امروز پیشرفت حاصل در عرصه فضایی می‌تواند منجر به پیشرفت کشور شود

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: امروز خوشبختانه فناوری‌ها و توانمندی‌های فضایی و همچنین پهپادهایی که به کمک نیروهای مسلح آمده می‌تواند به پیشرفت کشور در این عرصه کمک کند.

به گزارش مشرق، امیر مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در همایش نقش اطلاعات مکانی در دفاع مقدس که صبح امروز در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: درباره نقش اطلاعات مکانی و جغرافیا در دفاع مقدس تا کنون کارهای ارزشمندی انجام شده و دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه امام حسین (ع) و دیگر دانشگاه‌ها به این موضوع پرداختند و کارهای بسیار خوبی در این حوزه ارائه داده اند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش نقش اطلاعات مکانی در دفاع مقدس، ادامه داد: در این همایش سعی داریم با جمع‌آوری این داده‌ها و مطالعات به منظومه جامعی در خصوص نقش داده‌ها و اطلاعات مکانی در دفاع مقدس برسیم تا از درس‌ها و داشته‌های دفاع مقدس برای نبردها در آینده استفاده کنیم.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با بیان اینکه اطلاعات مکانی در تمامی جنگ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: فرماندهان نظامی به تناسب از اطلاعات مکانی و جغرافیایی برای موفقیت خود در نبردها استفاده کرده و توانسته اند تفاوت‌ها را در صحنه نبرد رقم بزنند. این اطلاعت جغرافیایی می‌تواند در سطوح راهبردی و تا سطوح تاکتیکی و حتی سطح یگان‌های بسیار کوچک مورد استفاده قرار گیرد بنابراین اهمیت این اطلاعات و داده‌ها حد و مرزی ندارد.

امیر فخری تصریح کرد: در زمان دفاع مقدس فناوری‌هایی که در اختیار فرماندهان نظامی بود بسیار محدود بود و عکس‌هایی که توسط جنگنده‌های اف -۴ گرفته می‌شد یکی از منابع بود که ما می‌توانستیم از آن برای تحلیل جغرافیایی نبرد استفاده کنیم اما در اواخر دفاع مقدس بود که پهپادها نیز به کمک نیروهای مسلح برای عکسبرداری و تصویر برداری از مناطق جنگی به کمک فرماندهان آمد، اما در مقابل ما، ارتش بعثی قرار داشت که از تصاویر بسیار دقیق و با کیفیت ماهواره‌ای که غربی‌ها در اختیارش قرار می‌دادند بهره می‌برد و بعد از عملیات والفجر تصاویر ماهواره‌ای نظامی نیز در اختیار او قرار گرفت و به کمک عراق آمد تا بتوانند شکست‌های خودشان را به نوعی جبران کنند.

وی با اشاره به توانمندی نیروهای مسلح در حوزه فضایی و پهپادی گفت: امروز خوشبختانه با پیشرفت‌هایی که در عرصه فضایی به دست آمده است این فناوری‌ها و توانمندی‌های فضایی و همچنین پهپادها به کمک نیروهای مسلح آمده و در کنار آن سخت افزارها و نرم افزارهای مربوط به اطلاعات مکانی در داخل کشور تولید شده و می‌تواند به پیشرفت کشور در این عرصه کمک کند.

امیر فخری با اشاره به دستاوردهای چشمگیر سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در حوزه اطلاعات مکانی و جغرافیایی و خدماتی که در این حوزه به نیروهای مسلح کشورمان ارائه می‌شود، افزود: امیدواریم که سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نیز بتواند با استفاده از ظرفیت‌ها مسئولیت خود را به بهترین شکل ممکن برای خدمت به نیروهای مسلح انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس