درخواست برجامی چهره‌های سیاسی اروپایی از ایران و آمریکا

یک نشریه اقتصادی نوشت: نقض توافق با ایران از سوی آمریکا در صورت توافق جدید قطعی است.

به گزارش مشرق، کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: اویل پرایس نوشت: مذاکرات برای احیای برجام بین ایران و گروه 1+5 متشکل از چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، آمریکا و آلمان به نظر در بن بست است. اما اگر برجام شکست بخورد، چه؟ حتی در صورت شکست برجام، باز هم ایران باید با همسایگان خود در خلیج‌فارس تعامل داشته باشد. آمریکا و اروپا با هر کاری که تهران انجام دهد مخالف خواهند بود، بنابراین تهران باید بر بهبود روابط منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها و کاهش ریسک تجاری در منطقه تمرکز کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که دستیابی به توافق موفق مستلزم «واقع‌گرایی و عزم و اراده» واشنگتن است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده هم در واکنش گفت که دستیابی به توافق در مقطع فعلی بعید است. فرانسه، آلمان و بریتانیا گفتند که با شرکای خود در مورد «تداوم تشدید تنش هسته‌ای و عدم همکاری ایران» مشورت خواهند کرد و سازمان ملل گفت که انعطاف‌پذیری همه طرف‌ها ضروری است.

برای ناظران غربی، هدف از توافق هسته‌ای این بود که سرعت توسعه توان هسته‌ای ایران را کاهش دهد، نه آن را متوقف سازد. چرا؟ زیرا ایرانی‌های مغرور، هرگز زیر بار چنین چیزی نمی‌رفتند، رهبران ایران دیدند که چه اتفاقی برای معمر قذافی در لیبی افتاد که به برنامه تسلیحات هسته‌ای خود در سال 2003 پایان داد اما در سال 2011 کشته شد. آنها فکر می‌کنند که توان هسته‌ای کشورشان را در ثبات می‌برد، آنها فکر می‌کنند که حتی اگر توافقی وجود داشته باشد، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را قبل از خشک شدن جوهر توافق دوباره اعمال خواهند کرد.

اگر مذاکرات به پایان برسد، روز غم‌انگیزی برای هتلداران در وین خواهد بود، اما ایران کارهای زیادی دارد که باید انجام دهد. اول، به کار روی برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد اما آن را در سطحی مشخص نگاه خواهد داشت. این کشور علی‌رغم تحریم‌های گسترده، اقدامات بزرگی انجام داده و زمان آن رسیده است که برخی از دانشمندان و مهندسان را به پروژه‌های عمرانی اختصاص دهد تا اقتصاد خود را توسعه داده و تقویت کند. 

ایران در این راستا، به کار بر روی برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد، کشوری که به عنوان بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشک‌های بالستیک در خاورمیانه شناخته می‌شود. برنامه دفاعی ایران اخیراً با پرتاب ماهواره سنجش از دور خیام که احتمالاً برای رصد دشمنان ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت، تقویت شده است.

اما اگر برجام شکست بخورد، چه؟ حتی در صورت شکست برجام باز هم ایران باید با همسایگان خود در خلیج‌فارس تعامل داشته باشد. آمریکا و اروپا با هر کاری که تهران انجام دهد مخالف خواهند بود، بنابراین تهران باید بر بهبود روابط منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها و کاهش ریسک تجاری در منطقه تمرکز کند. در مجموع گسترش تجارت منطقه‌ای علی‌رغم تحریم‌ها دشوار می‌رسد، اما ایرانی‌ها باید این هدف را دنبال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • مصطفی IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    6 2
    شتر در خواب بیند پنبه دانه. اون روزی که آمریکایی ها تو طبس گیر افتادن و با خفت در رفتن ایرانی ها خواب بودن. یک روزی هم میرسه که آمریکاییهای زرنگ دوبار طعم تلخ چوب دست غیب رو نوشجان کنند.
  • SE ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 1
    احیای برجام داشته های هسته ای ایران را فقط برای دستیابی به چند ده میلیارد دلار از حسابهای بلکوه شده خود نابود خواهد کرد و مجددا تحریمها بسرعت باز خواهند گشت لذا نابودی و مرگ برجام برای پیشرفت ایران و گزیده نشدن چندباره از یک سوراخ یک ضرورت است.
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 1
    قابل توجه وزیر محترم امور خارجه که می فر مایند امریکا ییها برای توافق گامهایی برداشته اند!!!
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    3 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
    0 0
    بمحض اینکه ایران تعهدات برجامیشو انجام بده .یعنی صنعت هسته ای وغنیشده هاشو بنزدیک صفر برسونه .فردای این عمل .آمریکا از توافق خارج خواهد شد .تا ایران کمترین نفعی از توافق نبره.وبعداز مدتی دوباره خواستار توافق خواهد شد.الی تااخر.الان تیم مذاکره ایران قسمت راستی ازمائی امریکائیهارو بفراموشی سپرده.ودیگه حرفی ازش نمیزنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس