هر روز انجام دهید. 

برای خارش محلی بیشتر, خمیری را با مخلوط کردن ۳ قاشق سوپ خوری جوش شیرین با ۱ قاشق سوپ خوری آب آماده کنید.خمیر را روی نواحی تحت تاثیر قرار دهید و حدود ۱۰ دقیقه بگذارید تا بماند. این کار را هر روز انجام دهید. 

توجه:هرگز از جوش شیرین بر روی پوست ترک خرده یا دارای زخم های باز استفاده نکنید. 

۲. آرد جو:

۱-۲ فنجان جو را به یک وان حمام با آب ولرم اضافه کنید. حداقل۲۰ تا ۱۵ دقیقه در این آب بمانید. هرگز از آب گرم استفاده نکنید،چون ممکن است پوست شما را بیشتر تحریک کند.

شما می توانید یک حمام بلغور جو دوسر را تا سه بار در روز داشته باشید، بسته به شدت وضعیتتان. کمی آب به ۲ قاشق سوپ خوری آرد جو اضافه کنید و آن را تا زمانی که به استحکام خمیر سفت شود, رها کنید.

این مخلوط را روی پوست خارش دارتان بمالید و با یک پارچه بپوشانید و نیم ساعت بگذارید تا بماند. این درمان را روزی یک بار انجام دهید. 

۳. سرد درمانی ملایم:

آب شیر سرد را تا زمانی که لازم است بر روی پوست آسیب دیده اعمال کنید. یک تکه یخ پیچیده شده در یک پارچه را روی منطقه آسیب دیده تان بمالید. دوش آب خنک بگیرید یا حمام کنید. یک حوله سرد یا یک پارچه مرطوب با آب سرد را روی ناحیه تحت تاثیر قرار دهید. 

۴. روغن زیتون:

روغن زیتون به التیام و بهبود احیای پوست کمک می کند. هم چنین پوست را تسکین و خارش را کاهش می دهد. روغن زیتون و یا ترکیبی از روغن زیتون و عسل را چند بار روزانه تا زمانی که درمان شود, بمالید. 

همچنین کمی پودر زردچوبه به روغن زیتون اضافه کرده و مخلوط دو یا سه بار در روز را برای چند روز به کار ببرید. زردچوبه دارای خواص ضدباکتریایی و ضد التهابی است که باعث تسکین خارش می شود. 

علاوه بر روغن زیتون, روغن کرچک و روغن نارگیل نیز به التیام طبیعی جوش ها کمک می کنند. ترکیبی از روغن ویتامین e و روغن ماهی کود نیز برای ترکیب درمانی استفاده می شود.

۵. سرکه سیب:

سرکه سیب, ضد عفونی کننده, ضد خارش, ضد قارچی و ضد باکتری است که به رهایی از خارش کمک می کند. ۱-۲ فنجان سرکه سیب را با وان آب ولرم مخلوط کنید. به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در وان بمانید. سپس پوست خود را خشک کنید و از مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. این کار را روزانه انجام دهید. 

برای درمان خارش موضعی بیشتر, مقدار مساوی سرکه سیب و آب را مخلوط کنید و در مناطق آسیب دیده با استفاده از یک تکه پنبه اعمال کنید. آن را برای چند دقیقه بگذارید تا بماند و سپس با آب ولرم بشویید.این کار را یک یا دو بار برای چند روز انجام دهید. 

۶. خمیر درمانی توت سرو کوهی و میخک:

۶ قاشق سوپ خوری کره بدون نمک را در قابلمه بریزید.در یک قابلمه دیگر, دو قاشق سوپ خوری موم را ذوب کنید.کره ذوب شده را به موم ذوب شده اضافه کنید و خوب هم بزنید.

۵ قاشق سوپ خوری توت سرو کوهی و ۳ قاشق سوپ خوری میخک بریزید.بگذارید مخلوط سرد شود.مخلوط را روی پوست آسیب دیده بمالید و بگذارید یک شب بماند.صبح, دوش آب سرد بگیرید.این کار را روزانه انجام دهید.

۷. آلوئه ورا:

ژل آلوئه ورا را از برگ ۱ آلوئه ورا خارج کنید. ژل را روی قسمت متاثر بمالید. ۱۵ دقیقه بگذارید تا بماند و سپس با آب ولرم بشویید. این درمان ساده را یک بار در روز دنبال کنید. 

متناوبا، با افزودن ۱ قاشق سوپ خوری ژل آلوئه ورا به ۲ قاشق سوپ خوری رس سبز می توانید خمیری را تهیه کنید.خمیر را روی قسمت آسیب دیده بمالید و بگذارید به تنهایی خشک شود.آن را با آب ولرم پاک کنید.این کار را یک بار انجام دهید. 

۸. ریحان:

۱ قاشق سوپ خوری برگ های خشک ریحان را به ۲ فنجان آب جوش اضافه کنید.قابلمه را برای چند دقیقه بپوشانید. بگذارید مخلوط خنک شود و سپس آن را در ناحیه آسیب دیده با استفاده از یک پارچه نخی اعمال کنید.

بقیه مخلوط را در یک شیشه برای استفاده بعدی ذخیره کنید.این فرآیند را اغلب در صورت لزوم تکرار کنید.متناوبا می توانید تعداد کمی از برگ های ریحان را خرد کرده و آن ها را مستقیماً بر روی پوست بیمار بمالید.

بگذارید قبل از شستن با آب ولرم برای مدتی خشک شود.این کار را در صورت نیاز انجام دهید.

۹. روغن نعناع فلفلی:

چند قطره روغن نعناع فلفلی را به وان حمام پر از آب ولرم اضافه کنید.برای نیم ساعت در این آب بمانید.پوست خود را خشک کنید و سپس یک لوسیون مرطوب کننده بزنید.این کار را یک بار در روز انجام دهید. 

۳ یا ۴ قطره روغن نعناع فلفلی را به ۱ قاشق سوپ خوری روغن حامل مانند نارگیل، زیتون و روغن بادام اضافه کنید.روغن رقیق نعناع را به ناحیه آسیب دیده پوست بمالید.این ناحیه را به آرامی ماساژ دهید، تا روغن به عمق پوست نفوذ کند.این درمان را یک بار یا دو بار در روز دنبال کنید. 

توجه داشته باشید:روغن نعناع فلفلی را مستقیماً روی پوست نزنید، چون می توانند پوست را بسوزانند. 

چند نکته دیگر در مورد خارش بدن : 

برای جلوگیری از آسیب زدن به خودتان در خواب، دستکش های نخی بپوشید.

کمپرس آب سرد را روی دست تان بگذارید تا خنک شود.

از لوسیون های ملایم استفاده کنید که بعد از استحمام برای کمک به جلوگیری لز خشک شدن پوست شما، استفاده می کنند.

از پودر لباس شویی ملایم استفاده کنید، که به احتمال زیاد باعث خارش پوست شما می شود.

برخی از لوسیون ها، کرم ها و داروهای موجود بر روی پیشخوان یا نسخه ای از پزشک شما می توانند به کاهش خارش کمک کنند.

درمان های معمول توصیه شده برای خارش بدن ، عبارتند از:

کرم حاوی منتول برای خنک کردن پوست تان خوب است.

برخی از قرص های آنتی هیستامین ممکن است باعث خواب آلودگی شما شوند. 

اگر در شب مصرف شوند می توانند به خواب شما کمک کنند، اما مهم است که رانندگی نکنید، از ابزارهای قدرتی استفاده کنید یا پس از مصرف آن ها با ماشین آلات سنگین کار نکنید. 

اگر شما در مناطق پر مو مانند پوست سر شما خارش دارید، لوسیون هایی به طور خاص برای این مناطق موجود هستند، بنابراین شما مجبور نیستید از کرم های لزج استفاده کنید. 

همچنین داروهای قوی تری مانند داروهای ضد افسردگی ها وجود دارد که در صورتی توصیه می شوند که درمان های فوق به شما کمک نکنند و خارش به طور خاص ادامه داشته باشد.

منبع: نمناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس