سنگال.jpg

تیم ملی سنگال در حالی سومین حضور خود در جام جهانی را تجربه می‌کند که در اولین حضور خود در جام جهانی شگفتی‌ساز ظاهر شد و توانست فرانسه قهرمان دوره قبل را از گردونه رقابت‌ها حذف کند.

سرویس ورزش مشرق - در غربی‌ترین نقطه قاره آفریقا کشور کوچکی در همسایگی اقیانوس اطلس وجود دارد. کشور مسلمانی که شاید وسعت کوچک و جمعیت کمی داشته باشد ولی استعدادهای فوتبالی زیادی در خود جا داده است. استعدادهایی که با قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا و صعود به جام جهانی نشان دادند که شایسته تعریف و تمجید هستند.  

حضوری باشکوه در اولین صعود به جام جهانی

دقیقا ۲۰ سال از اول صعود تیم ملی سنگال به جام جهانی می‌گذرد. تیم ملی سنگال برای نخستین بار موفق شد به جام جهانی ۲۰۰۲ کره‌جنوبی – ژاپن صعود کند. نخستین حضور سنگالی‌ها در جام جهانی تبدیل به باشکوه‌ترین حضور آنها شد. سنگال در آن جام در گروه A این رقابت‌ها با تیم‌های دانمارک، اروگوئه و فرانسه همگروه شد.

سنگال؛ کابوس تیم‌های قدرتمند در جام جهانی/ هلند به سرنوشت فرانسه دچار می‌شود؟

تیم ملی سنگال در کمال ناباوری پس از پیروزی بر قهرمان جام جهانی ۱۹۹۸ و حذف اروگوئه به عنوان تیم دوم گروه A پس از دانمارک به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد ولی این پایان کار نبود. آنها در مرحله یک هشتم به مصاف تیم ملی سوئد رفتند و در پایان ۱۲۰ دقیقه با نتیجه ۲ بر یک از سد زردپوشان سوئدی هم گذشتند. ولی در جمع ۸ تیم نتوانستند از پس ترکیه شگفتی‌ساز بربیایند و در مرحله یک چهارم نهایی با شکست ۱ بر صفر در وقت های اضافه دست از رویاپردازی کشیدند.

حذف از جام جهانی به خاطر کارت زرد بیشتر!

پس آن تیم ملی سنگال نتوانست در ۳ دوره بعدی جام جهانی حضور پیدا کند و در سال ۲۰۱۸ دومین حضور خود ردر جام جهانی را تجربه کرد. اما این دوره بر خلاف بار اول در مرحله گروهی موفق ظاهر نشد و با کسب یک برد ۲-۱ برابر لهستان، تساوی ۲-۲ برابر ژاپن و باخت ۱-۰ برابر کلمبیا با ۴ امتیاز از صعود بازماند. البته این حذف با بدشانسی رقم خورد؛ چرا که سنگال در امتیاز و گل زده و خورده با زاپن برابر بود و تنها به خاطر ۲ کارت زرد بیشتر نتوانست جواز صعود پیدا کند!

تاریخ سازی شیرها در جام ملت‌های آفریقا

سی و سومین دوره جام ملت‌های آفریقا در ابتدای سال ۲۰۲۲ به میزبانی کامرون برگزار شد. تیم ملی سنگال که از مهره‌های خوبی بهره‌مند است توانست به فینال این مسابقات برسد. آنها در فینال به مصاف تیم ملی مصر با هدایت کارلوس کی‌روش رفتند و موفق شدند در ضربات پنالتی از سد فراعنه عبور کنند و برای نخستین بار قهرمان جام ملت‌های آفریقا شوند.

نحوه صعود به جام جهانی ۲۰۲۲

شیرهای ترانگا در مرحله مقدماتی جام جهانی منطقه آفریقا ابتدا با تیم توگو، نامیبیا و کنگو همگروه شدند. آنها با کسب ۱۶ امتیاز و با اقتدار به عنوان سرگروه به مرحله پلی آف صعود کردند.

سنگال؛ کابوس تیم‌های قدرتمند در جام جهانی/ هلند به سرنوشت فرانسه دچار می‌شود؟
​جایگاه سنگال در جدول رده‌بندی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲​

در پلی آف، تیم ملی سنگال باز هم باید در دو بازی رفت و برگشت به مصاف مصر می‌رفت. آنها ابتدا در بازی رفت با نتیجه یک بر صفر در خانه مصر تن به شکست دادند ولی در بازی برگشت با یک گل برنده بازی در ۹۰ دقیقه قانونی بازی شدند. شاگردان الیو سیسه در نهایت در ضربات پنالتی که با نور لیزر هواداران سنگال جنجالی هم شد، از سد مصر گذشتند و برای سومین بار به جام جهانی صعود کردند.

سنگال؛ کابوس تیم‌های قدرتمند در جام جهانی/ هلند به سرنوشت فرانسه دچار می‌شود؟

باز هم گروه A ، باز هم شگفتی؟

تیم ملی سنگال در جام جهانی ۲۰۲۲ در گروه A این رقابت‌ها با تیم‌های قطر، هلند و اکوادور همگروه است. آنها باز هم همانند جام جهانی در گروه A این مسابقات قرار گرفتند. باید دید آیا آنها می‌توانند شگفتی جام جهانی ۲۰۰۲ را تکرار کنند؟ به نظر می‌رسد با وجود بازیکنان خوب سنگال نسبت به جام جهانی ۲۰۰۲ رسیدن به موفقیت‌های گذشته دور از دسترس نباشد و سنگال بتواند طلسم حضور یک تیم آفریقایی در جمع ۴ تیم نهایی جام جهانی را بشکند.

سنگال؛ کابوس تیم‌های قدرتمند در جام جهانی/ هلند به سرنوشت فرانسه دچار می‌شود؟
گروه سنگال در جام جهانی ۲۰۲۲

تاریخچه تقابل‌های سنگال با رقیبانش در گروه A

تیم ملی سنگال تاکنون تنها یک بازی با اکوادور آن هم به صورت دوستانه داشته که با برتری ۱ بر صفر به سود خود پایان داده است. نماینده آفریقا پیش از این با هلند و قطر هیچ دیداری انجام نداده است.


دست پر سیسه در جام جهانی

بدون شک دو تن از مؤثرترین بازیکن سنگال سادیو مانه بازیکن بایرن مونیخ و ادوارد مندی، بهترین دروازه‌بان سال ۲۰۲۱ که در چلسی بازی می‌کند، است. ولی سنگال در سایر نقاط زمین هم بازیکنان مطرحی دارد. بونا سار (بایرن مونیخ) ، کالیدو کولیبالی (چلسی) ، عبدو دیالو (لایپزیش) ، فده بالو توره (میلان) ، ادریسا گانا گیه ( اورتون) ، نامپالیس مندی (لسترسیتی) ، پاپه گیه (مارسی) ، اسماعیل سار ( واتفورد) ، بامبا دینگ (مارسی) از جمله بازیکنان مطرح تیم ملی سنگال هستند که در تیم‌های مطرح اروپایی بازی می‌کنند و می توانند در جام جهانی برای رقبا خطرساز باشند.

سنگال؛ کابوس تیم‌های قدرتمند در جام جهانی/ هلند به سرنوشت فرانسه دچار می‌شود؟

از طرفی الیو سیسه، بازیکن سابق و سرمربی تیم ملی سنگال از سال ۲۰۱۵ هدایت شیرهای ترانگا را به عهده داشته است و شناخت کافی از بازیکنان تیم را دارد. هواداران سنگالی با توجه به موفقیت‌های تیم ملی سنگال در سال‌های اخیر به همراه این مربی، امید زیادی دارند که باز هم موفقیت‌های گذشته خود را  در جام جهانی تکرار و حتی فراتر از آن پیش بروند.

پیش‌بینی از عملکرد سنگال در جام جهانی

بیشتر هواداران فوتبال معتقدند که تیم ملی سنگال و تیم ملی هلند در گروه A جام جهانی برای صدرنشینی در این گروه می‌جنگند. البته نباید از میزبانی قطر و ۶ ماه اردوی آماده‌سازی این تیم غافل شد ولی به طور کلی تیم ملی سنگال می‌تواند با وجود این بازیکنان برای صدرنشینی با هلند رقابت کند.

سنگال؛ کابوس تیم‌های قدرتمند در جام جهانی/ هلند به سرنوشت فرانسه دچار می‌شود؟
نمودار مرحله حذفی جام جهانی ۲۰۲۲ 

تیم ملی سنگال در صورت صعود از گروه خود باید با تیم‌های گروه B که تیم ملی ایران نیز در این گروه قرار دارد، روبرو شود. سنگال باید تمام تلاش خود را کند تا به عنوان تیم اول از گروه خود صعود کند تا در صورت اول شدن تیم ملی انگلیس در گروه B، سنگال با تیم دوم این گروه که به نسبت انگلیس تیم راحت‌تری هستند، بازی کنند.

برنامه دیدارهای سنگال در جام جهانی ۲۰۲۲:

دوشنبه ۳۰ آبان: هلند - سنگال؛ ساعت ۱۹:۳۰

جمعه ۴ آذر: قطر - سنگال؛ ساعت ۱۶:۳۰

سه شنبه ۸ آذر: اکوادور - سنگال؛ ساعت ۱۸:۳۰


* تیم ملی سنگال در یک نگاه

آخرین رنکینگ فیفا (October ۲۰۲۲) : ۱۸

رنکینگ در آفریقا: ۱

حضور در جام جهانی: ۳ دوره

بهترین نتیجه در جام جهانی: حضور در یک چهارم نهایی ۲۰۰۲

لقب: شیرهای ترانگا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    0 3
    تیم ایران به قطر نمیره
    • رضا IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      0 0
      قطر میاد اینجا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس