کد خبر 1422691
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۶
قلقلک

بعضی کارشناسان معتقدند خنده ی غیر قابل کنترل آنقدری که به نظر می رسد مفرح نیست، به خصوص درباره ی کودکان خردسال.

به گزارش مشرق، در ادامه می خواهیم ببینیم وقتی کودکی را قلقلک می دهیم دقیقاً چه اتفاقی رخ می دهد و چرا نباید این کار را انجام داد.

قلقلک دادن می تواند تروماتیک باشد

بهترین فرد برای قضاوت درباره ی اینکه آیا باید نوزاد خود را قلقلک دهیم یا نه، خود دوران خردسالی مان است. بیشتر ما دست کم یک خاطره ی ناخوشایند از تلاش برای متوقف کردن کسی که ما را قلقلک می داد داریم اما از خنده ی زیاد قادر به صحبت نبودیم. گاهی هم پشت هم از آن شخص می خواستیم بس کند یا سعی می کردیم از دست او فرار کنیم.

قلقلک طولانی می تواند ضربان قلب را بالا ببرد، ترس از خفگی در کودک ایجاد کند و باعث بیش انگیختگی او شود. در نتیجه ی این وضعیت، کودک انرژی اضافه ای پیدا می کند که اگر تخلیه نشود، منجر به تروما می شود.

قلقلک دادن می تواند باعث فلج موقت شود

قلقلک سرگرم کننده است اما ممکن است خطرناک هم باشد. احساس قلقلک داده شدن بیشتر اوقات این حس را به افراد می دهد که مورد حمله قرار گرفته اند. هیجان زدگی مکرر و شدید باعث کاتاپلکسی (Cataplexy)، نوعی فلج موقت می شود که توانایی مقابله با قلقلک را از فرد می گیرد.

خنده پس از قلقلک، یک واکنش غیرارادی است

ما اغلب تصور می کنیم خنده نشانه ی شادی است. اما برعکس، انسان ها هنگام قلقلک داده شدن، در واکنشی غیر ارادی شروع به خندیدن می کنند. به همین دلیل، ما هیچ کنترلی بر واکنش خود نداریم و این مسأله در مورد نوزادان و کودکان خردسال بدتر است چون آن ها توانایی بیان نیازها و خواسته های خود را ندارند.

قلقلک از نظر فیزیکی دردآور است

قلقلک های شما ممکن است فریاد فرزند خردسال تان را به همراه خنده ی او بلند کند. با این حال، این کار می تواند برای او دردآور و ناخوشایند باشد. تحقیقی بر روی حالت های چهره نشان داده قلقلک دادن یک وجه ناخوشایند دارد، چون شرکت کنندگان این تحقیق با آنکه در حال خنده بودند، اما چهره ی خود را در هم کشیده بودند، موضوعی که حاکی از درد کشیدن آن ها بود.

قلقلک حق آن ها برای در اختیار داشتن کنترل بدن خود را زیر پا می گذارد

وقتی به قلقلک دادن فکر می کنیم، تصویر کسی را می بینیم که در حالی که با حالتی عصبی در حال خنده است و به خود می پیچید، سعی بر فرار دارد. در هنگام قلقلک، قسمت های حساسی از بدن لمس می شوند، مثل زیر بغل، شکم و کف پا.

چون سخت می شود فهمید که آیا کودک از قلقلک داده شدن لذت می برد و مرز این کار کجا است، احتمالش زیاد است که با صدای خنده ی او به اشتباه بیافتید و تلاش هایش برای فرار را نادیده بگیرید. این کار یک پیام اشتباه به کودک می دهد و تلویحاً به او می گوید که ما به مرزبندی های او و حقش برای در اختیار داشتن کنترل بدنش احترام نمی گذاریم.

راه هایی دیگر برای خنداندن نوزادان

اگر می خواهید با نوزاد خود بازی کنید، راه های زیادی برای سرگرم کردن او بدون به خطر انداختن سلامت روانی یا جسمی او وجود دارد. مثل شکلک درآوردن، دالی بازی و صحبت کردن با یک صدای بامزه یا زبانی ساختگی.

منبع:روزیاتو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حسین IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    1 0
    الکی نوشته، خود بچه میگن بیا بازی ، اونها بالشت پرت میکنن و فرار میکنند و میدونند اگر گیر بیفتد قلقلکشون میدم، ولی خودشون میگن
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    1 0
    تاحالاهیچ نوزادی براثرقلقلک آسیب ندیده ونظرات کارشناسان هم الکی است!
  • محمد IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 0
    خوب بود تشکر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس