کد خبر 1421342
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۹
استارلینک

داده‌های سرویس Speedtest نشان می‌دهد سرعت دانلود و آپلود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، زومیت‌ نوشت: داده‌های سرویس Speedtest نشان می‌دهد سرعت دانلود و آپلود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

کاربران ساکن در ایالات متحده و کانادا، شاهد افت شدید سرعت دانلود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک هستند. در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ (بازه‌ی بین آوریل تا ژوئن) میانگین سرعت دانلود برای کاربران آمریکایی استارلینک به ۶۲٫۵۳ مگابیت‌برثانیه رسیده است؛ درحالی‌که آمریکایی‌ها در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی با سرعت ۹۰٫۵۵ مگابیت‌برثانیه ازطریق استارلینک دانلود می‌کردند.

علاوه‌براین سرعت آپلود نیز کاهش محسوسی را تجربه کرده است. درحالی‌که پیش‌تر استارلینک در آمریکا سرعت آپلود ۹٫۳۳ مگابیت‌برثانیه ارائه می‌داد، اکنون سرعت آپلود به ۷٫۲۴ مگابیت‌برثانیه رسیده است. در همین حین آمار نشان می‌دهد در کانادا میانگین سرعت دانلود از ۹۷٫۴۰ مگابیت‌برثانیه به ۷۵٫۷۳ مگابیت‌برثانیه کاهش یافته است.

ادعای کاهش سرعت دانلود و آپلود اینترنت استارلینک نخستین بار توسط Ookla و براساس داده‌های سرویس Speedtest.net مطرح شد. Speedtest.net وب‌سایتی است که دردسترس عموم قرار دارد و به کاربران امکان می‌دهد سرعت اینترنت خود را بررسی کنند.

شرکت Ookla افت سرعت استارلینک را به محبوبیت این اینترنت ماهواره‌ای نسبت می‌دهد. صدها هزار نفر در آمریکا و کانادا برای دریافت اینترنت استارلینک ثبت‌نام کرده‌اند. یکی از مزایای بزرگ استارلینک، ارائه‌ی اینترنت پهن‌باند به مناطق دور افتاده‌ای است که ساکنان آن مجبور به استفاده از اینترنت کم‌سرعت هستند. افزایش محبوبیت استارلینک باعث شده است ظرفیت شبکه‌ی طراحی‌شده توسط شرکت اسپیس ایکس محدود شود و در سلول‌هایی که مملو از مشترکین هستند، سرعت اینترنت کاهش پیدا کند.

بلایی که سر سرعت عجیب اینترنت استارلینک آمد!

گزارش شرکت Ookla در حالی از راه می‌رسد که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر تعداد بیشتری از کاربران استارلینک به دلیل کاهش سرعت این سرویس اینترنت ماهواره‌ای از اسپیس ایکس انتقاد کرده‌اند. اسپیس ایکس می‌گوید که استارلینک به مشترکین خانگی سرعت دانلود بین ۵۰ تا ۲۰۰ مگابیت‌برثانیه ارائه می‌دهد. گزارش‌ها می‌گویند سرعت دانلود استارلینک در برخی مواقع برای کاربرانی که با مشکل ازدحام شبکه دست‌وپنجه نرم می‌کنند به زیر پنج مگابیت‌برثانیه می‌رسد.

داده‌های منتشرشده توسط Ookla یکی از دلایلی است که کمیسیون فدرال ارتباطات در ماه گذشته با استناد به آن تصمیم گرفت بودجه‌ی ۸۸۶ میلیارد دلاری فدرال سرویس استارلینک را لغو کند. این کمیسیون افزون‌بر گزارش Ookla به دلایل دیگری مثل نوظهور بودن فناوری‌های استارلینک، محدودیت‌های شناخته‌شده‌ی ظرفیت این سرویس و نگرانی درباره‌ی هزینه‌ی استارلینک اشاره کرده بود.

اسپیس ایکس خواستار تجدیدنظر در تصمیم کمیسیون فدرال ارتباطات شده است. شرکت فضایی تحت مدیریت ایلان ماسک می‌گوید تصمیم جدید این کمیسیون باعث می‌شود افرادی که در ناحیه‌های دور افتاده زندگی می‌کنند از فناوری‌های روز عقب بمانند.

Ookla می‌گوید با وجود افت عملکرد سرویس استارلینک، میانگین سرعت دانلود بالای ۶۰ مگابیت‌برثانیه برای یک کاربر کافی است تا همه‌ی کارهای ممکن را در اینترنت انجام دهد، از جمله استریم ویدیو و دانلود بازی و برقراری تماس ویدیویی. این شرکت همچنین می‌گوید سرعت استارلینک بیشتر از سرویس‌های ماهواره‌ای رقیب نظیر Viasat و HughesNet است.

اسپیس ایکس تاکنون به‌صورت عمومی درباره‌ی مشکل ازدحام شبکه‌ی استارلینک اظهارنظر نکرده، اما در سکوت خبری ازطریق بخش پشتیبانی مشتریان به افت سرعت دانلود سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود اذعان کرده است. اسپیس ایکس برای رفع مشکلات مربوط به ازدحام شبکه قصد دارد هزاران ماهواره‌ی دیگر را به مدار پایینی زمین ارسال کند که البته انجام این کار نیازمند دریافت مجوز از نهادهای رگولاتوری خواهد بود.

استارلینک سرویسی محبوب و پرحاشیه است که کاربر برای اتصال به آن باید به پایانه‌ی زمینی (دیش) دسترسی داشته باشد که هزینه‌ی پایانه‌ی زمینی در کنار اشتراک ماهانه‌ی استارلینک درمجموع کاربر را متحمل هزینه بسیاری خواهد کرد. این شرکت افزون‌بر سرویس اختصاصی مشترکین خانگی، سرویس ویژه‌ای برای خودروی کاروان دارد و حتی برای قایق‌ها و کشتی‌ها نیز سرویس‌های مجزایی را درنظر گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    5 1
    هکش کردن
    • . IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      شاید
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    3 14
    متاسفانه اگر اینترنت ماهواره ای راه بیفته دیگه امکان فیلترینگ وجود نداره
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      7 1
      متأسفانه اگر موشک‌های ضد ماهواره راه بیفته دیگه نیازی به فیلترینگ وجود نداره
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      6 1
      خدا کریمه بلایی بدتر از فیلترینگ سر استار قراره بیاد
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      7 1
      امکان پارازیت و شنود هست
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    1 1
    بنظر میرسه ایران پیغام خودش رو به آمریکائیها رسونده
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    0 0
    سرعتشو میگی، قیمتشو هم بگو !
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      4 1
      بیست و پنج میلیون برای دیش و ماهانه ۳ میلیون تومان برای اشتراک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس