به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، پس از این که غلامرضا حیدری کرد زنگنه که به تازگی نامش در جریان رسیدگی به پرونده فساد بانکی اخیر به عنوان متهم مطرح شده، با درخواست بازنشستگی از راس سازمان خصوصی سازی کنار رفت، پیمان نوری رییس دیگر این سازمان نیز به یک باره کنار گذاشته شد.
روز دوشنبه انتشار خبر برکناری پیمان نوری از این سازمان در حالی منتشر شد که به نحوه فعالیت او در سازمان خصوصی سازی انتقادهای فراوانی مطرح بود.
او که از بانک رفاه کارگران به سازمان خصوصی سازی آمده بود،عملکرد خوبی در این بانک نداشت، تا جایی که این بانک مجبور شد در نهایت به تهاتر برخی سرمایه ها اقدام کند. در حالی که بانک مرکزی اعلام کرده بود بانک های دارای سرمایه زیر 200 و پس از مدتی 400 میلیارد تومان به موسسه مالی و اعتباری تنزل رتبه خواهند داشت، سرمایه بانک رفاه به زحمت به 90 میلیارد تومان رسیده بود.
این اتفاق هر لحظه تنها سرمایه پولی و مالی کارگران کشور را تهدید می کرد تا این که در دوره جدید مدیریت این بانک، به شکلی مشکل برطرف شد. در دوره او تلاش شد تا پسوند "کارگران" از نام بانک رفاه کارگران حذف شود. این اقدام او با واکنش های بسیاری از سوی کارگران کشور مواجه و در نهایت قضیه به نفع کارگران تمام شد.
اما عملکرد نوری در سازمان خصوصی سازی هم جالب توجه است. او که از اواخر شهریور ماه سال 1389 به سازمان خصوصی سازی پاگذاشت، همواره جلوگیری از ارزان فروشی و نبود شرایط لازم برای واگذاری سهام شرکت های دولتی به بخش خصوصی را دلیل کاهش شرکت های واگذار شده در بازار سرمایه اعلام می کرد، اما در این اواخر با عرضه سهام شرکت های زیان ده در بورس و فرابورس، نقشی مهم در افت اعتماد عمومی سرمایه گذاران و پراکنده کردن آنها از بازار سهام ایفا کرد.
در دوره او بود که فهرست شرکت های زیان ده دولتی حتی از لایحه بودجه دولت نیز حذف شد. عرضه سهام شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس، ذوب آهن اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت شیراز نمونه هایی از عرضه هایی هستند که هر یک پس از کشف قیمت سهام از تعدیل منفی سود پیش بینی شده و حتی تحقق زیان هنگفت حکایت داشته اند.
واگذاری بلوک 50.5 درصدی فولاد خوزستان از جنجالی ترین اقدامات دوره او بود که پس از کش و قوس فراوان، خارج از عملیات واگذاری سهام، برای تهاتر دیون دولتی به شستا واگذار شد.
در دوره ریاست او و در سال گذشته از کل 33 درصد واگذاری صورت گرفته، حدود چهارصد به بخش خصوصی و مابقی بابت رد دیون دولتی صورت گرفت.
به اذعان خود او، در سال گذشته 154 شركت عرضه شد که از اين تعداد فقط 51 شركت فروخته شد و 103 شركت گرچه تا سه بار هم عرضه شد اما به فروش نرفت.
بزرگترین واگذاری های پیش بینی شده در بودجه سال گذشته مربوط به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود که این اقدام هم ناموفق ماند تا نام آنها در لایحه بودجه 91 دوباره به عنوان شرکت دولتی درج شود.
در دوره حیدری کرد زنگنه رئیس سابق خصوصی سازی، از سال 84 تاسال 88 سازمان خصوصی سازی در مجموع 63 هزار میلیارد تومان واگذاری داشته است در حالی که در سال نخست فعالیت نوری در این سازمان فقط 1700 میلیارد تومان واگذاری صورت گرفت.
در گزارشی که داوود بنایی عضو هیئت عامل سازمان خصوصی سازی و معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی سازی اواخر سال گذشته ارائه کرده است، به عنوان مثال آمده که در خصوص واگذاری شرکت سهامی راه آهن و شرکت های وابسته و تابعه آن موضوع جز (ب) بند 35 ماده واحده قانون بودجه سال 1390، لازم به ذکر است شرکت سهامی راه آهن هنوز آماده سازی نشده است.
همچنین از 4 شرکت وابسته و تابعه آن؛ 2 شرکت فرهنگی ورزشی راه آهن و خدمات فنی و مهندسی (بالاست) مجموعاً به ارزش 55.9 میلیارد ریال واگذار شده و تا پایان شهریورماه سال جاری مبلغ 9 میلیارد ریال آن وصول و به خزانه واریز شده است. این رقم صرفاً نه دهم درصد (0.9 درصد) رقم مورد نظر است.
در جریان سقوط های پی در پی ارزش سهام در هفته های گذشته، گفته می شد یکی از علل این رخداد، عملکرد نامناسب سازمان خصوصی سازی بوده است. این روند در نهایت به برکناری پیمان نوری از این سازمان انجامید.
رییس جدید کیست؟
محمدرحيم احمدوند به تازگی با حکم وزیر اقتصاد به ریاست سازمان خصوصی سازی رسیده است. او پیش از این رییس سازمان امور اقتصادي ودارايي استان اصفهان بوده است. او مدرکی فوق لیسانس علوم اقتصادي از دانشگاه تهران دارد. عمده فعالیت احمدوند در وزارت اقتصاد و سازمانهای تابعه آن بوده است.
معاون مدير كل دفتر تحقيقات و سياستهاي بخشهاي توليدي معاونت امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي، مدير كل دفتر تحقيقات و سياستهاي بخشهاي توليدي وزارت اقتصاد، عضو جانشين كميسيون شوراي اقتصاد و عضو هيئت تعيين و تثبيت قيمت ها در سازمان حمايت مصرف كنندگان وتوليدكنندگان نیز از سوابق اوست. گرچه در رزومه او به جز چند مقاله محدود، فعالیتی در زمینه بازار بورس و خصوصی سازی دیده نمی شود.
حال باید دید با توجه به سوابق نامبرده آیا وی توانایی انجام اجرای کامل سیاست های اصل 44 را دارد یا خیر ؟
با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی و نقش مهم و حساس سازمان خصوصی خصوصی سازی در مردمی کردن اقتصاد و عملکرد غیر قابل قبول مدیران سابق سازمان خصوصی سازی ، رئیس جدید چقدر می تواند در تحقق بخشیدن اوامر مقام معظم رهبری موفق باشد ؟
گروه اقتصادی مشرق با توجه به ماموریت حساس و حیاتی این سازمان در اقتصاد کشور ،آرزوی موفقیت برای ریاست جدید این سازمان دارد.
روز دوشنبه انتشار خبر برکناری پیمان نوری از این سازمان در حالی منتشر شد که به نحوه فعالیت او در سازمان خصوصی سازی انتقادهای فراوانی مطرح بود.
او که از بانک رفاه کارگران به سازمان خصوصی سازی آمده بود،عملکرد خوبی در این بانک نداشت، تا جایی که این بانک مجبور شد در نهایت به تهاتر برخی سرمایه ها اقدام کند. در حالی که بانک مرکزی اعلام کرده بود بانک های دارای سرمایه زیر 200 و پس از مدتی 400 میلیارد تومان به موسسه مالی و اعتباری تنزل رتبه خواهند داشت، سرمایه بانک رفاه به زحمت به 90 میلیارد تومان رسیده بود.
این اتفاق هر لحظه تنها سرمایه پولی و مالی کارگران کشور را تهدید می کرد تا این که در دوره جدید مدیریت این بانک، به شکلی مشکل برطرف شد. در دوره او تلاش شد تا پسوند "کارگران" از نام بانک رفاه کارگران حذف شود. این اقدام او با واکنش های بسیاری از سوی کارگران کشور مواجه و در نهایت قضیه به نفع کارگران تمام شد.
اما عملکرد نوری در سازمان خصوصی سازی هم جالب توجه است. او که از اواخر شهریور ماه سال 1389 به سازمان خصوصی سازی پاگذاشت، همواره جلوگیری از ارزان فروشی و نبود شرایط لازم برای واگذاری سهام شرکت های دولتی به بخش خصوصی را دلیل کاهش شرکت های واگذار شده در بازار سرمایه اعلام می کرد، اما در این اواخر با عرضه سهام شرکت های زیان ده در بورس و فرابورس، نقشی مهم در افت اعتماد عمومی سرمایه گذاران و پراکنده کردن آنها از بازار سهام ایفا کرد.
در دوره او بود که فهرست شرکت های زیان ده دولتی حتی از لایحه بودجه دولت نیز حذف شد. عرضه سهام شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس، ذوب آهن اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت شیراز نمونه هایی از عرضه هایی هستند که هر یک پس از کشف قیمت سهام از تعدیل منفی سود پیش بینی شده و حتی تحقق زیان هنگفت حکایت داشته اند.
واگذاری بلوک 50.5 درصدی فولاد خوزستان از جنجالی ترین اقدامات دوره او بود که پس از کش و قوس فراوان، خارج از عملیات واگذاری سهام، برای تهاتر دیون دولتی به شستا واگذار شد.
در دوره ریاست او و در سال گذشته از کل 33 درصد واگذاری صورت گرفته، حدود چهارصد به بخش خصوصی و مابقی بابت رد دیون دولتی صورت گرفت.
به اذعان خود او، در سال گذشته 154 شركت عرضه شد که از اين تعداد فقط 51 شركت فروخته شد و 103 شركت گرچه تا سه بار هم عرضه شد اما به فروش نرفت.
بزرگترین واگذاری های پیش بینی شده در بودجه سال گذشته مربوط به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود که این اقدام هم ناموفق ماند تا نام آنها در لایحه بودجه 91 دوباره به عنوان شرکت دولتی درج شود.
در دوره حیدری کرد زنگنه رئیس سابق خصوصی سازی، از سال 84 تاسال 88 سازمان خصوصی سازی در مجموع 63 هزار میلیارد تومان واگذاری داشته است در حالی که در سال نخست فعالیت نوری در این سازمان فقط 1700 میلیارد تومان واگذاری صورت گرفت.
در گزارشی که داوود بنایی عضو هیئت عامل سازمان خصوصی سازی و معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی سازی اواخر سال گذشته ارائه کرده است، به عنوان مثال آمده که در خصوص واگذاری شرکت سهامی راه آهن و شرکت های وابسته و تابعه آن موضوع جز (ب) بند 35 ماده واحده قانون بودجه سال 1390، لازم به ذکر است شرکت سهامی راه آهن هنوز آماده سازی نشده است.
همچنین از 4 شرکت وابسته و تابعه آن؛ 2 شرکت فرهنگی ورزشی راه آهن و خدمات فنی و مهندسی (بالاست) مجموعاً به ارزش 55.9 میلیارد ریال واگذار شده و تا پایان شهریورماه سال جاری مبلغ 9 میلیارد ریال آن وصول و به خزانه واریز شده است. این رقم صرفاً نه دهم درصد (0.9 درصد) رقم مورد نظر است.
در جریان سقوط های پی در پی ارزش سهام در هفته های گذشته، گفته می شد یکی از علل این رخداد، عملکرد نامناسب سازمان خصوصی سازی بوده است. این روند در نهایت به برکناری پیمان نوری از این سازمان انجامید.
رییس جدید کیست؟
محمدرحيم احمدوند به تازگی با حکم وزیر اقتصاد به ریاست سازمان خصوصی سازی رسیده است. او پیش از این رییس سازمان امور اقتصادي ودارايي استان اصفهان بوده است. او مدرکی فوق لیسانس علوم اقتصادي از دانشگاه تهران دارد. عمده فعالیت احمدوند در وزارت اقتصاد و سازمانهای تابعه آن بوده است.
معاون مدير كل دفتر تحقيقات و سياستهاي بخشهاي توليدي معاونت امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي، مدير كل دفتر تحقيقات و سياستهاي بخشهاي توليدي وزارت اقتصاد، عضو جانشين كميسيون شوراي اقتصاد و عضو هيئت تعيين و تثبيت قيمت ها در سازمان حمايت مصرف كنندگان وتوليدكنندگان نیز از سوابق اوست. گرچه در رزومه او به جز چند مقاله محدود، فعالیتی در زمینه بازار بورس و خصوصی سازی دیده نمی شود.
حال باید دید با توجه به سوابق نامبرده آیا وی توانایی انجام اجرای کامل سیاست های اصل 44 را دارد یا خیر ؟
با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی و نقش مهم و حساس سازمان خصوصی خصوصی سازی در مردمی کردن اقتصاد و عملکرد غیر قابل قبول مدیران سابق سازمان خصوصی سازی ، رئیس جدید چقدر می تواند در تحقق بخشیدن اوامر مقام معظم رهبری موفق باشد ؟
گروه اقتصادی مشرق با توجه به ماموریت حساس و حیاتی این سازمان در اقتصاد کشور ،آرزوی موفقیت برای ریاست جدید این سازمان دارد.