جزئیاتی از گزارش پزشکی قانونی، اورژانس و فراجا درباره پرونده مهسا امینی به مجلس

جلسه دیروز کمیسیون شوراهای مجلس با حضور نمایندگانی از پزشکی قانونی، نماینده اورژانس، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ برای بررسی پرونده فوت مهسا امینی برگزار شد. جزئیات این جلسه به روایت زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس را در این گفت‌وگو بخوانید.

به گزارش مشرق، زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به روند رسیدگی به پرونده مهسا امینی گفت: روز گذشته (سه شنبه ۲۹ شهریور) در کمیسیون شوراهای مجلس نشستی را با حضور نمایندگانی از پزشکی قانونی، نماینده اورژانس کشور، فرمانده محترم نیروی انتظامی تهران بزرگ و همکاران آنها و نمایندگانی از کمیسیون‌های مختلف مجلس درباره این پرونده داشتیم.

وی تاکید کرد: در این جلسه گزارشی از سوی سازمان پزشکی قانونی و نیروی انتظامی به مجلس و نمایندگان مجلس ارائه شد. فیلم کامل حادثه یعنی از زمانی که خانم امینی وارد ساختمان وزراءمی‌شود تا زمانی که از هوش می‌رود و همچنین مراحل احیای قلبی و ریوی خانم امینی هم برای نمایندگان به نمایش گذاشته شد.

این نماینده مجلس افزود:‌ همچنین در این جلسه فیلم کامل توضیحات افرادی که در ون پلیس همراه خانم امینی بودند و در ادامه در ساختمان وزرا هم حضور داشتند نمایش داده شد و نمایندگان، شرح دخترانی را که در ماشین ون از شرایط خانم امینی ارائه دادند، به عنوان یک سند مطلع شدند.

الهیان درباره کمیته‌های بررسی پرونده گفت: سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی کمیته‌ ویژه‌ای را برای بررسی پرونده تشکیل داده‌اند، رئیس قوه قضاییه و دادستان نیز دستور رسیدگی سریع به پرونده را صادر کرده‌اند. مجلس هم در کمیسیون شوراها، کمیته را تشکیل داده و این پرونده از چند جنبه در حال بررسی است.

وی ادامه داد: همچنین یک کمیته پزشکی با حضور نماینده‌ای از سازمان نظام پزشکی، پزشکی قانونی، انجمن جراحان مغز و اعصاب که یک نهاد غیر دولتی است و همچنین اعضایی از انجمن قلب و عروق شکل گرفته و پزشکان متخصص در این کمیته حضور دارند و موارد پزشکی را بررسی می‌کنند و بنا است گزارش‌ها را گام به گام به مردم شریف ایران ارائه بدهند.

این نماینده مجلس در تشریح جزئیات جلسه دیروز کمیسیون شوراها گفت: در جلسه دیروز مطرح شد که خانم مهسا امینی ساعت ۱۹:۲۵ وارد ساختمان وزار شدند. فیلمی هم که ارائه شد کاملا زمان دار بود و زمان ورود ایشان به ساختمان وزار کاملا مشخص بود. در ساعت ۱۹:۵۸ دقیقه هم یعنی بعد از حدود ۲۳ دقیقه حال خانم امینی بهم می‌خورد و از هوش می‌روند که خلاصه‌ای از این فیلم در صداوسیما هم پخش شد، اما فیلم کامل را نماینده‌ها مشاهده کردند.

الهیان افزود: نماینده پزشکی قانونی گزارش خود را در مورد معاینات اولیه و جواب سی‌تی‌اسکن ارائه داد که البته جواب پاتولوژی و سم‌شناسی دو هفته دیگر آماده می‌شود. ولی در معایناتی که توسط پزشکی قانونی انجام و مکتوب شده است اولا اثراتی از اتوروژی یعنی خون‌ریزی از گوش و کبودی دور چشم که نشان از ضربه و تروما دارد دیده نشده است. همچنین در معاینات اولیه آثاری از ضرب و شتم در سر، صورت، گردن و بدن مشاهده نمی‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره ادامه توضیحات پزشکی قانونی گفت: طبق گزارش ارائه شده اسکاری در ناحیه سر خانم امینی مشاهده شده که آثار عمل جراحی ایشان در ۸ سالگی به دلیل تومور مغزی است. این اسکار هلالی از غدام گوش تا ناحیه پیشانی است. در سی‌تی اسکن خانم مهسا امینی طبق گزارش پزشکی قانونی آثاری از خون‌ریزی داخل مغز و اطراف پرده‌های مغز دیده نشده است. همچنین شکستگی جمجمه نیز طبق این گزارش مشاهده نشده است.

الهیان افزود: در پاسخ به استعلام ریاست سازمان نظام پزشکی هم متخصصین رادیولوژی اعلام کردند که با توجه به سی‌تی‌اسکن مغز خانم امینی، علایمی از خون‌ریزی در پارانشیم مغز، اپیدورال و ساپدورال یعنی اطراف مغز دیده نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: طبق این گزارش خانم امینی در سن ۸ سالگی جراحی داشتند که تشخیص ایشان غده خوش‌خیم در هیپوفیز بوده که در بیمارستان میلاد جراحی شدند. علایمی مانند اختلال بینایی و سر درد داشتند. این عمل جراحی از ناحیه گیج‌گاه صورت گرفته که بعد از جراحی علائم دیابت بی‌مزه، تیروئید و کاهش کورتیزول داشتند که با درمان‌های هورمونی تحت درمان بودند. جراح ایشان آقای دکتر شیروانی بودند که با صداوسیما هم مصاحبه کردند. آقای دکتر شیروانی نائب رئیس جامعه جراحان مغز و اعصاب هستند که شرح جراحی را ایشان از صداوسیما اعلام کردند.

الهیان افزود: جای تعجب دارد که چرا پدر ایشان در مصاحبه‌ها اعلام کردند که دخترم سابقه بیماری نداشته است. طبق گزارشی که فرماندهی کل انتظامی ارائه کرد خانم امینی در پاساژی در شهر سقز فعال بوده؛ ظاهرا در یک فروشگاه پوشاکی ایشان فعالت می‌کردند؛ که در چند ماه گذشته به دلیل زمینه‌های بیماری که داشتند چندبار از حال رفتند.

این نماینده مجلس افزود: در هر حال این کمیته پزشکی در وزارت کشور در کنار وزیر محترم کشور فعال است و بررسی مستندات را انجام می‌دهد. پزشکی قانونی هم تا دو هفته دیگر اعلام کرد که جواب سم شناسی و پاتولوژی را خواهد داد اما تا این لحظه هیچ شواهدی از تروما و آثار ضرب و شتم مشاهده نشده است. کمیته پزشکی هم به محض آماده شدن سایر مستند نظرات تخصصی خودش را اعلام خواهد کرد.

وی افزود: جای گلایه هم وجود دارد که چرا پرونده بیمارستان میلاد ایشان بعد از گذشت ۶ روز و اینکه اعتراضاتی بین مردم و آشوب‌هایی که اتفاق افتاد ارائه می‌شود. از صدا و سیما انتظار می رود که کمیته پزشکی را دعوت کنند و اطلاعات لازم  برای مردم ما ارائه شود.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: پرونده در حال بررسی است، نتایج آن به مردم اعلام خواهد شد اما بر فرض اینکه خطایی این وسط صورت گرفته باشد هم به هیچ وجه نباید اقتدار پلیس را زیر سوال برد. نیروی انتظامی زحمات شبانه روزی در تامین امنیت مردم می‌کشد و با کمترین امکانات و کمترین حقوق و مزایا تلاش شبانه روزی دارد برای که مردم عزیز ما در امنیت به سر ببرند اما متاسفانه در این روزها دیدیم که فقط در یک شب فقط ۹۲ نیروی پلیس زخمی شدند؛ یکی از نیروهای پلیس توسط هنجارشکنان به آتش کشیده شد و پلیس تمام صبر و متانت خود را به کار برد تا بتواند این آشوب ها را کنترل کند تا آسیبی به امنیت مردم وارد نشود ولی هنجارشکنان حرمت نگه نداشتند و متاسفانه با ارزش‌ها و با سوزاندن قرآن و مساجد و حمله به حوزه‌های علمیه و روحانیت و سوزاندن روسری‌ها تلاش کردند که ارزشهای این ملت را زیر سوال ببرد. البته مردم به موقع پاسخ این اقدامات را خواهند داد. از طرفی مردم عزیز ما بدانند که دشمن به دنبال کشته سازی است تا بتواند به دنبال آن آشوب ها را دامن بزند. از این بابت باید مراقب جوانان بود تا این پروژه دشمن هم به نتیجه نرسید.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • Ars IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    3 6
    بهتر است برای این که مردم بهتون اعتماد کنند از who0 یا یک سازمان حقوق بشر جهانی هم چند نماینده بیان و حرفتون رو تایید کنند .
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      1 0
      هیس
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      3 0
      اونا با اسرائیل هستند و از اسرائیل هم پیام نده که دستت رو شده
  • . IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    3 1
    احسنت
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    4 0
    جاسوس‌های غرب، با سمی توی مایه های، ...... کشتنش و انداختن گردن نیروی انتظامی.
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
    2 0
    خدا عاقبت همه را ختم به خیر کند ایشاله. بالاخره همه ما ها ادعا داریم خدا را قبول داریم و نظاره گر هست و اگر بخواهیم خدای نکرده خونی که به ناحق ریخته شده باشد را پوشش بدیم، خداوند عقوبت می‌کند. قطع به یقین. بس ایمان داریم و مطمئن باشید حقیقت مشخص می شود. یا علی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس