کد خبر 1421223
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱

به گزارش مشرق، مهدی جمشیدی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال شخصی اش در ایتا نوشت:

۱. قرار بود که مرگ مهسا امینی، به «زمینۀ مساعد» و «دستاویز موجّهی»ی برای شکل‌دهی به یک جنبشِ به‌ظاهر «اعتراضی» و در واقع، «ساختارشکنانه» تبدیل شود تا از این طریق، نظام جمهوری اسلامی در ورطۀ یک چالش دشوار، گرفتار شود و به زانو درآید. مهسا امینی از هر جهت، گزینۀ بسیار «هیجان‌انگیز» و «اجماع‌ساز»ی بود. جریان غیرانقلابی نیز «بی‌درنگ» و «جدّی» به میدان آمد و هرچه در توان داشت را به‌کار گرفت تا «شور کاذب» و «حرارت تصنّعی» بیافریند و از یک حادثۀ ناخواسته و سرشار از ابهام و مبتلا به تعلیق، «بحران ملّی» پدید بیاورد. این بار، «سلبریتی‌ها»ی نمک‌خوردۀ نمک‌دان‌شکسته نیز به میدان فراخوانده شدند تا بازی طرّاحی‌شده، نقص و کمبود مرجعیّتی نداشته باشد. همۀ این ظرفیّت‌ها در فضای مجازی، به خطّ شدند و به‌ظاهر جبهه‌ای شکل گرفت که «صدای بلند» داشت و می‌توانست حاکمیّت را در کوتاه‌مدّت، به عقب‌نشینی و انفعال وادارد و یک زنجیرۀ تمام‌نشدنی از مطالبه‌گریِ ساختارشکنانه و سکولار را صورت‌بندی کند.

۲. در مرحلۀ بعد، باید کنشگری از «فضای مجازی» به «فضای واقعی» انتقال می‌یافت تا هرچه بیشتر، «مشهود» و «ملموس» باشد و در نظام جمهوری اسلامی، «هراس‌افکنی» کند، امّا این «انتقال بسترِ چالش‌گری»، کار را بر جریان غیرانقلابی، دشوار کرد و برای خود آنها بحران آفرید. چرا چنین شد؟ نکتۀ نخست این است که «بسیج اجتماعی در فضای مجازی»، هیچ تناسبی با «بسیج اجتماعی در فضای واقعی» نداشت و در عمل و به‌طور آشکار نشان داد که ما با یک «جنبش» روبرو نیستیم، بلکه «عدّه‌ای اندک» به‌صورت پراکنده در نقط مختلف ایران، به صحنه آمده‌اند و تنش ایجاد می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، «راهپیمایی فراگیر» و «اجتماع بزرگ» شکل نگرفت، بلکه تحرّکات بیرونی و عینی به «حضورهای تکه‌تکۀ سی نفری تا سیصد نفری» منحصر ماند! چه نسبتی است میان این «جماعتِ نزدیک به صفر» با «ایران هشتادوپنج میلیونی»؟! این یعنی نسنجیده‌کاری در ملاحظۀ محدودیّت‌های انتقالِ حرکت اعتراضی از فضای مجازی به فضای واقعی. همین که حرکت اعتراضی از پوستۀ فضای مجازی بیرون آمد و در خیابان، «مشاهده‌شدنی» و «عینی» گردید، رسوا نیز شد و تمام اندوختۀ خود را یکجا و ناگهان باخت. به‌بیان‌دیگر، مشخص شد که «صدای بلند در فضای مجازی» به معنی «کثرت جمعیّت در فضای واقعی» نیست و میان این دو، تفاوت فراوان وجود دارد. پانهادن به «سیاست خیابانی» و «کنشگری میدانی»، جریان غیرانقلابی را زمین‌گیر و فلج کرد و به خاک سیاه نشاند؛ آنها در خیابان و میدان، فقط «کشف حجاب» نکردند، بلکه «کشف کمّیّت» نیز کردند و به نظام جمهوری اسلامی نشان دادند که «عقبۀ مردمی» و «بدنۀ اجتماعی» ندارند و با وجود همۀ فریادها و نعره‌ها و جوّسازی‌ها، ناتوان در بسیج اجتماعی هستند.

۳. نکتۀ دیگر این‌که کوشیدند این ضعف راهبردی و رسواکننده را با کنش‌های گفتاری و رفتاریِ «ساختارشکنانه» جبران کنند و «فقر اجتماعیِ» خود را با «توانمندی تخریبیِ» خویش بپوشانند، درحالی‌که این امر نیز آنها را بیشتر منفعل و ضربه‌پذیر کرد؛ چون هم مردم را از «پیوستن» به آنها بازداشت و هم به نظام مجال داد که مسیر «مواجهۀ جدّی و بی‌تعارف» را در پیش بگیرد. شعارهایی که در خیابان سر داده شدند، کمترین ارتباطی با مطالبۀ (بهانۀ) نخستین نداشتند، بلکه نشان دادند که جریان غیرانقلابی در پسِ این اعتراض، هدف‌های دیگری را دنبال می‌کند و می‌خواهد از طریق فضاسازی و غوغاسالاری، بدنۀ اجتماعی بیافریند و «فشار از پایین» را رقم بزند. سخن اوّلیّه این بود که برخی از رفتارهایی که از سوی پلیس امنیّت اخلاقی صورت گرفته، از جمله دربارۀ مهسا امینی، صواب و صلاح نیستند و باید در «روش‌ها» تجدیدنظر شود و بر «سهم فرهنگ» و «وزن اخلاق» افزوده شود. بگذریم که همین مطالبه نیز درست است یا نه و پلیس امنیّت اخلاقی، مواجهۀ غیراخلاقی نداشته و نباید از «خطاهای محتملِ موردی»، نتایج وسیع و کلّی گرفت، امّا مسأله این است که در عرض چند روز، این مطالبه به شعار «حجاب اختیاری» ارتقا یافت و سپس به سطح متهم‌ساختن نظام جمهوری اسلامی به «دیکتاتوری» کشیده شد. این اندازه ناشی‌گری و ندانم‌کاری در «تشدید مطالبه‌ها» و «حرکت به سوی ساختارشکنی» و «تقابل سخت و غیرقانونی»، هیچ توجیهی ندارد جز حماقتِ جریان غیرانقلابی.

۴. جالب این‌که پس از مرگ مهسا امینی، آیت‌الله خامنه‌ای دو سخنرانی عمومی داشت، امّا با وجود فشارها، کمترین اشاره‌ای به این ماجرا نکرد؛ گویا هیچ حادثه‌ای رخ نداده و اگر هم رخ داده، پای «مسألۀ مردم ایران» در میان نیست، بلکه مسأله، «مسألۀ خواص اغواگر» و «مسألۀ اقلّیّتِ تجدّدی» است که آن هم درخور پرداختن نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مکانیک IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    6 1
    انشاءالله .. مثل گذشته ، این فتنه و آزمون الهی را هم با سربلندی و پیروزی پشت سر خواهیم گذاشت و دماغ سوخته مزدوران و پادوهای رسانه ای غرب و اسرائیل را به خاک میسائیم و به امید خداوند .. این بار و با کسب این تجربه مهم و ارزشمند ، آخرین سنگر و پایگاه دشمن ، یعنی فضای مجازی ولنگار کشورمان را هم فتح و اصلاح خواهیم نمود ✌✌✌✌✌✌ 🌹 جانم فدای رهبر 🌹
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    7 0
    تا وقتی عملکرد آگاهانه و کاملا هدفمند اصلاح طلبان را به سادگی حماقت جریان غیر انقلابی می نامید، این دست آشوبها تمام شدنی نیست. شاید چند روزی و چند ماهی فروکش کند اما دوباره به بهانه دیگری تکرار می شود چون ریشه را رها کرده اید.
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      2 0
      خدا رو شکر امت رسول الله به جنان بصیرتی رسید که امام امت با اطمینان خاطر و اعتماد به مردم مسلمان همه چیز را به خود مردم سپرد و شد آنچه شد و بساط فتنه و فتنه گران برچیده شد و چهره نفاق آشکارتر گردید .
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    2 0
    اگه هر زنی به این فکر میکرد که خیلی از زندگی ها سر این بیحجابی ها از هم پاشیده شد،خیلی خانمها نامزد یا همسر یا عشقشونو از دست دادن و زندگی و اعتمادبنفس و روح و روانشون از هم پاشید،خیلی بچه ها شدن بچه طلاق،....همه حجابشونو رعایت میکردن.ولی اینجور مسائل چون مثل گرونی و قیمت ارز و....قابل اندازه،گیری نیستن بنظر بعضیا بی اهمیت میاد.درحالیکه آدمای خیلی زیادی ضربه های بدی از این قضیه خوردن و میخورن.هیچ دختر و‌ زنی دوست نداره غیر از خودش ۱زن دیگه چشم و فکر عشقشو به خودش مشغول کنه
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    8 1
    عالی بود...احسنت....ای کاش این مقاله بعنوان بحثی چالشی در مناظره بررسی شود
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    15 0
    مرگبرمنافقین مرگبراسراییل
  • NL ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    1 0
    خدا را هزاران مرتبه شکر دشمنان ایران اسلامیر بیدینان و منافقین هستند. الحمد لله
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    1 0
    این یک حرکت ضدامنیتی درابعادجهانی بود نظیرداعش همه میدونند وقتی حرف ازکشتن پلیس وکادرپزشکی بافحاشی وتهدیدپلیس وشاهرگ زدن میشه یعنی اینتفکربادرمان وامنیت مشکل داره وگرنه حجاب درراهبه ها ی مسیحی یهودی وادیان اصلاوجودداردهخامنشیان زرتشتی حجاب داشته اندولی خداخواست این زامبیستی که نشان ازداعش بودمنهدم شد
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    1 0
    پایانی بر پایان اغتشاش (مسأله، «مسألۀ خواص اغواگر» و «مسألۀ اقلّیّتِ تجدّدی» است که آن هم درخور پرداختن نیست.)
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    9 1
    احسنت تحلیل جالبی بود جناب جمشیدی
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    3 0
    تحلیل عالی بود. دست مریزاد. نکته 4 ش خیلی جالب بود
  • ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    4 0
    شورش فواحش بهش بگیم بهتره
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    3 0
    با توجه به فراخوان و برنامه ریزی صدها شبکه ماهواره ای و مجازی، شکست سنگینی تا این لحظه برای جریان برانداز رقم خورده است و این در حالی است که تعداد شبکه های ایرانی برای دعوت مردم خیلی کم است و قابل مقایسه نیست.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    6 0
    اینا میخواستند یه کاری بکنن ولی دیگه وسعشون همین بوده .
  • SE ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    2 0
    این جنبش کرمهای خاکی بود
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    3 0
    آن ها در سوریه که آزادی برهنگی دارند هم اغتشاش می کنند هدفشان مستعمره سازی هست
  • علی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    2 0
    واقعا" درخور پرداختن نیست. امام ورهبری عزیز خیلی زحمت کشیدند تا مردم به این سطح از بصیرت وخودآگاهی دست یابندباورکنیم ملت انقلابی ایران روئین تن شده اند باز وظیفه حاکمیت ودولت درخدمت اثربخش به این ملت سنگین ترشد.
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    1 0
    این کشور کشور امام حسین است. ،،، کریمیهاو خانواده مهسا. که لباس بدن نما میپوشد و دانشجوی تازه از شیر گفته شده. ، چه..... باشند که ایران. کورش و خشایار. و بعد علی بزرگمرد عدالت. را با مشکل ایجاد کنند. .. بگدرید با اجازه همه انواع شما برید گمشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس