کد خبر 1423111
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۷/۱۱؛ آخر هفته بارانی در شمال کشور و هشدار به کشاورزان

سازمان هواشناسی با اشاره به ادامه فعایت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرَفتی در برخی مناطق کشور در خصوص احتمال خسارت به کشاورزان هشدار صادر کرد.

به گزارش مشرق، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی کشور امروز در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری حاکم است و در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات واقع در شمال هرمزگان،‌ جنوب کرمان و جنوب شرق فارس افزایش ابر و رگبار موقتی پیش‌بینی شده است.

فردا و روز چهارشنبه جو آرام و پایداری در سراسر کشور مستقر می‌شود. روز پنجشنبه با نفوذ جریانات خنک شمالی به سواحل دریای خزر در شرق اردبیل، گیلان و مازندران ابرناکی و بارش باران همراه با کاهش نسبی دما آغاز می‌شود. روز جمعه برای سواحل دریای خزر و اردبیل ابرناکی و بارش باران پیش‌بینی می‌شود.

طی ۵ روز آینده در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید گاهی همراه با خیزش گردوخاک ادامه خواهد داشت، ضمن این‌که امروز در نوار غربی و جنوب غرب کشور افزایش سرعت وزش باد و نفوذ گردوغبار از عراق پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در نقاط مستعد خیزش گردوخاک.

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۱۱: مرکز و غرب و جنوب غرب کرمان، هرمزگان، جنوب شرق فارس و جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال آب‌گرفتگی معابر به‌شکل محلی و محدود، صاعقه، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای به‌ویژه در عبور از حاشیه مسیل‌ها، عدم توقف در اطراف رودخانه‌ها، انتقال محصولات برداشت‌شده به انبار یا مکان‌های مسقف، کنترل استحکام تأسیسات کشاورزی، گلخانه‌ها و سایر سازه‌های موقت در برابر باد شدید، پناه گرفتن کشاورزان و دامداران به مکان‌های ایمن به‌هنگام وقوع رعدوبرق.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری و نفوذ گرد و غبار

نوع مخاطره: وزش باد در مناطق مستعد گردوخاک و نفوذ گردوغبار

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۱۱: نوار شرقی خراسان جنوبی، غرب ایلام، خوزستان، لرستان، نیمه جنوبی همدان و شرق کردستان

اثر مخاطره: کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و گلخانه‌ها، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: عدم پارک خودرو اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از حضور در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، احتیاط در انجام عملیات کشاورزی در باغات و مزارع.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۱۱

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۱۲

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج، میانگین ۱ تا ۱.۵ متر

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر

اثر مخاطره: احتمال آسیب به قایق‌های ماهیگیری و شناورهای سبک و تفریحی، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و احتمال آسیب به قفس‌های پرورش ماهی.

توصیه: احتیاط در تردد با شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی و احتیاط در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس