کد خبر 1420525
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰
پنج فایده خوردن نارنگی

نارنگی میوه بسیار خوشمزه پاییزی است که فواید و خواص بی نظیری را دارد و از خواص نارنگی می توان به درمان انواع بیماری ها و فواید آن در بارداری اشاره کرد.

به گزارش مشرق، نارنگی میوه بسیار خوشمزه پاییزی است که فواید و خواص بی نظیری را دارد و از خواص نارنگی می توان به درمان انواع بیماری ها و فواید آن در بارداری اشاره کرد.

خواص نارنگی بسیار بی نظیر است. نارنگی ۱۰۰ نوع بیماری را درمان می کند و پوست آن نیز برای درمان و سلامت بدن بسیار مؤثر است. نارنگی زیبایی پوست و مو را تضمین می کند. میوه پرخاصیت نارنگی سرد و تر، مفرح قلب، رافع خفقان، صفرا بر و فرونشاننده لهیب معده و کبد است، میوه ای که مسکن اعصاب است و برای کلیه بیماران مفید است.

اگر می خواهید شب راحت بخوابید چند دانه نارنگی بخورید. نارنگی، این میوه پاییزی چسبندگی پلاکت های خون را معالجه می کند، در نتیجه تصلب شرایین، ورم جدار عروق و سیاه شدن شریان، فلج ناقص و آنژین را بهبود می بخشد. این میوه خوشمزه منبع غنی بتاکاروتن است و دارای مقادیر فراوانی ویتامین A است و برای پیشگیری از سرطان مفید است و به دلیل داشتن فسفر زیاد و ویتامین های فراوان، باعث تقویت حافظه و هوش می شود و برای رفع بی اشتهایی و کاهش گرمای غریزی بدن نیز مفید است؛ ولی اینها تنها بخشی از خواص و فواید نارنگی است.

خواص و فواید میوه نارنگی برای زیبایی و درمان بیماری ها

از مهمترین خواص درمانی نارنگی می توان به موارد ذیل اشاره کرد؛

نارنگی برای جلوگیری از دیابت:

برخی از محققان دانشگاه غربی انتاریو معتقدند که نارنگی منبع کاملی از ترکیبات فلانوییدی به نام نوبیلتین است. این عنصر باعث سوزاندن چربی و جلوگیری از تولید چربی می شود. بنابراین، می تواند از بیماری ناشی از چاقی، مانند دیابت نوع ۲ جلوگیری کند.

نارنگی برای جلوگیری از سکته:

همانطور که در بالا اشاره شد، نارنگی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم می تواند از بیماری هایی مثل لخته شدن خون جلوگیری کند. مطالعه ای بر روی بیش از ۶۹ هزار نفر انجام شده است؛ نتیجه این بود افرادی که نارنگی مصرف می کنند، ۱۹ درصد کمتر در خطر ابتلا به این بیماری مانند لخته شدن خون قرار دارند.

نارنگی برای محافظت از بدن در برابر اضافه وزن و چاقی:

اگر می خواهید وزن بدن خود را کاهش دهید و یک رژیم غذایی خوب داشته باشید، خوردن نارنگی یکی از بهترین انتخاب ها است، زیرا این میوه، مانند دیگر میوه ها، حاوی مقدار زیادی فیبر است. علاوه بر آن، نارنگی حاوی ویتامینی است که از تولید کورتیزول جلوگیری می کند؛ هورمونی است که می تواند باعث استرس شود و می تواند بدن شما را تشویق کند تا چربی را ذخیره کند.

نارنگی برای جلوگیری از سرطان:

نارنگی شامل یک ترکیب به نام لیمونویید است. طبق گفته برخی از محققان در کره، این ترکیب لیمونویید ممکن است از گسترش سرطان خون و سرطان سینه جلوگیری کند، اما لطفاً توجه کنید که این تحقیق روی حیوان انجام شده است و هنوز مشخص نشده است که آیا به عنوان نتیجه ای مشابه انسان عمل می کند یا خیر.

نارنگی برای شکل دادن ماهیچه های شما:

همانطور که قبلاً ذکر شد، نارنگی یکی از میوه هایی است که حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. ثابت شده است که این ترکیب برای ماهیچه ها مفید است، زیرا رشد و بهبود ماهیچه ها را تقویت می کند. بنابراین این میوه دوست خوبی برای همه کسانی خواهد بود که فعالیت های ورزشی را دوست دارند.

نارنگی برای داشتن دستگاه گوارش سالم تر:

آیا می‌دانید که یک میوه نارنگی در مقایسه با ۳ تا ۴ اونس آب معدنی دارای مقدار یکسانی آب است؟ بله، نارنگی یکی از آبدارترین میوه ها است. مقدار زیاد آب همراه با ویتامین A نارنگی باعث می شوند که جذب مواد مغذی را از غذایی که فقط به خوردن و مرطوب نگه داشتن بخش گوارشی کمک می کنند، تشویق کند.

نارنگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

ویتامین C که در نارنگی موجود است نیز سیستم ایمنی بدن شما را بهبود خواهد بخشید. با استفاده از نارنگی، احتمال ابتلا به بیماری های مختلفی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا، تب و سایر علائم کاهش می یابد. بنابراین اگر می خواهید تمام مدت سالم بمانید، مصرف نارنگی بهترین راه برای رسیدن به آن است.

نارنگی برای بهبود خلق و خو:

با توجه به برنامه مکمل پزشکی و ادغامی در کلینیک مایو، نارنگی ارتباطی برای افزایش حالت کلی شما دارند. بوی نارنگی می تواند شما را از احساس استرس، افسردگی و اضطراب دور کند. بنابراین اگر روز بدی داشته باشید، پیشنهاد می شود بوی عطر نارنگی را حس کنید و در نتیجه، احساس راحتی بیشتری نسبت به قبل خواهید داشت.

مرطوب کردن مو:

بعد از حمام کردن، گاهی اوقات احساس می کنید که موهای شما بیش از حد چرب است. مشکلی که می تواند باعث چرب شدن موی شما شود، آبی است که در طول حمام مصرف می کنید. نارنگی شامل ویتامین A است که می تواند با افزایش تولید چربی، پوست سر را مرطوب کند و همچنین با آلودگی که می تواند باعث شود موی شما ضعیف تر از قبل شود، مبارزه کند.

نارنگی برای تاخیر در سفید شدن مو:

اگر می خواهید موهایی داشته باشید که تا زمانی که پیر شوید رنگ خود را حفظ کنند، شروع به مصرف نارنگی کنید. نارنگی شامل مقدار بالای ویتامین ب ۱۲ است که رشد مو را افزایش می دهد و همچنین ریزش مو را کاهش می دهد. ویتامین ب ۱۲ نیز برای کاهش تدریجی فرایند سفید شدن موی شما بسیار مهم است.

مصرف نارنگی مؤثر در داشتن موهای براق:

نارنگی به دلیل ویتامین C می تواند برای کمک به شما برای به دست آوردن موهای درخشان مفید باشد. ویتامین C می تواند به بدن شما کمک کند تا آهن جذب کند، که بدن و مو شما را قادر می سازد که مواد مغذی بیشتری دریافت کنند. در نتیجه، شما یک موی براق و زیبا خواهید داشت.

ضد اسپاسم:

تشنج نشانه خوبی برای بدن شما نیست. اگر فکر می کنید که منقبض شدن تنها به گرفتگی عضلات شما مربوط است، اشتباه می کنید. این مشکل می تواند در سیستم گوارشی، سیستم تنفسی و سیستم عصبی رخ دهد که می تواند موجب آسم، یبوست و سرفه شود. اگر از روغن آن استفاده می کنید، آرامش بین سیستم های خود را به دست خواهید آورد و از اسپاسم بدنتان جلوگیری خواهد کرد.

ضد عفونی کننده:

ثابت شده است که نارنگی، اگر به عنوان یک روغن استفاده شود و آن را به صورت خارجی اعمال کنید. باکتری به نام، استافیلوکوکوس اورئوس را می کشد که مسئول بسیاری از عفونت ها است که در زخم شما رخ می دهد و باعث می شود که درد شما شدیدتر شود، زیرا عفونت را به بخش های دیگر بدن منتقل خواهد کرد، فقط روی زخم بمالید تا این باکتری ها را از بین ببرد.

نارنگی می تواند به بهبود عملکرد شناختی کمک کند:

بسیاری از اجزای نارنگی مثل پتاسیم، اسید فولیک و آنتی اکسیدان ها به عنوان مزایای عصب شناسی شناخته می شوند. فولات، به کاهش بیماری آلزایمر و کاهش شناختی مشهور شده است. پتاسیم با افزایش جریان خون به مغز مرتبط بوده و شناخت، تمرکز و فعالیت عصبی را افزایش می دهد.

همچنین نارنگی غنی از ویتامین B۶ است:

فقر این ویتامین باعث افسردگی و تهوع می شود. دقت کنید که زیاد مصرف نکنید. حد بالای ویتامین B برای بزرگسالان بالای ۱۸ سال ۱۰۰ میلی گرم تنظیم شده است، اما بزرگسالان به این مقدار نیاز ندارند، مگر اینکه توسط پزشک گفته شده باشد.

نارنگی برای زنان باردار و نوزادان مفید است:

نارنگی منبع خوبی از مجموعه ویتامین B، مانند اسید فولیک هستند. نشان داده شده است که فولات به شکل گیری لوله عصبی و تشکیل سلول خون قرمز در نوزادان قبل از تولد کمک کرده است. کمبود اسید فولیک در زنان باردار می تواند منجر به تولد نوزادان کم وزن شود و همچنین ممکن است منجر به نقص لوله عصبی در نوزادان شود.

نارنگی می تواند به حفظ فشار خون سالم کمک کند:

نارنگی غنی از پتاسیم و حاوی مقدار کمی سدیم است. این به رگ های خونی کمک می کند که آرام شوند و فشار خون مناسب را حفظ کنند.

نارنگی می تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند:

فیبر، ویتامین C، ویتامین B۶ و پتاسیم برای بهبود سلامت قلب شناخته شده اند.

نارنگی می تواند به شما در مبارزه با عفونت ها کمک کند:

یک نارنگی بزرگ ۵۳ درصد از نیازهای روزانه ویتامین C را دارد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی در آب طبیعی است که به بدن کمک می کند تا در برابر عوامل عفونی مقاومت کند و باعث کاهش رادیکال های آزاد در بدن شود.

نارنگی برای صاف کردن مو و پوست عالی است:

جذب ویتامین C نه تنها به مبارزه با عفونت کمک می کند، بلکه می تواند باعث ایجاد و حفظ کلاژن، یک پروتئین ضروری که در مو و پوست یافت می شود. همچنین، ویتامین A موجود در آن برای حفظ رطوبت مو از طریق افزایش تولید چربی، شناخته شده است. نارنگی ممکن است به بهبود دستگاه گوارش معده شما کمک کند، زیرا منبع عالی فیبر هستند.

نوشیدن آب نارنگی تازه یا افزودن میوه خشک شده آن به غذا فشار خون را کاهش داده و آن را کنترل می کند.

افرادی که نیاز به دریافت پتاسیم بیشتری دارند می توانند از طریق میوه نارنگی، پودر نارنگی یا آب این میوه زمستانی میزان پتاسیم مورد نیاز خود را جبران کنند.

پوست خشک شده نارنگی یکی از مفیدترین بخش های این میوه در درمان و تسکین سرفه های زمستانی است.

میوه نارنگی برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است.

اگر از بی خوابی رنج می برید و شب ها نمی توانید خواب آرام و راحتی داشته باشید، متخصصان تغذیه توصیه می کنند ۱-۲ ساعت قبل از خواب چند دانه نارنگی میل کنید.

این میوه ادرار آور خوبی است و از این رو می تواند سموم بدن را دفع کند به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نشود.

خوردن نارنگی به بیمارانی که مدام دچار سرگیجه می شوند توصیه می شود.

نارنگی حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی مؤثر است و به دلیل داشتن میزان فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن مؤثر است.

این میوه خون را تصفیه و زیاد می کند.

افرادی که دچار مسمومیت با الکل می شوند، می توانند این مسمومیت را با نوشیدن آب نارنگی یا خوردن نارنگی تازه برطرف کنند. خاصیت سم زدایی نارنگی به بیمار کمک می کند تا خیلی سریع بر مسمومیت و ضعف خود غلبه کند.

افرادی که به نفخ شکم مبتلا هستند با مصرف میوه نارنگی به تنهایی می توانند به درمان نفخ شکم خود کمک کنند.

نارنگی علاوه بر خاصیت اشتها آوری از جمله میوه هایی است که برای قلب و معده مقوی بوده و به عنوان یک اشتهاآور طبیعی برای بیماران کم اشتها و افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند، تجویز می شود.

خوردن پوست نارنگی از بیماری قلبی پیشگیری می کند.

از پوست سبز رنگ این میوه برای درمان فشارخون پایین و التهاب استفاده می شود.

طبق گفته متخصصان تغذیه، جویدن پوست نارنگی کلسترول بد خون را کاهش می دهد و اثر آن مانند داروهای شیمیایی است که البته عوارض آن را ندارد.

آنزیم های موجود در سلول های سرطانی از طریق ترکیبی به نام Q۴۰ موجود در پوست نارنگی از بین می رود.

آنتی اکسیدان پوست نارنگی ۲۰ برابر میوه نارنگی است.

بر اساس طب چینی، پوست نارنگی اختلالات طحال و ریه را برطرف می کند.

مصرف پوست میوه نارنگی، ناراحتی های عصبی، افسردگی، استرس و اختلالات مربوط به خواب را برطرف می کند.

بیشتر اختلالات گوارشی را می توان با استفاده از پوست نارنگی برطرف کرد؛ نفخ و حالت تهوع را برطرف می کند. با تحریک سیستم لنفاوی، به دفع مایعات اضافه کمک و با چاقی مفرط نیز مقابله می کند.

پوست نارنگی را پس از شستن در فر یا زیر نور خورشید خشک کنید و به شکل پودر در بیاورید. این پودر را می توان روی تمامی غذاها از جمله خورشت، سوپ، برنج، چای، مرغ و… اضافه کرد.

عوارض جانبی میوه نارنگی و زیاده روی در مصرف آن

۱. نازک و ضعیف شدن مینای دندان:

نارنگی اسیدی است، پس اگر زیادی نارنگی مصرف کنید، به لایه دندان آسیب خواهد رساند. اسید موجود در دندان باعث می شود که لایه مینای دندان نازک شود. مینای دندان، از دندان در برابر باکتری ها، ویروس ها و انواع مختلفی از بیماری ها محافظت می کند. تخلیه مینا باعث عفونت و مشکلات سلامتی دهانی و حساسیت دندان می شود.

۲. سوزش معده از عوارض مصرف زیاد نارنگی:

مصرف بیش از حد نارنگی باعث التهاب معده یا زخم معده و همچنین باعث می شود که معده بسوزد. اسفنکترها، ماهیچه هایی هستند برای اطمینان از حرکت اسید معده به سمت بالا و داخل مری جلوگیری می کند. بعضی اوقات این ماهیچه ها به خوبی کار نمی کنند و می توانند اسید معده را رها کنند تا به مری برسد. این باعث ایجاد احساس سوزش می شود و آن را سوزش سردل می نامند. نارنگی اسیدی است و اگر بیش از حد مصرف شود می تواند باعث سوزش سردل شود.

۳. مصرف زیاد نارنگی باعث کم آبی و ادرار مکرر می شود:

نارنگی یک میوه ای است که غنی از ویتامین C است. این ویتامین برای حفظ بدن سالم مانند جلوگیری از پیری زودرس، افزایش ایمنی بدن، کاهش اسکابیز، کمک به از بین بردن مایعات و سدیم و غیره مفید است. مصرف مقدار کافی نارنگی برای بدن خوب است؛ اما اگر شما مقدار زیادی نارنگی مصرف کنید، باعث خروج مایعات بدن و نمک خواهد شد. عدم وجود نمک در بدن باعث ادرار بیش از حد می شود. این منجر به آب زدایی و یا کمبود مایعات بدن می شود.

۴. نارنگی اگر خوب تمیز نباشد، آلوده به آفت کش است:

اگر تمیز نباشد، تاثیر آن بر سلامت به دلیل وجود مواد آفت کش ها روی پوست نارنگی تاثیر خواهد داشت. بهترین راه این است که این میوه نارنگی را خوب بشوییم.

۵. مصرف نارنگی زیاد باعث تهوع، استفراغ و درد لگن می شود:

نارنگی اسیدی است و مصرف بیش از حد آن باعث افزایش اسید معده می شود. اسید معده چیزی است که موجب تهوع، استفراغ و درد می شود. اسیدهای نارنگی باعث فرسایش خاک و آستر معده می شوند.

۶. نارنگی می تواند ریسک سنگ کلیه و سنگ صفرا را افزایش دهد:

نارنگی که دارای یک ماده اسیدی است، می تواند در صورتی زیاد باعث تشکیل بلورهایی شود. این بلورها موجب سنگ کلیه و سنگ صفرا می شوند، زیرا مانع جذب کلسیم در بدن می شود.

۷. نارنگی نامناسب برای پوست خشک:

مصرف بیش از حد نارنگی باعث کاهش مایعات بدن می شود. تاثیر بیشتر برای پوست های است که پوست خشک دارند که ناشی از کمبود مایع یا آب در بدن است.

۸. افزایش جوش:

نارنگی یک ماده اسیدی است که روی آکنه تاثیر می گذارد. معمولاً این اتفاق با خونریزی شدید و آکنه اتفاق می افتد و می تواند اثر زخم روی صورت را ایجاد کند. در عوض، اگر شما مشکلاتی با صورت خود دارید، می توانید از خوردن نارنگی خودداری کنید.

۹. مناسب برای موهای خشک:

با توجه به اعتقاد بسیاری از مردم، استفاده از اسیدها به طور مستقیم بر مشکل ریزش مو، می توانند باعث بهبود موها شوند. نارنگی برای بدن مفید است، اما باعث ریزش مو می شود. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که نارنگی را به صورت مستقیم بر روی پوست مو استفاده کنید.

۱۰. فیبر خیلی زیاد نارنگی خوب نیست:

نارنگی که مقدار زیادی فیبر دارد برای سلامتی بدن، به ویژه در بخش گوارشی بسیار مفید است؛ اما اگر فیبر خیلی زیاد مصرف شود، باعث گرفتگی عضلات، اسهال و غیره می شود.

۱۱. نارنگی برای برخی افراد پوست چرمی می سازد:

اثر جانبی نارنگی باعث ایجاد تغییر رنگ پوست در مدت زمان طولانی می شود. تغییرات در اینجا معمولاً در برخی قسمت ها روشن‌تر به نظر می رسند و قسمت های دیگر کمی تیره‌تر به نظر می رسند.

۱۲. نارنگی باعث افزایش حساسیت پوست به نور خورشید می شود:

برخی از اثرات جانبی نارنگی را مشاهده کنید؛ این نارنگی چقدر می تواند به حساسیت به نور معروف باشد. افرادی که حساسیت به نور را تجربه می کنند، نمی توانند بدون ضد آفتاب در معرض نور آفتاب قرار بگیرند و آنها باید مصرف بیش از حد عصاره نارنگی را کاهش دهند.

منبع:نمناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    7 1
    فتبارک الله احسن الخالقین مگه میشه خداوند چیزی خلق کنه بدون دلیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس