کد خبر 1422743
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
اغتشاشات

موضوع تجزیه ایران قطعا به‌عنوان یکی از خواسته‌های اصلی نظام سلطه به‌ویژه آمریکا است که البته آنها از همه امکانات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود برای رسیدن به این هدف خود استفاده خواهند کرد.

به گزارش مشرق، سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به فعال شدن گروه‌های تجزیه‌طلب در نقاط مرزی ایران، نقش غرب در طراحی پروژه جدایی‌طلبی در منطقه غرب آسیا را برجسته توصیف و اظهار کرد: در ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی، نقشه قدیمی خاورمیانه جدید برملا شد. حقیقت موضوع این بود که خانم کاندولیزا رایس، وزیر خارجه وقت آمریکا طی جنگ ۳۳ روزه اسرائیل علیه لبنان تلاش کرد تا طبل اجرایی ‌شدن این طرح در منطقه غرب آسیا را به صورت عملیات آشکار به‌صدا درآورد.

وی با بیان این‌که عدم موفقیت رژیم صهیونیستی حتی با حمایت بین‌المللی کشورهای غرب در جنگ ۳۳ روزه باعث نشد این نقشه برای همیشه به بایگانی سپرده شود، گفت: در ادامه تلاش غربی‌ها برای گسترش طرح‌های جدایی‌طلبانه، بعد از مدتی صحبت از تجزیه عراق و جمهوری اسلامی ایران به میان آمد و درواقع این نقشه از نیم‌قرن گذشته تاکنون همواره در دستور کار ایالات متحده آمریکا قرار داشت تا بتواند کشورهای غرب آسیا به‌ویژه کشورهایی که دارای نفت و سرزمین‌های گسترده هستند را به کشورهای کوچک و آکواریومی تبدیل کنند تا بر روی همه مسائل آنها تأثیر بگذارند.

صدرالحسینی با اشاره به تجربه سوریه تاکید کرد: طرح تجزیه‌طلبی در سال ۲۰۱۱ باتوجه به وقوع شورش در سوریه، یک‌بار دیگر کلید خورد و به‌دلیل هم‌زمانی اجرای این نقشه در عراق در دوران نخست‌وزیری نوری‌المالکی، تلاش هم‌زمانی صورت گرفت تا عراق و سوریه به‌عنوان دو کشور استقلال‌خواه و مقابله‌کننده با یکجانبه‌گرایی آمریکا، تجزیه شوند و البته از سرنوشت این دو کشور همگان مطلع هستند که عدم‌موفقیت آمریکایی‌ها باعث شد که دیگر در رسانه‌ها موضوع تقسیم کشورهای بزرگ و مستقل مطرح نشود اما هنوز هم این نقشه در دستور کار مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا قرار دارد. وی با بیان این‌که اروپا و آمریکا درپی تشدید اختلافات قومی و تجزیه‌طلبی در ایران‌اند، اظهار کرد: باوقوع آشوب‌ها و اغتشاشات روزهای اخیر در ایران، همه تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی و بین‌المللی متوجه واقعیت قضیه هستند که به چه دلیل مجددا تحرکات تجزیه‌طلبان در کشورهای بزرگ و مقتدری مثل ایران، صحنه‌های دلخراشی را برای بخش‌هایی از کشور ایجاد می‌کند و نمونه بارز آن‌ هم حوادثی است که روزهای پیش در سیستان و بلوچستان رخ‌داده و همچنین می‌توان در این زمینه به تحرکات فرامرزی در جوار استان‌های کردستان و آذربایجان‌غربی اشاره کرد.

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل با اشاره به ویژگی‌های اجتماعی ایران تاکید کرد: باید این نکته موردتوجه قرار گیرد که کشورمان با توجه به این‌که بیشترین اقلیت‌های قومی را در بین کشورهای منطقه دارد و یکپارچگی ایران ناشی از حضور اقوام عرب، کرد،‌ فارس، آذری و... است بنابراین موضوع تجزیه ایران قطعا به‌عنوان یکی از خواسته‌های اصلی نظام سلطه به‌ویژه آمریکا است که البته آنها از همه امکانات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود اعم از دلارهای نفتی، رسانه‌های نوین،‌ ماهواره‌ها و عوامل فریب‌خورده برای رسیدن به این هدف خود استفاده خواهند کرد.

صدرالحسینی با اشاره به تلاش‌های غربی‌ها برای تشدید فعالیت‌های تجزیه‌طلبان گفت: یکی از سؤالات اساسی این است که چه عوامل مقومی در جمهوری اسلامی وجود دارد که از تجزیه کشور جلوگیری می‌کند. در این رابطه جامعه‌شناسان سیاسی به چند نقطه محوری دست‌یافته‌اند که اساسی‌ترین آنها، موضوع ولایت‌فقیه و رهبری جامعه است. نکته بعدی مسأله هویت ملی است و می‌دانیم که از قرون گذشته مسأله ایرانیت برای همه ایرانیان موردتوجه بوده است و البته در شرایط کنونی می‌توانیم مسأله مهم امیدواری به آینده را نیز به این عوامل اضافه کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 2
    مسأله مهم امیدواری به آینده را نیز به این عوامل اضافه کنیم، چرت و پرت محض، در مورد موارد آخر يه سری به مردم بزن
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      1 2
      سر زدم ... اغتشاشات جمع بشه امیدواری هم بیشتر تر میشه
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    2 0
    هرگز نمیتونند
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    3 0
    طراحی دشمن ، تجزیه و آکواریومی کردن ایران است".دو زار بده آش به همین خیال باش!.یارو سه روزه میخواست وارد تهران بشه!،یکی هم شعار امروز مهران ،فردا تهران رو سر داد!،نقشه رو سر و ته گرفته بود سر از آلبانی در آورد!.
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    1 0
    امیدواری به آینده 😂😂😂😂😂😂

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس