عوامل دامن‌زننده به آشوب تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی خاطرنشان کرد: بهای اغتشاشات اخیر در تهران را کسبه و فعالان اقتصادی می‌پردازند و این فشار مضاعفی در کنار تحریم‌هاست.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: فرانس‌پرس در گزارشی از تهران می‌نویسد: بسیاری از کسبه ایرانی که سال‌های اخیر هم به‌دلیل بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌ها وضع کاسبی خوبی نداشتند، حالا به‌دلیل تداوم ناآرامی‌ها حتی همان درآمد سابق را هم از دست داده‌اند. اقتصاد نیمه‌جان (در اثر تحریم‌های آمریکا) و کسبه ایرانی، بهای تداوم ناآرامی‌های هفته‌های گذشته در این کشور را می‌پردازند. در بازاری در شمال تهران، از زمانی که بیش از دو هفته پیش اعتراضات سراسری به‌دنبال فوت مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس آغاز شد، کسبه بهای گزافی را می‌پردازند.

مهدی مغازه‌دار ۵۳ ساله که روی چهارپایه‌ای در غرفه‌ای که در آن تی‌شرت می‌فروشد، آهی کشید و گفت: «حتی پیش از ناآرامی‌ها هم وضع کاسبی تعریفی نداشت، به‌دلیل بحران اقتصادی که تحریم‌های آمریکا به کشور ما وارد کرده است. با اعتراضات اخیر، فروش ما نصف شده است و مشتریانی که معمولا عصرها برای خرید بیرون می‌آمدند، دیگر نمی‌آیند».

در ساعات روز، زندگی در فروشگاه‌ها و رستوران‌های بازار تجریش، منطقه‌ای لوکس در پایتخت ایران، به روال عادی خود ادامه می‌دهد اما بازار سرپوشیده پس از ناآرامی شبانه خلوت می‌شود. معترضان لاستیک‌ یا سطل‌های زباله را می‌سوزانند و با پلیس مقابله می‌کنند.

مهدی توضیح داد: به‌دلیل مشکلات امنیتی باید مغازه را چهار یا پنج ساعت زودتر ببندم. طبق گزارش‌ها، از زمان آغاز اعتراضات تاکنون، حدود ۶۰ نفر کشته شده‌اند. بازار تجریش نیز مانند سایر بازارهای ایران، معمولا صبح‌ها باز می‌شود و تا ساعت ۱۰ شب به فعالیت خود ادامه می‌دهد. بهزاد یک کسبه دیگر که سه دهه است کلاه، جوراب و شلوار می‌فروشد، می‌گوید: «بعد از غروب، مشتریان متفاوتی برای خرید بیرون می‌آیند. کسانی هستند که عصرها برای دوری از گرمای روز بیرون می‌روند، برخی دیگر فقط می‌خواهند قدم بزنند و سپس افراد متدینی هستند که بعد از نماز به خرید می‌روند.»

اکنون به‌دلیل ناآرامی‌ها، مردم از ساعت ۱۷ بعدازظهر بیرون نمی‌روند، به‌ویژه زنان. بهزاد توضیح داد که پلیس دستور تعطیلی زودهنگام مغازه‌ها را نداده، اما اتحادیه اصناف به آنها هشدار داده که خسارت‌های احتمالی باز ماندن مغازه‌ها به عهده خود مغازه‌داران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    7 0
    خوب است اگر همینطور ادامه پیدا کند دیگر در روز هم کسی جرات بیرون آمدن را نخواهد داشت مبادا که این لاابالی گری بشود سرگرمی هر روز مشتی اوباش مزدور
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      2 0
      فرانسه برای سرکوب وماله کشی روی تبلیغ فسادوفحشا واماررشدخسارات ناشی ازگسترشفساد مثل خودکشی همسرکشی که هرهرفته 8نفرهمسرش رابه قتل میراندوسوءمصرف مخدروالکلیسم ونداشتن چاره مثل انقلاب خدایی ما که حدوتوبه دارد میخواهدخودنجسش رابه ماالصاق کند ولی کورخوانده چون نه اکثریت ایران اونجوری هستند که زامبیسم وفحاش وتخریب گرباشند ونه اونایی که توفرانسه سرکوب میشوند تخریب گروفحاش هستند ونه مامثل اونا البوم کورشده ه وقتل وخودکشی پلیس ازاین فضاحتهاوشقاوت هاداریم
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    5 2
    عزیزم‌بهای‌اعتشاشات‌رو‌کسبه‌نمی‌پردازند‌ بازاری‌هیچ‌وقت‌صررنمی‌کند‌بازار‌روقیمت‌ جنس‌می‌گدارد‌بازاری‌احتکار‌می‌کند‌ درواقع‌بیشتر‌بازاریهادزدند
  • CA ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    3 0
    هدف ایجاد کنندگان و خط دهندگان هم دقیقا ایجاد فشار اقتصادی و فضای تنش و دو دستگی و فراری دادن سرمایه و نیرو و ناامید کردن هست.
  • IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    0 0
    خوب در عوض مقالات کمتری می دهند و اینجوری جبران می شود
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    3 0
    نگران نباش ی بخشی هم تبدیل میشه به مالیات و پول آب و برق و اینجوری کارمند و مردم بدبخت هم سهیم میشن
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    5 0
    خسارت ها رو تقسیم کنن به تعداد نفراتی که دستگیر شدن تو رو خدا از جیب مردم بدبخت بیرون نکشید زیر پای هر کدومشون حداقل 200 تومن موتور یا ماشین هست
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    1 3
    طی این تظاهرات فهمیدم که غرب با تمام توان از جمهوری اسلامی حمایت می کنه
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    2 3
    شما که میگفتین تحریمها کاغذپاره است که! اون اعجوبه دوران احمدی نژاد میگفت تحریم نمنه دی؟ تحریم چیه؟! نظر بعضیها هم که به ایشون نزدیک بود...راستی حالا کجاست این معجزه همه ادوار؟ صداش درنمیاد..
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      3 0
      از قیاست خنده آمد خلق را گرچه باشد در نوشتن شیر شیر
  • دولابی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    2 0
    یاد دفاع فرانسه و انگلیس افتادم
  • IQ ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    5 0
    بله حتما اینجوری هستش یک مشت بی درد که فقط مشکلشون مو سرشون هستش دوست دخترشون هستش مدل تیشرت و شلوارشان مارک باشه ملت باید هزینه این جماعت بی درد رو بده بایدن بی شرف هم بشینه به بهانه های واهی تحریم رو بیشتر کنه فشار رو قشر فقیر جامعه بیشتر بشه یک مشت گوهر دشتی بی شرف توله سگ هاشونم تو مدرسه پارس کنن من هر چی دلم بخواد می نویسم میخوای بزار میخوای نظار
  • دانا IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    2 0
    بله دقیقا همینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس