کی‌روش: امیدوارم توسط ایرانی ها هو نشوم/ باید در جام جهانی جادو کنم

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در گفت‌وگویی مفصل از چالش پیش رو با تیمش در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سخن گفت.

به گزارش مشرق، کارلوس کی‌روش که اخیراً و در فاصله تقریباً دو ماه مانده به آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر جانشین دراگان اسکوچیچ شد و هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده گرفت، در گفت‌وگو با برنامه «ورلد فوتبال» از رادیو «بی‌بی‌سی»، درباره آینده حرفه‌ای‌اش با تیم ملی ایران گفت: امروز نمی‌دانم که سرنوشتم با تیم ملی به کجا خواهد رسید، اما امیدوارم این دوره حضورم در تیم ملی همراه با لحظه‌ای خاص برای هواداران ایران شود و اینکه بتوانیم به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی صعود کنیم چون ما می‌خواهیم در میان بهترین بازیکنان و بهترین تیم‌ها باشیم.

وقتی ما در جام جهانی هستیم، کوسه‌های بزرگ ظاهر می‌شوند

وی در ادامه با اشاره به همگروهی ایران با تیم‌هایی همچون انگلیس و آمریکا اظهار داشت: وقتی ما در جام جهانی هستیم، کوسه‌های بزرگ ظاهر می‌شوند، اما واکنش من به قرعه‌ای که نصیب ایران شد این بود که این گروه خاصی است، اما مهم این است که در جام جهانی رقبای‌مان را بزرگتر از چیزی که هستند، نکنیم و خودمان را هم کوچک فرض نکنیم. من سعی می‌کنم از قدرتم استفاده کنم و از برتری‌ام برای محافظت از بازیکنانم بهره ببرم.

باید مقابل بهترین تیم‌ها بازی کنیم، چون یا می‌بریم یا یاد می‌گیریم

سرمربی پرتغالی تیم ملی در مواجهه با این پرسش که «با توجه به اینکه بازیکنانی از تیم شما در پنج لیگ برتر اروپا بازی می‌کنند، انتظارات از تیم ملی برای رسیدن به مرحله حذفی جام جهانی بالاست. با توجه به اینکه گروه B به لحاظ میانگین رنکنیگ تیم‌های حاضر در آنها در صدر دیگر گروه‌ها قرار دارد، آیا به نظرتان این انتظار بالای هواداران از تیم ملی ایران واقع‌بینانه است؟»، خاطرنشان کرد: (باخنده) به نظرم ما همچنین در گروهی قرار داریم که در رده‌بندی دستمزدی هم در بهترین جایگاه است. انتظارات هواداران بالاتر از انتظاراتی که ما از تیم داریم، نیست. ما انتظارات بالایی از تیم‌مان داریم. ما نمی‌توانیم بدون چنین انتظاراتی زندگی کنیم، در غیر اینصورت ما نیازی به هواداران نداریم، نیازی به نفس کشیدن نداریم و غیره و غیره. هر روز صبح به بازیکنانم می‌گویم شما یک چالش پیش روی خود دارید و آنهم این است که باید بر خودتان غلبه کنید، اینکه به دیروز فکر کنید که چه کار کردید و امروز باید بهتر از دیروز باشید. وقتی بازیکنان اینطور فکر کنند، شما به‌عنوان مربی احساس راحتی می‌کنید. من باید یک چیزی را اینجا بگویم، ما با انگلیس، ولز و آمریکا در جام جهانی بازی می‌کنیم، اما نگرانی من از این است که گاهی اوقات مجبور به انجام دیدارهای دوستانه‌ای با تیم‌هایی‌ همچون گینه و تیم‌هایی در این سطح می‌شویم که احترام زیادی هم برای آنها قائل هستم، اما سئوال اینجاست که آیا شما اعتبار خود را با شکست مقابل انگلیس از دست می‌دهید یا با شکست در یک بازی دوستانه مقابل تیمی در سطح خودتان؟! ما باید سعی کنیم مقابل بهترین تیم‌ها بازی کنیم، چون یا می‌بریم یا یاد می‌گیریم.

در جام جهانی داستان متفاوت است و جایی برای پیدا کردن شهرت نیست

«آیا فکر می‌کنید با وجود انگلیس، ولز و آمریکا در گروه B به خصوص با وجود دو تیم آخر، این بهترین فرصتی است که تاکنون برای رساندن ایران به مرحله حذفی جام جهانی داشته‌اید؟ به نظر می‌رسد که ایران سطح برابری با تیم‌های ولز و آمریکا دارد.»، کی‌روش ۶۹ ساله این پرسش را هم اینطور پاسخ داد: نه، من اینطور فکر نمی‌کنم، چون تمامی بازی‌های جام جهانی درجه سختی مشابهی دارد. در بازی اول رویکرد ذهنی تیم خیلی مهم است، سپس در حالی پا به بازی دوم می‌گذارید که به ترکیبی از نتایج گروه بستگی دارد و وقتی به بازی سوم می‌رسید فشار زیادی روی تیم وجود دارد، چون برای همه چیز یا هیچ بازی می‌کنید. ما مشکلی برای به رسمیت شناختن انگلیس نداریم، چون آنها بخت اول صعود از این گروه به‌عنوان صدرنشین هستند. در مورد برابری سطح ایران با دو تیم ولز و آمریکا هم باید بگویم که وقتی بازی‌های مرحله گروهی جام جهانی شروع می‌شود، آنهم در چنین تورنمنت کوتاهی، داستان متفاوت است، چون جایی برای پیدا کردن شهرت نیست. در حال حاضر بازی با انگلیس برای ما مهم است و وقتی این بازی تمام شد به بازی بعدی و سپس به بازی آخرمان فکر خواهیم کرد.

هم‌گروهی با انگلیس باعث بهتر شدن تیم ما می‌شود

سرمربی پرتغالی تیم ملی کشورمان در ادامه در واکنش به این پرسش که «با توجه به اینکه دوره خیلی موفقی را در منچستریونایتد به‌عنوان دستیار سرالکس فرگوسن داشته‌اید، بازی با انگلیس در جام جهانی برای شما چه معنا و مفهومی دارد؟»، خاطر نشان کرد: بله، این بازی خاصی است، اما این هم یک بازی است که به بازی‌های ملی من به‌عنوان سرمربی اضافه خواهد شد. همگروهی با انگلیس باعث بهتر شدن تیم ما می‌شود، بازی مقابل تیمی بزرگ با بازیکنان بزرگ باعث سرافرازی است. در بازی مقابل انگلیس ما سعی خواهیم کرد تا به دنیا نشان دهیم که فوتبال تنها ورزشی است که اگر روزتان باشد، اگر لحظه درست باشد، اگر آماده باشید و اگر از فرصت‌ها استفاده کنید، چیزی به اسم از پیش‌برنده وجود ندارد و هرگز کسی نمی‌تواند پیش از یک بازی بگوید که سه امتیاز این بازی در جیب‌مان است. بازیکنان انگلیس با آمادگی کامل به جام جهانی می‌آیند با مربی‌ای (گرت ساوت‌گیت) که سال‌های زیادی آنها را می‌شناسد، آنها در چند سال اخیر راهنمایی خاص و روشنی داشته‌اند. دیگر چه می‌توانم بگویم؟ ما آماده‌ایم تا از رویارویی با انگلیس لذت ببریم.

بیشتر بخوانید:

می‌توانیم با کی روش تا جام ملت‌ها ادامه دهیم/ هیچ اختلافی نیست و طارمی بارها سردار را تشویق می‌کرد

هری کین می‌تواند در یک لحظه روند بازی را تغییر دهد

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه «تیم شما به خاطر دفاع بسیار مستحکمش در طول هشت سالی که پیش از این هدایت ایران را برعهده داشتید، مشهور بود. در تقابل با هری کین اوضاع چطور پیش خواهد رفت؟»، گفت: (باخنده) باید این سؤال را از هری کین هم بپرسید. هری بازیکن فوق‌العاده‌ای است و برای او که بازیکنی بااستعداد و در زمین رهبری فوق‌العاده است، احترام زیادی قائلم. کین بازیکنی است که می‌تواند در یک لحظه روند بازی را تغییر دهد، اما هرگز دوست ندارم درباره بازیکنان به صورت انفرادی صحبت کنم. به نظرم قدرت تیمی مهمتر است، اینکه تیم توانایی تصمیم‌گیری سریع‌تر در لحظات حساس را داشته باشد و از فضاها استفاده کند. مردم گاهی می‌گویند که شما بازی دفاعی مستحکمی را انجام می‌دهید، اما واقعیت این است که ما نیاز به تمرکز بالا، عزمی راسخ و سازماندهی خوب در زمانی که توپ در اختیارمان نیست، داریم. وقتی در خط حمله حریف بازیکنی مثل هری کین است، ما باید به چنین روش و با ذهنیت برتری‌جویی بازی کنیم. این بدین معناست که ما تنها با این هدف به طور سازمان یافته دفاع می‌کنیم تا توپ را هر چه سریع‌تر از حریف پس بگیریم و این خیلی مهم است، چون وقتی توپ را در اختیار می‌گیریم می‌دانیم که چطور توپ را به خط حمله انتقال دهیم و سعی می‌کنیم به پیروزی برسیم.

ساوت‌گیت مربی خیلی خوبی است و می‌داند چطور به کارش ادمه دهد

کارلوس کی‌روش در ادامه این پرسش را که «ساوت‌گیت به خاطر نتایجی که تیمش در سال ۲۰۲۲ گرفته، توسط هواداران انگلیس هو شده است. آیا ممکن است ما به نتیجه‌ای غیرقابل انتظار در بازی اول بین دو تیم انگلیس و ایران فکر کنیم؟»، اینگونه جواب داد: هو شدن توسط هواداران چیز جدیدی برای ما مربیان نیست. من هم چنین چیزی را پیش از این تجربه کرده‌ام. ساوت‌گیت مربی خیلی خوبی است و می‌داند چطور به کارش ادمه دهد. در حال حاضر برای من مهم است که از بروز چنین چیزی برای خودم جلوگیری کنم تا توسط هواداران ایران هو نشوم.

باید از شانس‌های خود مقابل تیم‌های انگلیس، ولز و آمریکا استفاده کنیم

«آیا این فرم بد انگلیس در بازی‌های اخیرش به تیم شما اعتمادبه‌نفس می‌دهد؟»، وی در پاسخ به این پرسش یادشده هم گفت: نه، اینطور نیست. ما تنها می‌توانیم زمانی اعتمادبه‌نفس‌مان را بالا ببریم که از بهترین تیم‌ها چیزهایی یاد بگیریم و روحیه برتری‌جویی‌ خودمان را تقویت کنیم. چنین چیزی وجود ندارد که ما بر این باور باشیم که به خاطر مشکل تیمی دیگر به نتیجه می‌رسیم! اگر در روز مدنظر و در لحظه درست آماده نباشیم، مهم نیست که حریف‌مان مشکل دارد یا خیر، قطعاً به موفقیت نخواهیم رسید. این دوره از جام جهانی درست در کوران و اواسط فصل جاری لیگ برتر انگلیس برگزار خواهد شد که برای بازیکنان ما آسان نخواهد بود، چون بازیکنان انگلیس با آمادگی کامل و با جاه‌طلبی بالا به قطر خواهند آمد. انگلیس به لحاظ تیمی خیلی خوب است، بنابراین ما باید بهترین عملکردمان را به نمایش بگذاریم و از شانس‌های خود مقابل تیم‌های انگلیس، ولز و آمریکا استفاده کنیم.

وظیفه ما ایجاب می‌کند تا عضوی از ملل متحد فوتبال باشیم

وی همچنین درباره اینکه آیا نگرانی از این بابت ندارد که تیمش ممکن است در جام جهانی قطر در رویارویی با تیم‌های انگلیس و آمریکا به دلیل مشکلات سیاسی دیرینه‌ بین این سه کشور دچار پریشانی شوند، اظهار داشت: این دو بازی برای ما مثل دو بازی ساده فوتبال است. یک چیز را پس از این همه سال کار کردن در سطح حرفه‌ای فوتبال می‌توانم با قاطعیت بگویم که بازیکنان هر دو تیم سعی می‌کنند ضمن لذت بردن از بازی‌شان و خلق بازی سرگرم‌کننده، به پیروزی برسند. ببینید وظیفه ما ایجاب می‌کند تا عضوی از ملل متحد فوتبال باشیم و شادی و سرگرمی را خلق کنیم و این چیزی است که دقیقاً من می‌خواهم.

سرمربی تیم ملی که اخیراً جانشین دراگان اسکوچیچ شد تا برای دومین بار هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد، درباره انگیزه‌اش برای هدایت مجدد تیم ملی ایران تأکید کرد: بعد از شکست تیم ملی مصر مقابل سنگال در فینال جام ملت‌های آفریقا آنهم در ضربات پنالتی و پایان همکاری‌ام با فدراسیون فوتبال مصر من درگیر هیچ پروژه‌ای نبودم، بنابراین وقتی از فدراسیون فوتبال ایران با من تماس گرفتند که آیا آماده بازگشت به تیم ملی هستی، همانطور که در پستی که در شبکه اجتماعی هم نوشتم، وقتی خانواده شما را به خانه فرا می‌خواند، تنها کاری که انجام می‌دهی این است که فقط آنجا حاضر شوی، ایمان خود را نشان دهی و آماده انجام وظیفه و مأموریت شوی. ایران در طول ۹ سالی که آنجا بودم، خانواده و خانه دوم من بود، من دوران شگفت‌انگیری را در آنجا سپری کرده و با این بچه‌ها در آنجا کار کرده بودم. برخی از این بازیکنان زمانی که من هدایت تیم ملی را برعهده گرفتم، پسری بیش نبودند، اما در ادامه نامزد کردند، ازدواج کردند و پدر شدند. (باخنده) حالا تصور کنید که یکی از همین روزها آنها پدربزرگ شوند و امیدوارم این اتفاق در دوره مربیگری من بیفتد!

من برادر بزرگ‌تر بازیکنان تیم ملی هستم

«آیا بازیکنان تیم ملی ایران با شما در تماس بودند که به تیم ملی برگردید؟»، کی‌روش در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: نه، اینطور نبود. بعد از اینکه رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران (مهدی تاج) و هیئت رئیسه فدراسیون تصمیم به ایجاد تغییر در کادر فنی گرفتند، پیام‌هایی بین ما (فدراسیون و خودش) رد و بدل شد، اما باید بگویم که این بازیکنان شگفت‌انگیز هستند و از زمانی که ایران را در سال ۲۰۱۹ ترک کردم با بسیاری از آنها در ارتباط بودم و با رد و بد کردن پیام‌ها از یکدیگر حمایت می‌کردیم و من بازی‌های همه آنها را دنبال می‌کردم. ما رابطه فوق‌العاده‌ای با هم داریم. (مجری صحبت‌های کی‌روش را قطع می‌کند و می‌گوید شما به نظر می‌رسد نقش پدر را برای بازیکنان تیم ملی دارید) پدر؟ ما عضوی از یک خانواده فوق‌العاده هستیم و بهتر است بگویم که من مثل برادر بزرگ آنها هستم.

در مورد جام جهانی با هیچ مربی رقابت ندارم

سرمربی پرتغالی تیم ملی کشورمان که در قطر چهارمین حضورش در رقابت‌های جام جهانی به‌عنوان سرمربی را تجربه خواهد کرد، در پاسخ به این پرسش که «فرصت برای رسیدن به رکورد بورا میلوتینوویچ که پنح حضور در جام جهانی داشته، چقدر در تصمیم‌تان برای بازگشت به تیم ملی تأثیرگذار بوده است؟»، گفت: من در مورد جام جهانی با هیچ مربی رقابت ندارم. رؤیای من این بود که چهار بار از طریق مسابقات انتخابی به جام جهانی برسم که این اتفاق منحصربه‌فردی بود و طعم خاصی داشت.

زمانی که سرمربی تیم ملی ایران شدم این تیم فقط یک لژیونر داشت

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد: در جام جهانی ۲۰۱۴ بازیکنان جوانی همچون سردار آزمون و مهدی طارمی را برای تیم ملی انتخاب کردم، اما در آخرین لحظه این بازیکنان جوان را صدا زدم و به آنها گفتم که ببینید اسم شما در لیست نهایی سفر به برزیل نیست، اما به کارتان ادامه دهید، من به شما اعتماد دارم. به آنها گفتم تمرکزتان را از دست ندهید، چون فرصت شما هم از راه خواهد رسید. در جام جهانی ۲۰۱۸ تصور کنید که چه احساسی در قبال این بازیکنان جوان داشتم، علیرضا جهانبخش که در انگلیس بازی می‌کرد و حالا عضو تیم فاینورد است، طارمی که حالا برای پورتو بازی می‌کند، سردار آزمون و مجید حسینی. در مورد مجید باید بگویم که او در حالی با تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ مقابل مراکش، اسپانیا و پرتغال بازی کرد که پیش از آن هیچ بازی ملی در کارنامه‌اش نداشت. اگر این موضوع را با یک مربی اروپایی در میان بگذارید، خواهد گفت که بازیکنی که پیش از این به تیم ملی فراخوانده نشده است، نمی‌تواند در ترکیب تیم برای جام جهانی باشد، چون آماده بازی در این سطح نیست. به‌عنوان سرمربی ایران این یک چالش است که از بازیکنان لیگ ایران بازیکنانی را دعوت کنید و آنها را مورد ارزیابی قرار دهید. وقتی در سال ۲۰۱۱ من هدایت تیم ملی را برعهده گرفتم، جواد نکونام تنها لژیرنر ایران بود که در اروپا بازی می‌کرد، اما حالا ما ۱۷ یا ۱۸ بازیکن داریم که در خارج از ایران بازی می‌کنند.

در این بازه زمانی کوتاه باید جادو کنم!

کی‌روش همچنین درباره فرصت کمی که برای آماده‌سازی تیمش برای جام جهانی قطر و آنالیز رقبا خواهد داشت، گفت: این چالش پیش روی من است و در این بازه زمانی کوتاه باید جادو کنم. باید از دانش و تجربیاتم و به خصوص از تعهد بازیکنانم و کمک فدراسیون استفاده کنم. شرایط به هر حال همین است و شکایتی هم ندارم. ما - در فاصله ۱۷ روز مانده به آغاز جام جهانی - باید با آن دست بازیکنان‌مان که در لیگ ایران مشغول به بازی هستند، اردوی‌مان را آغاز کنیم و وقتی لژیونرهای‌مان از اروپا به جمع ما اضافه می‌شوند، تنها هفت روز برای آماده‌سازی خود پیش از مصاف با انگلیس وقت خواهیم داشت. پس از این همه سال کار در فوتبال حرفه‌ای، این دشوارترین چالشی است که تاکنون خدا پیش ‌روی من گذاشته است. باید این را بگویم که من با بیشتر این بازیکنانی که در حال حاضر در ترکیب تیم ملی هستند به مدت سه، چهار یا شش سال کار کرده‌ام و با برخی از آنها حتی بیشتر از این. آنها حالا بازیکنان پخته‌تر و باتجربه‌تری هستند و برخی از این بازیکنان در سطح بالایی از فوتبال اروپا بازی می‌کنند. من آنها را می‌شناسم و وقتی چیزی می‌گویم، بازیکنان واکنشی از خود نشان می‌دهند که صادقانه باید بگویم انتظار چنین چیزی را در این مدت کوتاه و در این آماده‌سازی یک هفته‌ای نداشتم. بازیکنان ما در بازی با اروگوئه نشان دادند که چقدر منظم و سازمان‌یافته هستند و این را با تعهد بالای خود اجرایی کردند. ایران تیمی است که هرگز در طول دوران زندگی‌ام فراموشش نخواهم کرد. من در طول دوران حرفه‌ای‌ام در کشورهای مختلف و با بازیکنان بزرگ زیادی کار کرده‌ام، اما هرگز بازیکنانی همچون بازیکنان ایران ندیده‌ام که چنین عملکردی را با چنین احساسی از خود ارائه می‌دهند.

حالا وظیفه ماست که مردم ایران را خوشحال کنیم

سرمربی تیم ملی ایران در ادامه در واکنش به این سؤال که «آیا شما و بازیکنان بار مسئولیت را روی شانه‌های خود برای نشاندن خنده روی چهره ایرانیان حس نمی‌کنید؟»، خاطر نشان کرد: در زندگی فوتبالی ما از زمانی که متولد شده‌ایم، این احساس مسؤلیت همیشه روی شانه‌های‌مان وجود داشته است. حالا وظیفه ماست که مردم ایران را خوشحال کنیم. ما به مسؤلیت خود واقف هستیم. ما انگیزه کافی برای بازی کردن فراتر از محدودیت‌های‌مان و تلاش برای کسب پیروزی داریم.

سرمربی پرتغالی تیم ملی در پایان این پرسش را که «درست است که بازیکنان تیم ملی از شما شناخت خوبی دارند، اما با توجه به فرصت کمی که تا آغاز جام جهانی باقی مانده، اگر در قطر اوضاع طبق خواسته شما پیش نرود و جام جهانی ضعیفی داشته باشید، نگران این نیستید که میراثی که در ایران از خود به جا گذاشته‌اید، تحت تأثیر قرار بگیرد و اینکه چطور در این کشور از شما یاد شود؟»، گفت: البته که این یک ریسک است! هدف من و تیمم این است که هواداران را خوشحال کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NO ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    3 1
    کیروش کبیر تو ببری، ببازی، برای ما سر مربی هستی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس