کد خبر 1422893
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۱
کلیه

مهم ترین وظیفه کلیه‌ها، تصفیه خون و جدا کردن موواد زاید و آب اضافی از آن است. در ادامه ۸ نکته برای کمک به سلامت کلیه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

به گزارش مشرق، مهم ترین وظیفه کلیه‌ها، تصفیه خون و جدا کردن موواد زاید و آب اضافی از آن است. علاوه بر این، کلیه وظیفه تنظیم مقدار املاح موجود در خون را بر عهده دارند. که برای انجام فعالیت‌های مختلف، از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه ۸ نکته برای کمک به سلامت کلیه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

۱) فعالیت بدنی و ورزش را فراموش نکنید!

همه شما در مورد اهمیت فراوان داشتن یک برنامه منظم ورزشی آگاه هستید. فعالیت بدنی مناسب به شما کمک می‌کند از خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن در امان باشید. بدیهی است که ورزش کمک فراوانی به سلامت کلیه‌ها خواهد کرد. و در حقیقت شما را در برابر ابتلا به بیماری‌های کلیوی بیمه می‌کند. برای بهره‌مندی از مزایای ورزش و فعالیت بدنی، کافی است تنها ۳۰ دقیقه در روز پیاده روی سریع داشته باشید. حرکات ورزشی فانکشنال و تمرینات هیت نیز بسیار موثر خواهند بود.

۲) کنترل قند خون

همیشه سعی کنید قند خون خود را متعادل نگه دارید. دانشمندان معتقدند که نا متعادل بودن سطح قند خون و بیماری دیابت می‌توانند آسیب جدی به کلیه‌ها وارد کنند. زیرا کلیه‌ها مجبورند در صورت نامتعادل بودن قند خون، تلاش بیشتری برای تصفیه کردن خون انجام دهند. و همین موضوع باعث آسیب رسیدن به آن‌ها خواهد شد. برخی کلیه درد ها ممکن است به همین دلیل شکل بگیرند. بنابراین کنترل قند خون تاثیرات مثبت فراوانی بر سلامت کلیه ها دارد.

۳) فشار خون خود را کنترل کنید!

فشار خون بالا منجر به آسیب رسیدن به کلیه‌ها خواهد شد. همچنین اگر فشارخون بالا همراه با بیماری‌های دیگر مانند دیابت و کلسترول بالا همراه شود، تاثیرات مخرب آن بر سلامت کلیه ها چند برابر خواهد بود. اگر جزو افرادی هستید که به فشار خون بالا مبتلا هستید، با تغییر در رژیم غذایی و مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک به راحتی می‌توانید این بیماری را کنترل کنید. نظارت منظم بر فشار خون برای همه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. و از تاثیرات آن بر سلامت کلیه ها نمی‎‌توان چشم پوشی کرد.

۴) وزن خود و تناسب اندام را جدی بگیرید و از رژیم‌های غذایی مناسب کمک بگیرید.

افرادی که دارای اضافه وزن هستند و یا به بیماری چاقی مبتلا هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارند. این افراد همچنین با ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند دیابت نیز می‌توانند به سلامت کلیه‌های خود آسیب برسانند. یک رژیم غذایی مناسب که توسط متخصص تغذیه تجویز شده باشد، کمک بسیاری به این افراد خواهد کرد. همچنین مصرف زیاد نمک برای همه افراد بسیار خطرناک است. و می‌تواند سلامت کلیه ها را تحت تاثیر قرار دهد. و منجر به سنگ کلیه شود. بنابراین باید نمک ورودی به بدن خود را کنترل کنید.

۵) به قدر کافی و حتی بیش‌تر از نیازتان مایعات بنوشید!

مصرف منظم و مداوم مایعات یکی از کلیشه‌ای ترین توصیه‌ها برای سلامت شما به شمار می‌رود. در حقیقت نوشیدن ۸ لیوان آب در روز نیز به همین دلیل بارها و بارها توسط پزشکان توصیه می‌شود. آب و دیگر مایعات به پاکسازی سموم کلیه‌ها و سدیم آن‌ها کمک می‌کنند. نوشیدن فراوان مایعات به خوبی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی را کاهش می‌دهد. و سلامت کلیه ها را تضمین می‌کند. همچنین افرادی که سابقه بیماری سنگ کلیه را دارند، باید بیش تر از قبل مایعات بنوشند. تا خطر بازگشت بیماری را به حداقل برسانند.

۶) اگر دخانیات استعمال می‌کنید، سریعا آن را ترک کنید.

سیگار کشیدن آسیب‌های شدیدی به بدن شما را وارد می‌کند. استعمال سیگار باعث آسیب رسیدن به رگ‌های خونی و کند تر شدن جریان خون در بدن و کلیه می‌شود. و به همین دلیل باعث آسیب شدید به سلامت کلیه ها خواهد شد. سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به سرطان را به شدت افزایش می‌دهد. اگر هر چه زود تر اقدام به ترک مصرف سیگار کنید، احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی کمتر خواهد شد.

۷) از مصرف بیش از حد و خودسرانه انواع قرص‌های شیمیایی و داروها جدا پرهیز کنید!

اگر به طور مرتب از داروهای شیمیایی بدون تجویز پزشک برای کاهش درد استفاده می‌کنید، شما در حال نابودی کلیه‌های خود هستید. بسیاری از مشکلات کلیه و کلیه درد ها به همین دلیل ایجاد می‌شوند. داروهایی نظیر ایبوپروفن که برای کاهش درد و التهاب مصرف می‌شوند، می‌توانند آسیب‌های جبران ناپذیری به کلیه‌های شما وارد کنند. در حقیقت مصرف این داروهای شیمیایی به طور موقت و برای درمان بیماری‌ها مشکل ساز نخواهد بود. بلکه مصرف دائم و خودسرانه آن‌ها باعث ایجاد خطر برای سلامت کلیه ها خواهد شد. بنابراین بهتر است برای مقابله با دردهای قدیمی، سریعا با پزشک خود مشورت نمایید.

۸) به طور منظم و در زمان‌های مشخص سلامت کلیه‌های خود را بررسی کنید.

یکی از مواردی که در درمان بیماری‌های کلیوی بسیار موثر است، تشخیص زود هنگام این بیماریهاست. بنابراین بهتر است اگر جزو افرادی هستید که در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارید، به طور منظم سلامت کلیه‌های خود را بررسی کنید. افراد بالای ۶۰ سال، بیماران قلبی و عروقی، افراد دیابتی، افرادی که با وزن کم به دنیا آمده‌اند، افرادی که خود یا خانواده شان به بیماری فشار خون مبتلا هستند و همچنین افراد چاق بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارند. بهتر است در صورت کلیه درد مداوم و مشاهده علائم بیماری‌های کلیوی، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

منبع: صد آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس